• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb dus vanmiddag een digicam gekocht, een Olympus C-300 Zoom. Er zaten batterijen bij, die zijn dus nu leeg :(

Nu wil ik dus nieuwe kopen.
Ik kan in mijn digicam o.a. de volgende batterijen stoppen: 4x Lithium, 4x NiMH of 2x Lithium batterijblokken CR-V3.

Na wat zoeken op GoT heb ik dus de volgende conclusies getrokken:
- minstens 1400 mAH.
- ze moeten oplaadbaar zijn.

Nu weet ik al van laptopsa dat Lithium langer meegaat dan NiMH, zowel qua levensduur als 'per keer', dus qua tijd dat ze stroom kunnen leveren. NiMH kan er ook niet goed tegen als ze niet goed ontladen wordt; iets wat nog weleens gebeurd in een digicam.

In principe wil ik dus Lithium kopen, maar raadt je mij dat misschien toch af? Zo ja, waarom?

Nu vraag ik mij dus af: maakt het verschil of ik 4x Lithium batterijen koop of 2x Lithium batterijblokken CR-V3. Welke zijn beter en waarom?

Bedankt.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 10:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Waarom geen lithium:

Duur, slecht voor het milieu, er is geen Powerbank Smart (55 min opladen) voor.

Waar wil jij dan lithium batterijen vandaan halen? Volgens mij bestaan er geen oplaadbare lithium AA batterijen. En watvoor lader?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ni-MH ben ik voor m'n discman zeer happy mee... Ik draai met die GP batterijen van de Regenboog... Er is me nog niet een uitgevallen! Wel een aantal al zodanig vaak gebruikt dat 't labeltje er afgesleten is :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb toch maar NiMH-batterijen met lader gekocht, want ze hadden niet Lithium-batterijen en ook volgens hem kon je Lithium niet opladen.

Het enige is dat deze batterijen 1.2 Volt zijn ipv 1.5 Volt zoals de eerder gebruikte AA-batterijen.
Zijn er eigenlijk 1.5 Volt oplaadbare batterijen te koop?

Verder zijn ze van het merk Varta en 1900 mAH. Dus qua merk en weerstand niets te klagen. Alleen vraag ik me af of ik ook nog oplaadbare kan krijgen die 1.5 Volt zijn.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 07:47
ik zweer bij GP + powerbank smart

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

* solomo hoopt dezelfde cam te hebben een dezer dagen :)

1,5V oplaadbere batterijen (accu's heten het toch als je ze kan opladen? )bestaan wel, heb ze eens gezien, maar dit is overbodig.
gewone batterijen leveren alleen 1,5v als ze nieuw zijn, dan word het al meteen minder en minder.
accu's (dus 1,2v oplaadbare) leveren van begin tot einde 1,2 V dus als resultaat komt er uit dat 1,5V batterijen eigelijk een redelijke tijd minder leveren dan de accu's dus is die 1,5V niet perse nodig en werkt een 1,2V accu ook.
geheugeneffect kan je tegengaan door een accu te ontladen, sommige laders hebben de optie om eerst een accu te ontladen voor het laden. 8-)

mijn plannen gewoon 8x 1,2V / 1800mAh accu's.

hoop dat je iets aan edze informatie hebt :)

(hoe bevalt de cam trouwens?)

• yodax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08-2025
Op donderdag 25 juli 2002 18:14 schreef van.der.schulting het volgende:
Nu weet ik al van laptopsa dat Lithium langer meegaat dan NiMH, zowel qua levensduur als 'per keer', dus qua tijd dat ze stroom kunnen leveren.
Je haalt hier Lithium-ion en Lithium batterijen door elkaar. Lithium-ion accus zijn op te laden, maar hier voor is een laad circuit nodig in de accu zelf. Deze zijn 'nog' niet in AA formaat verkrijgbaar.

Losse Lithium batterijen gaan idd langermee, maar zijn heel duur en je kunt ze dus maar 1 keer gebruiken. Deze zijn dus makkelijk als je een hele dag gaat fotograferen en echt geen accu's kan mee nemen.
NiMH kan er ook niet goed tegen als ze niet goed ontladen wordt; iets wat nog weleens gebeurd in een digicam.
In tegen stelling tot wat er altijd beweert wordt hoeven NiMH accus niet ontladen te worden (, het is zelfs slecht als ze helemaal ontladen worden, omdat de polariteit van de zwakste accu in het accu paar omdraait wat weer slecht is voor de accu)

Check [url="http://webpages.charter.net/bbiggers/DCExperiments/html/batteries_for_newbies.html"]hier[/url] voor meer info, check vooral de links onder het kopje "Battery lore for experts"

• NoTimeRemains
  • Laatst online: 21:31

NoTimeRemains

I know

neej die zijn idd niet in penlite formaat zeg maar, maar ik had eerst een panasonic walkman :o en die had zon lit ionn batt als accu (en je kon dr zon helpstukje op zette zodat je 1 penlite in kon doen)

This is the Way.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
lion bats zijn er wel degelijk in aa formaat, alee worden meestal afgeraden door de hoge hitte productie die ze ontwikkelen tijdens gebruik.
en nimh kent GEEN memory efect zoals nicd dat heeft, zelfs word voledig ontladen afgeraden voor nihm

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• NoTimeRemains
  • Laatst online: 21:31

NoTimeRemains

I know

nimh heeft tog wel geheugen effect of nie :?

This is the Way.

Verwijderd

HIValicious schreef op 08 augustus 2002 @ 03:50:
nimh heeft tog wel geheugen effect of nie :?
Ja volgens mij ook! lleen lang niet zo erg als NiCd
Pagina: 1