Toon posts:

Gelukt: linuxrouter + netwerk + internet delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor hen die geinteresseerd zijn:

----------------------------------------------------
INLEIDING

Ik heb twee computers (een win2k-systeem en een winxp-systeem) en die wilde ik via een netwerk aan elkaar koppelen. Ook wilde ik de internet-verbinding (ISDN) delen.

Dit leek me best lastig, maar wat pluizen op internet en de faq's van Tweakers hebben me enorm geholpen. Het is me op de volgende manier gelukt:

DE GEBRUIKTE HARDWARE:

- client 1: PII-300@350Mhz met 128MB geheugen en Win2K
- client 2: P4-1,8@2,4Ghz met 512MB PC2700 geheugen en WinXP
- router: PI-100 Mhz met 32MB geheugen zonder HDD, met FDD
- NIC: 3 PCI-netwerkkaarten van Sitecom met Realtek 8139c-chipset
- switch: Sitecom 5-poorts Switch
- modem: Teles 16.3 ISA ISDN modem (non-PNP)

Het ISDN-modem heb ik al jaren, via KPN Telecom. Tegenwoordig zijn er betere, maar het modem wordt ondersteund door Fli4l (op dit programma kom ik later terug) en voldoet dus prima.

De Pentium-I is ingezet als router. Deze komt bij JBC vandaan (zie ook [url="http://www.tweakers.net/aanbod/57614"]http://www.tweakers.net/aanbod/57614[/url]). Ze hebben er een hele berg, gratis en voor niks. Ik hoefde er alleen geheugen in te prikken (2x16MB, aldaar gekocht voor EUR 10,=) en een floppydrive die ik nog had liggen. Maar zelf heb je vast nog wel zo'n systeempje staan. Een 486 voldoet meestal ook. Ik ging voor dit systeem, omdat er een PCI-slot inzit en mijn NIC (netwerkkaart) er zo inpast. Anders moest ik weer op zoek naar een ISA NIC, en die zijn er vrijwel alleen in 10Mbit versie.

De switch heb ik samen met de router in de meterkast geplaatst. In de router zit dus het ISDN-modem en een NIC. Het modem is verbonden met het KPN-kastje (een zgn NT1). De switch is verbonden met de server (de router) en de clients. In de clients zit natuurlijk ook elk een NIC. De router laat je dag en nacht draaien, zeker als je een permanente internetverbinding wilt.

DE GEBRUIKTE SOFTWARE:
De router is gebaseerd op Linux. Ik heb gebruik gemaakt van Fli4l ([url="http://www.fli4l.de"]http://www.fli4l.de[/url]). Je download daar een aantal bestanden en met behulp van een wizard bouw je je router op slechts een enkele floppy!!
Ik moest even wat puzzelen, maar dat kwam vooral omdat ik niet alle bestanden had gedownload. Mijn advies: eerst alles downloaden, in een map zetten en dan de wizard openen. Je wordt dan gevraagd naar het bestand datei.txt en die staat in de map config. Het programma is duitstalig, maar daar worstel je doorheen. Je vult alle benodigde velden in. Je moet ook een IP-adres kiezen voor de server en de clients. Ik heb gekozen voor 192.168.0.1 (server), 192.168.0.2 (client 1) en 192.168.0.3 (client 2).
Als je alles hebt ingevuld, laat je de wizard een floppy aanmaken.

Als je floppy klaar is, stop je deze floppy in je router (server) en deze computer start je op. In je netwerk bestaan nu de eerder genoemde IP-adressen.

Nu moet je allen nog de netwerkkaarten in je clients configureren. Als je dat hebt gedaan controleer je even of je netwerk het doet (je "pingt" van je ene client naar je andere en naar de server, dit herhaal je op je nadere client).
Voor een internet verbinding hoef je nu niet meer in te bellen, maar gebruik je je netwerk. Je router zal zelf automatisch inbellen.

Een absolute aanrader, maar geen vereiste is nu het programma IMonc, ook te vinden op de website van Fli4l. Dit programma installeer je op je clients. Met behulp van dit programma zie je of je internet verbinding actief is. Je zit de snelheid en de duur van je verbinding. Je kunt er zelfs instellingen op je server mee wijzigen. Bijvoorbeeld de time-out van je internetconnectie.

TOT SLOT:
Ik heb op bovenstaande manier redelijk beknopt geprobeerd weer te geven hoe je een netwerk kunt opzetten. Mijn bedoeling is te laten zien dat het relatief eenvoudig is om zo'n netwerk op te zetten. Ik weet dat er soortgelijke programma's te vinden zijn, zoals bijvoorbeeld AutoNet.
Daarnaast is op soortgelijke manier in plaats van een ISDN-modem een normaal modem of een (A)DSL-modem te gebruiken. Hopelijk helpt deze korte how-to/tutorial je om zelf ook de stap te nemen en over de drempel te stappen die het bouwen van een netwerk lijkt.
Mocht je nog vragen hebben, stel je die natuurlijk hier of - wanneer de topic gesloten wordt - per e-mail.

Succes en veel plezier!!!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Hey... das handig voor linux n00bs. Ik ga er zelf ook een ophalen dus kan het wel gebruiken, onwijs bedankt dus maar ik denk alleen niet dat deze lang open blijft. Iig heb je mijn dank al. :)

Verwijderd

freesco rules!!!

Als er iemand vanuit brabant een p1tje gaat halen neem er dan voor mij ook een mee:-)
5 euro bijdrage voor de brandstof en een 486 stille ter inruilB-)