Toon posts:

IBM Deskstar 120 GIG in Bracket werkt niet goed.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een nieuwe pc. AMD Athlon 2000+.
Werkt perfect. Heb er ook ff een bracket bij gekocht. Daar wil ik mijn IBM 120 GIG HDD in doen. Ik dacht dat lukt me wel. Ik heb het zo:

IDE1 -> HDD (Met windows) -> Master
IDE1 -> CDRW -> Slave
IDE2 -> HDD (IBM Deskstar 120 GIG) -> Master
IDE2 -> CDDVD -> Slave

Als ik de Bracket er in doe en sleutel om draai gaat het groene lampje branden. (stroom dus). Als ik de pc dan opstart en dan het sleuteltje weer uit draai hoor ik dat de hdd uit gaat. (werkt dus). In WinXP herkend ie hem wel (Nieuwe hardware gevonden) maar als "IC35L120AVVA07-0" ipv "IBM Deskstar 120 Gig HDD" (of hoord dat niet) . Hij geeft hem dus ook geen schijfnummer.. dus ik kan de schijf niet benaderen. Wat doet ik fout?

Alvast bedankt.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

dat typenummer klopt als een bus. Alles in orde lijkt me, heb je de schijf wel geformatteerd?

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
dat ie m zo herkend "IC35L120AVVA07-0" klopt idd dat hoort.

mischien idd eerst formateren en partitioneren?

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 12:07 schreef Turismo het volgende:
dat ie m zo herkend "IC35L120AVVA07-0" klopt idd dat hoort.

mischien idd eerst formateren en partitioneren?
hmmz ik zie de schijf niet eens.. hoe kan ik hem dan formateren ? ? je bedoeld eerst ergens inbouwen en dan formateren ?

Verwijderd

Topicstarter
hij zit wel goed aangesloten dus .. hij staat ook bij win xp apparaatbeheer.. dus .. ik moet hem alleen nog een schijfnaam toekennen ofzow..

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 23:40
Op vrijdag 26 juli 2002 12:16 schreef Stoel het volgende:
hij zit wel goed aangesloten dus .. hij staat ook bij win xp apparaatbeheer.. dus .. ik moet hem alleen nog een schijfnaam toekennen ofzow..
inderdaad, en dat heet partitioneren :)

gebruik daarvoor Fdisk onder dos, of partition magic ofzo :)

Verwijderd

met fdisk.partition magic of ander gelijk proggie partitie maken en formatteren... en voila! hij doet het... je moet je nieuwe hdd altijd formatteren..

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:33
ik neem aan dat je xp gebruikt, doe dan het volgende:
>configuratie scherm >Systeembeheer >Computerbeheer
klik dan op schijfbeheer (daar zie je de HDD wel), daar kan je hem formateren en partitioneren.

suc6

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30

Croga

The Unreasonable Man

Ga je naar Start -> All Programs -> Administrative Tools -> Computer management -> Disk Management.....

Daar zou die dan tussen moeten staan, en dan kun je er zo'n beetje alles mee doen wat je goeddunkt ;) (Zoals RAID0-array van maken zonder RAID controller ;))

Verwijderd

Of bij Windows XP (klassieke weergave)

systeembeheer
computerbeheer

en dan Schrijfbeheer

Partities aanmaken :-)

houd er rekening mee dat je in win 2000/xp max 32gb partities ala fat32 aan kan maken met Win98SE opstartflop kan je gewoon verder dan die 32gb... succes

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:15
Op vrijdag 26 juli 2002 12:21 schreef Croga het volgende:
Daar zou die dan tussen moeten staan, en dan kun je er zo'n beetje alles mee doen wat je goeddunkt ;) (Zoals RAID0-array van maken zonder RAID controller ;))
Nog even voor de duidelijkheid/zekerheid: het is niet handig om een RAID0 array te maken met een schijf die in een bracket zit :Y) (tenzij je [url="http://www.tweakers.net/reviews/238/2"]Shell[/url] bent..)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 12:20 schreef Codey het volgende:
ik neem aan dat je xp gebruikt, doe dan het volgende:
>configuratie scherm >Systeembeheer >Computerbeheer
klik dan op schijfbeheer (daar zie je de HDD wel), daar kan je hem formateren en partitioneren.

suc6
tx .. hij zag hem idd.. hijs nu aan het formateren (22 %) .. hij converteerd hem (of formateerd hem als) NTFS . dus dan kan ik wel meer als 32 gig toch ? ?? ?

• Xandrios
Op vrijdag 26 juli 2002 12:39 schreef Stoel het volgende:

[..]

tx .. hij zag hem idd.. hijs nu aan het formateren (22 %) .. hij converteerd hem (of formateerd hem als) NTFS . dus dan kan ik wel meer als 32 gig toch ? ?? ?
yup :)

Verwijderd

Topicstarter
thanks all.. het werkt hier.. perfect.. op de andere pc nog niet .. maar dat komt zeker doordat ie daar niet master is ? ? ?

• Xandrios
Op vrijdag 26 juli 2002 13:37 schreef Stoel het volgende:
thanks all.. het werkt hier.. perfect.. op de andere pc nog niet .. maar dat komt zeker doordat ie daar niet master is ? ? ?
dat zou er niets mee te maken moeten hebben...

master/slave, maakt niet uit...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 13:38 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

dat zou er niets mee te maken moeten hebben...

master/slave, maakt niet uit...
oow.. vaag. . maja ik ga het daar wel eht zelfde doen als hier.. maybe lukt het dan wel.. . .

Verwijderd

Topicstarter
aaarg .. op de andere pc werkt het niet..
ik heb daar dit:
IDE1 -> HDD (windows) -> Master
IDE1 -> Leeg -> Slave
IDE2 -> IBM DeskStar 120 GIG BRACKET -> Master
IDE2 -> CD DVD -> Slave

nu start ik op.. harddisk gaat wel zoemen . .maar nu herkend ie hem niet .. niet bij SYSTEEM - HARDWARE . .en niet bij COMPUTERBEHEER .. wtf is er aan de hand ?? vaag.. iemand enig idee??

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:41
Ik heb ook gesodemioeter geahd met zo'n bracket en uiteindelijk na veel gezeik het maar afgezworen. Op de een of andere manier is verandert er toch iets essentieels tijdens de overdracht van de signalen door het bracket. Heel vaag, ben er nooit uitgekomen. Ik had dezelfde problemen als jij. Dan herkent ie hem wel, dan weer niet, soms werden andere IDE-apparaten ook niet meer herkend. Kloote-dingen die brackets. Omruilen had bij mij geen zin, ik bleef problemen houden. Weg met die dingen!

• Turismo
Op vrijdag 26 juli 2002 15:53 schreef Stoel het volgende:
aaarg .. op de andere pc werkt het niet..
ik heb daar dit:
IDE1 -> HDD (windows) -> Master
IDE1 -> Leeg -> Slave
IDE2 -> IBM DeskStar 120 GIG BRACKET -> Master
IDE2 -> CD DVD -> Slave

nu start ik op.. harddisk gaat wel zoemen . .maar nu herkend ie hem niet .. niet bij SYSTEEM - HARDWARE . .en niet bij COMPUTERBEHEER .. wtf is er aan de hand ?? vaag.. iemand enig idee??
uhm die "andere pc" is dat nou die nieuwe die je bedoelt? die athlon xp 2000+? of gaat t nu weer om een geheel andere configuratie? zoja mischien is t mobo te oud en heeft die een biosupdate nodig

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-04 17:40

star-saber

Ryzen

plaats je of verwijder je de hdd als de pc aanstaat ?
zoja niet doen aangezien de onboard controller geen hotswap ondersteund

en kan hdd / controller beschadigen

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 19:23 schreef Turismo het volgende:

[..]

uhm die "andere pc" is dat nou die nieuwe die je bedoelt? die athlon xp 2000+? of gaat t nu weer om een geheel andere configuratie? zoja mischien is t mobo te oud en heeft die een biosupdate nodig
het is een andere pc .. een awardbios.. het is een pentium 3 800 mhz..

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 20:08 schreef star-saber het volgende:
plaats je of verwijder je de hdd als de pc aanstaat ?
zoja niet doen aangezien de onboard controller geen hotswap ondersteund

en kan hdd / controller beschadigen
nee.. ik stop hem er in.. ik reboot .. en dan zou ie moeten werken . .ten minste op de amd 2000+ wel .. maar niet op de p3 800 mhz

• Gem1e
  • Laatst online: 25-02-2025
Volgens mij ondersteunt die p3 ook nog geen hdd boven de 80 gb, je zult met een diskmanager als Ontrack aan de gang moeten.
[url="http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm"]http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm[/url]

Disk Manager 2000 provides step-by-step installation instructions to help you install an IBM IDE hard disk drive. Disk Manager 2000 also allows an older system BIOS with a drive capacity limitation (i.e. 528MB, 540MB, 2.1GB, 4.2GB, 8.4GB or 32GB) to use IBM IDE drives above those limits. For Award BIOS 4.5x see the Ontrack Data International solution for 33GB BIOS lock-up.
[url="http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm"]http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm[/url]

Windows XP / 2000 users: Chances are, you won't need to use Disk Manager. Since Windows 2000 and Windows XP scan the bus itself, ignoring the BIOS, your Operating System should see the full size of the drive. If you are installing a drive on system using the Award 4.5x BIOS, the you should still follow the Ontrack Data International solution for 33GB BIOS lock-up advice to avoid having your hard drive hang during the drive detection stage of system startup (boot).

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 21:09

-Sander-

///M Powerrrrrr

Waarom roept toch iedereen:

"ga hem eerst formatteren en partitioneren"

Voor iemand die nog maar net in de computers is begonnen en de termen niet helemaal goed kent, is het handig om het wel goed te vertellen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Dus eerst:

1. Harddisk aansluiten
2. Harddisk partitioneren 
(bv. met fdisk of partition magic. 
Of in Windows 2000/XP met "computerbeheer" -> schijfbeheer.)
3. Harddisk (partitie) formatteren.

Als je een hardeschijf wilt opdelen, moet je dus werken met "uitgebreide" partitie's.

• Turismo
Op vrijdag 26 juli 2002 23:32 schreef Alfa_33 het volgende:
Waarom roept toch iedereen:

"ga hem eerst formatteren en partitioneren"

Voor iemand die nog maar net in de computers is begonnen en de termen niet helemaal goed kent, is het handig om het wel goed te vertellen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Dus eerst:

1. Harddisk aansluiten
2. Harddisk partitioneren 
(bv. met fdisk of partition magic. 
Of in Windows 2000/XP met "computerbeheer" -> schijfbeheer.)
3. Harddisk (partitie) formatteren.

Als je een hardeschijf wilt opdelen, moet je dus werken met "uitgebreide" partitie's.
umh nou.....daar is dus de FAQ voor uitgevonden |:(
[topic=310680/1/25]
met dank aan onze lieve modjes :P

om ons die ellende te besparen om telkens weer t zelfde uit te leggen

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 21:09

-Sander-

///M Powerrrrrr

Op vrijdag 26 juli 2002 23:52 schreef Turismo het volgende:

[..]

umh nou.....daar is dus de FAQ voor uitgevonden |:(
[topic=310680/1/25]
met dank aan onze lieve modjes :P

om ons die ellende te besparen om telkens weer t zelfde uit te leggen
Jah, nou ik wilde alleen maar helpen hoor :(
Ff wat rechtzetten wordt al niet meer gewaardeerd ofzo :?

• Turismo
Op vrijdag 26 juli 2002 23:54 schreef Alfa_33 het volgende:

[..]

Jah, nou ik wilde alleen maar helpen hoor :(
Ff wat rechtzetten wordt al niet meer gewaardeerd ofzo :?
omdat er veel moeite word gedaan om de FAQ bij te houden en zo goed te informeren, die dingen zijn er niks voor niks
ook de algemene FAQ staat trouwens in dat ie best dan de search kon gebruiken daarvoor

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 23:19 schreef Gem1e het volgende:
Volgens mij ondersteunt die p3 ook nog geen hdd boven de 80 gb, je zult met een diskmanager als Ontrack aan de gang moeten.
[url="http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm"]http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm[/url]

Disk Manager 2000 provides step-by-step installation instructions to help you install an IBM IDE hard disk drive. Disk Manager 2000 also allows an older system BIOS with a drive capacity limitation (i.e. 528MB, 540MB, 2.1GB, 4.2GB, 8.4GB or 32GB) to use IBM IDE drives above those limits. For Award BIOS 4.5x see the Ontrack Data International solution for 33GB BIOS lock-up.
[url="http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm"]http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm[/url]

Windows XP / 2000 users: Chances are, you won't need to use Disk Manager. Since Windows 2000 and Windows XP scan the bus itself, ignoring the BIOS, your Operating System should see the full size of the drive. If you are installing a drive on system using the Award 4.5x BIOS, the you should still follow the Ontrack Data International solution for 33GB BIOS lock-up advice to avoid having your hard drive hang during the drive detection stage of system startup (boot).
ik heb de schijven in 60 en 60 gig verdeeld.. dus dan moet het toch geen probleem zijn??

• Gem1e
  • Laatst online: 25-02-2025
Op zaterdag 27 juli 2002 10:00 schreef Stoel het volgende:

[..]

ik heb de schijven in 60 en 60 gig verdeeld.. dus dan moet het toch geen probleem zijn??
Als die andere pc hem niet herkend als 60 er dan kan ie er ook niets mee.
Als alles gezien wordt is er niets aan de hand.(uiteraard)
Maar eventueel is daar dat proggie voor van Ontrack.
Alleen het nadeel is, dat er van geboot moet worden, anders is het net of er niets op de disk staat.
Je krijgt dan zon blauwe balk in beeld als je opstart, met een mededeling, press space to boot from floppy, enz.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

heb de zooi ff snel doorgelezen :) doet 'ie het nog niet op de P3 800? Als je geen win NT/2000/xp hebt ondersteunt je windows de NTFS niet (ntfs betekend immers NT file system). Dan zit er niets anders op dan de harde schijf weer te formatteren, maar dan als fat32, anders istie alleen op NT/2000/xp machines uit te lezen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 18:36

4POX

Everybody is wired

Ik heb ook heel veel gekke problemen met brackets gehad.. Dus ik heb nu brackers van 80 gld per stuk die helemaal van metaal zijn en er echte deugelijke printplaten inzitten..

Voor mij geen plastic brackets meer

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 14:07 schreef m.m het volgende:
heb de zooi ff snel doorgelezen :) doet 'ie het nog niet op de P3 800? Als je geen win NT/2000/xp hebt ondersteunt je windows de NTFS niet (ntfs betekend immers NT file system). Dan zit er niets anders op dan de harde schijf weer te formatteren, maar dan als fat32, anders istie alleen op NT/2000/xp machines uit te lezen.
hmmzz.. het is winxp pc :D
Pagina: 1