Blixem & Hardware, is er beveiliging?

Pagina: 1
Acties:

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vorige week heb ik even geluk gehad met men hardware, plots viel de stroom uit en hoorde daarna een heel luide knal (we konden dus niet alles op voorhand uit trekken want er was nog geen onweer).

Hier was het gelukkig maar de verliesstroom schakelaar die uit viel en de cabel versterker (buiten) die kapot was maar één km verder is alles uitgebrand :s

Mijn vraag nu, is er een manier om me te beveiligen tegen zo'n dingen? Ok, als het in huis slaagt dan is er volgens mij niets aan te doen maar als het bij de buren terecht komt heb ik met beveiliging nog kans he.

Een stekkerdoos met beveiliging is volgens mij geen optie, maar zijn er dingen die ik in de centrale thuis kan inbouwen?

thx

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Stekkerdoos met beveiliging is wel een optie hoor. Praxis en Gamma enzo verkopen ze, speciaal tegen bliksem. Je moet natuurlijk wel een randaarde hebben anders werkt het nog niet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

Smarron

The bend

Heb het zelf mee mogen maken jammer genoeg. Blikseminslag bij ons achter op een veldje (100m ofzo). Ons hele blok zonder stroom en bij iedereen dikke schade (TV's kapot, radio's PC's etc). Mijn PC die uitstond maakte een klap en 2 vett vonken vanuit de voeding.

PC dus kapot, gelukkig alleen de voeding.

Later bij de electroboer laten vertellen dat pieken van zulke hoogte gewoon niet tegen te houden zijn. Van die stekkerdozen zijn alleen bedoeld voor afwijkingen in het spanningsnet.

Enige optie was om bij voorhand alle stoppen eruit te halen ;) oftewel, je bent kansloos. Maar hoe vaak komt zoiets voor. In mijn hele leven tot nu toe 1x .. Heeft me 1 voeding gekost (waar inboedel al wel niet goed voor is B-) ).

Dus als hij bij de buren inslaat ... ik geef je echt weinig kans.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nou, ik heb toch echt zo'n stekkerblok met bliksembeveiliging. Was niet goedkoop, maar dan heb je ook wat ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• biertje-blijf-bij-me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03-2025
de enige echte beveiliging is een goede verzekering

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

Smarron

The bend

Op vrijdag 26 juli 2002 12:40 schreef Microkid het volgende:
Nou, ik heb toch echt zo'n stekkerblok met bliksembeveiliging. Was niet goedkoop, maar dan heb je ook wat ;)
Wat ik ervan heb vernomen is dat zoiets gewoon niet bestaat. Daar bedoel ik mee, als de bliksem inslaat ben je kansloos, zo'n stekkerdoosje kan dat echt niet verhelpen.
Op vrijdag 26 juli 2002 12:44 schreef biertje-blijf-bij-me het volgende:
de enige echte beveiliging is een goede verzekering
Precies. Die van mij is 100% tegen bliksem verzekerd. 8-)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 19:46 schreef Smarron het volgende:
Later bij de electroboer laten vertellen dat pieken van zulke hoogte gewoon niet tegen te houden zijn. Van die stekkerdozen zijn alleen bedoeld voor afwijkingen in het spanningsnet.
Daar kan ik me wat bij voorstellen.
Ik gebruik ze wel, maar of het echt helpt kom je pas achter nadat het ingeslagen is.
Enige optie was om bij voorhand alle stoppen eruit te halen ;) oftewel, je bent kansloos. Maar hoe vaak komt zoiets voor. In mijn hele leven tot nu toe 1x .. Heeft me 1 voeding gekost (waar inboedel al wel niet goed voor is B-) ).
Afgelopen jaar heeft het hier een paar keer in de buurt ingeslagen.
1 keer was ik een monitor kwijt, en een keer was er een netwerkkaart stuk, ik dacht degene die aan de kabelmodem hing. Oh ja, en het kabelmodem was stuk dacht ik.
Mja, deze zomer is het nog rustig geweest met onweer.

• Se7enth_son
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06 13:56

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Zo'n stekkerblok werkt inderdaad vooral tegen lichte veranderingen in het net. Maar echte overspanningsbeveiligingen bestaan gewoon hoor.
[quote]
PC dus kapot, gelukkig alleen de voeding.

Je moet het zo zien: als mijn PC-voeding dood gaat en de rest van m'n PC niet, heeft die voeding alles tegengehouden. Daarmee heb je zelf bewezen dat elke spanning tegengehouden kan worden. Met zo'n stekkerdoos (een goeie, niet die goedkope) kun je er redelijk vanuit gaan dat je PC heel blijft. Het grootste probleem bij bliksem is dat je spanningsvelden gaat krijgen. En die komen wel langs je stekkerblok. DAAR is niets tegen te doen. Als de bliksem echt vol in je huis inslaat ben je kansloos, maar zodra er iets tussen zit (zeg maar 1 of 2 huizen), dan houdt je stekkerblok het wel.

Zelf heb ik een Back-UPS gekocht van APC. Die heeft nog een aantal extra voordelen:

- Hij neemt de voeding voor je PC/server over wanneer het lichtnet is uitgevallen (hij kan ongeveer 15 minuten stroom leveren, inclusief monitor). Mocht binnen die tijd de stroom nog steeds niet online zijn, dan sluit ie zelf netjes je server af, zodat je nooit een crash zal krijgen.

- Hij is meteen een overspanningsbeveiliging voor alle apparatuur die erachter hangt.

- Alle apparatuur die erachter hangt is verzekerd door APC tegen storingen op de stroomvoorziening. Kortom: heeft het apparaat niet goed gefunctioneerd en is er toch hardware overleden, dan krijg je die hardware vergoed door APC.

Het enige nadeel van het apparaat is dat het E109,- kost. Maar je weet echt 100% zeker dat je hardware OK blijft. En ook een stroomstoring zul je meestal niet merken (tenzij ie langer is dan 15 min.).

Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt | Supra specs

Verwijderd

als ik me niet vergis kan je je nooit volledig beveiligen tegen bliksem. er komt namelijk zo een groot vermogen vrij, wat een elektromagnetisch veld teweegbrengt, dewelke alle elektronische toestellen in de omtrek kapot maakt.

allé, ak me nie vergis he. ik geloof da toch ooit geleerd te hebben.

ken mensen die hunne tv nie in hadde steken en toch kapot dus zal wel kloppe.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
er zijn van die aparte UPC kasten die vaak bij servers gebruikt worden, volgens mij zijn die er wel tegen bestand.

en je pc kan nog ongeveer 30 min op de accu werken van zoon kast :+

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik heb ook al een NIC en de ADSL modem zien in rook opgaan dankzij bliksem. Gelukkig alleen die 2 dingen (ADSL modem omgeruild voor nieuwe, NIC weggegooid :)). Maar zo'n stekkerdoosje zal geen reet helpen tegen bliksem. Doe gewoon bij onweer je PC uit het stopcontact en de telefoonlijn/kabel uit je ADSL/kabelmodem. Dat is de beste beveiliging. En als je dat niet wil doen, kan je beter extra betalen voor een bliksemverzekering.

Wat ik weet werken serverpandjes met kooien van Farraday of andere zekere opstellingen. APC is idd een goed alternatief, maar of hij een bliksemschicht tegenhoudt, ligt er ook maar juist aan...

• Se7enth_son
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06 13:56

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Op vrijdag 26 juli 2002 12:58 schreef Sharkbyte het volgende:
..
..Doe gewoon bij onweer je PC uit het stopcontact en de telefoonlijn/kabel uit je ADSL/kabelmodem. Dat is de beste beveiliging.
..
Dit werkt ook niet op het moment dat de bliksem in je eigen huis (of die van de buren ofzo) inslaat. De spanningsvelden die ontstaan zijn zo groot, dat er tussen die losse pootjes van je stekker alsnog een grote spanning komt te staan. En dus ben je dan alsnog je TV kwijt...

Bliksem levert zulke hoge spanningen op, die kun je alleen opvangen door in een gesloten kring een zware beveiliging neer te zetten (bijvoorbeeld met een Back-UPS). En ook dan is er nog een kans dat je wat hardware verliest (al is dat verzekerd).

Zoals ook al werd gezegd, een kooi van faraday beschermt wel tegen zulke hoge spanningen, maar je voeding komt nog altijd van buiten die kooi.

Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt | Supra specs

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Er bestaan goede overspanningsbeveiligingen tegen bliksem die geplaatst worden in de hoofdleiding in de meterkast. Die beschermen dan het hele elektrische systeem in huis. Nadeel : het kost een paar centen, een 1000 euro ofzo.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Op vrijdag 26 juli 2002 13:08 schreef Se7enth_son het volgende:
[..]

Dit werkt ook niet op het moment dat de bliksem in je eigen huis (of die van de buren ofzo) inslaat. De spanningsvelden die ontstaan zijn zo groot, dat er tussen die losse pootjes van je stekker alsnog een grote spanning komt te staan. En dus ben je dan alsnog je TV kwijt...
Wat is die afstand dan ? Want de kabel hangt gewoonlijk een meter of anderhalf verder van het stopcontact.

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 19:40
Op donderdag 25 juli 2002 19:36 schreef Microkid het volgende:
Stekkerdoos met beveiliging is wel een optie hoor. Praxis en Gamma enzo verkopen ze, speciaal tegen bliksem. Je moet natuurlijk wel een randaarde hebben anders werkt het nog niet.
Helpt niks tegen blikseminslag, het enige dat helpt is alle stekkers eruit trekken (inclusief modem e.d.).
Bij blikseminslag jaagt de stroom genadeloos door alle beveiligingen en aan/uit knoppen.
Ik heb 2 hele mooie exemplaren gezien :9~ :(
een inslag via een modemkabel (er zaten zelfs gaten in de PCB van de modem en de kast vertoonde schroeiplekken)...
De 2e was een compleet verschroeide voeding, niks werkte meer (dat met een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging en een aan/uit knop die ivm het weer op uit was gezet)...

Verwijderd

Een professionele UPS helpt wel. Niet zo'n ding van een paar 100 piek, maar een echte goeie. Die zijn shielded en zijn in staat de klap op te vangen. Ze zijn alleen een beetje prijzig (1000+ Euro)
Pagina: 1