WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Nou k'zou er wel een 2x800 watt versterker in doen weet je 
Dan doen de boxen het teminste en tja laat de fans maar op 12 VOLT ! draaien en uhh peace man :):)
Dan doen de boxen het teminste en tja laat de fans maar op 12 VOLT ! draaien en uhh peace man :):)
Verwijderd
Wat een kansloze reply, reply fatsoenlijk of verdoe zijn/onze tijd niet.Op donderdag 25 juli 2002 15:42 schreef caspergt het volgende:
Qua wattage: is een optel som van het vermogensverbruik van al jouw componenten uitgezet tegen het vermogen dat jouw voedingsblok levert. Een fan zal echter niet veel vermogen verbruiken dus als je een 300 watt voeding hebt, krijg je eigenlijk geen problemen.
Huh je bent toch wel afhankelijk van het vermogen (watt) dus ik vind het niet zo'n domme vraagOp donderdag 25 juli 2002 15:42 schreef caspergt het volgende:
jij kan toch ook niet ongelimiteerd stofzuigers broodroosters magnetrons e.d aansluiten op gewoon 220 VOLT !
//edit// Heheh je was me voor
Ik heb altijd begrepen dat de fans niet te zwaar mogen zijn omdat anders het moederbord te weinig stroom krijgt.
In dat kader is het wel belangrijk om te weten wat er in het systeem zit:
- Chieftec kast met 340 watt voeding
- 2 x 20GB Maxtor
- 1 x 60GB IBM
- Brander
- DVD speler
- Matrox 450 grafische kaart
- 3Com netwerkkaart
- firewire kaart
- Cordless desktop
- Flascard en Memorystick drive aan de USB-poorten
In dat kader is het wel belangrijk om te weten wat er in het systeem zit:
- Chieftec kast met 340 watt voeding
- 2 x 20GB Maxtor
- 1 x 60GB IBM
- Brander
- DVD speler
- Matrox 450 grafische kaart
- 3Com netwerkkaart
- firewire kaart
- Cordless desktop
- Flascard en Memorystick drive aan de USB-poorten
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BYD Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Ik dacht dat het maximum op 5 Watt lag, maar persoonlijk zou ik nooit meer dan 1 Watt per aansluiting aansluiten...
Sterker nog, ik sluit alleen mijn CPU-fan aan. De case-fans gaan direct op de voeding...
Sterker nog, ik sluit alleen mijn CPU-fan aan. De case-fans gaan direct op de voeding...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Hoi en welkom op GoT (Gathering of Tweakers). Even een aandachtspuntje:Op donderdag 25 juli 2002 15:42 schreef caspergt het volgende:
Dit soort reacties worden niet gewaardeerd, Aziona heeft een serieuze vraag. Ga daar dan ook serieus op in, of zeg aub niks. Veel plezier verder op het forum
<hr>
Hoeveel watt? Ik zou het niet weten, maar het enige wat ik altijd aansluit zijn mijn CPU fans. Andere fans gaan op de voeding. Je kunt wel de rpm's bijhouden door het gele draadje op je moederbordaansluiting aan te sluiten...
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ik ben het met de rest eens.
Het heeft ook geen zin om meer dan 3 fans op het mobo aan te sluiten. (per aansluiting één) want dan kan je de readouts gebruiken.
De overige fans kun je rechtstreeks op je voeding zetten. Die zal het wel trekken.
Ik heb zelf trouwens mijn CPU fan rechtstreeks aan de 5 volt van de voeding hangen. En alleen de toerentaldraad naar het moederbord doorgetrokken.
Het moederbord geeft nu wel een error maar de waarde is uit te lezen. Ik denk dat de error komt vanwege het lage toerental en niet van de illegale aansluitwijze.
Het heeft ook geen zin om meer dan 3 fans op het mobo aan te sluiten. (per aansluiting één) want dan kan je de readouts gebruiken.
De overige fans kun je rechtstreeks op je voeding zetten. Die zal het wel trekken.
Ik heb zelf trouwens mijn CPU fan rechtstreeks aan de 5 volt van de voeding hangen. En alleen de toerentaldraad naar het moederbord doorgetrokken.
Het moederbord geeft nu wel een error maar de waarde is uit te lezen. Ik denk dat de error komt vanwege het lage toerental en niet van de illegale aansluitwijze.
Klopt.Op donderdag 25 juli 2002 16:06 schreef Matsu_matsu het volgende:
Voor de topic-starter:
Ik zou maximaal fans van een paar Watt in totaal aansluiten. Denk aan een Watt of 4.
Ik zou dus ook alleen de CPU-fan op je MOBO prikken (bijv. ivm veiligheid van de AMD cpu
Voor de rest kun je het beste alle andere fans rechtstreeks aan de voeding hangen.
"It certainly appears so..."
Verwijderd
Als je fans op 't Mobo aansluit (dus op de aanwezige 3pin-headers) moet je idd uitkijken dat de desbetreffende fans niet teveel stroom trekken, anders zijn enkele gefrituurde componenten op je mobo 't gevolg.Op donderdag 25 juli 2002 15:40 schreef Aziona het volgende:
Ik wil 12cm en 8cm fan en 6cm fan aansluiten op mijn moederbord. Weet iemand hoeveel watt zo'n fan maximaal mag zijn om geen instabiel systeem te krijgen?
Ik heb een MSI K7T266-Pro2 RU moederbord. De handleiding zegt er niets over, ook de site van MSI geeft geen uitsluitsel.
Neem als richtlijn dat de fans maximaal 350mA (0,35A) oftewel 4,2Watt uit de 3pin-header mogen trekken als ze stationair lopen (opstart-stroom is iets groter, maar daar word rekening meegehouden).
Dit is zo'n beetje standaard voor alle mobo fan-headers die ik ben tegengekomen.
Andere optie is doorlussen van de positieve en negatieve pool naar een grote molex-connector, en eventueel het toerenteller-draadje op de mobo-fan-aansluiting. Toerentelfunctie werkt niet als je de 7-volt truuk toepast.
tja normaal wil je niet echt meer dan 4 watt hebben, maar ik wel al eens gehoord dat de MSI borden een beetje een probleeem hebben met de condensators,
dus uh waarom niet veilig spelen en die dingen gewoon aan je voeding hangen, dan kun je de RPM stekker altijd nog doorverbinden naar het mobo
dus uh waarom niet veilig spelen en die dingen gewoon aan je voeding hangen, dan kun je de RPM stekker altijd nog doorverbinden naar het mobo
Het lijkt mij juist handig om de fans aan te sturen met een programma als speedfan. Ik heb weliswaar een printje met een potmeter waarmee ik de fans kan aansturen maar er gaat toch niets boven automatisch.
Ik zag in een manual van mijn Gigabyte 7ZXE moederbord dat je daar maximaal 500ma op mag zetten.
Ik was van plan om een Papst 12cm fan erop te zetten en die is volgens mij geen 4-6 watt dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik zag in een manual van mijn Gigabyte 7ZXE moederbord dat je daar maximaal 500ma op mag zetten.
Ik was van plan om een Papst 12cm fan erop te zetten en die is volgens mij geen 4-6 watt dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Pagina: 1