aan en uit schakelen door middel van één drukknopj

Pagina: 1
Acties:
  • 3.335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de search en alles gebruik, maar ik kan toch niet vinden wat ik wil... ik wil met behulp van één drukknopje een relais aan en uit schakelen. Ik dacht dat dat met een flipflop kon, maar ik kan er geen schema voor vinden...

Kan iemand me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 15:27

AcouSE

Swedish Chef

Dat gaat eenvoudig met een D-flipflop (4013), waarvan je de inverse Q-uitgang terugkoppelt op de D-ingang. Vervolgens schakel je op de CLK. Uitgang Q gaat aan bij de eerste keer drukken en uit bij de tweede keer drukken.

Is al vaker langsgekomen en daar heb ik ook een antidenderschakelingetje bijgetekent:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/acouse/Schema/antidender_en_flipflop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gaat toch gewoon met een bi-stabiel relais.
Een relais met twee vaste standen, is iets duurder dan een gewone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Kun je even wat beter uitleggen hoe je dat bedoelt, Pieter-Peen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het niet gewoon met een simpele voeding en een schakelaar dan ( schakelaar aan relais aan enz) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 15:08 schreef AcouSE het volgende:
Kun je even wat beter uitleggen hoe je dat bedoelt, Pieter-Peen?
Een bi-stabiel relais is een relais met twee vaste (stabile) standen.
Voor huishoudelijk gebruik wordt het ook soms teleruptor, impulsrelais of stroomstootrelais genoemd.

Je zet gedurende een seconde spanning op de spoel van het relais en de contacten veranderen van stand, weer een tweede stroomstootje en ze veranderen weer van stand.
Van aan naar uit of andersom.
Valt de voedingsspanning weg, dan blijft het relais in zijn oorspronkelijke stand staan.
Deze relais hebben meestal ook een knopje bovenop om hem met de hand om te schakelen.

Je mag de spoel nooit langer dan een seconde (ongeveer) bekrachtigen, dan verbrand de spoel en kan je 'm weggooien.
Je hoeft het niet ver te zoeken, met een hoop ingewikkelde elektronica, een speciaal relais is ook voldoende.

Snap je me een beetje, als dat niet zo is mag je het gewoon zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt ook wel tweestanden-relais of "relais met twee vaste standen" genoemd.

Een teleruptor is niet geschikt voor elektronica, die worden gebruikt in woonhuizen/trappenhiuzen/hallen waar een lamp/lampen met veel drukknoppen op iedere plaats aan en uit geschakeld moet worden.
Die worden gemaakt in modulaire bouwvorm, speciaal voor de montage in schakelkasten met railmontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De systeem gaat ook wel met een constructie van meerder (ik meen 3) monostabiele (dus relais die altijd naar rusttoestand terugkeren) relais, ik weet even niet meer hoe, maar het is veel duurder (3 relais kopen), veel omslachtiger en het systeem schakelt uit als de netspanning/voedingsspanning wegvalt (keert terug naar rusttoestand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 15:13 schreef Freak by nature het volgende:
Kan het niet gewoon met een simpele voeding en een schakelaar dan ( schakelaar aan relais aan enz) :?
Zeg, moeilijk doen is ook een kunst (niet verkeerd bedoeld hoor).

Dit is veel omslachtiger (en duurder) dan een bi-stabiel relais.

En daarbij komt, hij (of zij) wilt een drukknop en geen scakelaar, en dat gaat niet op een andere manier.

Een drukknop keert altijd terug naar rusttoestand, een schakelaar blijft in zijn stand staan.

Een bistabiel relais zou je eventueel ook via elektronische weg kunnen schakelen en dat gaat met dat systeem van jou een stuk moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb heel eventjes gezocht op de Internetsite van Conrad, en heb al eentje gevonden, dan weet jeongeveer wat ik bedoel.

[url="http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0202071951027604640&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=93610&TK_PAR[MEDIUM]="]http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0202071951027604640&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=93610&TK_PAR[MEDIUM]=[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

P-P, ik zie dat je nieuw bent. Ken je deze knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif al? Da's 'edit', kun je later nog iets toevoegen en/of veranderen. Dan wordt het niet zo'n monoloog.

FF ontopic; is het niet zo dat je de spanning over de spoel moet omwisselen om het relais om te laten slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FF ontopic; is het niet zo dat je de spanning over de spoel moet omwisselen om het relais om te laten slaan?
Nee, niet nodig (misscien bij sommige types, maar die ik ken toch niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Maar 10 euro voor een relais? Pfoe, Dan vind ik een oplossing met een of twee ic-tjes, een drukknopje, wat weerstandjes en een gewoon relais.

Je voorkomt dan ook schade aan het bistabiele relais door een te lange puls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 14:36
Op donderdag 25 juli 2002 15:04 schreef AcouSE het volgende:
Dat gaat eenvoudig met een D-flipflop (4013), waarvan je de inverse Q-uitgang terugkoppelt op de D-ingang. Vervolgens schakel je op de CLK. Uitgang Q gaat aan bij de eerste keer drukken en uit bij de tweede keer drukken.

Is al vaker langsgekomen en daar heb ik ook een antidenderschakelingetje bijgetekent:
[url="http://members.lycos.nl/acouse/Schema/antidender_en_flipflop.jpg"][afbeelding][/url]
AcouSE bedankt :Y) Dit schema kan ik mooi gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In die schakeling zit een schakelaar, en het moet een drukknop zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Laatst online: 28-06 08:35
Op donderdag 25 juli 2002 14:46 schreef Super_ECH het volgende:
ik heb de search en alles gebruik, maar ik kan toch niet vinden wat ik wil... ik wil met behulp van één drukknopje een relais aan en uit schakelen. Ik dacht dat dat met een flipflop kon, maar ik kan er geen schema voor vinden...

Kan iemand me helpen?
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dan volstaat een simpele drukschakelaar en relais toch?

Zo één bedoel ik
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~edje01/jpeg/drukschakelaar.jpg
¤0,68 bij Conrad :P

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 18:05 schreef daPet het volgende:

[..]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dan volstaat een simpele drukschakelaar en relais toch?

Zo één bedoel ik
[url="http://www.xs4all.nl/~edje01/jpeg/drukschakelaar.jpg"][afbeelding][/url]
¤0,68 bij Conrad :P
Als je zoiets gebruikt heb je zelfs geen relais nodig (tenzij dat je zware verbruikers wilt aansluiten).
Maar waarschijnlijk wilt Super_ECH perse een drukknop gebruiken, omdat je op die manier meerdere drukknoppen parallell kaan schakelen, en het relais dus vanop vele verschillende plaatsen bedienen.
Met die drukschakelaar ben je gebonden aan 1 bedieningsplaats, anders zou je het systeem op plaats A moeten aanzetten, dan op plaats A uitzetten en dan op plaats B aanzetten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42

Epsilon

Op donderdag 25 juli 2002 19:10 schreef Pieter-Peen het volgende:

[..]

Als je zoiets gebruikt heb je zelfs geen relais nodig (tenzij dat je zware verbruikers wilt aansluiten).
Maar waarschijnlijk wilt Super_ECH pese een drukknop gebruiken, omdat je op die manier meerdere drukknoppen parallell kaan schakelen, en het relais dus vanop vele verschillende plaatsen bedienen.
Met die drukschakelaar ben je gebonden aan 1 bedieningsplaats, anders zou je het systeem op plaats A moeten aanzetten, dan op plaats A uitzetten en dan op plaats B aanzetten bijvoorbeeld.
hotelschakeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Laatst online: 28-06 08:35
Op donderdag 25 juli 2002 19:10 schreef Pieter-Peen het volgende:

[..]

Maar waarschijnlijk wilt Super_ECH pese een drukknop gebruiken, omdat je op die manier meerdere drukknoppen parallell kaan schakelen, en het relais dus vanop vele verschillende plaatsen bedienen.
Super_ECH wil een relais schakelen met een drukknop. Meer niet.
[quote]
Op donderdag 25 juli 2002 14:46 schreef Super_ECH het volgende:

Kan iemand me helpen?
[/quote]

Trouwens, met deze drukschakelaar kan je ook parallel schakelen, en of je nou draadjes trekt voor drukknoppen of drukschakelaars :? :? dus ik snap ff de redenering niet.

Tenzij hij het even wat beter uitlegt. (of jij inside info hebt)

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou ja, het is niet zo ingewikkeld hoor, ik vind gewoon een tiptoetsje mooier dan een schakelaartje, dat is het...

maar harstikke bedankt voor het schema, hier kan ik zeker wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 19:56 schreef daPet het volgende:

[..]

Super_ECH wil een relais schakelen met een drukknop. Meer niet.

[..]

Trouwens, met deze drukschakelaar kan je ook parallel schakelen, en of je nou draadjes trekt voor drukknoppen of drukschakelaars :? :? dus ik snap ff de redenering niet.

Tenzij hij het even wat beter uitlegt. (of jij inside info hebt)
Een schakelaar keert niet terug naar rusttoestand, een drukknop wel.

Als je drukknoppen parallell zet, kan je het relais vanaf iedere plaats willekeurig aan en uit zetten.
Dus bv. met nr. 1 aan en met nr. 27 uit.
En dan met nr. 3 aan en nr. 1 uit.
En dan met nr. 1 aan en met nr. 1 uit.
Vanop iedere plaats willekeurig bedienen.

Als je dat met schakelaars doet en je zet het met nr. 1 aan dan moet je het ook met nr.1 uitzetten.
Zet je het met nr. 27 aan dan moet je het met nr.27 uitzetten.
Als je het met nr. 1 aanzet dan kan je het niet met nr. 3 uitzetten (dat moet met nr.1).
Anders gaat het niet.

Wat ik niet begrijp is al die wizz-kids beweren alles van computers te weten (wat toch zeer geavanceerde elektronica is), maar de basis kennen ze niet.
Iets heeel simpels als het aansluiten van een schalelaar kennen ze niet.
Een simpele weerstandsberekening kennen ze niet, maar ze praten wel honderduit over frontbussnelheden, toegangstijden, maga- en gigahertzen, maar als je dan vraagt "wat is een hertz?" dan weten ze het niet, en dat is toch de basis van alles.

Dit moet je nu niet persoonlijk opvattn, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt me toch niet vertellen dat je precies weet hoe een mobo funktioneert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 20:40 schreef Super_ECH het volgende:
nou ja, het is niet zo ingewikkeld hoor, ik vind gewoon een tiptoetsje mooier dan een schakelaartje, dat is het...

maar harstikke bedankt voor het schema, hier kan ik zeker wat mee :)
In dat schema zit dus een wisselSCHAKELAAR (dat zie je dus aan de vergrendeling, het v-tje), als je een druktoets wilt hebben (dus met een veer, die naar de beginstand terugkeert) da moet je iets in de aard van een bi-stabiel relais gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 22:42 schreef exter het volgende:
Je wilt me toch niet vertellen dat je precies weet hoe een mobo funktioneert..
Nee, maar de basis ken ik wel.
En daar begint alles mee.
Ik vind dat je onmogelijk kan beginnen met moederborden enzo, als je nog niet eens weet hoe een diode werkt.

Ik hoor veel mensen (bij mij in de buurd) opscheppen over wat ze allemaal weten over computers, maar een heel simpele vraag kunnen ze niet beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 22:43 schreef Pieter-Peen het volgende:

[..]

In dat schema zit dus een wisselSCHAKELAAR (dat zie je dus aan de vergrendeling, het v-tje), als je een druktoets wilt hebben (dus met een veer, die naar de beginstand terugkeert) da moet je iets in de aard van een bi-stabiel relais gebruiken.
Zo te zien is het schema getekend met Eagle, probeer jij in een programma als Eagle maar eens zoiets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 22:47 schreef exter het volgende:

[..]

Zo te zien is het schema getekend met Eagle, probeer jij in een programma als Eagle maar eens zoiets te vinden.
Maar hoe wil je dat dan anders doen?
Het zijn twee aansluitingen, of je hebt een wisslschakelaar nodig of twee drukknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel de symbolen voor schakelaars, in Eagle mag je blij zijn dat je eentje vindt.
Ja, of ik heb niet lang genoeg gezocht, maar om in Eagle iets te vinden moet je over veel vrije tijd beschikken.

edit:

nee, dat was een ander prog, in Eagle wordt je bedolven onder de componenten, zie je door de bomen het bos niet meer, ook niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 25 juli 2002 22:46 schreef Pieter-Peen het volgende:

[..]

Nee, maar de basis ken ik wel.
En daar begint alles mee.
Ik vind dat je onmogelijk kan beginnen met moederborden enzo, als je nog niet eens weet hoe een diode werkt.

Ik hoor veel mensen (bij mij in de buurd) opscheppen over wat ze allemaal weten over computers, maar een heel simpele vraag kunnen ze niet beantwoorden.
Goeiemorgen! Sorry dat ik het zeg, maar wat loop jij te eikelen zeg! :( Komt hier als newbie aanhuppelen en kraakt meteen het gros van de gebruikers af, beweert dat je het zelf beter weet en begint dan ook nog eens te miereneuken over mijn schema! :r Ik loop hier al wat langer rond en kan je vertellen dat ondanks het feit dat niet iedereen hier electrotechnicus is, het toch bijzonder goed gaat. Het maakt niets uit dat iemand niet weet wat een Hertz precies is, zolang ie maar lol heeft en een leuk schakelingetje kan bouwen. Je hoeft toch ook niet aan de filmacademie gestudeerd te hebben om thuis met een Hi-8 camera te filmen?

Iedereen hier begrijpt het schema hier boven, wat dan nog? Zelfs al zou de topicstarter problemen krijgen met het bouwen, dan komt ie toch lekker ff op GoT en zoeken we een andere oplossing zoals een simpele ontdenderde druktoets? Waarom kom je zelf trouwens niet met een goede oplossing. Je loopt maar te schreeuwen BI-STABIEL RELAIS, BI-STABIEL RELAIS! maar leg eens uit hoe hij dat moet doen, en wat dat geintje kost?

En als laatste; probeer eens wat betere produktkennis te krijgen. Het type bistabiele relais dat met één puls omslaat is niet zo standaard. D'r zijn massa's met twee spoelen of spoelen waar je de spanning moet omdraaien. Bi-stabiel houd alleen in dat de spoel niet de hele tijd bekracht moet zijn om contact te houden.
Druktoetsen met zowel een NO als NC-contact zijn ook gewoon te krijgen, kijk maar eens goed rond.

Als laatste m'n excuses aan iedereen die op de vroege ochtend dit offtopic en wat agressieve gebral moet lezen, maar hij vroeg er gewoon om. Topicstarter succes toegewenst en als je nog vragen hebt, ik (we) sta(an) klaar voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
pfff, ik stel een simpele (dacht ik) vraag en meteen wordt er gehamerd op bi-stabiel dit, bi-stabiel dat... Daar had ik ook al aan gedacht, maar ik wil het gewoon zo doen...

[ontopic]ja, ik had eigenlijk nog een vraagje: moet ik nou een wisseldrukschakelaartje (wat een leuk woord) zoeken, of moet ik iets anders gebruiken?[/ontopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Doe hem maar zo, da's het makkelijkst:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/acouse/Schema/antidender%20drukknop%20relais.png

Helemaal links zie je de aansluitingen voor 5V en GND voor het IC. Daarnaast een normale drukknop, die ontdenderd is door een 10nF icm met een 10kilo-ohm pull-up. Rechts van de flipflop een transistor die het relais bekrachtigd. De waarde van R2 is 5K. Diode D1 moet je plaatsen, anders gaat de transistor kapot bij het afschakelen.

Ik weet niet meer of de 4013 positief of negatief flankgeschakeld is, dus eventueel moet je R1 en C1 omwisselen (in het geval dat ie schakelt bij het loslaten i.p.v. direct bij het indrukken van de knop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Op vrijdag 26 juli 2002 12:53 schreef AcouSE het volgende:
Doe hem maar zo, da's het makkelijkst:
[url="http://members.lycos.nl/acouse/Schema/antidender%20drukknop%20relais.png"][afbeelding][/url]

Helemaal links zie je de aansluitingen voor 5V en GND voor het IC. Daarnaast een normale drukknop, die ontdenderd is door een 10nF icm met een 10kilo-ohm pull-up. Rechts van de flipflop een transistor die het relais bekrachtigd. De waarde van R2 is 5K. Diode D1 moet je plaatsen, anders gaat de transistor kapot bij het afschakelen.

Ik weet niet meer of de 4013 positief of negatief flankgeschakeld is, dus eventueel moet je R1 en C1 omwisselen (in het geval dat ie schakelt bij het loslaten i.p.v. direct bij het indrukken van de knop)
Staat die transistor wel goed zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ehm, ja?

[offtopic]
Zeg, is het ok als ik die 1e regel van je sig overneem? Ik kan daar ook niet tegen. Hoe je praat kan me niet schelen, zolang je maar niet op een dergelijke manier typt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 4013 reageert op een negatieve flank.

[offtopic]
Hoe spreek je AcouSE eigenlijk uit? fonetisch dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Neergaande flanken dus? Dan zitten de R en C zo goed. Bij een open contact laad de C op via de R tot 5V. bij het indrukken ontlaad de C (een negatieve flank dus) en schakelde de flipflop.

[offtopic]
Geheel correct is aakoe-es-eee (S en E als los gespeld), toegestaan is aakoesie, maar heel fout is akausie.
Pagina: 1