Wat doet een peltiertje zonder koeling???

Pagina: 1
Acties:

• TygeR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Hallo

ik ben een waterkoelingzooitje aan het bouwen en maak gebruik van een peltier
maar ik was benieuwd wat doet nou zo'n peltier zonder koeling??

GreetZ TygeR

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:38
dan wordt de koude kant warm en omgekeerd, dan kan je je cpu wel gedag zeggen....

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 10:41

Rozz

I'm an Apogian!!

Klopt....je peltier kan dan z`n warmte niet kwijt aan de warme kant...en verwarmt dus weer de koudekant = niet de bedoeling dacht ik;)

Gewoon een goede koeler erop en klaar is klara (liefst een Alpha met Artic Silver;))

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 21:59
De vorige posters geven het al aan, het Peltier element zal dusdanig heet worden dat je cpu dit niet zal overleven.

Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat je goede lucht en/of waterkoeling gebruikt aan de hete kant van het element.

Er heeft dacht ik eens een review met foto's gestaan op T.net betreffende een gesmolten cpu.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

"peltier from hell"

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

die review stond op nfs extreme :)
ziet er wel leuk uit, maar dat was dus de waterkoeling die stopte en daardoor de peltier neit meer koelde...

nfs.hwextreme.com

Verwijderd

Sterker nog binnen 20-30 sec is je TEC kapot, deze kan namelijk geen temps aan groter dan 80 graden

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 09:00

RvV

eens ff proberen dan ;)

Y'24

• TygeR
nee ik heb waterkoeling erop is BETER

• TygeR
maar mijn bedoeling was wat doet de peltier als je hem aleen annsluit op stroom en er verder niets mee doet dus niet op cpu
gaat ie dan stuk?

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik vroeg me af hoe de warmtegeleiding van een peltier die uit staat is.
Soms als ik een snelle processor nodig heb, dan kan ik de peltier aanzetten, maar meestal moet ik gewoon typen en dan heb ik helemaal geen snelle processor nodig, zodat ik het ook wel zonder stroomvretende peltier kan.
Kan dit, of moet ik er dan gewoon wat minder stroom opzetten zodat ie net de warmte af voert??

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Peltiers gebruik je eigenlijk alleen als je hardcore tweaker bent maar das alleen maar mijn mening. Met een Alpha Delta ofzo lukt het ook best :)

Die-hard Brexiteer

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Je peltier kan je wel aan- en uitzetten tijdens je sessie....MAAR dan gaat je cpu kapot...want een peltier die uit staat geleidt voor geen meter, dus de cpu kan z`n warmte niet kwijt...DUS NIET DOEN!!!!

Of je gebruikt hem wel...of niet maar niet allebei;)

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

maar hoe zit het nou met een kleiner voltage? Valt zo'n ding dan stil, of verloopt het temperatuur/voltage gewoon lineair?

weet je wel wat het kost om zo'n peltier het hele jaar lang aan te hebben staan? (ik niet ;))

• Razorh
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 11:53
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 oktober 2000 13:38 schreef GeonetiX het volgende:
die review stond op nfs extreme :)
ziet er wel leuk uit, maar dat was dus de waterkoeling die stopte en daardoor de peltier neit meer koelde...

nfs.hwextreme.com[/quote]http://nfs.hwextreme.com/burn.shtml

op precies te zijn :)
gaat wel langzaam met laden voor modem gebruikers denk ik (veel plaatjes)

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

In theorie moet het werken, maar ik heb geen eigenhandige ervaring met peltiers... misschien kan iemand anders deze (bovenstaande post) vraag beantwoorden?;)?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

De peltier werkt niet compleet lineair, het beste kan je een programmaatje van www.melcor.com downloaden en daar een beetje mee spelen. Na een beetje studie over de achtergrond kan je dan aardige voorspellingen doen.

Het is zo dat de effectiviteit van een peltier bij meer voltage hoger wordt. Om even een simpel voorbeeld te nemen:

Bij 15 volt 75 graden verschil.

Bij 10 volt geen 50 graden verschil, maar (helaas) minder.

Helaas want de meeste peltiers die we als tweaker gebruiken hebben een Vmax van 15,4 volt, terwijl we ze voeden met 12 volt......

Herman
www.waterkoeling.nl

En inderdaad, een peltier zonder koeling is dood in een minuut.
Een peltier zonder stroom geleid voor geen meter. Bekijk er maar eens 1 van dichtbij, het zijn kleine blokjes metaal, maar vooral ook veel lucht, bovendien maken de keramische plakken het geheel ook niet meer geleidend.

Je zal dus altijd peltiers moeten voeden (met energie, spanning, stroom of whatever) als je ze gebruikt, en dus ook moeten koelen. Wil je niet in de herrie zitten dan zal je ofwel de peltiers moeten verwijderen, of een stille koeling moeten nemen, zoals waterkoeling.

Herman
www.waterkoeling.nl

• TygeR
maar een peltiertje die op minder volt draaid geeft minder watt warmte dus is makkelijk te koelen een pelt op 6 volt is nog steeds -6 en dan gebruikt hij maar 6*2=12 watt en dat scheelt ff in de stroomkosten!!!

• php
  • Niet online

php

Stroomkosten weet ik niet, ik tap de stroom gewoon uit de lantarenpaal die voor mijn huis staat....... ;);)

Herman

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

dus je putert doet het alleen 's avonds

ok, misschien een domme opmerking, maar ik mag ook wel een keertje flauw zijn:)

ga je trouwens hierover ook nog een guide op je waterkoeling.nl zetten? Dan vertel ik jou hoe je gratis dingen met de post kan versturen:);):)

• php
  • Niet online

php

Guide is simpel:

Neem een passende sleutel, draai lantarenpaal open. Je ziet nu een stoppenkast. Pas een stop zodanig aan dat je hem erin kan draaien, en dat er een draadje aan hangt wat op de goede stukken metaal is aangesloten. Andere kant een vrouwtjes stekker. Een verlengsnoer doet de rest.

Ik ben niet aansprakelijk voor enige schade, zowel materieel als immaterieel, of rampen anderzijds (waaronder maar niet beperkt tot boetes, achtervolgingen, schietpartijen etc)

Hoe verstuur je dingen gratis met de post?

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

ROFL
Pagina: 1