[car audio] nieuwe versterker, een paar opties

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Aangezien ik niet xoploosx [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/556664/1?limit=100"]topic[/url] verder wilde vervuilen, maak ik maar even een nieuwe aan. Dit vanwege hetgeen ik daar vroeg, en de reply's er op, even een quick overview:
Op donderdag 25 juli 2002 14:14 schreef zion het volgende:
Misschien dat jij me dan deze vraag kan beantwoorden:
Ik wil namelijk misschien een extra Magnat Combat 6000 kopen, zodat mijn stereo er zo uitkomt te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Magnat Combat 6000:
ch 1-4 bridged  2x 150w rms 2x 360w max - 2x XTC 1200 260w rms 600w max
ch 5+6      2x  80w rms 2x 200w max - 2x JBL PP532 55w rms 165w max

Magnat Classic 480
ch 1-4      4x  60w rms 4x 120w max - 4x Deur speakers
(nu nog standaard, wordt hoogstwaarschijnlijk allemaal JBL)

Dat maakt dus:
code:
1
2
3
4
5
2x 150 = 300         2x 360 = 720
2x  80 = 160         2x 200 = 400
4x  60 = 240         4x 120 = 480
    ----             ----
     700 W. RMS      1600 W. Max

Kan ik dan toe met een 1-fahrad, of moet ik aan een 2-fahrad?
Op donderdag 25 juli 2002 14:46 schreef oki_doki het volgende:

[..]

Ik denk dat je aan 1F voldoende hebt maar als ik jouw was zou ik het iets anders aanpakken en aangezien je een magnat fan bent het volgende:
Koop i.p.v. die combat 6000 een combat 2000 en hang daar die 2 XTC's aan.
en aan de classic 480 de rest.
evt. neem je 1 XTC en hang die aan de combat 2000 samen met je achterspeakers (je verliest weliswaar stereo-effect achter, maar ze dienen alleen voor rearfill en moeten niet overheersen) en de voorspeakers aan de classic 480.
"de rest" kan je niet aan de 480 hangen, is 4 kanaals, 6 speakers. Of je moet 2 speakersets aan 1 kanaal hangen, maar dat lijkt me ook niet optimaal.

Ik ben op zich niet een specifieke Magnat fan, maar deze versterker was in de aanbieding, dus vandaar. Ik heb Magnat omdat ze imo goed value for money bieden.

Ik zat zelf te twijfelen tussen het volgende:

Of de Magnat Combat 6000

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/images/shop/1027267099-Magnat_com-6000.gif

Specs:

Zeer zware 6-kanaals versterker. 1 ohm-stabiel en een zeer lage vervormings factor! Deze krachtpatser heeft een vermogen van maar liefst 4x150W+2x200W maximaal (4ohm) Uitgebreide informatie vindt u op de site van Magnat. [url="http://www.magnat.nl"]www.magnat.nl[/url] De versterker scoorde trouwens erg goed in Car&hifi (5/00) absolute top/ zeer goed Nu op=op van 899,- voor

¤ 499,-

Of de MTX Blue Thunder Pro504

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/images/shop/1026824394-MTX-pro50x4.gif

Specs:

Een high-end vierkanaals versterker uit de Blue Thunder lijn van MTX. Volgens MTX 4 x 50 W rms, in de praktijk natuurlijk veel meer, zoal we bij MTX mogen verwachten. Van Fl 2199,- (¤ 995,-)

¤ 269,-

Of de Phase Linear PBSIX

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/images/shop/1027267839-pbsix_groot.gif

Specs:

Zeer mooie 6-kanaals versterker. Dit technisch vernuft is gemaakt met SMD techniek wat resulteert in zeer mooie prestaties. 6x125W-3x450W maximaal en 6x65Wrms-3x200Wrms. Variable LPF (kan.3-6) en variabele HPF (kan. 1-2) Een zeer lage vervormingsfactor (THD<0.05%) Voor deze versterker geldt op = op Van 659,- Euro nu voor:

¤ 449

Of de Magnat Crusader 720

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/images/shop/1027257528-Magnat_Crusader_720.gif

Specs:

Een voordelige krachtpatser met een vermogen van 4x180Wmax en 4x90Wrms. In 2 kanaals-stand levert deze 2x240Wrms ! Ingebouwd x-over. Voor dit artikel geldt ook OP=OP. Zoals alle aanbiedingen in de groep restanten kan er doosschade zijn, uiteraard is product altijd 100%

¤ 139

Nou heb ik eigenlijk niet zo'n groot budget, dus als jullie zeggen, de Mag 720 / MTX 504 is veel betere value for money, dan koop ik liever die.

Dus, wat is in jullie ogen het beste/handigste om te kopen?

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 13:23
Die andere types ben ik niet zo bekend mee, maar ik weet dat de MTX blue thunder pro echt een zeer goeie amp is, hun opgegeven rms waardes zijn zelfs lager dan de rms waardes in de praktijk..

Verwijderd

What about Combat 2000? Als ik uit de genoemde moest kiezen zou ik de Phase linear nemen. Bovendien meerdere speakers op 1 kanaal kan best (kijk maar naar 2 of 3 weg) je hebt alleen minder vermogen per speaker.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Op donderdag 25 juli 2002 15:40 schreef remsie het volgende:
Die andere types ben ik niet zo bekend mee, maar ik weet dat de MTX blue thunder pro echt een zeer goeie amp is, hun opgegeven rms waardes zijn zelfs lager dan de rms waardes in de praktijk..
Dat heb ik al op meerdere plekken gelezen ja, maar de vraag is, kan een amp die een fabrieksopgave van 4x50w. rms (zeg 2x130w. rms) hetzelfde leveren als een versterker die bijv. als fabrieksopgave 2x 240w rms levert?

systeem

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Op donderdag 25 juli 2002 15:43 schreef oki_doki het volgende:
What about Combat 2000? Als ik uit de genoemde moest kiezen zou ik de Phase linear nemen. Bovendien meerdere speakers op 1 kanaal kan best (kijk maar naar 2 of 3 weg) je hebt alleen minder vermogen per speaker.
lijkt me niet, aangezien je ze parallel schakelt krijg je juist méér vermogen, alleen wel op 2ohm. Dit is gevaarlijk omdat de 480 2ohm stabiel is, maar niet lager

of wou je het dmv een splitter doen ofzo?

systeem

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 15:45 schreef zion het volgende:

[..]

lijkt me niet, aangezien je ze parallel schakelt krijg je juist méér vermogen, alleen wel op 2ohm. Dit is gevaarlijk omdat de 480 2ohm stabiel is, maar niet lager

of wou je het dmv een splitter doen ofzo?
E.v.t. een filter dat tevens splitst.
Ik ben er persoonlijk niet zo'n voorstander van om subs samen met andere speakers op een versterker aan te sluiten. Als je voor al 4 speakers wilt inbouwen kun je ze achter ook compleet weg laten. Of de achterspeakers voor inbouwen (om geld uit te sparen). Ik persoonlijk vind dat je subs het beste op een monoblock of 2 kanaals versterker aan kan sluiten, maarja genoeg anderen die er anders over denken.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Op donderdag 25 juli 2002 15:54 schreef oki_doki het volgende:

[..]

E.v.t. een filter.
Ik ben er persoonlijk niet zo'n voorstander van om subs samen met andere speakers op een versterker aan te sluiten. Als je voor al 4 speakers wilt inbouwen kun je ze achter ook compleet weg laten. Of de achterspeakers voor inbouwen (om geld uit te sparen). Ik persoonlijk vind dat je subs het beste op een monoblock of 2 kanaals versterker aan kan sluiten, maarja genoeg anderen die er anders over denken.
Das wel waar, het is alleen jammer dat m'n achterspeakers niet in mijn deuren passen :'(

Maar met het geld dat ik bespaar als ik bijv. die MTX 504 koop kan ik wel al weer bijna fatsoenlijke frontspeakers kopen.....

Damn, decisions, decisions... :{

systeem

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Op donderdag 25 juli 2002 15:54 schreef oki_doki het volgende:

[..]

E.v.t. een filter dat tevens splitst.
Er niet voor zijn is vaker een praktische kwestie dan een goed/niet goed kwestie.

Verwijderd

Ga voor de MTX of Phase Linear, deze 2 merken staat ver boven de andere 2 merken qua kwaliteit en kwantiteit. Leveren meestal meer vermogen dan aangegeven.

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

allemaal fatsoenlijke versterkers MAAR die crusader is echt een hele andere klasse.. ga dan voor de rest of je moet echt krap zitten(en dan moet je eigenlijk nog gewoon doorsparen)

zon mtx levert wel meer,maar ik zou er niet op gokken dat ie ineens op 2 van de 4 kanalen (gebrugd) meer dan 150w ofzo doet.. van die magnat (combat)mag je er ook vanuit gaan dat ie de opgegeven waardes gewoon haalt..toch wel wat goede dingen over gehoord.phase lin..niet veel van gehoord dus daar kan ik niets over zeggen

mtx specs
25 watts x 4 into a 4 ohm load with less than 0.1% THD+N
50 watts x 4 into a 2 ohm load with less than 0.3% THD+N
100 watts bridged x 2 into a 4 ohm load with less than 0.3% THD+N

mtx=leuk maar je zal je subs niet tot het max kunnen draaien, ook niet met alle 4 de kanalen

die magnat combat is btw 1 ohm stabiel dus daair zou je op 2 gebrugde kanalen we 2 4ohm subd op kunnen hangen... weet alleen niet wat ie dan geeft

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:09

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb zelf de Combat 6000, waar ik _erg_ content mee ben.

Ik heb op de kanalen 1-4 Boston RC520's zitten, en kanaal 5&6 gebrugd, met een Rockford Fosgate Punch XLC 12" in een closed kist.

Gaat erg hard, strak en onvervormd. Ik heb hem nu een jaartje ofzo, destijds in de aanbieding bij de Mediamarkt gekocht voor 888,- Dm (In Köln) omdat ze hem kwijt moesten wegens zijn formaat.

Hij heeft zelfs al een keertje mijn headunit gered (Pioneer DEX-P99RDS) omdat ik niet door had dat mijn massakabel los was en de amp de hele tijd op protection sprong.

Ik snapte al niet hoezo mijn Amp naar protection ging op het moment dat ik mijn signaalkabel aansloot, bleek de massa van de amp uit zijn slofje geschoten te zijn en zat er dus een beveiliging op om geen massa via andere locaties dan de massa-aansluiting te pakken, anders was zeker wel mijn Autoradio doorgefikt.

Ik had hem ook opengemaakt, erg high-grade afgewerkt allemaal.

Mijn ervaring met de Combat 6000 is dus erg positief. :)

Maar één setje voedingskabels voor je hele installatie is ook wel prettig, ziet er mooi uit en zit ook thermisch goed in elkaar. In mijn oude auto heb ik de amp zelfs _onder_ de achterbank gehad, en in hete zomers is hij toen ook _nooit_ op protection gegaan, hoewel er hard gespeeld werd. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Mij bevalt die crusader prima. Hij is trouwens al uitverkocht. :) Hij zal best van een andere klasse zijn dan de rest, maar niet iedereen geeft graag 300, 400 of meer euro's uit aan een versterker.
Ik weet zeker dat die crusader een hele goede prijs-kwaliteit verhouding heeft. Ik denk die andere ook wel trouwens, Ron de Vries is echt goedkoop met die aanbiedingen.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Nou, 4 the time being, denk ik dat ik het toch over een andere boeg ga gooien,

Met een kleine conversie moeten mijn JBL PP532's in mijn achterpanelen passen. Ik wil er dan nog een goede composet voor voor bijkopen (16,5cm, tips iemand?) en achterin geen extra full ranges.

Ik heb bij carmedia deze versterker zien staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.carmedia.nl/Kleine_plaatjes/Frontunits/CA_360.jpg

• Zeer krachtige 2-kanaals Caliber Competition III versterker
• 2 x 540W (of 1 x 1620W) max. vermogen
• (adviesprijs ¤ 409,00)
• CARMEDIA PRIJS ¤ 369,00

[edit] Dit lijkt me toch een beter deal:

Afbeeldingslocatie: http://www.carmedia.nl/Kleine_plaatjes/Frontunits/CA_470.jpg

• Nieuw topmodel zware 4-kanaals Competition III versterker (CA 470)
• 4 x 210W (of 2 x 630W) max. vermogen
• 4x 70W (2x 225W mono) rms. vermogen
• High / Low-pass between 50-500Hz
• 0,5-15V input sensitivity
• Afm 240x240x50 mm
• (adviesprijs ¤ 369,00)
• CARMEDIA PRIJS ¤ 329,00
• Switch-on delay, input level control, short-circuit and overheating protection and tri-mode switching.

En die lijkt me uitermate geschikt voor het aansturen van mijn XTC 1200's, zodat ik mijn Classic 480 voor het aansturen van mijn front & rear speakers kan gebruiken.

Voor of tegen argumenten? ik hoor ze graag, ik zal de versterker ook nog ff niet kopen (itt de versterkers bij RdV is dit gewoon hun standaard prijs, dus geen haast)

Tevens zoals gezegd, tips voor de front speakers? budget rond de ¤ 200 á ¤ 250, en ze moeten in een Peugeot 206 passen.

systeem

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Vertel me nu nog eens, hoeveel speakers komen er nu in?

6 stuks en 2 subs?

Hoezo in vredesnaam 6 speakers? Je hebt voor en achter, doe je ook nog wat in het midden ofzo?

Aannames zijn fataal.

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 08:08

Flarrestein

Superworm Jim

[b]
Met een kleine conversie moeten mijn JBL PP532's in mijn achterpanelen passen. Ik wil er dan nog een goede composet voor voor bijkopen (16,5cm, tips iemand?)
JBL GTO serie
[url="http://www.jbl.com/car/product.asp?prod=GTO605C&ser=GTS&cat=COS"]http://www.jbl.com/car/product.asp?prod=GTO605C&ser=GTS&cat=COS[/url]

edit:

Kosten blijven dan ook nog onder de ¤ 200,-

HIER !!! PAK AAN

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Op vrijdag 26 juli 2002 17:30 schreef GaMeOvEr het volgende:
Vertel me nu nog eens, hoeveel speakers komen er nu in?

6 stuks en 2 subs?

Hoezo in vredesnaam 6 speakers? Je hebt voor en achter, doe je ook nog wat in het midden ofzo?
oke, speciaal voor jouw, lekker langzaam en duidelijk ;)

Ik wilde er 6.2 speakers in doen, (6 full range, 2 sub) omdat mijn reeds gekochte JBL PP532's niet in mijn deurpanelen paste, en ik het zonde vond om ze niet meer te gebruiken.

Ondertussen heb ik begrepen dat met een kleine aanpassing van mijn achterpanelen die 532's daar in moeten passen, dus ga ik nu voor een 4.2 opstelling.

Vandaar ook dat ik dan mijn Classic 480 voor mijn 4 full-range's kan gebruiken, en die caliber (gebrugd) voor mijn 2 subs.

Dat leek mij tenminste zelf het handigste. Mee eens?

edit:

Tevens ga ik voor 2 subs en niet 1, omdat ik die ook beide al heb, en ze dus ook allebei weer in mijn auto wil hebben

[edit2]
Wat betreft het advies mbt de voorspeakers, daar zitten nu nog de af fabriek speakers in, dus die moeten logischerwijs ook nog vervangen worden
[/edit2]

Leuker kunnen we het niet maken, wel duidelijker ;)

systeem

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Aha, ik snap het nu. ;)

Mja, voor die situatie die je nu schets heb je maar 2 extra versterkte kanalen nodig, dus dat lijkt me prima.

(Je wilt overigens niet weten hoeveel speakers ik zou moeten inbouwen als ik alles wat ik heb weer zou moeten inbouwen, ik heb nu nog 2 composets in de doos liggen. ;) )

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1