Toon posts:

leeftijdsverwachting SCSI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik had even een simpele maar voor mij erg belangrijke vraag.
Wat is ongeveer de leeftijdsverwachting van een 9Gb IBM UW SCSI hhd.
Wij hebben hier namelijk een bedrijfsservertje staan die al 3 jaar dag en nacht draait de hhd wordt eigenlijk continue belast.
Ik draai iedere dag backups maar ben een schijfcrash toch liever voor.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat haalt een SCSI schijfje makkelijk. Ik heb hier een oude IBM Server met een paar 2,25GB UW SCSI schijfjes staan, die voorheen al dik 5 jaar in een Duits bedrijf zonder problemen 24/7/365 heeft gedraaid. In tegenstelling tot IDE is SCSI juist ontworpen om jarenlang 24/7 te kunnen draaien. Ik denk dat 10 jaar haalbaar is, maar daarna is het alweer outdated :)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Moeilijk te zeggen, zo'n schijfje kan ieder moment kapot gaan, maar kan ook makkelijk nog 3 jaar draaien......

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Vraag eens bij IBM wat de MTBF (Mean Time Before Failure) van dit type schijf is, dan heb je een indicatie van hoelang hij nog ongeveer mee kan gaan. Let wel: het is maar een indicatie.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoek eens naar "MTBF" (Mean Time Before Failure).
Bij IDE schijven ligt deze rond 500.000 uren en bij SCSI rond 1.000.000, soms meer :)

[edit]hmm.. te laat :{ [/edit]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Inderdaad die MTBF opzoeken, maar dan nog is het alleen maar een indicatie.

Dat soort dingen zijn namelijk afhankelijk van allerlei zaken, zoals bijv. diskacces zoals je al noemt, maar ook bijv. omgevingstemperatuur etc..

Zekerheid heb je nooit..

Verwijderd

Ik heb op mijn werk 7 IBM servers staan. allemaal met SCSI HDD's (ook van IBM natuurlijk) en twee van die 7 staan als 4,5 jaar aan. (met wat reboots tussendoor ivm updates)

Maar ik heb ook van een van de ander servers een defect schijf gehad na 2,5 jaar. Alles kan stuk gaan en de ene schijf een gaat eerder dan de andere schijf terwijl het dezelfde types zijn.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
als een schijf die 3 brute jaren heeft overleefd dan zal hij het volgens mij nog tot in de eeuwigheid doen. de meeste uitval van hardware is naar mijn ervaring zowieso vrij gauw na aanschaf. (tot 1 jaar) de hdd heeft bewezen dit aan te kunnen: dit is dus een goed exemplaar.

Verwijderd

Topicstarter
ik had MTBF bekeken op IBM maar daar dat is een hoop theorie, waar ze wel gelijk in hebben maar moeilijk toetsbaar in de praktijk daarom ben ik blij met jullie persoonlijke ervaringen over de gemiddelde leeftijd van de schijven.

hierbij het schrijven van ibm over MTBF

IBM does not quote MTBF (Mean Time Before Failure) numbers for it's products or believe this type of information should be used as a meaningful description of the quality of IBM Storage Subsystems or component parts within those systems. MTBF is an older industry term that today has very
little value and is mostly misinterpreted and misunderstood. Following is a definition and example of why MTBF should be avoided....

MTBF is the point at which 63.2% of the population, (everything of that component built by a manufacturer), will fail. So for example... disks drive that claims 1,000,000 hour MTBF used 24x7 or 720 power on hours per month would take 115 years to reach the 63.2% mark. It does NOT mean that no failure should occur for 115 years. This is a total population statement from the manufacturers point of view not from the customer point of view. MTBF is a cumulative statistic. A customer can receive brand new product and have it fail the day of install and still meet the criteria of the 1,000,000 hour MTBF because that failure simply adds to the count on the way to the 63.2% marker...it is the rate of failure. If you take say a 5 year view then you would expect....1/1,000,000,000 X 720Power on Hours X 60 months or about a 4% fallout in 5 years. So if a customer has a statistically significant population one might assume that his population would reflect the same 4% in 5 year rate but even this is misleading. Since MTBF is from the manufacturer point of view, it reflects all of the product shipped out of the back dock. As a Manufacturer, we know that some of that product will fail but we have no idea which ones and we do not know the distribution of good or bad product shipped to any given customer so....a single customer may get more or less than his fair share of drives that may fail earlier than expected. Therefore any single customer may achieve better or worse results than in the 4% example and still meet the MTBF criteria.

Lastly there is no single industry standard as to how MTBF is calculated. All products, disk drives or toasters, have a life cycle curve that can contains 3 elements....early life, useful life, wear out period. Early life fallout occurs in the first 90days...useful life is the period where the product is stable until it reaches a point where it starts to wear out. Many manufacturers calculate MTBF using ONLY the Useful Life or center section of the curve ignoring early life and wear out periods. (This is how it is defined by MIL Spec 417). Others use the entire curve. This means that when comparing MTBF one needs to not only compare the number but also know and understand the methodology used to calculate it, As you can see MTBF can only lead to confusion and an inaccurate expectation of our quality doing damage to both customer and IBM. It is for those reasons that we are strongly against quoting MTBF numbers.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:15
Aangezien je 5 jaar garantie hebt, kan je er ook wel vanuit gaan dat je scijf minimaal 5 jaar meegaat, anders heeft IBM toch best een probleem.

Maar als je er zo bang voor bent, is het niet mogelijk om een 2e 9 GB schijfje er naast te hangen en in software RAID1 te gaan draaien?

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op vrijdag 26 juli 2002 08:36 schreef dylan29 het volgende:
ik had even een simpele maar voor mij erg belangrijke vraag.
Wat is ongeveer de leeftijdsverwachting van een 9Gb IBM UW SCSI hhd.
Wij hebben hier namelijk een bedrijfsservertje staan die al 3 jaar dag en nacht draait de hhd wordt eigenlijk continue belast.
Ik draai iedere dag backups maar ben een schijfcrash toch liever voor.
Wat voor omgeving betreft het. Want diverse OS'en hebben voorzieningen waarmee kan worden gedetecteerd wanneer een schijf kaduuk dreigt te gaan. Wij bv. zien bij AIX al ruim van tevoren wanneer een schijf dreigt te overlijden. Wellicht komen er nog wel cases voor waar het plotsklap ophoudt, maar dat is zwaar in de minderheid.

SMART is een techniek dat hiervoor is ontwikkeld, maar nog vrij summier. Met linux kun je veelal ook een HD crash zien aankomen door de HD errors die eraan vooraf gaan. Onder NT weet ik het niet zo, dat is namelijk niet bepaald mijn terrein. Kijk anders ook 's effe naar de mogelijkheden van het monitorren van dergelijke zaken met behulp van bv. Tivoli.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb hier al een tijd een 4.5GB 7200RPM SCSI disk lopen, draait perfect 24/7, moet je alleen een beetje in je airflow van de casefan hangen wil je em een lang leven wensen.
De meeste harddisks sterven of door slijtage, of door hitte, of door het vaak aan en uitschakelen. Ik heb veel Quantums zien sterven puur aan slijtage: harddisk kreeg bad sectors zonder dat er iets fysiek met de schijf was gebeurd. (Fireball SE, ST & CR? Anyone?)
Pagina: 1