Toon posts:

Backup draaien via secondary nameserver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 webservers, allebei liften ze mee op brakke ADSL verbindingen die nogal eens uitvallen.

Hoe kan ik ze als backup voor elkaar laten fungeren?

Ik dacht in eerste instantie aan het volgende:
Op beide computers een nameserver draaien en daarvan de zones zo instellen dat ze altijd naar hun eigen IP verwijzen voor ieder domein. Stel computer 1 valt uit dan is ook ns1.* down en dan pakt de client ns2.* die naar z'n eigen IP verwijst zodat de webpagina dan door de 2e computer aangeboden wordt. Kan dit systeem werken? Of kan dat niet ivm nameservercache of zoiets?

Zo nee, hoe kan ik 2 computers met ieder statische IP's voor elkaar backup laten draaien?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Nee, kan niet, dnssen worden onderling geupdated..

Wat je wel kan doen:

www1.domein.com -> 1e adsl
www2.domein.com -> 2e adsl

[url="http://www.domein.com"]www.domein.com[/url] dan ff ergens anders (betrouwbaar) hosten, en daar scrippie op:

if www1 online then redirect www1
else www2

ofzoiets

gewoon op basis van pingen, timeout = andere server pakken

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het niet ergens anders hosten ik moet het echt met deze verbindingen doen.

Uitgaande van maar 2 verbindingen, is er een andere manier om een backup te hebben?

Ik ga wel een ADSL verbinding vervangen door co-locatie. Dan is de verbinding wel betrouwbaar maar nog altijd een best grote kans dat de hardware op die server een keertje kapot gaat.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Bij mijn weten niet echt..

maar kun je je domeinen niet laten forwarden naar een webpage??

zoja, maak zonnet/wanadoo/hetnet/weetikveelwat accountje aan, maak een mooi introtje erop,

maak 2 knoppies:

Mirror 1

en

Mirror 2.

Achter mirror 1 zet je een mooi gifje, "online" gifje staat op je 1e server.

Bij mirror 2 hetzelfde.

Bezoekers komen op je hetnet-pagetje, zien mirror 1, en een groen online ding.. en klik..
als je bak down is, doet het gifje het ook niet dus klikken ze vanzelf wel ergens anders op :)