switch vraag mbt omzetten netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met het uizoeken naar de beste (lees goedkoopste) manier om mijn netwerk thuis (voornamelijk coax, maar een klein deel is 10mbit UTP dmv UTP/Coax hubje) om te zetten naar volledig UTP.
Dit omdat de kabel bijna aan het eind van zijn latijn is, teveel mee gekloot, omdat er bijvoorbeeld weer een pc bij moest.
Goed, ik moet voor 1 pc en voor mijn freesco bak een nieuwe nic aanschaffen, omdat die alleen een coax en aui hebben (zijn beide Novell Anthem NE1000)
Mijn nieuwe netwerk hoeft niet 100mbit te zijn, omdat het voornamelijk voor internet gebruikt wordt, en omdat ik dan bijna al mijn pc's moet voorzien van een nieuw kaartje.
Ik denk dat het het goedkoopst is om 2 a 3 switches te kopen, aangezien er 2 centrale punten zijn (eigenlijk niet centraal, aan het einde van de coax kabel staan de meeste pc's) de derde switch zou ik wellicht in het midden kunnen plaatsen omdat daar 1 pc staat, met kans op uitbreiding naar meer, dit om dus later geld en moeite voor een lange kabel te besparen.
Nu vraag ik mij dus af als ik 100mbit switches koop of daar ook 10mbit op kan, want dan kan ik later als er meer geld is enkel de kaartjes vervangen en zo op 100mbit zitten.
Ik zit nu ff door te denken, want kunnen die (goedkope) switches ook onderling 100mbit babbelen en alle pc's 10mbit? of heb ik daar echt dure exemplaren voor nodig?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Eigenlijk is het heel makkelijk,

twee 100 mbit switches communiceren op 100 mbit

een 100 en een 10 mbit switch-hub op 10 mbit

twee 10 mbit pc's over een 100 mbit switch communiceren op 10 mbit

een 100mbit en een 10 mbit pc over een 10 mbit hub op 10 mbit

twee 100 mbit pc's over een 10mbit hub op 10 mbit

twee 100 mbit pc's over een 100 mbit hub op 100 mbit

Ik geloof dat ik alles heb, aanvulling welkom... :)

/edit

eh, alles communiceert uiteraard met elkaar zoals blijkt, mits goed ingesteld natuurlijk, 10 en 100 gaat prima samen, is alleen niet qua snelheid altijd even voordelig, maar het werkt wel, ook met die goedkope 100 mbit switches, btw, 10 mbit hubjes zijn geen switches en je hebt dus ook nog 100 mbit switch hubs en switches....

/edit

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 23:36 schreef WhizzCat het volgende:
Eigenlijk is het heel makkelijk,

twee 100 mbit switches communiceren op 100 mbit

een 100 en een 10 mbit switch-hub op 10 mbit

twee 10 mbit pc's over een 100 mbit switch communiceren op 10 mbit

een 100mbit en een 10 mbit pc over een 10 mbit hub op 10 mbit

twee 100 mbit pc's over een 10mbit hub op 10 mbit

twee 100 mbit pc's over een 100 mbit hub op 100 mbit

Ik geloof dat ik alles heb, aanvulling welkom... :)

/edit

eh, alles communiceert uiteraard met elkaar zoals blijkt, mits goed ingesteld natuurlijk, 10 en 100 gaat prima samen, is alleen niet qua snelheid altijd even voordelig, maar het werkt wel, ook met die goedkope 100 mbit switches, btw, 10 mbit hubjes zijn geen switches en je hebt dus ook nog 100 mbit switch hubs en switches....

/edit
hmm en dat kan met de goedkoopste 100mbit switches, uiteraard niet de switching hubs, die dingen ken ik wel :)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

hehe... jah, die werken op zich net zo best voor een gewoon thuis netwerkje, shit as in mun toetsen bord, enfin, in principe willen alle combinaties dus gewoon werken, plug-and-pray 8-)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 23:42 schreef WhizzCat het volgende:
hehe... jah, die werken op zich net zo best voor een gewoon thuis netwerkje, shit as in mun toetsen bord, enfin, in principe willen alle combinaties dus gewoon werken, plug-and-pray 8-)
ok tnx, ga ik verder puzzelen

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Even de specs van de gewenste switch bekijken, er bestaan zowel 10/100 als 100-only switches.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

He

Niet lullig bedoeld, maar 2 a 3 switches? Is geen ideale oplossing. Waarvoor kies je niet voor 1 Switch en trek je dan alle kabels naar die Switch. Is naar mijn idee de goedkoopste en tevens ook de beste oplossing.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 08:42 schreef Ka0s het volgende:
He

Niet lullig bedoeld, maar 2 a 3 switches? Is geen ideale oplossing. Waarvoor kies je niet voor 1 Switch en trek je dan alle kabels naar die Switch. Is naar mijn idee de goedkoopste en tevens ook de beste oplossing.
misschien wel goedkoper, maar het is toch makkelijker om 1 kabel te trekken ipv 8?
beste wil ik niet zeggen, ik denk dat ik met meerdere switches een makkelijk uitbreidbaar netwerk kan creeren.

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 11:37 schreef erkens het volgende:

[..]

misschien wel goedkoper, maar het is toch makkelijker om 1 kabel te trekken ipv 8?
beste wil ik niet zeggen, ik denk dat ik met meerdere switches een makkelijk uitbreidbaar netwerk kan creeren.
Wat heeft die gast allemaal thuis staan vraag ik me dan af :P

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 12:00 schreef wernerdebijl het volgende:

[..]

Wat heeft die gast allemaal thuis staan vraag ik me dan af :P
voornamelijk oude bakken hoor, maar toch, alles moet op het netwerk, vandaar dat er veel 10mbit kaarten zijn, en eigenlijk zou ik niet meer nodig hebben, die enkele keer dat ik grote files moet overpompen...
Waar ik voornamelijk op doelde was dat ik gewoon een makkelijk en beheersbaar netwerk krijg, ook in de toekomst, dat ik niet alles centraal heb vind ik eigenlijk niet echt belangrijk, maar ik wil liever 1 kabel hebben lopen ipv meerdere, net zoals ik dat nu met coax heb.
Verder zou ik natuurlijk wel de mogelijkheid willen hebben om later makkelijk over te stappen op volledig 100mbit, vandaar mijn vragen.
Ook is het natuurlijk een snelheidwinst als de clients 10mbit spreken en de switches ondeling 100mbit, waarbij ik dus goedkope switches wil gebruiken.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

In de specs van gelijk welke cheapo ass switch zal je vinden dat ze 10/100 Mbps NWay Auto-Negotiation zijn.
Dus natuurlijk kunnen die ook 10Mbps.

Een dualspeed hub/switching hub voldoet ook.

Dit had je zelf ook wel kunnen vinden zoals ik reeds zei :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.