Toon posts:

Aparte netwerken instllen per netwerkkaart in XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een beetje een lamme titel, maar ik kon niet veel meer tekens gebruiken.

Mijn situatie is als volgt, ik heb twee computers (een drrait XP, de ander ME) die samen de internetconnectie (ADSL, XS4ALL) delen via een DrayTek router, die tegelijk een switch is en waar dus mijn netwerkje over loopt, dat gedeeld wordt met een andere computer die eveneens aan de router hangt. Dit heeft altijd erg goed gewerkt. Ik ben alleen niet tevreden over de transfersnelheid van mijn ene computer naar mijn andere.

Ik dacht dan slim te zijn, door een directe verbinding te maken tussen de firewire poorten waar beide computers mee zijn uitgerust, hopende dat het dataverkeer tussen de computers onderling dan via die (snelle) verbinding zou kunnen gaan.

Qua hardware zit alles goed, nu, de XP machine geeft in Control Panel/Network Connections de connectie van de firewire poort aan ("1394 Connection") en als ik het kabeltje lostrek geeft hij aan dat het kabeltje inderdaad los is.

Echter, tot dusver is er geen bye verzonden of ontvangen over die verbinding. En mijn vraag is nu:

Hoe kan ik een aparte verbinding maken tussen deze twee computers (misschien een aparte workgroup?) waarbij uitsluitend van de firewire connectie gebruik wordt gemaakt, terwijl de huidige netwerkconnectie via de router/switch ook blijft bestaan, zodat ik alsnog files kan transferren naar de andere computers, op de traditionele manier?

Excuses voor de uitgebreidheid, en dubbel excuses als het antwoord al ergens gegeven is, dan heb ik dus niet goed gezocht.

Verwijderd

Interessant topic, ik heb hier ooit aan gedacht om mijn server op het werk met z'n backupserver te verbinden via firewire. Nooit meer aan toegekomen, maar ik zal dit topic in de gaten houden.

Niemand die hier meer van weet?

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb wel via upt een dubbele netwerk lopen op twee losse pc's, workgroepen heten uploadpc1 en uploadpc2, pc1 doet zn files uploaden via uploadpc1 en pcs enz....

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 14:22 schreef fleppuhstein het volgende:
Ik heb wel via upt een dubbele netwerk lopen op twee losse pc's, workgroepen heten uploadpc1 en uploadpc2, pc1 doet zn files uploaden via uploadpc1 en pcs enz....
Hoe heb je dat precies kunnen doen? Ik kan hier per PC wel een andere workgroup instellen, maar hoe zorg ik ervoor dat een bepaalde workgroup dan wordt gebonden aan een bepaalde connectie (in dit geval dus de 1394-connectie)?

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:47
[Brainstormmode]

Maak twee apparte netwerken (één via switch, één via firewire) (netwerk 192.168.1.0/24 en 192.168.0.0/24 bijvoorbeeld).

Stel op de verbinding via de switch de interface metric hoger.

De situatie die je dan volgens mijn vermoeden moet krijgen is de volgende :
  • i'netverkeer => kan enkel via switch en router, enkel op die kaart staat standard gateway aan.
  • dataverkeer => verbinding met laagste metric wordt genomen (de firewire dus, als je bij de andere de metric hebt verhoogt)
  • extra pc's steek je in de netwerkrange die aan de switch hangt, die pc's zijn slechts benaderbaar via één interface, de metric doet er hier dus niet toe...

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Handige info, maar hoe vind ik die metric waarden? Kun je niets aanpassen in je routing-tabel?

Verwijderd

Topicstarter
Dit klinkt veelbelovend! Echter, ik heb geen flauw benul van wat je hier bedoelt :)

Hoe stel ik een tweede netwerk in? Bedoel je een nieuwe workgroup? Op het moment worden de lokale IP-adressen van mijn computers automatisch toegekend door de router. De router zelf is 192.168.1.1, de anderen zijn 192.168.1.11, .12 en .10. Op mijn ene machine gebruik ik XP, op de andere ME.

En waar vind ik de metric waarden?

Het spijt me dat ik zo onbekend ben met dit soor termen, ik heb nooit veel verder hoeven gaan dan alleen de connectie naar de router, ben ik bang...

• BitProcessor
Ik weet niet of het gaat werken hé, zijn maar paar ideetjes

Je router deelt nu waarschijnlijk adressen uit uit het 192.168.1.0 netwerk, met een subnetmask van 255.255.255.0 (kan je nakijken met ipconfig, eventueel ipconfig /all als je alle info wil te weten komen.

Geef je firewire-verbinding handmatig ipadres 10.0.0.1 en 10.0.0.2 bijvoorbeeld, met subnetmask 255.0.0.0. Het is gewoon een kwestie van twee verschillende netwerken te hebben.

Net linkje gevonden : [url="http://www.networkcomputing.com/818/818ws22.html"]http://www.networkcomputing.com/818/818ws22.html[/url] (misschien interessant)

Daar staat hetvolgende in, goed gevonden eigenlijk, en uit te proberen voor de rest hieronder.

maak een LMHOST file (gewoon txt-bestandje), zodat hij specifiek een bepaald ipadres neemt, als je een hostname intikt.

BV :
10.0.0.1 XPBAK_FIRE
10.0.0.2 MEBAK_FIRE
Bij winXP moet je onder het tabblad WINS (bij advanced ook) de LMHOST file gaan importeren, en LMHOST lookup gaan aanzetten.

Bij WinME verloopt dit iets anders. Zoek even naar lmhost.* dat is een filetje die ergens staat in één van de windowsdirectories, waarin uitgelegd staat wat je moet doen.

Ander idee (bovenstaande heeft voorrang)

Bij WinXP kan je de metric van de interface instellen bij de betreffende verbinding. Is volgens mij op dezelfde manier als bij win2k :

Vraag de properties op van de verbinding, dan tcp/ip properties, dan advanced -> daar kan je onderaan de interfacemetric instellen (staat standaard op 1)

De metric van een verbinding of adapter moet je zien als een soort "kost" om van die verbinding gebruik te maken. Hoe lager de kost, hoe beter. Wordt normaal voor routering gebruikt, waar naar eenzelfde ip-adres, meerdere routes mogelijk zijn, met verschillende "kost" (kost om de lijn te gebruiken, kwaliteit netwerk....) Maar misschien is het voor dit ook wel bruikbaar.

Voor de instelling onder winME zal je vermoedelijk tewerk moeten gaan met het "route" commando. Ik weet niet of er iets grafisch beschikbaar is. (werk alleen met Win2k hier)

Als je route uitvoert zonder meer, krijg je een uitleg te zien wat je allemaal kan doen, bekijk dit even. Hier onder Win2k kan je iig een metric intstellen.

Zet hieronder eventueel eens de uitvoer neer van een "route print" op je winME bak, ik zal proberen van de goeie commandos te geven.

Nadat het geheel is ingesteld zit je met een situatie dat windows een pc via twee verschillende ip's kan bereiken, ik hoop erop dat hij de weg met de laagste metric kiest, maar ik kan verkeerd zijn. Hoop dus niet teveel.

Ik vind dit best een interessant onderwerp, vroeger ook wel eens aan gedacht...

Kan wel zijn dat ik pas morgen opnieuw reply, moet nog weg vanavond.

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

misschien je route tabellen aanpassen :?

• fleppuhstein
  • Laatst online: 21-10-2025
Op vrijdag 26 juli 2002 14:32 schreef Osfer het volgende:

[..]

Hoe heb je dat precies kunnen doen? Ik kan hier per PC wel een andere workgroup instellen, maar hoe zorg ik ervoor dat een bepaalde workgroup dan wordt gebonden aan een bepaalde connectie (in dit geval dus de 1394-connectie)?
Dan maak je netwerk drive's aan via de aparte werkgroepen, het I'net werkt dan via werkgroep INET. En alle data transfer gaat via de netwerk mappings die gekoppeld zijn aan werkgroep DATAINTERN ofzo

• kell.nl
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Een erg gemakkelijke oplossing:

Op de netwerkkaarten van beide machines netbios disablen.
Heb je niet nodig voor internet.
Heb je wel nodig voor windows filesharing.
En aangezien Firewire die dan wel nog aan heeft staan.......

• BitProcessor
Op vrijdag 26 juli 2002 22:53 schreef kell.nl het volgende:
Een erg gemakkelijke oplossing:

Op de netwerkkaarten van beide machines netbios disablen.
Heb je niet nodig voor internet.
Heb je wel nodig voor windows filesharing.
En aangezien Firewire die dan wel nog aan heeft staan.......
Dat is geen oplossing voor hem dacht ik.
Als ik me niet vergis wil de topicstarter ook gewoon andere pc's aan het netwerk kunnen koppelen via de switch en deze moeten zonder meer toegankelijk zijn, ook voor filesharing.

[edit] net even nagekeken, zoals ik dus zei 8-)

Anyway,
* BitProcessor gaat gaan slapen :7 (terug van de Genste Feesten)

Pagina: 1