Wie helpt mij met berekenen van Fuse voor tweeter?

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Topicstarter
Zit met een brandende vraag hier.

Heb hier een Tweeter (Celestion HF 50),
die in een baskast zit.
(Baskast is 600W. nominaal aan 4 Ohm)
De zekering die voor de tweeter zit is stuk,en is niet meer duidelijk af te lezen. :(

Gegevens tweeter:

High Frequency Unit:HF50

Power Handling :25W

Frequency Range :2kHz - 16kHz

Sensitivity (1W @ 1m): 102W
Minimum Crossover Frequency :3kHz (18dB/oct)

Nominal Impedance : 16 Ohm

Voice Coil Diameter,mm (ins) 38 (1.5)

Radiation Pattern
Magnet Gap
Flux Density :1.5

Hopelijk genoeg info om erachter te komen welke Fuse/zekering ik er het beste voor kan zetten zodat het veilig kan werken.

bedankt alvast!

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op donderdag 25 juli 2002 22:27 schreef apestaartje het volgende:
De zekering voor de tweeter zit is door,en is niet meer duidelijk af te lezen. :(

Gegevens tweeter:

Power Handling :25W
Nominal Impedance : 16 Ohm
Is dit niet genoeg info dan???

P = U x I
U = I x R

U = I x 16

25 = I x 16 x I
1,56 = I^2
I = 1,25

Dat zou dus betekenen dat bij een vermogen van 25W en de impedantie van 16 ohm er 1,25 Ampere door zou lopen... Neem deze waarde ietsje ruimer, en ik denk dat je zekering 1,5 of 2 Ampere was...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Apestaartje

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Topicstarter
Dank voor de snelle reactie.

Ging ik naar de locale zekeringenboer alhier,verteld hij mij dat ik er geen zekering voor kan gebruiken maar een autolampje moet gebruiken daarvoor...
Erg vreemd. :?

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
ehm.. misschien kun je 't nog van de andere zekering (uit de andere speaker) lezen? :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Apestaartje

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Topicstarter
Ja, dat zou mooi zijn, ware het niet dat het een speakercabinet van een Basgitaar-installatie is..
En het dus a.h.w. maar om 1 kast gaat. 8)

Maar, aangezien ik dat ding al afgelopen weekeind al nodig had, heb ik de raad van "Banzi" opgevolgd en er een 2 Ampére zekering ingezet.
Hij heeft het 3 dagen achter elkaar op volle belasting uitgehouden, en vanavond mag 'ie weer, dus ik ga er vanuit dat het voor elkaar moet zijn nu.. _/-\o_

(geinig..?!)

Verwijderd

Ik zou niet ietsje ruimer gaan, maar ietsje lager dan die berekende waarde.
Anders brandt die toch nog net door (de tweeter) voor dat de zekering doorbrandt.

• Apestaartje

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Topicstarter
Mmm, de twijfel slaat toe..
Dus toch lager, 1,5 Ampére zou beter zijn?
Nou dat wordt weer een operatie van de week..
Bedankt in iedergeval.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06 17:29
Het door Banzi gemaakte berekeningetje klopt wel, maar helaas heeft een tweeter geen stabiele impedantie. Deze is namelijk sterk afhankelijk van de frequentie. De nominale impedantie (voor wat het waard is) is meestal een gemiddelde. Bij lage frequenties is de impedantie vaak laag en bij hogere frequenties (door zelfinductie spreekspoel) hoog. Daarbij komt nog dat voor een gelijk volume bij de lage tonen een hoger vermogen nodig is dan bij de hoge tonen. Het is de vraag waar die 25 W op gebaseerd is.

Al met al lijkt het me heel lastig om de zekering met deze gegevens te berekenen. Ik denk dat de fabrikant dan ook zelf met ervaringswaarden werkt. Die zou wel eens veel lager kunnen liggen dan de 1,5-2 ampére die je nu hebt.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 10:48

Part

Helemaal niets.....

apestaartje schreef op 26 juli 2002 @ 15:06:
Dank voor de snelle reactie.

Ging ik naar de locale zekeringenboer alhier,verteld hij mij dat ik er geen zekering voor kan gebruiken maar een autolampje moet gebruiken daarvoor...
Erg vreemd. :?
Auto lampjes werden vroeger wel eens gebruikt.
Een lampje heeft een lage weerstand als hij koud is. Als er veel stroom door gaat lopen warmt de gloeidraad op en stijgt de weerstand waardoor de stroom weer beperkt wordt. Nadeel van een lampje is dat het geluid er zeker niet beter van wordt.
Pagina: 1