Toon posts:

waarom unlocken mensen hun xp?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net mijn eerste eigen XP (happy happy joy joy, wat een verbetering als je van een k6-2 500 komt!) 1700+ en het programma'tje (brakke spelling) cpufsb gedownload. Klok ik hem over naar 1600 nogwat megahertz (net onder een xp2000), geen centje pijn 2 graden warmer (van 38 naar 40 graden). Ik vraag me dan ook af wat het nut nog is om je xp (multiplier) te unlocken als hij toch stabiel loopt. Heeft dit zin? Ik heb hem een uurtje getest met Return to castle wolfenstein, niks nada geen problemen.

What's the use?

• bart_vd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2023
Lees de FAQ maar eens, daar in valt het verschil te lezen tussen overclocken doormiddel van de FSB te verhogen of de multiplier te verhogen. Door de fsb te verhogen word heel je systeem sneller! Nu denk jij misschien "das toch alleen maar beter?" maar het komt vaak genoeg voor dat andere onderdelen van je pc bijvoorbeeld de harde schijf die snelheid niet aankan.

Dadelijk als de wat meer ervaren mensen even langskomen zal het nog wel duidelijker worden :D.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Stel je eens voor wat je nog kunt bereiken als je die andere multiplyer ook nog opschroeft.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op donderdag 25 juli 2002 14:10 schreef Janoz het volgende:
Stel je eens voor wat je nog kunt bereiken als je die andere multiplyer ook nog opschroeft.
Fout gezegd en dat voor een modje... Foei ;)

Meestal berijk je op de standaard multiplyer de maximum snelheid van de CPU met een bus van bijvoorbeeld 150. Jij hebt een XP 1700+ dat zou dan dus 11x150 zijn, ff rekenen.... 1650Mhz. Dat is leuk!! Maar moet je je nou eens voorstellen dat je je multiplyer unlocked. Dan kun je hem op 10x165 gaan draaien, of 9x183 ofzo. Ik noem maar een zijweg natuurlijk. Maar hoe hoger je FSB, hoe sneller je systeem. Of je moet te ver gaan natuurlijk.

Dat is dus het nut van het unlocken.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik vind het wel echt vreemd. Heb een elcheapo spire stil koelertje gekocht a 11 euro, wat koelprut erop en gaan. Ik dacht dat die xp's zo achterlijk warm werden. Klok ik hem over word ie 2 graden warmer?! Ook is m'n casetemp 44 terwijl de cpu 40 is? Naja ben in ieder geval supertevreden met het apparaat. Weet van gekkigheid niet wat ik met de snelheid moet. Counterstrike liep op m'n k6-2 500 (die ik dus vervangen heb) al extreem soepel met m'n gf2mx, maar nu zit ik dus tegen de limiet aan qua resolutie die m'n monitor wil en nog gaat het soepel!Wolfenstein op 1024x768: geen centje pijn.

Ik was al bijna gewend aan schokkerigheid. Gewoon vergeten hoe lekker soepel gamen gaat. Zelfs het surfen op internet "voelt" lekkerder aan qua respons/beeldopbouw (agp 4x?).

Maar ik zal straks eens ff de fsb op 150 zetten, maar fsb op meer dan 150 lijkt me wel erg veel? En waarom zou ik dan de multiplier verlagen? De temps zijn nu nog vet binnen de perken (m'n k6 werd altijd 58 idle en tegen de 70 (afhankelijk van het weer) stressed).

Ik weet niet wat ik meemaak gewoon, haha! Power to the people!

(sorry ben ik aan het razen??! :) )

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op donderdag 25 juli 2002 15:12 schreef wessel99 het volgende:
Maar ik vind het wel echt vreemd. Heb een elcheapo spire stil koelertje gekocht a 11 euro, wat koelprut erop en gaan. Ik dacht dat die xp's zo achterlijk warm werden. Klok ik hem over word ie 2 graden warmer?! Ook is m'n casetemp 44 terwijl de cpu 40 is? Naja ben in ieder geval supertevreden met het apparaat. Weet van gekkigheid niet wat ik met de snelheid moet. Counterstrike liep op m'n k6-2 500 (die ik dus vervangen heb) al extreem soepel met m'n gf2mx, maar nu zit ik dus tegen de limiet aan qua resolutie die m'n monitor wil en nog gaat het soepel!Wolfenstein op 1024x768: geen centje pijn.
Moet je nagaan dat als ik kom gamen op jou pc dat ik het waarschijnlijk niet trek. Ik ben gewend aan 1280x1024 @ 32bit met alle instelling op ze hoogst. Dat trekt jou bak niet...
Ik was al bijna gewend aan schokkerigheid. Gewoon vergeten hoe lekker soepel gamen gaat. Zelfs het surfen op internet "voelt" lekkerder aan qua respons/beeldopbouw (agp 4x?).
Het ligt denk ik meer aan het feit dat je hele systeem sneller is, niet aan je AGP 4x :)
Maar ik zal straks eens ff de fsb op 150 zetten, maar fsb op meer dan 150 lijkt me wel erg veel? En waarom zou ik dan de multiplier verlagen? De temps zijn nu nog vet binnen de perken (m'n k6 werd altijd 58 idle en tegen de 70 (afhankelijk van het weer) stressed).

Ik weet niet wat ik meemaak gewoon, haha! Power to the people!

Waarom je de multiplyer verlaagt is het volgende. Zeg dat je CPU een max heeft van 1750 Mhz met jouw koeling. Verder kom je gewoonweg niet stabiel.

Als je dan op 17,5 x 100 draait of op 10 x 175... Daar zit kwa snelheid een heel groot verschil tussen. En daarom unlock je dus. Om je multiplyer omlaag te doen en je FSB omhoog te doen.

Verder kan het geen kwaad om boven de 150fsb te gaan. Hou je temps goed in de gaten en word hij onstabiel doe je je Vcore gewoon met kleine stapjes omhoog. Zolang je onder de 55 graden blijft is het goed genoeg met luchtkoeling!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Hm, vcore kan ik niets mee (heb een ecs k7s5a) en was ook niet van plan grote aanpassingen eraan te gaan doen: dat is het me gewoon niet waard. Verder game ik liever op 800x600 met 100fps gemiddeld dan op 1024x768 met 60fps gemiddeld.

Over die multiplier omlaag heb je idd gelijk, dat maakt veel uit ja. Enige nadeel is wel dat je je FSB gewoon niet onbeperkt op kan voeren, het moet een keer fout gaan met het sdram dat erin zit (133mhz) en alle andere pci frutsels, maar in ieder geval leuk om mee te spelen.

Waar ik nog steeds van onder de indruk ben is dat cpufsb, als overklokken altijd zo makkelijk was! Werkt ie niet stabiel? 2 klikken en hij is weer stabiel, heerlijk!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op donderdag 25 juli 2002 15:36 schreef wessel99 het volgende:
Hm, vcore kan ik niets mee (heb een ecs k7s5a) en was ook niet van plan grote aanpassingen eraan te gaan doen: dat is het me gewoon niet waard. Verder game ik liever op 800x600 met 100fps gemiddeld dan op 1024x768 met 60fps gemiddeld.
Ik game liever op 1280x1024 met gemiddeld 100fps :)

Maargoed dat bedoelde ik dus. Een vriend van mij vind iets soepel draaien vanaf 30fps. Ik wil er minimaal 80. Dat verschilt per persoon en daar doelde ik een beetje op :)
Over die multiplier omlaag heb je idd gelijk, dat maakt veel uit ja. Enige nadeel is wel dat je je FSB gewoon niet onbeperkt op kan voeren, het moet een keer fout gaan met het sdram dat erin zit (133mhz) en alle andere pci frutsels, maar in ieder geval leuk om mee te spelen.
Ach ja, het houd idd ergens op. Mijn SDR van infeneon kon toendertijd op max 172Mhz cas 3 en op 164 cas 2 :)
Daar draaide ik ook op :)

PCI is heel gevoelig, maar dat verschilt vooral per moederbord. Kijk maar naar de epox 8kha+ daarop worden FSB snelheden van boven de 200Mhz gehaald zonder dat het systeem instabiel word. Ik met mijn asus mobo met exact dezelfde chipset kan max 168Mhz fsb stabiel draaien.
Waar ik nog steeds van onder de indruk ben is dat cpufsb, als overklokken altijd zo makkelijk was! Werkt ie niet stabiel? 2 klikken en hij is weer stabiel, heerlijk!
Het is idd een handig proggie. Voor mezelf hou ik het gewoon bij de bios. Ik heb cpufsb weleens gebruikt, maar het werkt lang niet met alle mobo's.

Gelijk een vraagje. Onthoud cpufsb je settings ook na een reboot of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het heeft een optie die dus in je startupfolder komt, en meteen weer exit. Dus ook echt geen registry instellingen ofzo die verkloot worden, gewoon dat programma'tje dat even z'n ding doet en weer wegwezen. Fantastisch!

Verwijderd

Ook is m'n casetemp 44 terwijl de cpu 40 is?
Weet je zeker dat dat goed is? Lijkt me dat je de sensors omgedraaid heb. Dus je case is 40 en je cpu 44. Of niet?
Maar ik zal straks eens ff de fsb op 150 zetten, maar fsb op meer dan 150 lijkt me wel erg veel? En waarom zou ik dan de multiplier verlagen?
Meer dan 150 veel? Ik haal hier over de 190.. Maar ik heb dan ook ge-unlockt. Snappie? Unlocken rulez.. (goed geheugen ook btw)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou kunnen ja, heb ik wel vaker iets over gehoord. Ik gebuik MBprobe (mooi programma'tje). En waar is die 3e temp voor?

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 16:09 schreef wessel99 het volgende:
Dat zou kunnen ja, heb ik wel vaker iets over gehoord. Ik gebuik MBprobe (mooi programma'tje). En waar is die 3e temp voor?
Geen id, maar kijk maar ff in de bios. Daar staan de temps ook.

Verwijderd

Topicstarter
Goed plan! :)

Ook echt lachen, ik zit nu op de kub m'n pc thuis te overklokken via vnc, hoe nutteloos kun je bezig zijn.

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik begrijp er echt niets van (sorry maar dit is een beetje erg offtopic)

ik heb een amd xp 1800 met een thermal take volcano 7 en vier systeem koelers(3x80mm en 1x60mm).

met de kast open
cpu
idle 50
stressed 54/55

case
idle 37
stressed 42

hoe kan dat nou? zulke temps terwijl jij gemakkelijk 40 haalt. ik heb niet oc'ed trouwens.

ligt het mischien aan het mobo die het verkeerd aangeeft?
---> gigabyte 7vrx is het trouwens.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Verwijderd

unlocken op een k7s5a heeft geen zin...je kunt namelijk op dit board de multiplier niet veranderen...je moet de l3 en l4 aanpassen voor een andere mp...btw op dit mobo gaat de divider al bij 150 fsb naar 1/5...maw..je pci-bus is nu ge onderclocked

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 18:08 schreef Michali het volgende:
Misschien heeft hij wel een andere koeler, een betere airflow, of jij hebt er misschien teveel koelpasta op, je koeler zit er scheef op, wie het weet mag het zeggen.

• Marcelloz
  • Laatst online: 23-01 16:31

Marcelloz

IT dude with a beard

Nog maffer, ik heb een AMD2000+ plus vulcano7 erop.
Idle temp is nu 58/43, stressed 65/45.
Hebben andere mensen hier ook 'last' van??

( en ja, veel plezier van mijn fannetje ja : 'hoeiii' |:()

met kassie open daalt de temp 5 graden overall...

There are better things in life than alcohol, but alcohol makes up for not having them.

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

[offtopicmodus] het is: to multiply/multiplier [/offtopicmodus]

waarom niet via je bios je fsb opkrikken ipv een windows tool :? lijkt me onhandig ;)

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Michali
  • Laatst online: 09-12-2025
Op donderdag 25 juli 2002 19:58 schreef Lomu het volgende:

[..]

Misschien heeft hij wel een andere koeler, een betere airflow, of jij hebt er misschien teveel koelpasta op, je koeler zit er scheef op, wie het weet mag het zeggen.
ik heb er een betere op zitten, te veel koelpasta kan niet zoveel uitmaken. en dat heb ik ook niet. ik ken veel genoeg van pc's om een koeler er goed op te zetten. de airflow is goed, de temps met kast open moet je maar eens kijken.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

[totaal off topic]
en in ieder geval supertevreden met het apparaat. Weet van gekkigheid niet wat ik met de snelheid moet.
Een koetje ofzo, rc5 joinen omdat we de spacenetters voorbij "moeten"
Ga nu maar blokjes grazen ;) :+

Verwijderd

Yeah, ik heb deze week nog 2x XP 1800+ en 3x XP 1600+ (gelijk ff op 1800+ gezet) erbij gehaalt voor koetje. Die space-netters die!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet in ieder geval dat teveel koelpasta *wel* slecht is. Heb me er eens in verdiept en koelpasta an sich geleid niet erg hard. Het is dan ook alleen bedoelt om de microscopische putjes in je oppervlakken te vullen om de warmtegeleiding beter te maken. De koeler die ik heb is ook el cheapo (wel groot vergeleken met m'n oude super socket 7 koeler) maar ik heb er gewoon een heel dun (bijna doorzichtig) laagje op gesmeerd. Verder airflow: ja het is wel een grote hoge kast, maar ik heb naast mijn cpu fan en de fan van mijn (235 watt!) voeding geen andere fans. Heb wel geprobeerd de kabels wat weg te werken, maar dat is ook niet extreem goed gelukt ofzo.

Volgens mij is die koelpasta echt de trick ;). Zal voor de gein straks op m'n oude k6 (die zo absurd heet werd) eens een heel dun laagje smeren. Kijken wat het effect is, misschien zijn sommigen van jullie daar dan ook mee geholpen. Kan dan wel pas rond een uur of 6 vanavond, maar ik vind het wel interessant iig!

Even iets anders: over die pci divider. Kan iemand me daar iets meer over vertellen? Is dat pas bij 150, of tot welke waardes? (wat is ideaal om m'n fsb dan te overklokken, zonder de pci te vernaggelen?) ohja nog iets anders, de pci en mem timings staan erbij bij dat programma'tje, dus volgens mij zou die dan dus ook gewoon de pci op hoger moeten zetten? (gaat dus over CPUFSB)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Een amd k6-2 cpu is ontzettend traag hoor, een intel celeron is zelfs een stuk sneller.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Haha, dat snap ik wel, maar mijn oude k6-2 (die ik dus had voordat ik naar m'n xp was geuprade)die werd altijd loeiwarm, 60-70 graden. Misschien kwam dit wel door brakke koeling qua warmteoverdracht van de core naar de koeler. Stel dat het nu aan die koelpasta ligt dan word ie daarna dus veel beter gekoeld, dan weet je dat meteen hebben andere mensen er misschien ook iets aan (of het *echt* zoveel uit maakt).
Misschien snap ik je post niet helemaal!?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32
Op donderdag 25 juli 2002 18:08 schreef Michali het volgende:
Ik begrijp er echt niets van (sorry maar dit is een beetje erg offtopic)

ik heb een amd xp 1800 met een thermal take volcano 7 en vier systeem koelers(3x80mm en 1x60mm).

met de kast open
cpu
idle 50
stressed 54/55

case
idle 37
stressed 42

hoe kan dat nou? zulke temps terwijl jij gemakkelijk 40 haalt. ik heb niet oc'ed trouwens.

ligt het mischien aan het mobo die het verkeerd aangeeft?
---> gigabyte 7vrx is het trouwens.
Je hebt héélemaal nog geen klagen hoor.
Ik zit met een XP1900+ op een A7V266-e. Die wordt gekoeld
door een Swiftech MCX-462 met ASII ertussen.
Full load wordt deze 64°C, bij warm weer zelfs al eens tot 70 gegaan! :(
En het blok wordt ook effectief heet, dus het ligt niet aan foutieve meting, of slechte plaatsing! :'(

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 16:34
Als je ontevreden bent over je temps en je casetemp is 30+ of je cpu temp zakt een paar graden met je case open moet je mi gewoon zorgen voor een betere airflow.
Een koelblok koelen met lucht van 30 graden schiet niet echt op!

Mijn case temp is nu 23 C met een kamer van 22 c.
En 5 8cm fans op 5v hoor je bijna niet.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Pagina: 1