• joepsel
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-01 02:22

joepsel

٩(͡๏̯͡๏)۶

Topicstarter
Meteen to-the-point: Ik vind het steeds moeilijker om iets creatiefs (op de computer bijv.) te gaan doen omdat alles al bedacht, gedaan en verteld is. Originele ideeën zijn amper meer te bedenken, terwijl ik constant de drang voel om iets te bedenken, iets te doen. Ik droom van dat ene originele idee. Zodra je echter iets bedacht hebt, blijkt er allang iets in die richting te bestaan. Ook al heb ik mischien een origineel, ander standpunt, het is gewoon niet meer interessant om het dan alsnog uit te werken. In dit opzicht vind ik dat het internet een grote beperking op mijzelf legt. Ik doe de halve dag niks anders dan surfen en met de wetenschap van al die sites, ideeën, opvattingen is het zooooo moeilijk om zelf nog iets te bedenken...

Beetje vaag verhaal, maar ik wil dus vertellen dat ik het een beperking vindt dat alles al gedaan lijkt te zijn, waardoor ikzelf beperkt wordt om iets te gaan doen.
Iemand soortgelijke opvattingen?

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:19
.

[ Voor 99% gewijzigd door baexem op 08-01-2020 11:18 ]

...

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

Ik denk niet dat jouw situatie anders was geweest, pak 'm beet 500 jaar geleden. De beperking ligt niet aan je omgeving waar alles al ontdekt is, maar aan jouzelf.
Het is nou niet ieder mens gegeven (erg weinig zelfs) om zelfs maar 1 origineel idee te hebben en uit te wreken in hun leven...
Sommigen lijken of leken het aan de lopende band te doen, maar dat zijn echt de uitzonderingen.

Er is echt nog wel een hoop te verzinnen, de enige beperking is je eigen fantasie. Lees over vijftig jaar dit topic eens terug en bedenk je wat er dan allemaal al weer bij verzonnen is...

Wat betekent mijn avatar?

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:26

spacy

+++

zoek adrenaline opwekkende hobby's >:)
en zet de pc eens wat vaker uit.

• joepsel

joepsel

٩(͡๏̯͡๏)۶

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 13:19 schreef spacy_ het volgende:
zoek adrenaline opwekkende hobby's >:)
en zet de pc eens wat vaker uit.
Ooohw, niet meteen denken dat ik 'n complete nerd ben. Doe nog heel veel meer dan achter de computer zitten. 't Gaat ook niet over het feit dat ik me zou vervelen, ik verveel me nooit! Maar het punt dus dat ik bijvoorbeeld me voorneem een of andere site te gaan maken. Daarvoor heb ik bijvoorbeeld de hele avond in gedachten. Ik begin met wat surfen en wat rondzoeken enzoow, aan 't einde van de avond is er nog letter getypt voor die site die ik in gedachten had en is 't idee allang niet meer interessant en leuk of uitdagend. Terwijl ik wel denk dat als ik die site gewoon gemaakt had, wetende dat 't niet origineel is, het evengoed wel leuk/interessant genoeg voor anderen zou kunnen zijn.

Verwijderd

Sla aan het uitvinden.

Ontwerp voor mij part een "ANTI STICH DEVICE" ofwel ASD.
Een idee wat mij ook wel eens door het hoofd speelde is dat er ( net als de radar detector in het begin ) een legale anti bumperkleef apparaat op de markt zou komen.

Die zou je dan op je achteruit kunnen plakken, en het apparaat zou dan bij een bepaalde snelheid en afstand een achterligger 'flitsen', zeg eens 100 kilometer per uur en 5 meter afstand. En dat jij als bestuurder dan de keus hebt de memorystick bij de politie te laten downloaden zodat die mensen een bekeuring krijgen.

Dit in combinatie met een nationale bekende stikker op je bumper zou een bumperklever toch op afstand moeten kunnen houden. :) Uiteraard met het algehele doel het wegverkeer veiliger te maken, want er is niets irritanters dan een bumperklever in je bumper.

Laat dat de mensen maar eens sommeren om 5 minuten eerder hun nest uit te gaan, dan is het kleven ook niet nodig.

Nou, is dat nou geen idee ??

• Sukke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12-2023

Sukke

...ziet het niet meer zitten..

Tuurlijk gebeurd er steeds meer en wordt er steeds meer bedacht maar daar moet je je niet door laten mis/afleiden.

Ik zie het ongeveer zo:
Mensen die echt creatief zijn kijken vaak op een andere manier naar de maatschappij. Daardoor zien zij wat er beter/anders kan. Overal en altijd is er wel weer iemand die met een goed idee op de proppen komt.

Het is natuurlijk wel erg makkelijk om te zeggen dat alles al gedaan is en dan maar achterover hangen in zelfmedelijden omdat jij toevallig niet die creatieve ingeving hebt.
Wil jij je ontplooiien en creatief zijn dan moet je er mischien wel wat meer energie in steken. Je zou bv kunnen gaan schilderen, tekenen of fotograferen. Hierdoor kan je met andere ogen naar de wereld gaan kijken en opeens ook met een GEWELDIG idee komen.

Tja, achteroverhangen is makkelijker... :Z

(No offense)

Fokke & Sukke

Verwijderd

Ik denk ook dat er vaak dezelfde fout word gemaakt bij het proberen te verzinnen van nieuwe ideëen, namelijk dat je helemaal niet aan het vernieuwen bent, maar voornamelijk aan het doorboorduren op uitgekauwde ideëen. Volgens mij wordt er niet breed genoeg gedacht.
Dit is overigens iets gevoelsmatigs, ik kan er dan ook geen echte concrete voorbeelden bij noemen, maar misschien dat de muziek een mooi voorbeeld is. Iedereen is op zoek naar nieuwe richtingen, en die komen er ook wel, maar ze zijn nooit compleet vernieuwend, altijd net weer een beetje anders, maar heel erg lijkend op de vorige.
Volgens mij geldt dit dus ook voor ideeen, om iets echt origineels te bedenken, moet je veel vrijer gaan denken..

Verwijderd

Maar om op zo'n manier te denken moet je eigenlijk een beetje los van de maatschappij opgegroeid zijn, ik bedoel je hebt nou eenmaal een bepaald aantal vaste denkregels meegekregen van de maatschappij/cultuur waarin je leeft, en het is erg moeilijk die van je af te schudden.

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:17
Als je niks meer weet dan kan je nog andere os-en zoals Linux en Unix gaan proberen

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Elke keer als ik een idee heb om iets te maken, dan bedenk ik me dat het toch al gedaan is, en waarschijnlijk beter. Zodoende maak ik eigenlijk niks meer, wat voor nut heeft het om het houten wiel opnieuw uit te vinden als je zo een formule 1 band uit de garage kan pakken zeg maar.

Deze mentaliteit is er de laatste jaren langzaam ingeslopen bij mij. Vroeger kon ik wel creatief iets maken, maar hoe meer je leert en weet, hoe meer je beseft dat "het er al is; EN beter".

Toch hoeft het niet altijd zo te zijn. Kijk bv naar Nvidia, wie gaat er nou als klein bedrijfje 3d plankjes bouwen tussen de giganten als 3dfx. Toch zijn ze nu de grootste (ik ben niet zo'n ati fan...)

Kortom, je kan best aan iets beginnen wat er al is. Misschien kan jij het namelijk wel beter. En als je echt iets nieuws bedenkt, iets echt nuttigs en compleet nieuw, dan ben je meteen binnen voor de rest van je leven ;)

Verwijderd

Natuurlijk is alles al geprobeerd, misschien beter dan dat jij het ooit had kunnen doen. Maar daarom kun je samenwerken. Het internet is er niet om bij stil te zitten en te kijken "nou dat kan ik beter", maar niets doen.

Ga lekker met zijn 10en ofzo een groep oprichten die een soort website community opricht van allerlei informatieve sites. Doordat je met veel bent kun je snel, veel informatie leveren, snel een mooi design maken en snel het systeem in elkaar steken.

Zelf had ik dit idee al een half jaartje terug en ben er dan ook druk mee bezig. Eerst ASP geleerd en nu XML straks databases en dan Basic om in te komen met programmeren en dan beetje VB en dan Java dan C en C++ en dan......

OK, ik ben nog jong, laat mij de leut van het leren inzien, al stort de IT als een kaartenhuis van 80 meter hoog met windkracht 10 in elkaar. Probeer er uit te slepen wat er uit te slepen valt.

Ben je technisch, maak een nieuw soort computer. Makkelijker, overzichtelijker, informatiever, sneller, interactiever, persoonlijker dan welke coputer dan ook. Maak het niet duur en niet al te commercieel. OK, je wordt geen gehate Bill Gates, maar wel rijk! doei

tmmk

• joepsel

joepsel

٩(͡๏̯͡๏)۶

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 22:19 schreef Zoijar het volgende:
Elke keer als ik een idee heb om iets te maken, dan bedenk ik me dat het toch al gedaan is, en waarschijnlijk beter. Zodoende maak ik eigenlijk niks meer, wat voor nut heeft het om het houten wiel opnieuw uit te vinden als je zo een formule 1 band uit de garage kan pakken zeg maar.

Deze mentaliteit is er de laatste jaren langzaam ingeslopen bij mij. Vroeger kon ik wel creatief iets maken, maar hoe meer je leert en weet, hoe meer je beseft dat "het er al is; EN beter".

Toch hoeft het niet altijd zo te zijn. Kijk bv naar Nvidia, wie gaat er nou als klein bedrijfje 3d plankjes bouwen tussen de giganten als 3dfx. Toch zijn ze nu de grootste (ik ben niet zo'n ati fan...)

Kortom, je kan best aan iets beginnen wat er al is. Misschien kan jij het namelijk wel beter. En als je echt iets nieuws bedenkt, iets echt nuttigs en compleet nieuw, dan ben je meteen binnen voor de rest van je leven ;)
Okay, dat is precies wat ik bedoel, ja. Die mentaliteit. Maar ik bedoel dit dus vooral in relatie tot het internet. Zonder het internet wisten we niet eens dat er vanalles al bestond en bedacht was. Ik gebruik dan het internet om wat meer informatie op te zoeken over een bepaald onderwerp, je komt op 'n hoop sites 'n hoop informatie tegen en uiteindelijk zie je iets wat jij zelf helemaal al ook bedacht had. Door dat onderzoek, wat er eigenlijk voor moest zorgen dat je je idee beter kon uitvoeren, wordt je dan belemmerd omdat je merkt dat 't sowieso niet origineel of iig beter is...

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 20:25 schreef Creation25 het volgende:
Sla aan het uitvinden.

Een idee wat mij ook wel eens door het hoofd speelde is dat er ( net als de radar detector in het begin ) een legale anti bumperkleef apparaat op de markt zou komen.

Die zou je dan op je achteruit kunnen plakken, en het apparaat zou dan bij een bepaalde snelheid en afstand een achterligger 'flitsen', zeg eens 100 kilometer per uur en 5 meter afstand. En dat jij als bestuurder dan de keus hebt de memorystick bij de politie te laten downloaden zodat die mensen een bekeuring krijgen.

Dit in combinatie met een nationale bekende stikker op je bumper zou een bumperklever toch op afstand moeten kunnen houden. :) Uiteraard met het algehele doel het wegverkeer veiliger te maken, want er is niets irritanters dan een bumperklever in je bumper.

Laat dat de mensen maar eens sommeren om 5 minuten eerder hun nest uit te gaan, dan is het kleven ook niet nodig.

Nou, is dat nou geen idee ??
Niet echt, tijdens files wordt dan iedereen geflitst en bij stoplichten is het niet zo handig, bij een ongeluk, tankstation, wegrestaurant....

Verwijderd

Get a life, ga een paar weken van je PC weg, ga Roll playen... D&Den of Vampire the Masquarade, dat gaat echt nooit vervelen. ze hoeven van mij niets nieuws uit vinden, en ik hoef dat ook niet. ik vermaak me prima, ook al is "alles al uitgevonden". Blaas na die paar weken het stof van je pc en je bent weer helemaal blij als je PCman kan spelen

• joepsel

joepsel

٩(͡๏̯͡๏)۶

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 16:08 schreef Childsplay het volgende:
Get a life, ga een paar weken van je PC weg, ga Roll playen... D&Den of Vampire the Masquarade, dat gaat echt nooit vervelen. ze hoeven van mij niets nieuws uit vinden, en ik hoef dat ook niet. ik vermaak me prima, ook al is "alles al uitgevonden". Blaas na die paar weken het stof van je pc en je bent weer helemaal blij als je PCman kan spelen
Dat is totaal niet waar het om gaat. Ik ben helemaal niet uitgekeken op de pc en van verveling is al helemaal geen sprake.
Ik stelde alleen vast dat ik mezelf beperkt voel om "iets" te doen of maken omdat ik het idee heb dat alles al gedaan of gemaakt is en het dus geen zin heeft om 't zelf te doen of te maken. Dus in plaats van datgene doen of maken wat ik in gedachten had, ga ik zoeken op internet naar eenzelfde oplossing waardoor ik dus zelden mezelf ertoe kan zetten om vanaf 0 zelf iets te doen of maken.
Volgens mij kan ik het niet duidelijker uitleggen als dit. Iemand zelfde gevoelens dus of datzelfde "mentaliteits-probleem"?

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 21:45
Je kunt ook een idee hebben, en als je er dan informatie over gaat verzamelen zien dat het al bestaat.
Maar dan kun je toch ook bij jezelf zeggen: 'Ik doe het beter dan hun'? Zo denk ik er toch over.
Ok, ben je waarschijnlijk wel een tijdje bezig, maar het resultaat zal dan ook wel beter zijn dan wanneer er geen concurrentie zou zijn.
Een beetje competetief denken kan toch geen kwaad ;)

Verwijderd

Ik denk dat je jezelf vooral een beperking oplegt door heel krampachtig op zoek te zijn naar iets origineels. Je bent dan zo bezig met het feit dat, wat je ook wil doen, goed en origineel moet zijn, dat je aan de eigenlijke uitvoer nauwelijks meer toekomt. Het kan natuurlijk geen kwaad om ook te blijven kijken wat er om je heen bedacht en gemaakt wordt. Het kan een hele goede bron van ideeën zijn. Maar je moet op een gegeven moment, als je eenmaal een idee hebt wat je wil gaan doen, gewoon daarmee aan de gang gaan en je even niet zo'n zorgen meer maken of het nu wel het meest originele is. Zo werk je een stuk relaxter en als je maar vaak genoeg zelf oplossingen kleine dingetjes moet bedenken krijg je op een gegeven moment vanzelf iets dat van jezelf is. Misschien niet wereldschokkend opvallend en origineel, maar dat is, zoals al eerder gezegd is, slechts voor zeer weinigen weggelegd.

Verwijderd

Ik ga voor ( grafische) ideeen tegenwoordig naar de bibliotheek of de boekenwinkel. Het kan erg verfrissend werken om gewoon even van je pc weg te gaan.

Verder is het denk ik ook een kwestie van instelling: Als je er bij voorbaat al van uit gaat dat wat je verzint toch al gedaan is sta je echt stil.

Verwijderd

Question was, question is.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
het gaat er niet om DAT het al gedaan is, maar HOE. Als je je daarin meer verdiept kan je dat toepassen op je eigen ideen en daardoor zie je weer nieuwe toepassingen of manieren om efficienter een idee uit te werken. :)

Hope that helps. :) Kijk gewoon eens waar je geinteresseerd in bent, kijk hoe anderen dat aangepakt hebben, doe dat bij 3 verschillende onderwerpen en met een beetje veel creativiteit krijg je een week later een schitterend idee. ;)

Human Bobby

Verwijderd

Ga proberen leuke natuurkundige proeven te doen :)
Ikzelf heb laatst een polarimeter gebouwd. Toen had ik een opstelling gemaakt met een magnetische spoel en daar dan een buisje tussen gezet en in dat buisje een blokje perspex. Toen een lampje ervoor gezet en de polarimeter. Toen ging ik kijken met welke amperages hoeveel draaing je kreeg in het polarisatievlak van licht :P

Het was een vrij onderzoek voor school dan, en het had nog niemand gedaan op school. Was echt heel leuk om te doen en de resultaten klopten nog vrij nauwkeurig ook met de theorie( Die moest ik ook helemaal zelf uitgaan zoeken )

Zoiets kan je zelf ook bijna thuis wel doen :)

Nu zal iedereen me wel een nerd vinden ofzo maar goed haha.
Is iig niet iets met computers want daar word ik echt doodziek van dat iedereen echt alles relateert aan computers

• Lewis
  • Laatst online: 08-06-2023
In principe zou je van alle handelingen die je ooit doet kunnen zeggen dat iemand ze ooit heeft gedaan. Dat gaat ook op voor dingen die je leert in het leven, opleidingen, werk en hobby's. Maar is het per se belangrijk dat het creatief en origineel is? Of gaat het meer om de drang om aan andere mensen te kunnen laten zien van "kijk eens wat ik gemaakt heb?"

Bijna alles is al een keer gedaan. Maar toch kom je bepaalde problemen tegen waar al zeker iemand wel een oplossing voor heeft gevonden, maar waarvan het oplossen voor jou opzich wel een uitdaging biedt.

Als iemand bemerkt dat het doen van dingen achter de computer gaat vervelen zoek dan iets anders om te doen. De mens zoekt steeds nieuwe uitdagingen. Uitdagingen voor zichzelf. Wat minder naar alle mensen om ons heen kijken zal zeker kunnen helpen.

Verwijderd

komt door je leeftijd... naarmate je ouder word, verlies je je fantasie.

• joepsel

joepsel

٩(͡๏̯͡๏)۶

Topicstarter
Op zaterdag 27 juli 2002 10:56 schreef Masta-T het volgende:
komt door je leeftijd... naarmate je ouder word, verlies je je fantasie.
Dat lijkt me wel een erg frustrerende gedachte. Maar okay, lijkt me redelijke aanname.
Maar als we dan een beetje verder kijken, in de toekomst, is het niet zo dat het internet er in grote mate voor zorgt dat deze mentaliteit er bij steeds meer mensen insluipt of zouden jullie toch willen zeggen dat het meer voor mij persoonlijk een probleem lijkt te zijn?

Verwijderd

Geinspireerd door 'bellen.com-achtige sites':

Maak een site die je voor alle 'major cities' in Europa een goede beschrijving geven van hoe je het OV er moet gebruiken. Alles van hoe een metro ticket kopen tot het verleiden van buschauffeurs 8-)

Verwijderd

[url="http://www.mediaplace.nl"]www.mediaplace.nl[/url] :P
Ik ben ook bezig...
naja, kleine preview..... [url="http://www.dragondesign.nl/veiling"]http://www.dragondesign.nl/veiling[/url]

Je moet wat he :P

Verwijderd

of zouden jullie toch willen zeggen dat het meer voor mij persoonlijk een probleem lijkt te zijn?
[/quote]

Nee hoor, ik zit met hetzelfde dilemma.
Ik ben al weken bezig met het maken van een eigen site, en alles wat ik erin zet is achteraf niet genoeg voor me.
Ik heb ook de drang om iets te maken wat de mensen doen staan kijken. Maar dat is in de hedendaagse internetmanie niet echt makkelijk.
Zo ben ik bv heel gefascineerd door dolfijnen, pffffff, laten we eerlijk zijn, hoeveel van die sites zijn er al niet? Dus daar wil ik het ook niet over hebben.
Net als jij verveelt me de pc nog helemaal niet, maar het is die drang, die drang om iets speciaals te doen.
Zo zie je maar het is niet jou persoonlijk probleem >:)

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 16:34 schreef leutinnetje het volgende:

Nee hoor, ik zit met hetzelfde dilemma.
Ik ben al weken bezig met het maken van een eigen site, en alles wat ik erin zet is achteraf niet genoeg voor me.
Ik heb ook de drang om iets te maken wat de mensen doen staan kijken. Maar dat is in de hedendaagse internetmanie niet echt makkelijk.
Zo ben ik bv heel gefascineerd door dolfijnen, pffffff, laten we eerlijk zijn, hoeveel van die sites zijn er al niet? Dus daar wil ik het ook niet over hebben.
Net als jij verveelt me de pc nog helemaal niet, maar het is die drang, die drang om iets speciaals te doen.
Zo zie je maar het is niet jou persoonlijk probleem >:)
Schrijf een site die echt heel diep op dolfijnen ingaat en niet een standaard site die alles beetje oppervlakkig beschrijft. Echt sites die er heel diep op ingaan zijn er niet echt veel, en kunnen best handig zijn voor vele mensen die meer over dolfijnen willen weten

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 17:38 schreef Liquidus het volgende:

[..]

Schrijf een site die echt heel diep op dolfijnen ingaat en niet een standaard site die alles beetje oppervlakkig beschrijft. Echt sites die er heel diep op ingaan zijn er niet echt veel, en kunnen best handig zijn voor vele mensen die meer over dolfijnen willen weten
Wat had je in gedachte als je zegt diep op ingaan? :?

• Lewis
  • Laatst online: 08-06-2023
Op zaterdag 27 juli 2002 17:42 schreef leutinnetje het volgende:

[..]

Wat had je in gedachte als je zegt diep op ingaan? :?
Allerlei foto's en illustraties, informatie over levensloop en geboorte of de verschillende soorten beschrijven. Specialistische informatie als hoe ze gevoed worden, hoe ze getraind worden of bijvoorbeeld wat voor opleiding er nodig is om met deze dieren te werken. Zomaar wat voorbeelden. Er is genoeg te bedenken qua wetenswaardigheden die interessant zijn.

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 20:25 schreef Creation25 het volgende:
Sla aan het uitvinden.

Die zou je dan op je achteruit kunnen plakken, en het apparaat zou dan bij een bepaalde snelheid en afstand een achterligger 'flitsen', zeg eens 100 kilometer per uur en 5
he, mijn idee. alleen dacht ik aan weergave dmv een bord achter de achterruit, waarop bvb komt te staan:
"uw remweg is op het moment 2 maal zolang als de afstand tot uw voorligger"

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00
Ik heb pas een interview gehad met Peter Kentie, een webgoeroe (nog bezig met uitwerking) maar een van de dingen die hij mij vertelde was "Laat je niet leiden door technologie bij het creative proces. De technologie haalt je altijd in."

maw als je een idee verzint hoeft het helemaal nog niet uitvoerbaar te zijn. Zorg gewoon dat je voor ogen staat wat je wilt ongeacht hoe je het gaat realiseren. Dit zal denk ik veel belemmeringen in het creative process oplossen.

Verwijderd

Op zaterdag 27 juli 2002 11:22 schreef Joepsel het volgende:

[..]
Maar als we dan een beetje verder kijken, in de toekomst, is het niet zo dat het internet er in grote mate voor zorgt dat deze mentaliteit er bij steeds meer mensen insluipt of zouden jullie toch willen zeggen dat het meer voor mij persoonlijk een probleem lijkt te zijn?
ik vind internet juist uitermate stimulerend....erg inspirerend om te zien wat andere mensen doen, hoe ze het doen, en waarom....

(en dan gaat het voornamelijk over muziek maken)
Pagina: 1