Op vrijdag 26 juli 2002 00:38 schreef thettes het volgende:
Ik vind dat het af en toe redelijk hard aan toe gaat juist..... ik vind het echt ZIELIG zoals veldmuis erover denkt, weggaan door wat minder hoog niveau op GoT. (Zielig klinkt hard, en zo bedoel ik het ook niet hoor, maar kon ff geen ander woord vinden ervoor)
Dat minimum 20 posts lijkt me een goed idee, dus eigenlijk gewoon een lijstje maken van WEL en NIET toegangkelijke fora, en misschien zelfs voor elk subforum een apart minimum.
Gorgi laat ook weer ff van zich horen.
Om te beginnen het niveau van GoT: Hier is al genoeg over geschreven en gezegd; de meeste mensen zijn van mening dat deze omhoog moet.
Als eerste een reactie op de reactie op veldmuis.
Ongeacht de motivatie: Veldmuis komt hier al geruime tijd op GoT en is altijd vrij actief geweest, gezien het aantal posts en de registratieduur. Het zou jammer zijn voor het kennisniveau van GoT als mensen als veldmuis weg zouden gaan van GoT (hij zal vast niet de enige zijn, als er een schaap over de dam is, volgen er meer)
Verder de posts boven mij zijn een aantal suggesties gegeven om de problemen op te lossen. Helaas wil ik als eerste toch even de doemdenker spelen:
Als eerste een minumum van 20 posts om te voorkomen dat er n00b-vragen worden gesteld. Stel dit minumum is vereist; ik verwacht dan dat her en der willekeurig techposts gaan scoren (wat dus ook volstrekt idiote posts kunnen zijn) om ook maar dit minimum te halen.
Samengevat: In de overige topics wordt een hoop onzin gespammed.
Een tweede optie was om de FAQ verplicht voorbij te laten komen. Tsja, je weet hoe snel iedereen een license agreement voorbij klikt; dus ik verwacht niet dat dit veel effect heeft (of het moet gekoppeld worden aan een timertje, niemand leest de FAQ in 2 minuten..

)
Wat zijn dan wel mogelijke oplossingen naar mijn idee?
* Automatische controlefunctie van titel in search.
De meeste vragen die ik tot nu toe heb gezien, zijn eenvoudigweg terug te vinden in de search van GoT. Zeker als je alleen als zoekwoorden woorden uit de titel pakt. Als je na het posten al direct een search doet op de zoekwoorden en bij meer dan 25 hits als eerste post een verwijzing naar de search doet met zoekwoorden, zal dit ergernis kunnen voorkomen. Zeker als dit dan automatisch in de notes van een user verschijnt, zo dat effectiever tegen dit verschijnsel kan worden opgetreden. Daarnaast kan iemand een 'fout' maken en krijgt hij vrij snel een goed antwoord.
* Verplichte uitbreiding van een post.
Regelmatig wordt een probleem gepost in 2 regels, waarbij een hoop informatie ontbreekt. (Bijvoorbeel bij WOS: Welk operating systeem en welke versie van het programma). Als mensen in hun openingspost al gedwongen worden om meer informatie te geven, is de drempel om te posten hoger.
Daarnaast levert het voor de overige Got'ers voldoende informatie op om een probleem te helpen en is het niet meer gissen naar een aantal gegevens.
* Een verplichte 'toelatingstest' voor een onderdeel.
In de FAQ van GoT staat dat GoT een bepaald niveau vereist.
Wat is er mis mee om dit niveau te toetsen door middel van een kleine test? Ook dit werkt weer drempelverhogend om je zo maar aan te melden en even zo maar iets te posten. Mocht iemand de test niet halen, dan kan automatisch een advies gegeven worden om eens te kijken bij [url="http://www.beginnersweb.nl"]www.beginnersweb.nl[/url]
* Meer verwijzen naar andere forums
Meestal wordt er in de sluitpost een vermelding gemaakt naar een tutorial of google. Dit kan aangevuld worden met een advies om eens te kijken op het Computer-totaal forum of [url="http://www.beginnersweb.nl"]www.beginnersweb.nl[/url], zodat dit meer onder de aandacht komt van echte beginners.
* Een 'proefperiode'
Dit om de zogenaamde 'helpdeskers' meer in toom te houden en mensen die hier alleen komen om vragen te stellen, zonder ook maar iets voor andere terug te doen. Iemand meldt zich aan en krijgt een proefperiode van bijvoorbeeld 2 maanden (of 30 posts). In deze termijn gelden strengere regels; er wordt sneller een OW uitgedeeld en bijvoorbeeld 2 OW's dan is het einde verhaal (om het maar cru uit te drukken). Haalt een persoon de proefperiode, dan wordt hij als 'volledig lid' toegelaten.
* Onderaan het forum een regel uit de FAQ laten zien
Ieder onderdeel van het forum heeft wel een aantal 'hoofdregels' (zoals het niet roepen om een slotje, etc. Deze kunnen best onderaan / bovenaan ieder forum worden weergegeven, om mensen te helpen herinneren aan deze regels en stuksgewijs, gedeelte bij gedeelte, de faq te laten zien aan mensen. Door de herhaling zal deze wel blijven hangen (ook al kijk je er 20 keer over heen, 1 keer zie je hem wel en zeker in het begin)
Nogmaals, dit zijn enkele suggesties als aanvulling op bovenstaande posts; een aantal zullen best kritische kanttekeningen verdienen, maar het is een poging om constructief mee te denken.