Toon posts:

[xp2000+] voltage te hoog...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Asus A7V333, AthlonXP 2000+, Spire WhisperRock II, 512MB SAMSUNG PC2700 DDR, IBM 120GXP 40GB, Leadtek A250TD LE, Pioneer 106s, LiteOn 32/12/40, E-tech 56K, 3.5" drive. Dit alles in een Rainbow kast met 350Watt voeding.

De temps zijn vrij hoog: (idle)
CPU: 54 graden celsius
Bord: 33 graden celsius

Ik heb er Windows98SE op gezet, om te kijken of hij daar stabiel mee draait. Bij installeren van Via 4 in 1 drivers kreeg ik een blauw scherm (bij eerste keer installen) en bij de tweede poging ging het goed.
Verder crashed de Leadtek installer telkens, maar via configuratiescherm heb ik de kaart wel kunnen installeren.

Klinkt niet als een erg stabiel systeem denk ik. Zou de temperatuur iets uitmaken?

Maar nu: Asus PC-Probe zegt dat de 12V spanning te hoog is (13,376V). Zou deze te hoge spanning de oorzaak van de onstabiele voorvallen kunnen zijn? En ligt dit aan de voeding of het moederbord?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen..... alvast bedankt.

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:11
Ik heb zelf een XP 2100 op een Asus A7A266 bord en met Probe krijg ik op de 12V een spanning van 11,734.

Dus wat jij er op krijgt lijkt wel een beetje aan de hoge kant. Ik heb zelf een noname voeding van 300 Watt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Verwijderd

Topicstarter
En jij hebt geen stabiliteitsproblemen? Welk OS gebruik je? Loopt je PC ook wel eens vast?

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:11
Geen probleem hier.

Ik gebruik Windows XP.

Mijn PC loopt wel eens vast maar dat komt door Edonky. Dit programma schijnt toch niet helemaal lekker te werken met XP. Gaat een hele tijd goed en dan heb ik 3 vastlopers achter elkaar.

Is de voeding die in je computer zit net nieuw? Als deze al een paar jaar oud is zou ik eens een nieuwe voeding kopen of bij iemand anders een andere voeding lenen en dan eens proberen

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, bedankt voor je reacties trouwens!

Ja, alles is nieuw, kwam vanochtend binnen en heb het meteen in elkaar gezet.

Maar ik vraag me af: als een systeem 'instabiel' is, dan kan dit komen door overmatige warmte, een component dat niet goed werkt en wellicht een te hoge spanning.

Maar hoe uit instabiliteit zich? Is dat altijd een vastloper als je het systeem stressed?

Want ik krijg problemen tijdens het installeren van drivers; toch niet echt een situatue waar die PC het moeilijk mee heeft. Ik ben nu al ongeveer 30min. Aquanox aan het spelen, heeft de PC het daar wel zwaar mee? Ziet er mooi uit en loopt goed, en de proc wordt ongeveer 4 graden warmer. Maar hij loopt niet vast.....

Wat kan ik nu concluderen?

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 16:29 schreef casper21 het volgende:
Hoi, bedankt voor je reacties trouwens!

Ja, alles is nieuw, kwam vanochtend binnen en heb het meteen in elkaar gezet.

Maar ik vraag me af: als een systeem 'instabiel' is, dan kan dit komen door overmatige warmte, een component dat niet goed werkt en wellicht een te hoge spanning.

Maar hoe uit instabiliteit zich? Is dat altijd een vastloper als je het systeem stressed?

Want ik krijg problemen tijdens het installeren van drivers; toch niet echt een situatue waar die PC het moeilijk mee heeft. Ik ben nu al ongeveer 30min. Aquanox aan het spelen, heeft de PC het daar wel zwaar mee? Ziet er mooi uit en loopt goed, en de proc wordt ongeveer 4 graden warmer. Maar hij loopt niet vast.....

Wat kan ik nu concluderen?
Volgens mij kunje concluderen dat je je voeding moet gaan omruilen.. 13,376 is veel veel te hoog...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan doe ik dat. Het gekke is, dat als ik het systeem flink aan het werk zet, het voltage hoger wordt.

Klopt dit?

Ik ben nu 3D Mark 2002 aan het draaien, en het voltage loopt op tot 13,55V.

Beschadigd dit mijn Moederbord of andere componenten?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
13.4V? Probeer 'm eens met een ander tooltje uit te lezen, ik zou nóóit op slechts één software tooltje vertrouwen met dit soort zaken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Wat zegt de BIOS van de spanningen? Als het goed is zijn de spanningen daar namelijk ook te zien. Dat is wel eens stukje betrouwbaarder.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:32
Wat is een goed software tooltje voor voltages en temps?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 17:49 schreef Abbadon het volgende:
13.4V? Probeer 'm eens met een ander tooltje uit te lezen, ik zou nóóit op slechts één software tooltje vertrouwen met dit soort zaken.
Op donderdag 25 juli 2002 17:52 schreef koffercomputer het volgende:
Wat zegt de BIOS van de spanningen? Als het goed is zijn de spanningen daar namelijk ook te zien. Dat is wel eens stukje betrouwbaarder.
De BIOS zegt 12,94V. Wat ook typisch is, is dat ik nog precies zo'n zelfde kast heb staan (ook nieuw) waaruit ik de voeding gehaald heb om deze even te proberen. Resultaat is exact hetzelfde. Nu ga ik het even met een ander type voeding proberen....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een ander type voeding (uit mijn eigen Inwin kast) eraan gehangen. Ik ga ervan uit dat deze voeding van betere kwaliteit is dan de voedingen uit die goedkope Rainbow-kasten.

In BIOS geeft hij met deze voeding 12,3V aan, en ASUS PCprobe geeft 12,8V -12,9V aan. Dit ziet er al een stuk beter uit.

Feit is ook dat de spanning met deze voeding minder fluctueert: als ik met PCMark 2002 begin, liep de goedkope voeding ongeveer 0,35V op. Deze voeding gaat van 12,864 naar 12,928 heen en weer.

Even kijken of dit de stabiliteit ten goede komt....

Verwijderd

die 12 volt is helemaal niet zo belangrijk ...

Drijft een paar ventilatoren aan en eventueel wat compoorten+Harddrives e.d.

Maar ik heb wel degelijk rpoblemen gehad met die drivers.
Bij mij lag het dat hij op agp 4x <b> TURBO </b> stond
zonder de turbo feature heb ik geen centje pijn

:-)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 19:08 schreef fishbowl het volgende:
die 12 volt is helemaal niet zo belangrijk ...

Drijft een paar ventilatoren aan en eventueel wat compoorten+Harddrives e.d.

Maar ik heb wel degelijk rpoblemen gehad met die drivers.
Bij mij lag het dat hij op agp 4x <b> TURBO </b> stond
zonder de turbo feature heb ik geen centje pijn

:-)
Je bedoelt die via 4-in-1 drivers? Die kun je tijdens het installeren op Turbo en Normal zetten ofzo. Bedoel je dat? Krijg je dan minder prestaties?

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
kdenk niet dat je temperatuur een probleem is hoor, ik heb ook en athlon xp 2000+ weliswaar op een gigabyte 7vrxp en de temp vd proc schommelt rond de 55°, de kast is 45°, nooit probs mee gehad :)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:32
waarmee testen jullie je temps?

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:57
Op zaterdag 27 juli 2002 12:32 schreef SyS_ErroR het volgende:
waarmee testen jullie je temps?
MBM5
Motherboard monitor 5 dus

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 16:51

Erikie

www.erikie.nl

hmm. hoe hoog is je core spanning?! die 12 volt maakt volges mij niet zo heel veel uit, want die gaat naar je cdrom ed.. maar check ff of je processor (xp) op 1.75 volt loopt... Zelf heb ik die van mij naar 1.65 volt gezet omdat ie dan minder warm wordt, en t loopt (nog) stabiel! (1.68 via mbm5). maar ook met die settings wordt mijn mobo resp cpu 42 / 48 graden.. maar t is nu ook errug warm hier..

Ik heb de pc trouwens met een oude computer (tb900) in een kast gebouwd, en als ie dicht is wordt t allebei snel 60 graden.. (moe't ff betere ventilatie maken)..

editt >

trouwens, ben ik blij dat ik van via af ben.. sis roelt,, no problems at all.. bij via moet je die kut 4-1 drivers 10 x installeren voordat t mischien goed en stabiel loopt!! (heb nu ecs k7s6a)

traktor scratch!

Pagina: 1