Toon posts:

Verwelkoming van nieuwe users

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van deze topics:

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/556960"]FTP servers[/url]

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/556980/1?limit=25"]Is iedereen zo braaf op tweakers?[/url]

Dacht ik er even over na hoe het integreren van nieuwe leden hier op GoT geregeld is :)
Er is namelijk een uitgebreide en goeie FAQ, maar niet iedere beginnende user leest die.

Misschien is het daarom een goed idee om een newbie forum te maken voor alle vragen van minder niveau, en alle andere fora een minimum van 20 posts ofzo te geven zodat de basics van GoT in ieder geval geleerd worden, en er minder van dit soort ongeoorloofde topics geopend worden, waar vervolgens een paar mensen lol gaan trappen enz enz.

waarschijnlijk geen uitvoerbaar idee, maar ik dacht kom laat ik het eens voorleggen :)

wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23

Jaymz

Keep on moving !

[search=Newbie forum]

Volgens mij niet zo'n goed uitvoerbaar idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 14:25
Jij bedoelt een n00b denk ik, en GoT is niet voor n00bs, op Got wordt toch verwacht dat je een beetje kennis hebt, dan gaan ze maar naar CID of beginnersweb. Als je de faq niet leest, de OW's zullen dan je eigen schuld zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of misschien bij het aanmelden verplicht de FAQ door de neus boren, zoals met een license agreement die je eerst tot het eind moet doorscrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23

Jaymz

Keep on moving !

Op donderdag 25 juli 2002 15:45 schreef Pro-Prutser het volgende:
Of misschien bij het aanmelden verplicht de FAQ door de neus boren, zoals met een license agreement die je eerst tot het eind moet doorscrollen.
Dat is al helemaal rond, en daar gaan we mensen als we op React zitten mee terroriseren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik kan mij nog wel herinneren dat er meteen "UTFS!!!!11 :( of "Jezus, dat je hier een topic voor opent n00b" werd geschreeuwd. :)

Gelukkig is dat nu wel anders en worden de newbies over het algemeen netjes behandeld. :)
Tja, als een newbie niet de FAQ's wil lezen dan is het imho een n00b en kan hij/zij maar beter weg blijven van dit forum.
Zulke mensen hebben hier nu eenmaal niets te zoeken. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 15:48 schreef bazs2000 het volgende:
Ik kan mij nog wel herinneren dat er meteen "UTFS!!!!11 :( of "Jezus, dat je hier een topic voor opent n00b" werd geschreeuwd. :)
Veel ontgroeningen zijn in de loop der jaren slapper geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op donderdag 25 juli 2002 15:50 schreef Pro-Prutser het volgende:
Veel ontgroeningen zijn in de loop der jaren slapper geworden :)
Wat, wil je zeggen dat we nu mietjes zijn? :( :P

Nee, ik weet waar je op doelt, de meeste newbies krijgen nu meteen een leuk verhaaltje over het feit waarom hun topic niet zo gewaardeerd wordt.
Als je dat vergelijkt met toen kun je zeggen dat de newbies op dit moment met open armen ontvangen worden.

Tja, op React krijg je dan ineens een verplichte FAQ. >:)
Maar dat is niet meer dan redelijk, kan niemand meer zeggen dat de basis niet kende ten tijde van aanmelding en eerste topics. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 15:45 schreef Jaymz het volgende:
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find]Zoeken naar 'Newbie forum'[/url]
Je zoekactie naar 'newbie forum' leverde 1672 resultaten op' >:) :*

Oke, niet origineel idee dus, en dat had ik eigenlijk ook helemaal verwacht dus tjsa... beetje newbie actie :P

edit: van de resultaten van die search zijn de eerste 200 errug oud
/edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht dat de "push-functies" in het nieuwe forum afdoende zijn mits deze werkelijk zijn geintegreerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

Op donderdag 25 juli 2002 15:45 schreef ]-[Skinlab]-[ het volgende:
Jij bedoelt een n00b denk ik, en GoT is niet voor n00bs, op Got wordt toch verwacht dat je een beetje kennis hebt, dan gaan ze maar naar CID of beginnersweb. Als je de faq niet leest, de OW's zullen dan je eigen schuld zijn :)
Dat tweakers niet voor noobs is heb ik nog steeds geen Mod horen zeggen. :)

Zelf ga ik hier ook van uit maar een goede blik op dit forum doet mij anders vermoeden.

maar goed.. al met al is dit het 129922 topic over het niveau van sommige users op tweakers.

en nog steeds blijf ik in afwachting op de door mods beloofde oplossing hiervoor
en zo als reeds eerder gemeld raakt mijn gedult langzaam op
maar goed ook mods hebben het druk/prive leven dus ..

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10 20:18

Steffie

Opaque

Op donderdag 25 juli 2002 16:36 schreef Quinie het volgende:
en nog steeds blijf ik in afwachting op de door mods beloofde oplossing hiervoor
en zo als reeds eerder gemeld raakt mijn gedult langzaam op
maar goed ook mods hebben het druk/prive leven dus ..
Makkelijk is dat, de schuld gewoon afschuiven. Als er een goede oplossing beschikbaar was dan zouden we die echt wel in praktijk nemen. Doe zelf anders eens wat voorstellen waarmee vrijwel iedere user tevreden kan zijn en ook daadwerkelijk het probleem oplossen.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 15:53 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

Wat, wil je zeggen dat we nu mietjes zijn? :( :P

Nee, ik weet waar je op doelt, de meeste newbies krijgen nu meteen een leuk verhaaltje over het feit waarom hun topic niet zo gewaardeerd wordt.
Als je dat vergelijkt met toen kun je zeggen dat de newbies op dit moment met open armen ontvangen worden.
Ben het met je eens dat dat een goeie zaak is. Al was het alleen al om nieuwe users te stimuleren actief te worden op het forum en ze niet af te schrikken. De rotte appels haal je er tzt vanzelf wel uit.

En ja we zijn allemaal mietjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 16:08

White Dust

PlaneScape: Torment

Maar is een verplichte faq wel de oplossing :? ik heb vaak genoeg bij zulke dingen dat ik gewoon door scroll en verder druk zonder maar één letter van dat ding te lezen...
Het is denk ik ook een beetje de opvoeding van diegene, je weet (als het goed is) dat bepaalde dingen niet mogen...

Mijn persoonlijke mening is dat zo'n verplicht faq niet veel zal uit maken :{ er zullen altijd mensen zij die deze dingen zullen negeren en toch proberen een FTP of iets dergelijks te vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Op donderdag 25 juli 2002 16:45 schreef Steffie het volgende:

[..]

Makkelijk is dat, de schuld gewoon afschuiven. Als er een goede oplossing beschikbaar was dan zouden we die echt wel in praktijk nemen. Doe zelf anders eens wat voorstellen waarmee vrijwel iedere user tevreden kan zijn en ook daadwerkelijk het probleem oplossen.
[topic=556006/1/100]
[topic=545528]
[topic=539311] <- die is wel het beste
[topic=520653]
[topic=517465]

1. er is mij dus echt wat beloofd
2. Mee denken werd gewaarderd maar was niet nodig men doet het liever zelf
3. no hard feeling. jij kunt ook niet alles weten
4. Ik ben er niet voor om dingen over dit forum te bedenken. Das niet mijn rol anders had ik wel een andere status achter mijn naam.

ik wil wel meehelpen met denken. en voorzetjes geven..
maar goed.. ik zou zeggen lees ze .. en misschien kunnen we er later dan verder over praten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had laatst dat geweldig idee ook al eens gepost:

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/14406142#14406142"]http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/14406142#14406142[/url]

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00b | IA
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02-2003

n00b | IA

multislet

Op donderdag 25 juli 2002 15:45 schreef ]-[Skinlab]-[ het volgende:
gemeen hoor mag ik niet meer op tweakers komen :( maar idee was idd al gepost :)

multisync is gebanned dat was hard nodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op donderdag 25 juli 2002 16:45 schreef Steffie het volgende:
Doe zelf anders eens wat voorstellen waarmee vrijwel iedere user tevreden kan zijn en ook daadwerkelijk het probleem oplossen.
register.php richting dev\null schoppen...
dat is iig een stap...
vrijwel iedere user tevreden, als je niet kan reggen ben je dus niet geregged en dus geen user

dat zou iig al EEN stap zijn... :{

er reggen de laatste tijd zoooooveel n00bs die gelijk een topic openen wat daarna gelijk op slot gaat...
eigelijk bijna iedereen met <25 posts, om het even generaliserend te doen, opent n00btopics...`

zolang iedereen kan registreren, zal het niveau dalen.

natuurlijk zijn er zat n00bs geregged die blijven posten, maar als ze na 20 n00btopics een mailtje krijgen of ze ermee willen stoppen, na 100 topics een OW...dan schiet je daar geen r**t mee op natuurlijk :)
100 topics = 100x ergernis...
oftewel, gewoon een stuk sneller gaan bannen...of OW's gaan uitdelen
* veldmuis vind het nu ERG mild eraan toegaan...eerlijk gezegd

* veldmuis kan iig zeggen dat als het niveau zo blijft of nog verder gaat dalen, dat ie niet meer heel erg lang GoTter zal blijven :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Op donderdag 25 juli 2002 22:15 schreef veldmuis het volgende:
register.php richting dev\null schoppen...
[...]
na 100 topics een OW...dan schiet je daar geen r**t mee op natuurlijk :)
Geen nieuwe mensen accepteren vindt ik zelf wat eng; hoe kan je weten dat iemand die toevallig nooit eerder geregistreerd heeft op GoT, of zelfs nooit eerder er van gehoord heeft, een nuttige bijdrage kan leveren? Vele mensen hier hebben de eerste (paar) post(s) newbie vragen gesteld (en soms n00b).

Maar het niveau daalt wel. Sneller zijn met OW's is iets wat misschien wel zou moeten gebeuren - ik zie bijvoorbeeld veel te vaak dat mensen zelfs niet op hun eigen topictitel zoeken. Maar ik kan me niet voorstellen dat het de sfeer op de korte (en middellange) termijn veel goed doet als voor elk klein foutje een OW wordt gegeven.

Het zijn afwegingen die al vaker gemaakt zijn, helaas is een simpel antwoord niet echt te geven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
Ik vind dat het af en toe redelijk hard aan toe gaat juist..... ik vind het echt ZIELIG zoals veldmuis erover denkt, weggaan door wat minder hoog niveau op GoT. (Zielig klinkt hard, en zo bedoel ik het ook niet hoor, maar kon ff geen ander woord vinden ervoor)

Dat minimum 20 posts lijkt me een goed idee, dus eigenlijk gewoon een lijstje maken van WEL en NIET toegangkelijke fora, en misschien zelfs voor elk subforum een apart minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-10 20:24
Op donderdag 25 juli 2002 17:15 schreef White Dust het volgende:
Maar is een verplichte faq wel de oplossing :? ik heb vaak genoeg bij zulke dingen dat ik gewoon door scroll en verder druk zonder maar één letter van dat ding te lezen...
Het is denk ik ook een beetje de opvoeding van diegene, je weet (als het goed is) dat bepaalde dingen niet mogen...

Mijn persoonlijke mening is dat zo'n verplicht faq niet veel zal uit maken :{ er zullen altijd mensen zij die deze dingen zullen negeren en toch proberen een FTP of iets dergelijks te vragen...
Ik denk ook niet dat een evt verplichte FAQ in de vorm van de huidige FAQ zal zijn.
Dat moet veel beknopter, met alleen de basics en linken naar uitleg/uitgebreidere zaken.

En ja natuurlijk zijn er altijd mensen die toch iets doen wat niet mag, dat kun je van deze kant niet op een nette manier (tov de andere users) voorkomen. Maar het zou al een stuk schelen als het er bwvs 1 op een dag is ipv 100, omdat die 99 wel de regels goed onder ogen kregen en doorgenomen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-10 21:45

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Op vrijdag 26 juli 2002 00:38 schreef thettes het volgende:
Ik vind dat het af en toe redelijk hard aan toe gaat juist..... ik vind het echt ZIELIG zoals veldmuis erover denkt, weggaan door wat minder hoog niveau op GoT. (Zielig klinkt hard, en zo bedoel ik het ook niet hoor, maar kon ff geen ander woord vinden ervoor)

Dat minimum 20 posts lijkt me een goed idee, dus eigenlijk gewoon een lijstje maken van WEL en NIET toegangkelijke fora, en misschien zelfs voor elk subforum een apart minimum.
Gorgi laat ook weer ff van zich horen.

Om te beginnen het niveau van GoT: Hier is al genoeg over geschreven en gezegd; de meeste mensen zijn van mening dat deze omhoog moet.

Als eerste een reactie op de reactie op veldmuis.
Ongeacht de motivatie: Veldmuis komt hier al geruime tijd op GoT en is altijd vrij actief geweest, gezien het aantal posts en de registratieduur. Het zou jammer zijn voor het kennisniveau van GoT als mensen als veldmuis weg zouden gaan van GoT (hij zal vast niet de enige zijn, als er een schaap over de dam is, volgen er meer)

Verder de posts boven mij zijn een aantal suggesties gegeven om de problemen op te lossen. Helaas wil ik als eerste toch even de doemdenker spelen:
Als eerste een minumum van 20 posts om te voorkomen dat er n00b-vragen worden gesteld. Stel dit minumum is vereist; ik verwacht dan dat her en der willekeurig techposts gaan scoren (wat dus ook volstrekt idiote posts kunnen zijn) om ook maar dit minimum te halen.
Samengevat: In de overige topics wordt een hoop onzin gespammed.

Een tweede optie was om de FAQ verplicht voorbij te laten komen. Tsja, je weet hoe snel iedereen een license agreement voorbij klikt; dus ik verwacht niet dat dit veel effect heeft (of het moet gekoppeld worden aan een timertje, niemand leest de FAQ in 2 minuten.. :) )

Wat zijn dan wel mogelijke oplossingen naar mijn idee?

* Automatische controlefunctie van titel in search.
De meeste vragen die ik tot nu toe heb gezien, zijn eenvoudigweg terug te vinden in de search van GoT. Zeker als je alleen als zoekwoorden woorden uit de titel pakt. Als je na het posten al direct een search doet op de zoekwoorden en bij meer dan 25 hits als eerste post een verwijzing naar de search doet met zoekwoorden, zal dit ergernis kunnen voorkomen. Zeker als dit dan automatisch in de notes van een user verschijnt, zo dat effectiever tegen dit verschijnsel kan worden opgetreden. Daarnaast kan iemand een 'fout' maken en krijgt hij vrij snel een goed antwoord.

* Verplichte uitbreiding van een post.
Regelmatig wordt een probleem gepost in 2 regels, waarbij een hoop informatie ontbreekt. (Bijvoorbeel bij WOS: Welk operating systeem en welke versie van het programma). Als mensen in hun openingspost al gedwongen worden om meer informatie te geven, is de drempel om te posten hoger.
Daarnaast levert het voor de overige Got'ers voldoende informatie op om een probleem te helpen en is het niet meer gissen naar een aantal gegevens.

* Een verplichte 'toelatingstest' voor een onderdeel.
In de FAQ van GoT staat dat GoT een bepaald niveau vereist.
Wat is er mis mee om dit niveau te toetsen door middel van een kleine test? Ook dit werkt weer drempelverhogend om je zo maar aan te melden en even zo maar iets te posten. Mocht iemand de test niet halen, dan kan automatisch een advies gegeven worden om eens te kijken bij [url="http://www.beginnersweb.nl"]www.beginnersweb.nl[/url]

* Meer verwijzen naar andere forums
Meestal wordt er in de sluitpost een vermelding gemaakt naar een tutorial of google. Dit kan aangevuld worden met een advies om eens te kijken op het Computer-totaal forum of [url="http://www.beginnersweb.nl"]www.beginnersweb.nl[/url], zodat dit meer onder de aandacht komt van echte beginners.

* Een 'proefperiode'
Dit om de zogenaamde 'helpdeskers' meer in toom te houden en mensen die hier alleen komen om vragen te stellen, zonder ook maar iets voor andere terug te doen. Iemand meldt zich aan en krijgt een proefperiode van bijvoorbeeld 2 maanden (of 30 posts). In deze termijn gelden strengere regels; er wordt sneller een OW uitgedeeld en bijvoorbeeld 2 OW's dan is het einde verhaal (om het maar cru uit te drukken). Haalt een persoon de proefperiode, dan wordt hij als 'volledig lid' toegelaten.

* Onderaan het forum een regel uit de FAQ laten zien
Ieder onderdeel van het forum heeft wel een aantal 'hoofdregels' (zoals het niet roepen om een slotje, etc. Deze kunnen best onderaan / bovenaan ieder forum worden weergegeven, om mensen te helpen herinneren aan deze regels en stuksgewijs, gedeelte bij gedeelte, de faq te laten zien aan mensen. Door de herhaling zal deze wel blijven hangen (ook al kijk je er 20 keer over heen, 1 keer zie je hem wel en zeker in het begin)

Nogmaals, dit zijn enkele suggesties als aanvulling op bovenstaande posts; een aantal zullen best kritische kanttekeningen verdienen, maar het is een poging om constructief mee te denken.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
(zij zal vast niet de enige zijn, als er een schaap over de dam is, volgen er meer)
ohw :?
* veldmuis = mannetje heur :P

maar verder over die proefperiode...mjah 30 posts = weinig...2 maanden = wel ok :Y)
* veldmuis snapt wel dat het een voorbeeldgetalletje was maar toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Op vrijdag 26 juli 2002 09:36 schreef veldmuis het volgende:

[..]

ohw :?
* veldmuis = mannetje heur :P
Sorry veldmuis (Gorgi schaamt zich nu diep) Verander het gelijk! :)
maar verder over die proefperiode...mjah 30 posts = weinig...2 maanden = wel ok :Y)
* veldmuis snapt wel dat het een voorbeeldgetalletje was maar toch :P
Was meer de combinatie, anders meldt iemand zich aan, doet 2 maanden niets en komt dan weer eens kijken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
Op vrijdag 26 juli 2002 00:38 schreef thettes het volgende:
mjah...ik bedoel, wat heb ik hier nog te zoeken op deze manier :?

zo ongeveer elk topic dat ik open is wel OF een n00btopic, OF search, OF flame..
en 't ergste is dan nog dat in van die n00btopics bijvoorbeeld ook nog 20 mensen "SLOTJE" moeten gaan roepen :{

* veldmuis laat zich wegjagen door de n00bs :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Op vrijdag 26 juli 2002 09:49 schreef veldmuis het volgende:

[..]

mjah...ik bedoel, wat heb ik hier nog te zoeken op deze manier :?

zo ongeveer elk topic dat ik open is wel OF een n00btopic, OF search, OF flame..
en 't ergste is dan nog dat in van die n00btopics bijvoorbeeld ook nog 20 mensen "SLOTJE" moeten gaan roepen :{

* veldmuis laat zich wegjagen door de n00bs :{
Ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht veldmuis..
maar dat lost het probleem niet echt op. is eerder wegrennen voor het probleem.

Tijdens groei maakt ieder bedrijf zijn ups en zijn downs mee. het is dan alleen maar wachtenop een oplossing om weer uit het dal te komen.

misschien is het wel is een idee om de fora anders in te richten.
Heb dit ook al eerder gezegd. Als je dan toch de Noob 's wil bedienen in plaats van uitsluiten (wat haast niet mogelijk is) doe dat dan in een eigen forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
Op vrijdag 26 juli 2002 09:55 schreef Quinie het volgende:

[..]
Ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht veldmuis..
maar dat lost het probleem niet echt op. is eerder wegrennen voor het probleem.

Tijdens groei maakt ieder bedrijf zijn ups en zijn downs mee. het is dan alleen maar wachtenop een oplossing om weer uit het dal te komen.
mjah...maar eerlijk gezegd heb ik er niet zoveel zin in om te gaan wachten op een oplossing, en intussen "fanatiek" te blijven GoTten.

Laat de mensen hier dan maar leuk een oplossing bedenken, en als die er is, en ook uitgevoerd is kom ik wel eens kijken

maar op deze manier...ik wacht nog ff af uiteraard, maar als het echt nog een tijd zo blijft is ik weg :)
misschien is het wel is een idee om de fora anders in te richten.
Heb dit ook al eerder gezegd. Als je dan toch de Noob 's wil bedienen in plaats van uitsluiten (wat haast niet mogelijk is) doe dat dan in een eigen forum.
Mjah, dat schiet niet op; ik bedoel; hoeveel mensen posten er bijvoorbeeld in [forum=24] om een advies van de prof's te krijgen.
dat effect is met n00bs nog veel erger, dus ik ben bang dat een n00bforum helemaal geen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Op vrijdag 26 juli 2002 10:03 schreef veldmuis het volgende:

[..]

mjah...maar eerlijk gezegd heb ik er niet zoveel zin in om te gaan wachten op een oplossing, en intussen "fanatiek" te blijven GoTten.

Laat de mensen hier dan maar leuk een oplossing bedenken, en als die er is, en ook uitgevoerd is kom ik wel eens kijken

maar op deze manier...ik wacht nog ff af uiteraard, maar als het echt nog een tijd zo blijft is ik weg :)
[..]
De discussies zijn er nog steeds wel, maar ze zijn iets minder te vinden. Voorbeelden zijn de discussies tussen onder andere mbravenboer en ACM, wat redelijk complex en diepgaand kan worden over structuren (naar mijn idee) en bosmonster heeft ook een vrij geslaagde discussie weten op te starten en W&G. Maar je hebt gelijk, dit is te weinig, het lijkt alsof er te veel topics zijn, waarvan waarschijnlijk de helft wel opgezocht kan worden in een tutorial. De andere helft die overblijft, staat wel in de FAQ of Google.

Daarom misschien nog een extra mogelijke oplossing:

Een moderatiesysteem voor posts (En een extra lite-mod). De lite-mod is mijn inziens gerechtvaardigd door de enorme groei van leden op het forum. Door het moderatiesysteem (hoe is een post: makkelijk, normaal, moeilijk) kan iemand zelf selecteren wat hij wil zien (en alleen lite-mods en mods kunnen een post modereren)
Mjah, dat schiet niet op; ik bedoel; hoeveel mensen posten er bijvoorbeeld in [forum=24] om een advies van de prof's te krijgen.
dat effect is met n00bs nog veel erger, dus ik ben bang dat een n00bforum helemaal geen zin heeft.
Een ideaal forum hiervoor is beginnersweb; ik weet alleen niet of mense met hun beginnersvragen hier niet komen:
1. Omdat ze het niet willen (ik WIL op GoT posten en niet op beginnersweb.nl)
2. Omdat ze het niet weten (heej, als ik had geweten dat het bestand, dan was ik er wel heen gegaan)

Het schijnt dan PNS vroeger een stuk druk bezochter was. Een vermoeden van mij is dat een hoop mensen die normaal PNS bezochten en hierin discussieeren, al lang vertrokken zijn zonder iets te zeggen. Maar hier geen 'harde bewijzen' voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
Op vrijdag 26 juli 2002 10:12 schreef gorgi_19 het volgende:
Daarom misschien nog een extra mogelijke oplossing:

Een moderatiesysteem voor posts (En een extra lite-mod). De lite-mod is mijn inziens gerechtvaardigd door de enorme groei van leden op het forum. Door het moderatiesysteem (hoe is een post: makkelijk, normaal, moeilijk) kan iemand zelf selecteren wat hij wil zien (en alleen lite-mods en mods kunnen een post modereren)
is al vaker besproken, maar heb je enig idee hoeveel tijd dat gaat kosten om alles te modden :?
* veldmuis zou er niet aan moeten denken om dat te doen,
en op die manier wordt modden ook meer een verplichting, OEH er staan nog x posts in de queue, die moeten nog gemod worden..., dat schiet niet op... :)
motivatie om dat te doen is dan zo weg

en mods hebben sowieso al wel wat beters te doen als punten geven aan posts :)

lijkt mij dus niet zo een goed plan :P
Een ideaal forum hiervoor is beginnersweb; ik weet alleen niet of mense met hun beginnersvragen hier niet komen:
1. Omdat ze het niet willen (ik WIL op GoT posten en niet op beginnersweb.nl)
2. Omdat ze het niet weten (heej, als ik had geweten dat het bestand, dan was ik er wel heen gegaan)

Het schijnt dan PNS vroeger een stuk druk bezochter was. Een vermoeden van mij is dat een hoop mensen die normaal PNS bezochten en hierin discussieeren, al lang vertrokken zijn zonder iets te zeggen. Maar hier geen 'harde bewijzen' voor.
Zelfde verhaal als net over PNS; waarom niet aan een iets meer prof vragen dan aan een andere beginner :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Op vrijdag 26 juli 2002 10:22 schreef veldmuis het volgende:

[..]

is al vaker besproken, maar heb je enig idee hoeveel tijd dat gaat kosten om alles te modden :?
* veldmuis zou er niet aan moeten denken om dat te doen,
en op die manier wordt modden ook meer een verplichting, OEH er staan nog x posts in de queue, die moeten nog gemod worden..., dat schiet niet op... :)
motivatie om dat te doen is dan zo weg

en mods hebben sowieso al wel wat beters te doen als punten geven aan posts :)

lijkt mij dus niet zo een goed plan :P
Mijn idee erachter was: De meeste mod's lezen alle post's wel. Gelijk zouden ze dan kunnen aangeven hoe ze over een post denken. Natuurlijk blijft het mogelijk om een post 'unmodded' te laten; er wordt dan een basiswaarde genomen, wat een gemiddelde is van de afgelopen 20 posts (bij minder: aangevuld tot 20)

Voor de duidelijkheid: ik heb het alleen over de topicstarter (niveau topicstarter wordt beoordeeld, niet de overige posts). Sowieso scheelt dit in aantallen eenvoudige 'zoekvragen'
Zelfde verhaal als net over PNS; waarom niet aan een iets meer prof vragen dan aan een andere beginner
Misschien zelf niet zo goed gelezen of die conclusie eruit gehaald... hm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Niet online
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die weggaan door een te hoog newB gehalte op GoT, gewoon omdat er geen forum is waar zo'n hoog niveau is dan op GoT.
Misschien een goed idee om ze anders door de sturen naar [url="http://forum.fok.nl/listtopics.php/16"]Digital Corner op Fok[/url]?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Vraagje wil GoT beginners bedienen ja of nee :?

zo ja moet je ze niet bannen, verwijzen, etc maar moet je een plekje voor ze maken. in plaats van ze over heel got te laten rond rennen

zo nee. moet je ze.....

(deze tekst was geschreven in imho v2.0.2. beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
Op vrijdag 26 juli 2002 16:17 schreef Quinie het volgende:
GoT staat voor Gathering of Tweakers
zegt genoeg lijkt me.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Niet online
Op vrijdag 26 juli 2002 16:32 schreef veldmuis het volgende:

[..]

GoT staat voor Gathering of Tweakers
zegt genoeg lijkt me.. :)
beginnende tweakers :? :P
en waneer is iemand een tweaker :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfield|IA
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op vrijdag 26 juli 2002 17:33 schreef Hielkej het volgende:

Iemand die als hobby/werk computers heeft + kennis van computers heeft, en die graag meer wil weten over computers. En deze persoon is er bereidt iets voor te doen! en dat mis ik bij bepaalde mensen, er zijn mensen die computers leuk vinden en er graag meer over willen weten. Tevens zijn deze mensen bereid om daar tijd en energie in te steken, dat versta ik onder Tweakers.

Niet de mensen die een vraag posten in de trant van "zoek ze voor mij, en ik zie het wel..." deze mensen doen meestal ook geen research voor ze een topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online

[..]

een beginnende tweaker = geen tweaker eh :)

net zogoed als jij na een rijles geen busschauffeur bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[..]

Precies!
Waar leg je de grens.....
Ik kan toevallig heel veel over onderwerp A weten, maar een complete nOOb over
onderwerp B.

Vraag ik over B iets, krijg ik #$%!#$ forumleden over me heen. (1 post)

Help ik iemand over onderwerp A op een structurele manier, wordt dit met algemene instemming toegejuicht...(ook 1 post)

Met andere woorden, waar gaat de grens dan liggen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Op vrijdag 26 juli 2002 19:48 schreef hoolie_v het volgende:

[..]

Precies!
Waar leg je de grens.....
Ik kan toevallig heel veel over onderwerp A weten, maar een complete nOOb over
onderwerp B.

Help ik iemand over onderwerp A op een structurele manier, wordt dit met algemene instemming toegejuicht...(ook 1 post)

Met andere woorden, waar gaat de grens dan liggen ??
Waar de grens ligt? Om het even heel bot uit te drukken:
De meeste n00b-vragen zijn binnen 5 minuten opgelost na:
1. zoeken op google (op de titelwoorden!)
2. zoeken in de GoT search (ook op de titelwoorden)
3. kijken in de handleiding
4. foutmelding lezen (en logisch nadenken)
5. iets uitproberen.

De meeste mensen passen al bij stap 1.
Ik heb er totaal geen probleem mee als er iemand een probleem heeft, dit DUIDELIJK uitlegt WAT het probleem is (en niet dat we de helft moeten bedenken), zelf al AANTOONBAAR gezocht heeft (b.v. in de GoT search gezocht op dat en dat steekwoord, maar dat ging over blaat, en dat wil ik niet, want ik wil blaat2)
Voor dit soort mensen wil ik best een en ander uitzoeken / uitproberen of een uitgebreid antwoord geven om iemand op weg te helpen (de meeste mensen ook)

Waar ik zelf een enorme hekel aan heb zijn mensen die
1. eigenlijk alleen maar vragen stellen, zelf geen anderen helpen
2. Hier een probleem dumpen en zelf niets zoeken.
Zeker die 2e categorie krijgt van mij hooguit een link naar Google of de search; meer moeite heb ik er niet voor over en deze categorie mensen mag wat mij betreft harder aangepakt worden.

Dus om je vraag te beantwoorden: Enerzijds het niveau is belangrijk, maar helemaal wordt de ZELFWERKZAAMHEID van mensen vergeten, wat minstens zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
Op vrijdag 26 juli 2002 19:48 schreef hoolie_v het volgende:

[..]

niet mee eens.
Als je ergens niets van weet, en je gaat gewoon google gebruiken, de search, etc, en ook GOED gebruiken, dan weet je zeker dat je geen vragen stelt die TE n00b zijn. Met de search kom je zelfs erg ver, en met google misschien nog wel verder.

toch? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ook ik wordt een beetje moe van het niveau hier. Derhalve mijn centjes:

(centje 1) Plaats een zoek-FAQ. Veel mensen die zeggen al gezocht te hebben, vragen dingen waar ze niet op de juiste manier naar gezocht hebben. Dat je voor een succesvolle query in eerste instantie soms wel tien andere queries moet uitvoeren, wordt niet gewaardeerd :) als een n00buser in de search te veel informatie intikt en niet de moeite neemt om "inhoud" mee te nemen, krijgt 'ie niks terug. Standaard op inhoud zoeken zal wel teveel serverload trekken.

(centje 2) Dit is een beetje een knuppel-in-hoenderhok-voorstel, maarruh... Een n00b-forum? Alle eenvoudige draadjes worden daarheen gemoved. Kan je meteen een hartstikke leuk criterium aan het lidmaatschap van GoT hangen: als mensen daar meer vragen dan oplossingen posten, kunnen ze de "advanced" fora niet in.

Brand maar los/af :)

PS Veldmuis: als jij vertrekt komen we je weer terughalen hoor! Het is begrijpelijk en van mij mag je kiezen om weg te blijven rather than veel tijd (tevergeefs?) te investeren in verbetering van het niveau, maar het is zo lullig voor de mensen die wat lastiger vragen hebben - dan moeten die het met [goedkope alcohol]-kuikens in plaats van muizen doen :(

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ze toch gewoon verwijzen naar begginersweb.nl ???
Is niks mis mee als nOOb. (mijn vriendin heeft er zelfs leren mailen |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
Op zaterdag 27 juli 2002 12:29 schreef Rataplan het volgende:
Ook ik wordt een beetje moe van het niveau hier. Derhalve mijn centjes:

(centje 1) Plaats een zoek-FAQ. Veel mensen die zeggen al gezocht te hebben, vragen dingen waar ze niet op de juiste manier naar gezocht hebben. Dat je voor een succesvolle query in eerste instantie soms wel tien andere queries moet uitvoeren, wordt niet gewaardeerd :) als een n00buser in de search te veel informatie intikt en niet de moeite neemt om "inhoud" mee te nemen, krijgt 'ie niks terug. Standaard op inhoud zoeken zal wel teveel serverload trekken.
neem aan dat dat probleem over (vul tijd in tot het nieuwe forum) is opgelost :)
zeker ben ik er niet van maar toch :)
[b]
(centje 2) Dit is een beetje een knuppel-in-hoenderhok-voorstel, maarruh... Een n00b-forum? Alle eenvoudige draadjes worden daarheen gemoved. Kan je meteen een hartstikke leuk criterium aan het lidmaatschap van GoT hangen: als mensen daar meer vragen dan oplossingen posten, kunnen ze de "advanced" fora niet in.
mjah...de doelgroep van GoT zijn niet n00bs, dus denk dat dat je dat idee wel kan vergeten :)
Brand maar los/af :)
gedaan :Y)
PS Veldmuis: als jij vertrekt komen we je weer terughalen hoor! Het is begrijpelijk en van mij mag je kiezen om weg te blijven rather than veel tijd (tevergeefs?) te investeren in verbetering van het niveau, maar het is zo lullig voor de mensen die wat lastiger vragen hebben - dan moeten die het met [goedkope alcohol]-kuikens in plaats van muizen doen :(
:*

mjah...verder niet echt wat op te zeggen eigelijk :P

nu beantwoord ik ook de leukere vraagjes, die imo leuk zijn dan...
en een n00b op weg helpen heb ik nix op tegen, maar een n00b die gelijk zo "verwaand" reageert als je m richting de search schopt... dat haat ik echt :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
Op zaterdag 27 juli 2002 18:48 schreef hoolie_v het volgende:
Je kan ze toch gewoon verwijzen naar begginersweb.nl ???
Is niks mis mee als nOOb. (mijn vriendin heeft er zelfs leren mailen |:( )
is ook nix mis mee, maar zoals al eerder gezegd, waarom niet aan de "professionals" vragen als het kan, in plaats van andere beginners...of iets verder gevorderden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 18:56 schreef veldmuis het volgende:

[..]

is ook nix mis mee, maar zoals al eerder gezegd, waarom niet aan de "professionals" vragen als het kan, in plaats van andere beginners...of iets verder gevorderden :)
Ben ik met je eens, tot het af en toe zwaar irritant wordt...
Ik wil mezelf absoluut geen expert op wat voor gebied dan ook noemen, maar zelfs ik begin me zwaar te ergeren aan de toon die sommige users hebben.
"Heb net van me pa m'n systeem gekregen, en nou werkt die verdomde videocard niet op m'n favo game......"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Niet online
mjah
bijna PERFECT voorbeeld naar mijn idee is het volgende topic;
[topic=558895/1/999]

enige wat niet klopt is dat deze user >900 posts heeft :{

verder verdomd slechte topictitel, geeft aan dat ie weet dat het niet mag maar ik doe het toch maar ff..

een n00b en geen newbie dus...duidelijk verschil dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Quinie schreef op 26 juli 2002 @ 16:17:

zo ja moet je ze niet bannen, verwijzen, etc maar moet je een plekje voor ze maken. in plaats van ze over heel got te laten rond rennen

zo nee. moet je ze.....

(deze tekst was geschreven in imho v2.0.2. beta)
Eigen qoute :) wat een egotripper :+

Ik deed dit met name om de discussie te krijgen die ook volgde. Waar leg je de grens.
Omdat dit haast niet goed bij te houden is en ook nooit helemaal te voorkomen geef men dus eigenlijk al aan dat je ze moet (willen is het dus niet meer) bedienen.

het voorstel van Rataplan sluit ik mij dan ook bij aan. zeker omdat ik dit zelf ook al meerdere malen heb voorgesteld en diverse vormen.

Pagina: 1