Toon posts:

SQL server 2000 log delete

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik de log file van SQL server kleiner maken of wegknikkeren.

Deze is bijna 2 gig en moet een stukje kleiner worden. Ik heb namelijk geen ruimte meer. Geen gezeur over een groter hdd. Die komt nog. Maar de server moet doordraaien.

Hoe kan ik dit het makkelijkste doen.

Th@nx

Me

• Againzender
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 09:34
Als je de transactionlog bedoelt...... dat is vrij basic.
Backup van je transactionlog maken. Moet je daarna eens kijken hoeveel ruimte die file nog in gebruik heeft.
Zet vervolgens een alert op die DB die een job start als de log boven een bepaald percentage vol is. Laat die job een transactionlog backup maken en hij is weer een stuk leger.

Verwijderd

Topicstarter
Moet de locatie van de backup hetzelfde zijn als de huidige locatie van de transaction log.

Of moet dit weggeschreven worden naar een andere schijf.
Dit doe ik namelijk en dan krijg ik een error.

• Againzender
Je doet de backup vanuit de enterprise manager?
Als je de log wilt backuppen omdat je HD kennelijk nogal vol zit zou ik de backup even naar een schijf doen die veel ruimte heeft. Moet geen probleem zijn, tenzij je geen rechten hebt op die machine.
Wat voor foutmelding krijg je? Gebruik je SQLServer2000?

Verwijderd

Topicstarter
gebruik SQL server 2000.

Volgende foutmelding:
operating system error 1167(the device is not connected)

De schijf kan ik wel degelijk zien in windowss

Verwijderd

Topicstarter
ben trouwens administrator

• Againzender
En als je een New backup device probeert aan te maken vanuit de Enterprise Manager, zie je hem dan ook?
De backup zal gedraaid worden door de NT-service-account waaronder de SQLServer service draait. Heeft deze account wel rechten voor die schijf?

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg trouwens ook de volgende melding
Windows was unsafe to save all the data for the file ...
the data has been lost. The error may be caused by a failure of your computer hardware or netwerk connection. Please try to save elsewhere

Iedereen heeft trouwens rechten op de schijf. Geen restricties

• Againzender
Hm, die windows error krijg je in de Enterprise Manager?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, die komt over alles heen. Hierna stop de backup ermee!!

• Againzender
Windows errors bij backuppen via de EM.... nog nooit gehad (gelukkig). Heb je op de server zelf niet nog ergens ruimte om de backup weg te zetten? Dan sluit je in ieder geval netwerkproblemen uit.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het juist. De schijf waar ik op probeer weg te schrijven zit ook in de Server.

Lullig he! :'(

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het niet zo als ik een extra log file aanmaak en deze weg schrijf naar die schijf en de oude logfile te sluiten dmv automaticly grow uit te zetten.

Gaat hij dan niet verder in de nieuwe log file en laat hij de oude file gewoon staan en vergroot hij deze dan niet??

• Againzender
Als je automatically grow uitzet dan wordt 'ie niet groter, maar dan krijg je gewoon een melding dat je log vol zit, en dat je een backup moet maken. Hij gaat niet verder in een nieuwe logfile oid.
Hmm, hij wil dus z'n backup niet wegschrijven..... hoe wordt nu de database gebackupt? Dagelijks een full-backup?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, en als ik een complete backup maak van de db dan gaat dit wel. Ik schrijf dan de db weg naar de schijf waar ik de transactionlog ook wil weg schrijven.

• Againzender
Is de schijf/partitie waar je logfile op staat echt helemaal vol, tot op de laatste paar bytes? Zo ja, dan heb ik een ideetje wat het zou kunnen zijn.....

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb nog zo ongeveer 150 MB vrij!!!

• Againzender
Ik zat te denken: als de ruimte echt op is, dan heb je een probleem(pje) als je een backup van de log wilt doen.
Als je namelijk een backup gaat doen, wordt er in de logfile die je wilt backuppen nog een vermelding gemaakt dat er gebackupt wordt, maar als alles vol is, dan kan dat dus niet.
Je kan een BACKUP LOG <databasenaam> WITH NO_LOG doen, dan wordt de logfile leeggemaakt, behalve de actieve transacties. Er wordt dus GEEN backup gemaakt van de log, er worden alleen dingen weggegooid. Mocht je dit willen doen, maak dan direct na deze actie een full backup van je database.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dit script dan uitvoeren? Waar precies??

Word er dan geen data verwijdert??

Tja ik ben maar een leek!!! :D

• Againzender
Dit soort commando's kan je het beste vanuit de Query analyzer uitvoeren.
En er wordt dus WEL data verwijderd, uit je transactielog. Vandaar de noodzaak om direct na deze actie een full-backup te maken.
Om helemaal zeker te zijn kan je natuurlijk ook voor de actie 'even' een fullbackup maken. Hoe groot is die db van je eigenlijk? Veel users ingelogd?
Een leek, je hebt je toch niet als systeembeheerder DBA-taken in je maag laten splitsen he? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het is een kleine db van +/- 300 MB.
Het gaat alleen om de transaction log.

Ik laat me niets in de maag splitsen ik moet de server onderhouden en daar hoort de db's ook bij.

Ik doe verder alleen het netwerk. DBA manager!!!
Het is trouwens de exact db dus er mag echt niets verloren gaan.

• Againzender
Ik kan als enige oplossing die backup log with no log verzinnen.
Hebben jullie voor Exact niet een servicecontract met 1 of ander bedrijfje? Misschien kunnen die er even naar kijken?

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Nieuwe transactionlog aanmaken (kleintje, 10 MB ofzo),
DB offline nemen, backup maken van oude transactionlog (dwz: gewoon het .trn bestand ergens naartoe kopieren)
oude transactionlog weggooien, DB weer starten, cursus basis-sql-beheer volgen.

Disclaimer: alleen getest op SQL7

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft allemaal niet geholpen!!
Maar in ieder geval bedankt.

Het is als volgt opgelost:

nieuwe db aangemaakt
import gedraaid

daarna de oude weggooien
nieuwe aanmaken met de oude db naam
maintenance plan maken
daarna data importeren

Klaar is kees

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15
Mocht dit topic nog mbv de search teruggevonden worden:

Ikzelf heb het probleem met een groeiende logfile opgelost door het recoverymodel op Simple te zetten. Op dit manier is het maken van een backup geen voorwaarde en gooit ie de log-entry's zelf weg.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Pagina: 1