Computer blijft in boot hangen

Pagina: 1
Acties:

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Allereerst mijn specs:

• MSI K7TM Pro (MS-6340)
• AMD Athlon Thunderbird 1GHz
• 256 MB RAM
• MSI Starforce MS-8818 (nVidia GeForce 2 MX 32MB)
• Creative Sounblaster Live! 1024
• 20 GB Seagate HD
• Plextor PlexWriter 12/10/32A
• Samsung DVD-ROM SD-612S
• Windows 2000 SP2

Een paar dagen geleden was ik SOF2 aan het spelen toen ineens *POEF*. Het was geen smoke grenade die ontplofte maar m'n computer die er opeens mee ophield. Ik heb toen de computer uitgezet, even gewacht en toen weer aangezet. De computer startte op maar hield er na een paar seconden mee op. De fans kwamen op toeren, de harde schijf kwam op toeren, de cd drives worden geïnitialiseert, maar dan houd het op. Het lampje van m'n Plextor blijft branden en de HD LED blijft branden. M'n monitor staat nog in de slaapstand (lampje knippert) dus de video kaart laat niks van zich horen. Ook laat de BIOS niet van zich horen door bliepjes. Na nog een keer proberen en nog een keer proberen gaf ik het maar op. Het was al laat dus ik ging naar bed en zou morgen wel kijken.

De volgende morgen startte de computer op alsof er niks aan de hand was.

Een paar dagen later was m'n broertje Tribes 2 aan het spelen toen ineens *POEF*. Zelfde probleem. Ik heb toen de zijkanten van de computer af gehaald en aan de heatsink te gevoeld. Die was wel heet, maar ik brandde er niet m'n fikken aan. Ik heb toen de computer zo 20 minuten laten staan. Na die 20 minuten deed ie het gewoon weer.

Het eerste waar je nu aan denkt is natuurlijk: de proc wordt te warm. Ik heb toen CPU Burn-In voor een uur gedraaid, maar de de test werd met succes afgerond.

Een paar dagen later gebeurde weer hetzelfde, ook weer bij het spelen van Tribes 2. Ik heb toen alles losgehaald wat er los viel te halen op de voeding, de proc, de cooler, één reepje geheugen en de GeForce. Zelfs toen wilde de computer niet starten. Ik heb toen een PCI video kaart in de computer geschroefd en dat hielp ook niet. Ik heb toen alles maar weer in elkaar geschroefd en uit pure wanhoop het nog één keer geprobeerd. De computer startte zonder problemen op.

En gisteravond was het weer zover. Tijdens het surfen werd opeens het beeld zwart. De computer had zichzelf gereset, maar was (net als de vorige keren) blijven hangen. Ik toen aan de heatsink van m'n proc gevoeld. Die was vrij heet, maar je kon je vingers er nog net op zetten. De GeForce en de HD waren ook behoorlijk heet. Omdat het al laat was heb ik het maar laten zitten. Vandaag deed de computer het gewoon weer alsof er niets aan de hand is.

Nu vraag ik me af wat hier aan de hand is. Ben ik nu langzaam m'n AMD aan het roosteren of begint het moederbord het op te geven? Of moet ik het meer zoeken in de richting van software?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• KI2000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit lijkt me nu niet een software probleem.
Zou dit het geval zijn, dan zou je computer toch gewoon booten nadat hij is uitgevallen, en dan nog ...
Normaal sluit je pc inderdaad af als je proc te heet wordt, en dan kan je hem ook niet direct meer opstarten.
Misschien moet je eens een progje draaien om je cpu temp in de gaten te houden, en kijken of die soms toch niet te hoog komt ...
Voor de rest zou ik zeggen: stof in je kast die ergens een kortsluiting kan veroorzaken?
Kijk eens goed al je pci sleuven na, en kijk of er geen stof op je agp kaartje zit.
Als er te veel stof op de koeler zit stopt die er ook mee.
Als dat allemaal niet werkt zou ik beginnen troubleshooten, gewoon, ander moboke nemen, en stuk voor stuk alle stukken er beginnen opzetten, dus beginnen booten met het meest noodzakelijke en langzaam aan stukken erbij zetten.
Als hij het dan niet meer heeft, dan is je mobo brak.
hope it helps.

One Man Can Make A Difference.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Ik heb al een progje gedraaid om de temp te meten (MBM5), maar die geeft constant 27 graden aan, wat er ook gebeurt. Daar hebben we dus weinig aan. Het enige wat ik aan thermometers heb is een koortsthermometer, maar die gaat maar tot de 42 graden. Ik heb 'm wel in m'n heatsink gestoken maar hij sloeg uit naar > 42. Ik denk zelf dat de proc tegen de 60 graden wordt. Ik heb de computer net een jaar en hij zit niet echt onder het stof. Het lastige is dat de computer het na verloop van tijd het gewoon weer doet. Het kan best zijn dat het mobo brak is, aangezien er ook al een bug in de 686B chip zit. Maar ik heb hier nog nooit last van gehad, tot afgelopen week.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Carnagy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10-2025
hmmz, dat probleem had ik ook, aan m'n cpu lag het niet dat wist ik zeker, wat ik heb gedaan is een nieuwe voeding kopen. Die werdt dus veel warmer als mijn cpu.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:39
Ik heb dat prob ook is een combinatie van me vid kaart + me mobo en me voeding ( 340 watt chieftec :( )

maar ik ga me voeding omruilen maybe moet jij dat ook nog eens doen ik heb wel eens 2x een kapot voeding 8erelkaar gehad en 2x 2 kapote ECS mobo's is onwaarschijnlijk maar het kan.

• KI2000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Hey, ik heb ook pas zo een case van chieftec, met bijhorende voeding.
Tot hier toe nog geen problemen gehad (crosses fingers)
De fan van die voeding is er wel eentje met een sensortje, als die warmer wordt, gaat die harder draaien.
Heb een PIV 1.8 met een geforce 2 aan boord.

Ik zou echt eens proberen om eens een ander mobo en andere voeding aan te sluiten en dan stuk voor stuk alles terugzetten.

Is 60 graden niet iets te warm?
Ik weet wel dat amd warmer wordt dan intel, maar intel houdt het op een goeie 32 - 40 graden in idle...

One Man Can Make A Difference.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou eerst andere Detonator drivers uitproberen, aangezien het euvel zich alleen voordoet als de GeForce schijnbaar wordt overbelast. Voor de GF2MX beveel ik de 21.81 ten zeerste aan, gevolgd door 10.80 (heb zelf ook een GF2MX).

Mocht dat het probleem niet op te lossen, dan zou ik het probleem in de richting van de voeding zoeken. Check vooral de stabiliteit van de 5V lijn van de voeding, want zo'n Thunderbird - GeForce2 combinatie vreet nogal wat van de 5V lijn.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 14:50 schreef BalusC het volgende:
Ik zou eerst andere Detonator drivers uitproberen, aangezien het euvel zich alleen voordoet als de GeForce schijnbaar wordt overbelast. Voor de GF2MX beveel ik de 21.81 ten zeerste aan, gevolgd door 10.80 (heb zelf ook een GF2MX).
Ik draai op dit moment 29.42. Ik dacht ook eerst dat het aan de GF2MX lag, maar ik twijfel nu omdat de laatste keer dat de comp deze symptomen vertoonde ik alleen aan het surfen was. Ik heb wel ff gevoeld aan de heatsink van de GF2MX terwijl m'n broertje Tribes 2 aan het spelen was. Dat had ik beter niet kunnen doen omdat ik nu een grote blaar op m'n vinger heb zitten. :(

Het kan dus zijn dat de comp last heeft van oververhitting. Blijft de vraag: waarom heb ik hier nooit eerder last van gehad?
Op vrijdag 26 juli 2002 14:50 schreef BalusC het volgende:
Mocht dat het probleem niet op te lossen, dan zou ik het probleem in de richting van de voeding zoeken. Check vooral de stabiliteit van de 5V lijn van de voeding, want zo'n Thunderbird - GeForce2 combinatie vreet nogal wat van de 5V lijn.
Ik heb niet zoveel ervaring (zeg maar gerust: geen) met het doormeten van een voeding. 'k Heb wel wat zitten kloten met een multimeter door de pennetjes te steken in een 4-polige stekker die nog vrij was. de 12V lijn schommelde tussen de 12,28V en 12,32V. De 5V lijn bleef 5,00V. Lijkt mij redelijk waardes.

Verwijderd

Lijkt me toch een koelings probleem denk ik.
Zet je kast open en zet er eens een losse ventilator voor die lekker je kast in blaast en test alles dan nog eens.
Mijn pc hier op zolder is nu ook lekker warm (het is hier 30 graden). Door mijn 3 extra casefans die voor airflow zorgen gaat alles toch nog goed.

Su6 :)

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:17

boesOne

meuh

mmmz.. een 6340 van MSI he..

Hiero op mijn werk [een grote OEM.. tja] hadden we een issue met dit bord. Random freezes en het *poef* effect.. Was de heatsink van de chipset die niet helemaal flex was.. Zijkant eraf en een tafelventilator erop.. Als dat goed gaat, misschien chipset fannetje erop...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Ik heb de zijkanten van de comp eraf gehaald en ga nu eens kijken of ie het een weekje volhoud. Ding maakt wel een klere herrie. Maar ja, ik had hier voor een P166 en de fan die daar op zat is een vlooiendraaimolen vergeleken met de fan die er nu in zit. :)

Wat me wel opvalt nu de zijkanten er vanaf zijn, is dat de lucht die uit de voeding komt veel koeler is dan met zijkanten. Misschien dat ik maar 'ns 2 casefans ga halen (meer passen er niet in zonder te boren).

Verwijderd

Ik heb in mijn bigtower voor-onderin een fan gezet (blaast lucht de kast in) en achter-bovenin 2 fan's(dit de lucht er weer uit blazen).
Try It!

Verwijderd

Stevige koeling is noodzakelijk, zeker in de zomer, vergeet niet je harde schijf en kast te koelen.

Ik heb vooral problemen in de zomer, plotseling wordt mijn overgetweakte Abit onstabiel, dus standaard instellingen gebruiken, dan wordt het stabiel. Vooral je mobo en het geheugen niet te hard tweaken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 27 juli 2002 15:18 schreef mcDaedalus het volgende:
Ik draai op dit moment 29.42.
Nieuwer is niet altijd beter.. Bij de ontwikkeling van de Detonators wordt altijd het meeste aandacht besteed aan de nieuwste generatie GPU's ten tijde van de ontwikkeling..
Ik heb niet zoveel ervaring (zeg maar gerust: geen) met het doormeten van een voeding.
Deze waarden kun je in de BIOS zien en met 3rd party software ook in Windows. Bijvoorbeeld met [url="http://mbm.livewiredev.com"]MBM[/url] :)

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
We hebben de computer naar de lokale PC boer gebracht en die heeft na een week van testen bedacht dat de voeding misschien te zwak was. Er zat een 250 Watt voeding in en dat zou te weinig zijn voor een AMD Tbird 1 Ghz, dus hebben ze er een 300 Watt voeding in geschroeft (Kosten: 80 euro).

De computer draaide vrolijk zijn rondjes tot vandaag. Hij is er weer uitgeklapt met hetzelfde probleem. De voeding is het dus niet.

Het enige wat ik veranderd had, was Win2K opnieuw geïnstalleerd. Ik kan me echter niet voorstellen dat dat deze problemen geeft. Dan zou toch minstens de BIOS tevoorschijn moeten komen. Of niet?

Warmte lijkt de oorzaak te zijn, maar zelfs als je 'm een uur laat afkoelen doet ie het nog steeds niet.

Ikzelf heb sterke vermoedens dat de problemen bij het moederbord, aangezien er meer mensen dezelfde soort problemen hebben met dezelfde serie moederborden.

Ik moet het alleen zeker weten, want de belangrijkste financiële bron (m'n vader), wil er geen geld meer aan uitgeven. Het ding was toch al te duur.

Daarom deze smeekbede: jullie zijn mijn laatste hoop! Red mij uit deze hel! :+

iig, wat ik dus wilde zeggen: hoe denken jullie erover. Ligt het aan Windows, het mobo of iets anders?

Verwijderd

Ik weet niet of het al tensprake is gekomen, want heb niet alle reply's gelezen maar kijk eens goed naar alle condensatortjes op je mobo. Voel eens hoe warm (sommige) zijn als je je systeem hebt draaien. Kijk goed aan de zijkant naar zwarte plekken en of er eventueel vloeistof is uitgelopen.......

Verwijderd

Is je geheugen nie gewoon gedeeltelijk kapot ??? :S
probeer eens te testen
http://www.memtest86.com/#download0
you never know

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 13:27:
Is je geheugen nie gewoon gedeeltelijk kapot ??? :S
probeer eens te testen
http://www.memtest86.com/#download0
you never know
Ik heb het geheugen getest met Memtest 86, maar die heeft niks kunnen vinden. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan het geheugen.
Verwijderd schreef op 27 augustus 2002 @ 13:14:
Ik weet niet of het al tensprake is gekomen, want heb niet alle reply's gelezen maar kijk eens goed naar alle condensatortjes op je mobo. Voel eens hoe warm (sommige) zijn als je je systeem hebt draaien. Kijk goed aan de zijkant naar zwarte plekken en of er eventueel vloeistof is uitgelopen.......
Voorzover ik het kan zien zaten er geen zwarte plekken op de condensatoren of is er vloeistof uitgelopen. Wat me wel opvalt is dat ze verdomd heet worden. Je moet je vinger er niet te lang ophouden want dan ben je een brandblaar rijker.

Wat ik me nu dus afvraag is of het door de (her)installatie van Win2K kan komen. Voor die installatie deed ie het gewoon goed (op wat spontane resets na). Het kan natuurlijk ook toeval zijn, anders wordt het denk ik tijd voor een nieuw moederbord.

Verwijderd

Dat die elco's zo heet worden is volgens mij een slecht teken. ik heb met een Abit ka7-100 mobo het probleem van exploderende elco's gehad, (gloeiheet en later bleken ze zwart te zijn) en herken precies de opstartproblemen zoals jij ze beschrijft.

Maar als je geen duidelijke aanwijzigingen ziet kan het probleem ook ergens anders liggen....Ik denk wel dat dit een mogelijkheid zou kunnen zijn, en dan wordt het zoeken naar een garantiebewijs.....

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Ik heb al gezocht naar het garantiebewijs en al gezien dat er maar 1 jaar garantie op de computer zit (krijg je met die Dixons kloon). Ik ga dan maar een nieuwe moederbord halen (een ECS K7S5A waarschijnlijk), omdat er ook al een bug in de VIA chipset zit. Ben ik daar ook gelijk vanaf.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Voor mensen die via de search bij deze topic komen (en andere geïnteresseerden), leek het me wel aardig om te melden wat de oplossing was van mijn probleem.

Na veel gerommel heb ik de computer, in een daad van pure wanhoop, bij de lokale pc-boer gebracht. Daar werd na 'uitgebreid' onderzoek geconstateerd dat de voeding de oorzaak van problemen zou zijn. In de kast zat standaard een 250 watt voeding, maar dat moest minimaal een 300 watt voeding zijn voor deze configuratie. De kosten voor deze reparatie waren 80 euro (60 voor voeding, 20 voor arbeid).

Thuis aangekomen zette ik hoopvol de computer aan. Maar je raad het al, na twee uur was het al weer afgelopen. ;(

Toen heb ik maar m'n eerste ingeving gevolgd (defect mobo) en een nieuw mobo gekocht (een ECS K7S5A om precies te zijn).

Om een lang verhaal kort te maken. Het mobo was de oorzaak van de problemen. Na installatie van het nieuwe mobo werkte de computer weer perfect. :)

Pagina: 1