Toon posts:

[n00b] Wat word er bedoeld met?

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk(en af en toe) post al een tijdje(2 maanden ofzo) mee met dit forum maar toch voel ik me af en toe een enorme n00b, dit komt omdat er gebruik word gemaakt van termen als ; core, mem, benchmarks, oc-en et cetera.... Ik heb al proberen uit te vogelen wat wát betekend, zo denk ik dat mem op het geheugen van kaart doelt...Kunnen 'we' misschien soort 'Het grote afkortingen' topic(sticky) maken, of iets in die richting...Zo word het voor de gem. "termen-n00b"(dus de woorden n00b, w00t, 1337, l33t enzo niet maar de woorden die doelen op onderdelen van computers, en dan hiero specifiek op de grafische kaarten) wat makkelijker om de gaande discussies te volgen.

Ja ik weet het je kan ook de search gebruiken maar dat schiet niet op dan vind je ze nooit in 1x allemaal...

Was dit nou een helder moment of zeg maar een |:( momentje...

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:41
n00b >:)

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

RTFM :P (just kidding)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 01:52 schreef Krisis1 het volgende:
RTFM :P (just kidding)
:D en omdát ik een n00b ben zallik het bovenstaande maar ff kwooten >:)

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:57

bladebla

<Piéééép>

Nu nog even iemand die zegt dat dit het verkeerde forum is voor je vraag en je hebt alles weer over je heen gehad ;)

Niemand kan alles weten, en mijn ervaring is dat als je gewoon veel leest over de dingen die je interessant vind, je vanzelf uit de context dingen gaat begrijpen die vaker terugkomen.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Verwijderd

Topicstarter
Mjah ik bennet met je eens dat als je iets x op x leest je het op een bepaald moment wel kan plaatsen in een context, de vraag is alleen of je het daarbuiten ook nog kan, een voorbeeldje :

Mijn core is nu @ 350 en mem @ 633 ik noem maar wat, nu denkik goh dat zal wel snel zijn, anders zettie het niet weg, maar wát bedoeld hij/zij nou eigenlijk? Dus gewoon een simpel afkortingenlijssie waar 'we' met zn allen aan meewerken :)

• Waterlelie
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

en das 2*

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Waterlelie
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Dit is niet echt het gopede forem voor dit soort vragen

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

wat kennis van engels en wat logisch denken
en je komt heeeel ver

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Stel eerst 'ns zelf een lijstje op van wat je wil weten en dan zullen we zien of we je een verklaring kunnen geven :+

Move 2 HA, SG of HK? ( >:) voor die laatste 2)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:42
Eeeeh... Verkeerde topic voor je vraag?

Nee hoor, geintje. Ik als (al zeg ik het zelf) doorgewinterde pc gebruiker lees af en toe ook nog wel eens termen waarbij ik even aan m'n oor moet krabbelen.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Ik hebbet xpress niet in een "general onderdeel" omdat het enkel en alleen op dit moet slaan, de afkortingen...
Keej zal ik beginnen ;

Mem :?
Core :?

Wat is van beide de functie op een kaart?

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Ohja, en de dubbelpost er ook bij. Nu mis ik alleen de gebruik de Search nog. :)

Ik vind het op zich wel een aardig idee maar het wordt vast een hele lange lijst en je zit met alle varianten van jargon. Bv mobo, mamaplank, mb, bordje, etc.
Gee, is best moeilijk om je in te verplaatsen om sommige dingen zoals het voorbeeld dat je noemde voor heel veel zo bekend zijn. Als ik iets echt niet kan volgen dan vind ik het minder interessant, of zoek het uit, of plaats er een vraag over in een topic. En als dit als een domme vraag beschouwd wordt door anderen, so be it. Sorry dan.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Mem: afk voor memory, geheugen dus.
Kan je gebruiken voor de kloksnelheid van of de hoeveelheid geheugen aan te duiden.

Core: het "middelste" deel van je processor (proc).
Kan gebruikt worden voor de kloksnelheid of temperatuur(bv wanneer er OC (overclocked) is) van de core aan te duiden.

* krisis1 is ook nog n00b eigenlijk, en dit is wat ik te weten gekomen ben... Je blijft wel leren, maar dat gebeurt gewoon vanzelf als je wat op GoT rondhangt en topics leest.

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Op vrijdag 26 juli 2002 02:07 schreef Krisis1 het volgende:
Move 2 HA, SG of HK? ( >:) voor die laatste 2)
Dat is best heel praktisch :P Kan ik ook fijn niet meehelpen. :)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:42
Volgens mij:
mem = memory = geheugen
core = slaat op de snelheid van je processor

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Juist en als je dan een nieuw topic opent over een afkorting krijg je reacties als :

RTFM!
search(wat linkt naar de search)
n00b!

en ga zo maar door....daar schiet je nog nix mee op, zon 'groot topic' zoals ik voorstelde zou preventief werken..

Verwijderd

Daar zijn PC-woordenboeken voor.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 02:18 schreef CybErvee het volgende:
Daar zijn PC-woordenboeken voor.
|:(

Situatie : Je hebt een nieuwe televise gekocht, iemand die diezelfde heeft zit naast je, jij weet niet hoe de tv in te stellen, dan vraag je het toch aan diegene die naast je zit :? Ik zou het boekje niet lezen hoor....:)

• krisis1

krisis1

Onder-watte?!

Op vrijdag 26 juli 2002 02:21 schreef wannab33 het volgende:
Situatie : Je hebt een nieuwe televise gekocht, iemand die diezelfde heeft zit naast je, jij weet niet hoe de tv in te stellen, dan vraag je het toch aan diegene die naast je zit :? Ik zou het boekje niet lezen hoor....:)
Het is dus wel de bedoeling dat je zelf wat moeite doet inplaats van op de kennis van anderen te teren :(
No flame intended, maar die reply was toch wel mis hoor :(

• PhuSioN
  • Laatst online: 17-08 19:29
ik denk sowieso dat GoT eigenlijk niet echt bedoeld is voor de wat 'minder wetende' mensen. enig inzicht in computer(termen) moet je denk ik gewoon al beetje hebben denk ik zo.
dit is verder niet als flame bedoeld of zo ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 02:34 schreef Krisis1 het volgende:

[..]

Het is dus wel de bedoeling dat je zelf wat moeite doet inplaats van op de kennis van anderen te teren :(
No flame intended, maar die reply was toch wel mis hoor :(
Ik doe geen moeite? Ik open er notabene een topic over :?
ik denk sowieso dat GoT eigenlijk niet echt bedoeld is voor de wat 'minder wetende' mensen. enig inzicht in computer(termen) moet je denk ik gewoon al beetje hebben denk ik zo.
Wat zijn 'minder wetende' mensen? Het kan zijn dattik heel goed in VB kan programeren maar van videokaarten weinig verstand heb omdat ik me er niet veel bezig houd :)

(dit is moeite doen, trouwens)

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
idd, (inderdaad :) ) veel mensen hebben maar een beperkte kennis van computers. ikzelf kan wel een pc inmekaar schroeven, maar bv. VB proggen kan ik dus niet. dit soort vragen hoeven niet n00b te zijn, want niet iedereen kan alles weten.
ik kan me tot nu toe aardig redden, maar er zijn altijd anderen die wel wat hulp kunnen gebruiken of gewoon een vraag hebben. daar is dit GOT forum toch voor? :?

Mn 3D printer blogje..

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Core is geen afkortingen, core is gewoon het engelse woord voor Kern. Dan moet je maar net weten dat ze de kern van je processor bedoelen. Iig naar mijn weten worden er niet echt abnormaal vreemde afkortingen gebruikt hier. Een faq ofzo lijkt me ook iets overdreven denk ik. Misschien kan je gewoon even een lijstje maken van dingen die je niet snapt. :?

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

[mierenneuk-mode]
Volgens mij wordt met Core vaker de snelheid van de G/VPU bedoeld :+ De processor snelheid wordt vaak afgekort met proc@X.XGHz, oid, lijkt mij.
[/mierenneuk-mode]

Goed, een lijstje met afkortingen:

GPU:
Grafische Prcessor Unit(??) - slaat gewoon op de sbelheid van de prcessor op je grafische kaart.

VPU:
Hetzelfde als GPU, maar dan van ATi

GF:
GeForce

PSU:
Ander woord voor voeding

Proc:
Processor

Vmem/Vcore:
Slaat op het voltage van je memmory of je (proc)core

Case:
Behuizing, kast

Onboard:
Geïntergreerd op je (moeder)bord of kaart/drive.

HD(D):
Harddisk, Harde schijf

FDD:
Floppy Disk Drive, diskettestation

CM:
Casemod

WC:
Waar je wel eens naar toe moet om te scheiten of om te pissen, maar op GoT wordt d8 ik vaak Water Cooling bedoeld.

RPM:
Revolutions per Minute (toerental)

CFM:
Precieze afkorting weet ik niet, maar het heeft met de luchtverplaatsing te maken. Meestal is hoger ook beter.

dB:
Hoe hoger, hoe slechter, want dit is hoeveel geluid iets produceert.

FC-PGA:
Dit is een socket :Y)

TSOP:
Verpakking van geheugen.

BGA:
Ball Grid Array dacht ik, zelfde als TSOP, maar dan onder andere minder warm.

Memm/RAM sink:
Heatsink(je) voor geheugen.

anis:
Afkorting voor anisotropy ofzo, ga ik nu niet uitzoeken, heb slaap...hoger getal is mooier, maar kost performance.

FSAA / AA:
Anti aliasing, werkt zaagtandjes weg, maar kost performance.

LED:
Dat zijn van die leuke lampjes... :)

Mod:
Modification, komt in de praktijk op GoT overeen met vern**ken of verfraaien van je kast of een computer onderdeel.

GoT:
Gathering of Tweakers ...overbodig, ja dat wel, maar je weet maar nooit...

Meer kan ik er zo ffe niet verzinnen, maar ik ben ervan uitgegaan dat de persoon die dit zou moeten lezen niet meer technische kennis nodig heeft dan een FunPrice medewerker uit Groningen. (Die gasten hebben de technische kennis van een ui, weten niet eens wat een fangrill/fanguard/fingerguard mag zijn.)

Edit:
Nu ga ik slapen :7

...

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 04:37 schreef PhatFish het volgende:
[LED:
Dat zijn van die leuke lampjes...
Light Emitting Diode ;)

• Ste7en
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
Op vrijdag 26 juli 2002 04:44 schreef LAAF het volgende:

[..]

Light Emitting Diode ;)
Moest ik ff kwijt, vette icon.
Bring PIE >:)
En ik ga ook slapen :Z

Verwijderd

sorry mensen maar ik vind gewoon een normale vraag. je kan niet alles weten enzo daarom vraag je het ook lijk me logies toch maar ja zal wel weer aan mijn leggen. ik heb hier ook broertjes en zusjes lopn van wat is dit hoe werk dit ga hun toch ook nie afzeiken enzo zelf me ma en me pa komen naar me toen hoe werkt dit en dat dan denk ik ook bij me eigen jezus wat makeijk. het is altijd makelijk om iemand de huid vol te schelden dan gewoon ff zijn vraag te beantwoorden

:(:(

8-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk dat ik niet de enige ben met de behoefte aan zon soort afkortingenlijst(althans, niet de enige die erachter staat). Met datgene wat PhatFish kom IK bv(bijvoorbeeld) al een heel eind. Stel je zou dit Topic sticky maken(hoeft niet per-sé dit topic te zijn, als er maar een lijssie met afkortingen + juiste uitleg staat....+ mijn naam natuurlijk(ben nu eenmaal de bedenker *D :D ) ) dan wordtet voor een hoop mensen een stuk duidelijker.

Waarom sticky trouwens? Omdat dit topic over een week niet meer op de voorpagina staat hiero. Dan komt er een nieuwe n00b en die ziet allerlei wazige termen, vraagt er naar 1, vervolgens word hij verwezen naar dit topic(of tot de grond toe gelijk gemaakt). Vandaar het sticky maken, dan moet je wel een hele erg n00b zijn wil je niet begrijpen dat je ff 'het grote afkortingen topic' moet doorlezen...

kVraag me af wat de admins / mods ervan vinden...

(gaat voorlopig nog niet slapen, weddenschapje, wie het langst wakker kan blijven(met 4 man), dus met zn allen lannen(niet op mijn comp overigens --> S3 kaartje :D )

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 04:37 schreef PhatFish het volgende:
[mierenneuk-mode]
CFM:
Precieze afkorting weet ik niet, maar het heeft met de luchtverplaatsing te maken. Meestal is hoger ook beter.
Was dat niet Cubic feet per Minute?!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 07:21
Op vrijdag 26 juli 2002 06:29 schreef dikke het volgende:

[..]

Was dat niet Cubic feet per Minute?!
Yep

Anis/Aniso = Anisotropic filtering..

Voor veel features van (vooral de nieuwste ATi) videokaarten kun je bijvoorbeeld t volgende stuk doornemen:
[url="http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1656&p=1"]http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1656&p=1[/url]

Kep nu effe geen tijd meer om een meer algemene uitleg van functies/algorithmes van grafische kaarten op te zoeken, maar deze link stond zo in m'n bookmarks dusss.. :)

XBO: Michaël#3318

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Verkeerde forum

>:) :+ ;)

Verwijderd

Leuk geweest.... >:)

Topicstarter, probeer de search eens uit. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.