Ik werk altijd met recordsets wanneer ik data ophaal uit een sql database, maar omdat ik nu eigenlijk alleen van mijn sql-server wil weten of iets true of false is vraag ik mij af of het ook anders kan. Het zou belachelijk zijn als ik een trage recordset moet gebruiken als ik alleen maar 1 waarde wil hebben. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg?
Als je iets wil lezen van een DB, heb je toch altijd een recordset nodig om de uitgelezen records in 'op te slaan'.
Misschien een interessante opmerking: van WAT wil je weten of het True of False is ?
Misschien een interessante opmerking: van WAT wil je weten of het True of False is ?
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Verwijderd
Een recordset is niet noodzakelijkerwijs traag, en andere manieren zijn volgens mij zo omslachtig dat het weinig tot geen winst zal opleveren.
Dit is wel behoorlijk vaag, hè?
Maar goed, ik denk dat je er niet aan ontkomt om een recordset te openen. Je kunt de recordset wel zo klein mogelijk (of zelfs leeg) houden door in je SQL statement te checken voor true. Als de recordset leeg is (eof) weet je dat je voor die warde die wilde ophalen, kunt aannemen dat het FALSE is. Als het niet eof is, weet je ook genoeg.
Maar goed, ik denk dat je er niet aan ontkomt om een recordset te openen. Je kunt de recordset wel zo klein mogelijk (of zelfs leeg) houden door in je SQL statement te checken voor true. Als de recordset leeg is (eof) weet je dat je voor die warde die wilde ophalen, kunt aannemen dat het FALSE is. Als het niet eof is, weet je ook genoeg.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| SQL = "SELECT blaat FROM tabel WHERE blaat = " & False
...
...
...
set res = conn.execute("USE [DBNAAM]")
conn.execute(SQL)
if res.eof then
doe iets
else
doe nog wat leuks
end if |
Je kan misschien ook Collections gebruiken (weet niet of het mogelijk is in ASP), maar collections zijn toch iets vlugger dan recordset denk ik.
Je leest eenmaal uit je databeest (recordset) en dan met een lusje kun je alle records in een collection stoppen.
Dan gebruik je iedere keer de collection ipv steeds vanuit uw database te lezen en een recordset te moeten openen.
Je leest eenmaal uit je databeest (recordset) en dan met een lusje kun je alle records in een collection stoppen.
Dan gebruik je iedere keer de collection ipv steeds vanuit uw database te lezen en een recordset te moeten openen.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Met IF EXISTS kijk ik of er iets aanwezig is en vervolgens return ik een true or false.
Maar goed als er geen betere manier is dan maar gewoon met een recordset.
Je zal op 1 of andere manier je true of false terug moeten krijgen uit je db. Als je de query vanuit code gebruikt moet je dus wel een recordset gebruiken. Als je een stored procedure hebt, moet je met het command object een eind kunnen komen (maar dat is in principe hetzelfde idee als een recordset, je true of false moeten _ergens_ in teruggegeven worden).Op donderdag 25 juli 2002 12:45 schreef SlowMo het volgende:
Met IF EXISTS kijk ik of er iets aanwezig is en vervolgens return ik een true or false.
Exact expert nodig?
Verwijderd
if exists .. dat heeft toch iets met files te maken . . .dan kijk je toch of een file bestaat . ..
zoja : wat heeft dit met die database te maken ??
Onder andere heeft het met files te maken; je kan if exists ook in een aantal (zo niet de meeste) SQL's gebruiken, in combinatie met bijvoorbeeld een Select statement.Op donderdag 25 juli 2002 14:40 schreef Skizmo het volgende:
if exists .. dat heeft toch iets met files te maken . . .dan kijk je toch of een file bestaat . ..
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Je kunt toch gewoon een stored procedure maken die een boolean terug geeft?
Who is John Galt?
ja, dat kan natuurlijk. maar in ASP heb je zover ik weet dan nog altijd een recordset nodig om dat resultaat op te vragen. dit in tegenstelling tot asp.net waarin je met de functie ExecuteScalar van het SQLCommand object heel efficient het resultaat van zo'n query kunt opvragenJe kunt toch gewoon een stored procedure maken die een boolean terug geeft?
Je kan gewoon een output parameter gebruiken, geen recordset voor nodig dus.Op donderdag 25 juli 2002 20:23 schreef gotcha het volgende:
[..]
ja, dat kan natuurlijk. maar in ASP heb je zover ik weet dan nog altijd een recordset nodig om dat resultaat op te vragen.
Today's subliminal thought is:
Pagina: 1