geluid alleen met modprobe

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 12:12
ehm ben vrij nieuw met linux en heb nu debian potato draaien wat ik inmiddels geupdate heb naar woody. Onder potato had ik wel geluid nadat ik deed als root:

modprobe sb io=0x220 irq=5 dma=1

ook omslachtig maar werkte wel.

Nu na de update naar woody krijg ik nadat ik modprobe...... intik:
"ess1878 chip detected" en nog wat andere info

dan start ik X op (gnome) en dan zeurt ie over esound dat niet werkt ofzo
iemand die weet hoe ik me geluid aan de praat krijg?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
werkt het wel in tekst modus?

Mag je er de volgende keer wel even bij zetten ;)

Verwijderd

a. Is je gebruiker lid van de `audio` group?
(zo nee, als root: usermod -G<usergroup>,audio <username>)
b. Heb je esound geinstalleerd?

• savale
hehe uhh als root werkt audio nu niet onder X en in textmode weet ik nog niet hoe zie ik dat?

esound staat geinstalleerd

hey verdraait in textmode speelt ie mp3 af via mpg123 (pas na het modprobe commando dus niet meteen na opstarten :()

en na onderbreking van afspelen (ctrlz) doet ie het ook niet meer: can't open sounddevice

(wat een ge-edit :p)

Verwijderd

CTRL-Z zet het proces stop, maar sluit het niet af. Je sounddevice wordt dan nog (waarschijnlijk exclusief) gebruikt door mpg123

edit:
Draai anders in X es als root in een terminal-venster `esd` of `esd -tcp`

• savale
device or resource busy

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 13:56 schreef savale het volgende:
device or resource busy
Je hebt dan niet meer mpg123 oid draaien he... (Niet vergeten dat uit te zetten, niet alleen te suspenden).
en anders even `killall esd` als esd al in je process lijstje staat.

• savale
ok in textmode hoor ik getuut maar esd lijkt vast te zitten? hoe kill ik mpg123 na gebruik? zodat me device weer bruikbaar is? (heb nu opnieuw op moeten starten)

edit: heb nu esd afgesloten met ctrl z en start nu x op en zet dan enable sounds en dan bam vast :(

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 14:01 schreef savale het volgende:
ok in textmode hoor ik getuut maar esd lijkt vast te zitten? hoe kill ik mpg123 na gebruik? zodat me device weer bruikbaar is? (heb nu opnieuw op moeten starten)
Naast dat er waarschijnlijk een nette manier is:
CTRL-Z, killall mpg123, fg

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
ctrl+c is kill ctrl+z is suspend

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 14:04 schreef LinuxUser het volgende:
ctrl+c is kill ctrl+z is suspend
Duhh... ik ben niet wakker ;) indeed, CTRL-C is een stukkie sneller...

• savale
ok dat is al wat alleen nu nog geluid in X zien te krijgen... is het normaal dat ik eerst modprobe moet doen om zowiezo geluid te hebben in textmode of niet?

Verwijderd

Dit hangt volledig van je /etc/modules.conf af. Mijn audigy drivers/modules worden automatisch geladen voor me.Je kan ook even proberen een eigen kernel te bakken en je modules in de kernel te stoppen, dan worden ze zeker geladen bij het opstarten

• savale
ehm kernels bakken en modules zegt me niks :(

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 14:09 schreef savale het volgende:
ehm kernels bakken en modules zegt me niks :(
Je moet bereid zijn om te leren in de wereld van GNU/Linux ;)

Wat een simpele maar niet zo'n nette oplossing is, is om in /etc/init.d een scriptje te zetten wat je modprobe doet. En daarna in /etc/rc2.d een symlinkje te maken naar dat script. Dan doet ie het automatisch bij het opstarten.

• savale
uhhu leren kan geen kwaad maar is zeker boel werk ff compilen :) maaruh wel vaag van dat gedoe met X dat ie in textmode wel werkt en X niet :S

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 14:18 schreef savale het volgende:
uhhu leren kan geen kwaad maar is zeker boel werk ff compilen :) maaruh wel vaag van dat gedoe met X dat ie in textmode wel werkt en X niet :S
Sja, anders even google misbruiken, misschien dat iemand een kant en klare oplossing voor je heeft liggen..

En zoveel werk is het niet hoor, een compilatie hier (van een 2.4.18 kernel) duurt op mijn desktop 5 minuutjes. Ok, dan heb ik de config natuurlijk kant en klaar liggen

• savale
aha maar normaal doet het geluid het direct na de installatie ofzo? of moet iedereen wat instellen voor het goed werkt? ik ga wel ff zoeken idd

• savale
ehm ik kom na wat google uit op een alsa driver maar dat is vast niet makkelijk te installeren: apt-get install alsa herkent ie niet nml

textmode werkt het al: met modconf sb opgeven met de benodigte opties... maar nu in X nog steeds

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

In X werkt het dus niet?
OSS werkt dus wel. Anders had je helemaal geen geluid.
Als je X start, probeer dan eens in een terminaltje mpg123, werkt dat dan nog steeds? (zowel als root alswel als gewone user)

Als esd niet automatisch start, dan kun je proberen om dat met de hand te doen. (kijk of het al gestart is met ps -e).

Je kunt proberen om de .gnome/session te verwijderen en vervolgens uit te loggen en weer in te loggen. Dan maakt hij een nieuwe sessie aan (hopelijk nu wel met geluid).

En vergeet niet dat de user lid moet zijn van de groep "audio".
(Je kunt zeer relaxed de groepen beheren met het programma "kuser").

• savale
in terminal werkt het niet... als ik typ esd in de terminal zegt ie dat het al gestart is...als ik bijvoorbeeld mpg123 doe dan zegt ie dat me device al in gebruik is :(

moet ik bestanden verwijderen in me home directorie van de user of niet? (edit: ehm hoe verwijder ik een volle dir?) ben nu ff shoppen ga vanavond wel ff verder kooien :)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
"fuser -k /dev/dsp" maakt je device iig weer vrij"

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• deadinspace
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 25 juli 2002 14:06 schreef savale het volgende:
is het normaal dat ik eerst modprobe moet doen om zowiezo geluid te hebben in textmode of niet?
man modules
Op donderdag 25 juli 2002 15:14 schreef savale het volgende:
in terminal werkt het niet... als ik typ esd in de terminal zegt ie dat het al gestart is...als ik bijvoorbeeld mpg123 doe dan zegt ie dat me device al in gebruik is :(
Met het huidige geluidssysteem (OSS) kan maar één programma tegelijk de geluidskaart gebruiken (behalve als je een kaart met meerdere channels hebt, zoals de SBLive).

ESD is een sounddaemon. Dat wil zeggen dat die de geluidskaart gebruikt, en dat andere programma's dan via ESD van de geluidskaart gebruik maken, en veel programma's doen dat standaard niet. Voor XMMS: selecteer de juiste output-plugin, voor mpg123: apt-get install mpg123-esd.

Een betere oplossing is het nieuwere geluidssysteem, ALSA, die is wat dit soort dingen betreft makkelijker in gebruik, maar ALSA is atm niet echt makkelijk te installeren afaik.
ehm hoe verwijder ik een volle dir?
man rm (een klein beetje zelf zoeken kan geen kwaad).

• savale
wow dat is veel en goede info :) ja die rm -rf <dir> had ik zelf al gevonden maar het opnieuw fixen van gnome werkt niet :( maar dank je voor de esd info :)
Pagina: 1