Toon posts:

[php/html] Charset Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met een html pagina en ik die pagina moet dus in het chinees komen. Dit doe ik dus met in HTML de charset te bepalen (Big5)
code:
1
2
3
4
5
6
7
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> 
<html>
<head>
<title>koetje</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=big5">

enz...

Maar op de vage manier gaat dus vanaf mijn Localhost perfect en pakt browsers het dus als big5, maar zo gauw ik het vanaf endoria laat wordt het als westernEuropean getoond... Ik weet bij god niet wat er fout is aan de manier hoe ik het nu doe... Kan het aan de header liggen? En zo ja, kan ik dat met een header in PHP goed krijgen (zo ja, hoe?).

Alvast Bedankt

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Het kan natuurlijk zijn dat de server zelf een header stuurt over de charset (Apache bijvoorbeel stuurt default een header voor charset ISO-8859-1) ...wel raar, ik dacht dat de META tag die dan wel moest overriden.

Probeer de charset eens als header() te sturen ipv in een META tag.

Dus:
PHP:
1
<?    header("Content-Type: text/html; charset=big5");...?>

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-09 19:25

Bjorker

Cadillacs rule!

In je httpd.conf file in de bin directory van apache (tenminste als je die gebruikt) iso uitzetten, en big-5 aan:

# AddDefaultCharset ISO-8859-1
AddDefaultCharset BIG5

Dan zit je charset in de html header. Sommige browsers negeren de meta-tag.
Maar waarom gebruik je geen UTF-8 ?
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn koreaanse site. Standaard is daar EUC-KR, maar dat vinden europese browsers niet altijd leuk. Na alles omgezet te hebben naar UTF-8, werkt het overal perfect naar mijn weten.

Nope

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:07
Als je een standards-compliant pagina (of een die beweert dat te zijn door een <!DOCTYPE header) uitpoept, dan gaat de character set die door de server gestuurd wordt vóór die die in de file zelf bepaald wordt.

Dus als je inderdaad een goede header (Content-type: text/html; charset=Big5 oid) meestuurt zou het weer goed moeten gaan.

En inderdaad, UTF8 is briljant.. kan je echt alle schriften mee maken.

Verwijderd

Topicstarter
De header werkt inderdaad! Ik kan niet verder niet bij de apache conf files enzo komen op endoria dus doeik het voorlopig op een header :P. Bij mijn pc leverde het geen waarschijnlijk geen problemen, omdat ik de standaard taal enzo als Chinees heb ingesteld.

Zo maar een voor bordeur vraagje: wat heeft het voordeel van Unicode te gebruiken? Want als een gebruiker geen chinese language pack heeft geinstalleerd dan heeft die er toch nog steeds niets aan? of zie ik dat fout?

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Iemand die geinteresseerd is in sites die in het Chinees zijn opgesteld zou toch wel een Chinese language pack willen downloaden denk ik. IE doet dit automatisch, dus daar zou ik me niet te druk om maken ;)

offtopic:
Toffe Panda icon :D
Of zijn het geen panda's?

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-09 19:25

Bjorker

Cadillacs rule!

Op vrijdag 26 juli 2002 10:34 schreef Fung het volgende:
Zo maar een voor bordeur vraagje: wat heeft het voordeel van Unicode te gebruiken? Want als een gebruiker geen chinese language pack heeft geinstalleerd dan heeft die er toch nog steeds niets aan? of zie ik dat fout?
Correct.. de gebruiker heeft nog steeds de betreffende language pack nodig. Wat is dan wel het voordeel...
Stel je hebt een pagina waar je 2 of meer charsets wilt gebruiken. Chinees gecombineerd met Nederlandse text waar bv trema's of andere speciale tekens in voorkomen.
Of je wilt een Grieks - Japanse vertaal site maken... dan zit je dus met 2 charsets waar je er maar 1 van kunt specificeren in de header.
Unicode lost dit probleem op.

Verder is het nooit verkeerd om te standariseren.

Nope

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is inderdaad waar. Ik zat zelf enigzins te klieren met de invoer dat trema's accenten enzo kon bevatten. met htmlentities wilde ik ze er uithalen, maar dat ging weer niet goed met chinese input... uiteindelijk alleen maar quotes enz met htmlspecialchars d'r uitgehaald, maar niet de sluitende optie natuurlijk. Dat UTF-8 zou weleens kunnen helpen (de invoer enz kan zowel Chinees als engels zijn ;) ).

offtopic:
Zijn idd twee panda's :P
Pagina: 1