Iedereen ouwehoert over koelingen en bang zijn om verder te gaan voordat ze waterkoeling etc hebben.. Maar is er hier wel iemand die echt eens een doorgebrande cpu heeft gehad? Volgens mij loopt een cpu eerder zeer instabiel voordat ie door zal branden. Ik lees meer verhalen van mensen die bijv een kapotte koeler hadden waardoor hun cpu een nachtje ongekoeld draaide dan verhalen over verbrande cpu's.
Is ook zo (tenzij je extreem hoge voltages gebruikt zodat je bij de power up je CPU meteen 'fried'
). Een CPU zal crashen lang voordat ie ook echt physiek beschadigt wordt ... maaarrr ... mocht dit gebeuren als je er niet bijbent en je koeling is onvoldoende is de kans op doorbranden er zeker wel. Als je CPU gecrashed is blijft ie volgens mij gewoon stroom trekken (!?) en blijft dus warm/heet. Hierdoor kan ie, als de warmte niet snel genoeg afgevoerd kan worden door de koeler, alsnog doorbranden ...
Verwijderd
Ik heb mijn celly 333 gefrituurd vanwege te hoog voltage (ik moest en zou de 500mhz halen, maar de celly wou niet
)
En ik geloof dat Lonert ooit een CPU heeft gesloop doordat er iets mis ging met pinnetjes afplakken . . .
En ik geloof dat Lonert ooit een CPU heeft gesloop doordat er iets mis ging met pinnetjes afplakken . . .
Vriend van mij en ik, wij hebben samen een AMD k6-2 333 gefried. Ik had een Cyrix proc, en die wilde ik testen. Het ding deed het, met 3,5 Volt. En toen die k6-2 erop.
Waren we gewoon helemaal vergeten om het voltage weer op 2,2 Volt te zetten..
Waren we gewoon helemaal vergeten om het voltage weer op 2,2 Volt te zetten..
Verwijderd
Ja, echt kapot nog niet gehad, maar..:
Pentium II 266@133Mhz
CELERON II 600@200Mhz
UltraSparc II 900@405Mhz
Ze werken nog!!:)
Pentium II 266@133Mhz
CELERON II 600@200Mhz
UltraSparc II 900@405Mhz
Ze werken nog!!:)
Verwijderd
Ik ben een keer op een p133 gaan staan, maar die werkte gewoon nog nadat ik 3 uur lang pinnetjes had terug zitten buigen 
Nou had ik al een nieuwe dus het kon me aan me reet roesten, maar wel grappig dat hij het nog deed
Wel ben ik een keer vergeten mijn fan op me CPU van stroom te voorzien. Werd hij erg heet maar hij doet het nog zoals je ziet.
Ik denk dat je best wel rigoreus te werk moet gaan wil je hem echt tot z'n einde brengen.
Nou had ik al een nieuwe dus het kon me aan me reet roesten, maar wel grappig dat hij het nog deed
Wel ben ik een keer vergeten mijn fan op me CPU van stroom te voorzien. Werd hij erg heet maar hij doet het nog zoals je ziet.
Ik denk dat je best wel rigoreus te werk moet gaan wil je hem echt tot z'n einde brengen.
Ik heb ook nog nooit een processor weten te frituren. Zelfs niet mer 3.5 volt op een celeron.
Ik weet niet, ik doe de meest rare dingen maar het lukt niet...
ook niet met een soldeerbout op de core.
Jah je leest het goed
Maar ik heb wel eens bijna een Athlon 550 verschroeid. Stond op 2 volt en 850mhz zonder koelblok en coldplate (dus met blote core)
Er zat nog wat hitte-pasta op de proc wat gelijk verdampte.. dus ik zag wat rook en deed snel de pc weer uit. achterkant van de pcb was helemaal zwart geworden, maar hij deed het nog steeds!
Echt zomaar een cpu vekankeren is erg moeilijk. Mensen die denken dat alleen bij het hoger zetten van de busspeeds of multipliers al vuur kan ontstaan zijn goed gek.
Mij is het nog nooit overkomen, en ik heb al een hele hoop proccies gehad dat kan ik je wel vertellen!
Ik weet niet, ik doe de meest rare dingen maar het lukt niet...
ook niet met een soldeerbout op de core.
Jah je leest het goed
Maar ik heb wel eens bijna een Athlon 550 verschroeid. Stond op 2 volt en 850mhz zonder koelblok en coldplate (dus met blote core)
Er zat nog wat hitte-pasta op de proc wat gelijk verdampte.. dus ik zag wat rook en deed snel de pc weer uit. achterkant van de pcb was helemaal zwart geworden, maar hij deed het nog steeds!
Echt zomaar een cpu vekankeren is erg moeilijk. Mensen die denken dat alleen bij het hoger zetten van de busspeeds of multipliers al vuur kan ontstaan zijn goed gek.
Mij is het nog nooit overkomen, en ik heb al een hele hoop proccies gehad dat kan ik je wel vertellen!
Verwijderd
Nou.... Je kan wel ff zomaar je cpu opfikken.
Toen ik die k6-2 400 opfikte, werkten mijn mobo en voeding ook meteen niet meer. Ik denk dat er ergens iets mis met het mobo was, ik had het voltage maar met 0,2 V verhoogt.
Toen ik die k6-2 400 opfikte, werkten mijn mobo en voeding ook meteen niet meer. Ik denk dat er ergens iets mis met het mobo was, ik had het voltage maar met 0,2 V verhoogt.
Verwijderd
Celeron (1) 500.
Direct na het instellen op 635 MHz in de bios
ging de monitor niet meer aan.
Morgen word hij getest of hij het loodje heeft gelegd. 2.05 volt, temp niet hoger dan 40 graden. confusing dus
Direct na het instellen op 635 MHz in de bios
ging de monitor niet meer aan.
Morgen word hij getest of hij het loodje heeft gelegd. 2.05 volt, temp niet hoger dan 40 graden. confusing dus
Verwijderd
Heb dat nog niet meegemaakt nee, maar heb wel een chipset (440BX-2) van een Intel moederbord in de fik zien vliegen toen ik de stekker in het voedinkje stak.., maar dat kwam waarschijnlijk omdat er bliksem inslag was geweest bij waar dat bord vandaan kwam.
Stinkt wel trouwens..!
Stinkt wel trouwens..!
Verwijderd
Jazeker: toen ik bij norrod stond (comp winkel in groningen) explodeerde er letterlijk een mobo, echt de knal was door de hele staat de horen - das mij zelf nooit gelukt 
maar ik had wel perongeluk een voeding op 110V ipv 220Volt gezet, en na een vette knal lag er allemaal wit verbrandt plastic door mijn kamer
stonk vet!
maar ik had wel perongeluk een voeding op 110V ipv 220Volt gezet, en na een vette knal lag er allemaal wit verbrandt plastic door mijn kamer
Verwijderd
Op m'n werk hadden we een cyrix 300. Niet eens overgeclocked.
Op een dag werd 'ie zo verschrikkelijk heet, dat 'ie in de brand vloog. Was even schrikken.
De hele computer was daarentegen opgebouwd uit gegarandeerd naamloos spul.
Groeten,
Rob
Op een dag werd 'ie zo verschrikkelijk heet, dat 'ie in de brand vloog. Was even schrikken.
De hele computer was daarentegen opgebouwd uit gegarandeerd naamloos spul.
Groeten,
Rob
Verwijderd
Goh, ik zou het nu wel leuk vinden om een paar pics te zien van verbrandde processors en gexplodeerde moederborden 
Heeft iemand misschien nog leuke links?
Heeft iemand misschien nog leuke links?
Verwijderd
ach er is niks mis met overclocken maar dan moet je wel GOEDE koeling gebruiken , niet hetzelfde el_cheapo coolertje als voor de overclock maar een goede krachtige cooler , liever overcapaciteit dan ondercapaciteit , op die manier houd je de warmte ontwikkeling beetje in bedwang en de processor NOOIT meer stroom geven dan dat ie nodig heeft om stabiel te draaien op z'n hoogst haalbare mhz setting
Pagina: 1