Toon posts:

monitor flikkert

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een aantal jaren een highscreen monitor. En sinds een tijdje flikkert het beeld soms spontaan. helderheid gaat heel snel van licht naar donker.
is de monitor versleten. Of is er een andere reden voor?

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Nou als het echt "licht naar donker" is zou die monitor wel eens af kunne zijn. Als het "plots" aan en uit is ofzo misschien een stekkertje los? Hoe oud is het beestje? Specs?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• Tordek
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-11-2023
Is dat er zo een met van die ouwe potmeter regelingen?

Ff met die knopjes spelen en kijken of je dan ook flikkeringen ziet...

Dan ff met wat contactspray die potmeters inspuiten en laten verdampen...

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 12:33

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH > VB

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Dat zijn inderdaat typische verschijnselen van slechte contacten.. Dit kan inderdaad in de potmeters zitten (=> contactspray), of gewoon slechte soldeerverbindingen op de printplaat.. Helaas zijn die een stuk lastiger te vinden.
(met een loep de printplaat bekijken wil nog wel eens helpen).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 09:49 schreef Twynn het volgende:
Dat zijn inderdaat typische verschijnselen van slechte contacten.. Dit kan inderdaad in de potmeters zitten (=> contactspray), of gewoon slechte soldeerverbindingen op de printplaat.. Helaas zijn die een stuk lastiger te vinden.
potmeters?????

Verwijderd

potmeters zijn regelbare weerstanden.
Oftewel de ouderwetse draaiknoppen om je contrast en helderheid in te stellen.

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 09:49 schreef Twynn het volgende:
Contactspray vs. potmeters heb ik ook niet zulke goede ervaringen mee hoor. Het is beter de gehele constructie van de potmeter even los te maken, en dan vervolgens voorzichtig schoon te maken met alcohol of zo. Anders heb je kans dat er alleen maar nog sneller vuil vast gaat zetten.

Contactbreukjes op de printplaat kun je opsporen met een analoge weerstandsmeter. Het is even wat werk, maar je krijgt er ook iets voor terug B-)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het zou inderdaad aan de monitor kunnen liggen, maar ik heb ooit zulke verschijnselen gehad bij een brakke videokaart. Die kon toen niet meer gerepareerd worden (wat er precies mis mee was weet ik niet; ik had toen (7 jaar geleden ofzow) nog niet zoveel kennis van hardware)
Pagina: 1