Toon posts:

{SOUND} Oss of ALSA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje gentoo 1.3b draaien met de oss sound modules in de kernel. Dit werkt uitstekend , en ik heb 2 dsp devices tot mijn beschikking. Nu is er ook alsa en ik heb het geprobeerd, maar ik vind het nogal een rompslomp
(AL die module settings, geen automation). Bovendien laat mijn artsd het dsp device niet los ook al is de timeout 2 sec. Vooral dat laatste is voor mij belangrijk om bijv met mplayer films af te spelen. ( die staat op dezelfde dsp als kde en moet wachten tot kde hem lostlaat.)
Mis ik iets met het alsa gebeuren? Heeft het bepaalde voorbeelden? Nou ik hoor het graag.

Verwijderd

Yup. Je mist het een en ander.. ALSA wordt spoedig de de facto standaard voor geluid op linux. Het zit al standaard in de 2.5.x kernels geloof ik, en zal spoedig ook in de 2.4.x kernels opduiken, denk ik zo. Het voordeel van ALSA is de betere ondersteuning voor de wat 'luxere' zaken van je geluidskaart, die (voor zover ik weet) niet door OSS worden ondersteund. Je moet hierbij denken aan meer dan 2 speakers, SP/DIF, midi synthesis, etc.

Verder zijn de ALSA drivers over het algemeen wat stabieler en geven een iets mooier geluid dan de OSS drivers (in mijn ervaring met een cs46xx, emu10k1 en een ESS Maestro). En als laatste ondersteund ALSA voor sommige geluidskaarten mixing in hardware, zodat je dus meerdere programma's kunt hebben die aan je hardware lopen rukken, zonder dat een van die programma's hoeft te wachten op zijn beurt...