Toon posts:

[Redhat 7] adsl met getweakte modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
jaja i know het 100 en zoveelste topic over linux+adsl.

ik heb een getweakte adsl modem en linux redhat7.0
opzich nix nieuws. Om mijn adsl aan de praat te krijgen ben ik op meerdere sites geweest waaronder adsl4linux. ik kom hier echter geen stap verder mee aangezien mijn modem getweaked is. Ik ben een ongelovelijke Linux newb. Kan iemand mij AUB uitleggen hoe ik dit moet configureren. ifconfig is geen geldige dir. en waar o waar voer ik ip dns en gateway in? AUB help ...

alvast bedankt

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 12:12
hey dan is het juist simpel denk ik ik heb het nu draaien met debian (ben ook leek) maar je hoeft dat inbellen shitty dus niet meer te doen? het enige wat je redhat moet opgeven is je ipnummer (10.0.0.150?) gateway: 10.0.0.138 en je dns1 en dns2 van je inetprovider toch? dacht iets met ifconfig maar moet iemand anders ff helpen

ehm ifconfig is geen dir maar een scriptje toch?

• capedro
  • Laatst online: 20-05 09:15
Op donderdag 25 juli 2002 13:54 schreef savale het volgende:
hey dan is het juist simpel denk ik ik heb het nu draaien met debian (ben ook leek) maar je hoeft dat inbellen shitty dus niet meer te doen? het enige wat je redhat moet opgeven is je ipnummer (10.0.0.150?) gateway: 10.0.0.138 en je dns1 en dns2 van je inetprovider toch? dacht iets met ifconfig maar moet iemand anders ff helpen

ehm ifconfig is geen dir maar een scriptje toch?
code:
1
ifconfig eth0 10.0.0.150 netmask 255.255.255.0

sim-pel

My weblog

• savale
hehe dat probeerde ik uit te leggen :)

Verwijderd

Topicstarter
ok das idd heel simpel ... maar dat ifconfig als ik dat invoer zegt ie:

bash: ifconfig: command not found...

als die het zou doen zou ik al een stuk verder zijn ...
iig bedankt voor de tips

Verwijderd

Moet je toch eens gaan kijken of je uberhaubt wel iets van networking enabled hebt. Want als je geen ifconfig hebt word het redelijk lastig.

• savale
ehm ben je wel ingelogd als root? :)

Verwijderd

Topicstarter
jah ben ingelogd als root
maar waar kan ik networking dan enabele ...
ifconfig doet namelijk helemaal niets of kan ik er nog op een andere manier komen ?

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 22:52
In RedHat 7.0 kun je ook met het GUI-programma 'netcfg' (uiteraard als root) je netwerkkaarten configureren, je hebt ifconfig dan niet nodig. Sowieso zijn instellingen die je met ifconfig maakt na een reboot weer weg.

Als je een 'standaard' RedHat installatie hebt gedaan, is networking volgens mij wel aanwezig en geactiveerd. M.b.v. de setuptool kun je eventueel controleren of networking aan staat. Je kunt deze tool opstarten via een terminal / de prompt, door als root 'setup' in te typen.

Ik heb RH7.3 en ADSL met een getweakte modem en gebruik de DHCP-functie van het modem: het modem kent dan telkens bij aanzetten een (nieuw) IP-adres aan de PC toe. Je hoeft dan eigenlijk alleen de netwerkkaart zo te configureren, dat ie weet dat ie een IP-adres toegekend krijgt. Dit kan ook m.b.v. netcfg. In het modem zelf moet je dan wel wat zaken aan DHCP instellen (kan via de browser), daarover is veel te vinden op internet en in de bijgeleverde documentatie van het modem.

Verwijderd

Topicstarter
jah gunstig progje dat "netcfg" zoiets zocht ik... helaas ben ik nog niet veel verder ... als ik me ip heb ingesteld (10.0.0.151) me gateway op "10.0.0.138" en ik wil saven geeft ie in de prompt aan: network unreacheble ... beetje jammer me kabel is goed aangesloten en lampje op de kaart brand ... wie o wie weet wat ik hier aan moet doen ...

Verwijderd

/sbin/ifconfig :P

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 22:52
Kun je 10.0.0.138 eigenlijk wel pingen? Zo niet, dan zit er iets in je modem nog niet lekker of is de verbinding tussen modem en netwerkkaart waarschijnlijk niet goed. Wat je ook kunt proberen is om in Netscape (zit bij RH7) in de adresbalk [url="http://10.0.0.138"]http://10.0.0.138[/url] in te geven. Als de verbinding tussen het modem en je netwerkkaart goed is, zul je in de modemsetup belanden.

Er zijn nog wat andere mogelijkheden waar het misschien mis gaat. De volgende checks kunnen je een stapje verder helpen:

-1-
ping 127.0.0.1 --> als dit niet lukt, dan is er op je systeem iets met TCP/IP (networking in het algemeen dus) niet goed.

-2-
/sbin/ifconfig eth0 10.0.0.151 netmask 255.255.255.0
hierna zou je je netwerkkaart toch echt moeten kunnen pingen d.m.v. ping 10.0.0.151

-3-
post anders de output van
/sbin/ifconfig en /sbin/route -n

Verwijderd

Topicstarter
ok heb ff beetje hulp gehad van een vriend ...
die kwam erachter dat redhat mijn ethernetcontroller niet had meegeneomen in de setup. De drivers waren wel aanwezig. Installe mislukte waarna we hem geforced geinstalled hebben. Toen dit gedaan was bleek dat me paths verkeerd stonden waardoor de commands niet werkten. met /sbin/ifconfig eth0 (die nu dus wel werkte na de instal) heb ik ip en subnet ingesteld toen me gateway...

ik heb nu verbinding ik kan 10.0.0.138 pingen maar kan nog niet browsen ... dit had geloof ik met de dns te maken ... de dns van planet heb ik alleen nog ff invoeren. maar hoe?

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-08 16:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

De dns-servers van je provider stop je in het bestand /etc/resolv.conf De syntax heb ik hier niet bij de hand, maar waarschijnlijk is hier wel uit te komen door te kijken wat er al in staat.

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 10:43 schreef pschram2 het volgende:
De dns-servers van je provider stop je in het bestand /etc/resolv.conf De syntax heb ik hier niet bij de hand, maar waarschijnlijk is hier wel uit te komen door te kijken wat er al in staat.
[ newbmode ]

permission denied :?

[/newbmode ]

"jah als root"
Pagina: 1