Blokeffect in avi klein houden. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik ben bezig om wat dvdrips te maken voor mezelf.
Ik heb dat niet eerder gedaan en heb dus ook weinig verstand van met codecs en instellingen.

Eerst heb ik met DVDx rechtsreekse dvdrip gemaakt met slordige bitrate van 3000. Codec is DivX3 low motion.
Hier is beeld bijna perfect, maar levert wel 650 MB avi op van 28 minuten. Beetje veel.

Ik haal zoals veel tutorials zeggen even door virtualdub 1.4.10 en maakt 'm kleiner tot ongeveer 230 MB avi.
De gebruikte filters zijn hiervoor:
- Smart Deinterlacer (bron is interlaced, dus hier even oppoetsen. Resultaat: Goed. Instelling: Blend instead of interpolate - Frame-and-field diff. - Compare color ch. - Motion map denoising (motion threshold 15, scene change threshold 100. Rest is niet ingeschakeld.)
- Smart Smoother (blok effect verminderen in egale vlakken dus verder oppoetsen. Instelling is 7/30+interlace. Volgens preview is dat stukken beter dan origineel.)
- WarpSharp (speciale tool, beter voor animaties ontworpen, om lijnen in figuren even beter scherp te maken en blokeffect zou dan minder worden. Resultaat is stukken beter. Instelling is 25)

De eind codec is weer DivX 3 (te zien in vdub, DivX-4 low motion) en bitrate is vast op 1000. Smooth/Crispness is 100.
Geluid blijft gewoon direct stream. (Lame MP3 160 kb/s, niks aan de hand.)

Na lang encoden is resultaat:
- in rustige scenes is blokeffect inderdaad zeer gering. Uitstekend.
- in wilde scenes is blokeffect of smeer-effect echter nog zichtbaar groter dan origineel avi
- Snelle acties zijn ook niet beter op. Blokeffect/smeer effect is groter.

Vooral wilde scenes (snel veranderende beelden) zijn het ergst. Het lijkt wel alsof de filters compleet van slag raken, want het is alleen verergerd dan in preview.

Ik ben even radeloos door sterke blokeffect. In avi's van andere groepen is dat veel beter. Het valt me op dat deze avi's veel sneller op veranderingen reageren en herstellen dus bijzonder snel. Die van mij is juist te sloom om te herstellen en wordt de blokeffect daardoor groter. Er is dus iets mis.

Oh ja, de originele avi is zelf 640x480 groot en refresh is 23,975 fps. (29,97 kan ook)

Ik vraag me af hoe ze dat hebben gedaan.
Wie kan me paar encoding adviezen geven?
Je mag andere codec dan DivX3 voorstellen (DivX4.12, DivX5.02, XViD....) of andere programma die klus beter afwerkt dan vdub. En DivX3 SBC zit niet in vdub. Waar kan ik die toepassen met avi als bron? Men kan ook GKnot gebruiken ipv vdub. Noem maar wat.

Graag bij je advies ook aantonen welke buttons en knoppen ingesteld moet worden bij ingewikkelde codecs. Anders moet ik navragen wat er ingesteld moet worden.

P.S.: dit is geen illegale actie. Dit is mijn eigen werk van mijn eigen DVD collectie. Ik wil er fatsoenlijk backup mee maken op CD. En ik wil graag wat over juist encoden leren, en hoe ik blokeffect moet verminderen. Meer hoef ik niet weten. Vraag dus niet naar welke titel het is, ik wil gewoon mijn karwei met tevredenheid afsluiten. Bovendien heb ik weinig trek in om hele dag aan instellingen te rommelen. Dus wil ik eerst info hier verzamelen hoe ik vervelend effect kan voorkomen. Dank je wel.

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Kijk ook even hier:
[topic=551006]

Ik ben de laatste tijd ook wat aan 't klooien en gebruik Gordian Knot. Dat is een frontend voor DVD2AVI e.d. Werkt vrij aardig vind ik zelf en van blokken heb ik geen last (meer). Het werkt via een 2-pass manier met DivX 5.02. Ik zou als ik jou was dat eens proberen.

DVDx heb ik ook geprobeerd, maar ik kon er ook geen mooi resultaat uit krijgen. (al zegt dat weinig) :)

succes

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb wel oren naar DVD2AVI, maar het belangrijke punt zijn de subs. Ik wil dus subs meteen in avi hebben.

Ik vraag me af of DVD2AVI ook subs opneemt in avi.

Bovendien is DVDx een rechtsreeks van DVD naar avi programma. Zonder eerst VOB files te rippen op de hd. En dat is heel wat anders dan via bestaande methode waar je eerst vob files ript met Smartripper.

Als DVD2AVI niet rechtsreeks vanaf DVD kan, dan sla ik die liever over.

De blokeffect kun je wel klein houden in DVDx, maar alleen met zeer hoog bitrate. Met bitrate van 900, normaal bij final versie avi, is DVDx te ruw. Te veel blokvorming en geen filters. Zelfs interlaced lijnen gaan nog mee in de schip. Vandaar virtualdub voor nabewerking avi zodat de kwaliteit beter blijft van 3000 naar 900.

Ik zal de links bestuderen.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 10:35

spaceboy

Op grote hoogte

Op vrijdag 26 juli 2002 11:14 schreef MrDummy het volgende:
Ik heb wel oren naar DVD2AVI, maar het belangrijke punt zijn de subs. Ik wil dus subs meteen in avi hebben.

Ik vraag me af of DVD2AVI ook subs opneemt in avi.

Bovendien is DVDx een rechtsreeks van DVD naar avi programma. Zonder eerst VOB files te rippen op de hd. En dat is heel wat anders dan via bestaande methode waar je eerst vob files ript met Smartripper.

Als DVD2AVI niet rechtsreeks vanaf DVD kan, dan sla ik die liever over.

De blokeffect kun je wel klein houden in DVDx, maar alleen met zeer hoog bitrate. Met bitrate van 900, normaal bij final versie avi, is DVDx te ruw. Te veel blokvorming en geen filters. Zelfs interlaced lijnen gaan nog mee in de schip. Vandaar virtualdub voor nabewerking avi zodat de kwaliteit beter blijft van 3000 naar 900.

Ik zal de links bestuderen.
Je kunt op divx-digest.com wel progs vinden om subtitles te muxen met video. Maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan .srt bestandjes, kost bijna geen ruimte, je kunt 't eventueel uitzetten en de tekst is veel scherper en mooier leesbaar dan in-video tekst.
Rechtstreeks encoden zonder vob-files is echt NIET slim, dan is na 10 films encoden je dvd-lezer naar de klote, want die vind het niet leuk om 7 uur achter elkaar te moeten lezen. En via VirtualDub gebruikt die GordianKnot methode ook second-pass encoding hoor. Duurt wel retelang, voor de gein ben ik nu bezig om Lord of the Rings te encoden op m'n server (Celeron 466, 196mb ram), hij is nu nog steeds bezig met de first-pass en die duurt al 14 uur... :) (film van 3 uur op 1000kbps, 2cd dus)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

2 x encoden is bij voorbaat al meer kwaliteitsverlies dan nodig.

Kijk voor werkende tutorials op [url="http://www.doom9.net"]www.doom9.net[/url]
En ja, als je tekenfilms oid encode dan krijg je snel blokken in grote gekleurde vlakken.
Dat is gewoon een nare eigenschap van DivX...
Het 'smeereffect' in snelle scenes komt door die blurrige filters en noice reductions.....

ik geef de voorkeur aan de Nandub guide van Doom9.net
Daarmee kan je ook subs in je AVI plaatsen (alhoewel losse subs veel betere kwaliteit geeft)

BTW: lijkt me sterk dat je DVD interlaced is :?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 11:25 schreef spaceboy het volgende:
Rechtstreeks encoden zonder vob-files is echt NIET slim, dan is na 10 films encoden je dvd-lezer naar de klote, want die vind het niet leuk om 7 uur achter elkaar te moeten lezen.
Gelukkig kent DVDx cache. Door flink deel in geheugen of op hd te zetten hoeft dvd speler niet continu draaien.

Hoewel, als je DVD marathon gaat houden, dan ben je toch wel uren bezig met films kijken en is je dvd speler toch constant bezig.... maar goed.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ah, ik zie het al.

Ik heb inmiddels alweer DVDx 2.0 gepakt.
Ditmaal installeer ik ASPI en Videoserver erop.

Vooral Videoserver is een must. Die stuurt signaal door naar b.v. TMPEnc die beter werkt dan rechtsreeks via DVDx.

Daar had ik eerder moeten denken.

Voor meer details hoe het allemaal zit: kijk es op [url="http://www.videotools.net/"]http://www.videotools.net/[/url]

Ik combineer DVDx guide en Premiere -> TMPEnc guide (beide gaan via Videoserver) en zo weet ik wat ik moet doen.

Ga nu verder encoden en ben nu op zoek naar juiste instellingen.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
TMPEnc doet zijn werk goed.

Ik ontdek dat virtualdub ook hiermee kan werken, maar crasht wel erg snel bij starten encoden. Vervelend.

Ik zoek nu ander programma die naar AVI kan omzetten.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33
Ff een uitleg over de gebruikte bitrate in een DivX file....
De low-motion codec en de fast-motion codec, zijn exact gelijk op een klein dingetje na.
De low-motion codec zal veel beter rond de ingestelde bitrate bijven hangen dan de fast-motion codec. (toegestane variantie is bij de fast motion dus groter)
Bij snelle scenes, verandert er vrij veel tov het vorige frame, zodat het vrij veel data kost om het te encoden.
Dan zou je dus willen dat je voor de snelle scenes een hogere bitrate kon gebruiken.

Vroeger (jaartje of anderhalf geleden) moest je dat met d hand doen, maar tegenwoordig kun je dat min of meer automatiseren.
Bij hele grote veranderingen, is het mogelijk dat het opslaan van de veranderingen meer ruimte kost dan een keyframe, dus dat je dan liever een keyframe maakt. (motion threshold zet ik vaak op 24% in DivX 5)
Vanaf DivX 4 is er verder de mogelijkheid tot 2-pass encoding. In de 1e pass, wordt er in een klein textfiletje bijgehouden vanaf welke frame een wat heftiger scene voorkomt. De codec kan dan in de 2e pass de afwijking van de ingestelde bitrate bepalen aan de hand van die file. Gevolg is dus dat langzame scenes een veel lagere bitrate hebben, dan de snelle scenes en dat je toch vrij nauwkeurig op de gewenste file-grootte uitkomt en een vrij constante kwaliteit.

Verder kun je ook nog proberen om wat zuiniger met je data om te gaan, door onnodig moeilijk te comprimeren dingen weg te laten.
Dit zijn bijvoorbeeld scherpe randen. Hoe minder je daar van hebt, hoe beter.
Snij dus de randjes van de film af, zodat je geen zwarte balken overhoud. Die zwarte balken kosten bijna geen ruimte, maar de overgang naar die balken wel, terwijl je daar best zonder kan.
Zo hou je effectief dus meer ruimte over voor de film. (alsof je dus op een hogere bitrate encode)

Verder kun je vrijwel altijd vanuit de DVD de progressive plaatjes reconstrueren, door het te comprimeren naar 23,97 fps of 24 fps. (ongeacht of het PAL of NTSC is)
Dit werkt veel beter dan het deinterlace filter van virtualdub. (ik gebruik Flask Mpeg hiervoor)
Doordat je bij de snelle scenes dan geen (of minder) interlace-artefacten hebt, heb je ook minder ruimte nodig om de boel te encoden (minder scherpe overgangen). De Interlace-artefacten zijn namelijk bij snelle horizontale bewegingen het grootst. Zo groot, dat de deinterlace algoritmen van Virtualdub het niet meer zien als een beweging en er dus kameffecten optreden.

Als laatste kun je in DivX 4 en hoger de voorkeur instellen van de post-processing, maar houd rekening met de CPU waarop het afgespeeld moet kunnen worden.
Qua geluid moet je het zelf weten wat voor bitrate je gebruikt, maar persoonlijk vind ik >128 kbit/s een beetje overkill wanneer je Lame gebruikt.
Wanneer je dus VBR MP3's onder je filmpje mixed, zou ik voor die laatste mixstap nandub gebruiken, daar die de synchroniteit beter houdt dan virtualdub met VBR audio files.

Hopelijk dat dit een hoop verduidelijkt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1