Toon posts:

CPU snelheid en temperatuur ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier hier op m'n werk even wat met m'n systeem te tweaken en nu heb ik een EKL cooler ([url="http://www.ekl-ag.com/frontend/produkt.php3?id_produkte=0000505&id_lang=0000002)erop"]http://www.ekl-ag.com/frontend/produkt.php3?id_produkte=0000505&id_lang=0000002)erop[/url] gezet om eens te kijken of dat nou echt scheelt. Ik heb een P4 1,3 en die heb ik nu op 1,5 Ghz lopen en de temp valt me alles mee deze is namelijk als hij niets doet is deze 31 graden ga ik op het systeem werken dan is hij 33,5 en doe ik iets met met grafische dingen dat is hij 34,5 a 35. Al ik een Benchmark (3Dmark) met hoge resolutie eroverheen laat lopen komt hij op 38,5-39 graden. Dit alles lijkt mij zeer koeltjes :) maar nu even wat anders want kan ik nog verder ?? Mijn bord kan ik max. op 1729 Mhz zetten, maar dit lijkt me echt wat veel voor deze proc, het is toch altijd max. 25% overclocken ??

3Dmark geeft aan dat deze proc max 1.95 GHz aan kan :?, dit lijkt me onlogisch en dus lijkt me dit onzin ?

Verder wil ik graag weten hoe het zit met de corevolts enzo, wat raden jullie aan ??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :D

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

Rival24

I'll Be Back

Er zit geen max aan overclocken, kijk maar eens naar Smokey_the_bandit (is een nick) hier op GoT. Die heeft zijn P4 1,6 naar 3,1 gelift. Tja, en wat de jouwe aan kan... who knows, dat is altijd een kwestie van uitproberen.

Verwijderd

Topicstarter
Yeps snap ik maar welke temperaturen zijn verantwoord zonder vreselijke slijtage ?? en moet ik nog iet met corevolts doen ??

Over die slijtage, kijk alles slijt maar bij 38-40 graden waar deze met een normale cooler op loopt zou die 38-40 dus optimaal moeten zijn voor normaal gebruik ?? Kijk te koud is ook niet goed, geleid ie slechter van :)

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

Rival24

I'll Be Back

te koud is ook niet goed, geleid ie slechter van
Dat is BS.

Je moet gewoon proberen om eerst met gewoon over te clocken zo ver mogelijk te komen, als hij daarna niet meer stabiel loopt ga je het core-voltage stapje voor stapje verhogen. Doe steeds na elke overclock actie een 3d-mark bench om te kijken of alles nog stabiel is.

Verwijderd

Topicstarter
Yeps ga ik doen, maar bij welke temperaturen wordt het warmer onder jouw oksels ??

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 12:24 schreef MATBOY het volgende:
Yeps ga ik doen, maar bij welke temperaturen wordt het warmer onder jouw oksels ??
ik zou nooit boven de 60° gaan, ook al kunnen de meeste cpu's wel warmer, ze worden niet stabieler er van, en ik lees denk ik goed dat het niet jouw cpu is. dus je wil hem niet slopen.

denk eens aan al die amd'tjes die in de sahara moeten draaien. daar doen ze het ook!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op donderdag 25 juli 2002 12:20 schreef rival24 het volgende:
Dat is BS.
Idd, hoe kouder je proc, hoe *beter* het ding geleidt. Als je meer dan dertig graden onder nul weet te bereiken praten we verder, dan zijn er weer andere probs :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 12:34 schreef Rataplan het volgende:

[..]

Idd, hoe kouder je proc, hoe *beter* het ding geleidt. Als je meer dan dertig graden onder nul weet te bereiken praten we verder, dan zijn er weer andere probs :)
Ben ik het niet mee eens. Geleiding is vaak beter als de proc warmer is, het probleem is dat ie dan veel te warm wordt en dus kapot gaat. Bel de grote bedrijven zoals PAnasonic er maar over op, want die lui weten echt wel waar ze over praten en sponsorden tevens mijn school dus ik weet ook wel waar ik het over heb :D

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 12:34 schreef 18thSting het volgende:

[..]

...en ik lees denk ik goed dat het niet jouw cpu is. dus je wil hem niet slopen.
Ach jah we produceren hier PC's dus jah zoveel maakt het ook weer niet uit, maarja is toch weer zonde he

Verwijderd

ken je er niet 1 cpu laten sneuvelen die dan stiekem nog werkt, en die opsturen naar mij? :)

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 17:03
Op donderdag 25 juli 2002 11:58 schreef MATBOY het volgende:
Verder wil ik graag weten hoe het zit met de corevolts enzo, wat raden jullie aan ??
Goede vraag, heeft dat nu veel zin dat te verhogen?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Op donderdag 25 juli 2002 17:19 schreef Novah het volgende:

[..]

Goede vraag, heeft dat nu veel zin dat te verhogen?
Kortweg: ja!

Mijn ouwe P3-500 wou op normale voltage tot zo'n 550. Met extra koeling en een nieuwe bios (met ouwe duurde post minuten) ging'ie tot 600. Na het voltage verhoogd te hebben wou'ie tot 620, dus toch weer klein beetje erbij. Voltage durfde ik niet nog hoger te zetten, omdat'ie luchtgekoeld was en zwaar warm werd ;)

Verder: voltagemods zijn er niet voor nix. Als je proc echt niet verder wilt kan'ie door voltage te verhogen toch weer paar stapjes omhoog :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Op donderdag 25 juli 2002 16:22 schreef MATBOY het volgende:
Ben ik het niet mee eens. Geleiding is vaak beter als de proc warmer is, het probleem is dat ie dan veel te warm wordt en dus kapot gaat.
Hoe lager de temperatuur, hoe kleiner de weerstand, hoe beter de geleiding. Natuurwet. Solly hool :) Dat ze beter presteren bij hogere temperaturen wil ik best van je aannemen, maar dat komt niet door de betere geleiding - en ik ben heel benieuwd hoe wel. Zou op z'n minst iets met quantumfysica te maken moeten hebben.
Bel de grote bedrijven zoals PAnasonic er maar over op, want die lui weten echt wel waar ze over praten en sponsorden tevens mijn school dus ik weet ook wel waar ik het over heb :D
Dit ziet er heeel ongelukkig uit >:) Zij sponsorden jouw school dus weet jij waar je het over hebt? Ouch, over belangenverstrengeling gesproken :D En verder: als ze je verkeerde verklaringen geven (hogere temp == betere geleiding), dan heb ik geen hoge pet van hun bijdrage op...

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Het probleem met koud is als het te koud wordt dan krimpt de core teveel en dan kunnen er welleens dingen kapot gaan, maar dan moet je het wel errug koud krijgen. Anders is koud juist heel goed, hoe lager hoe beter en er zijn verschillende materialen die bij hogere temps (100 K ofzo) al supergeleidend worden, dat betekent dat alle electronen los zijn. Alle materialen zijn supergeleidend bij 0K. Ook bij extreem hoge temps (moet echt heel hoog zijn) krijg je een plasma wat ook supergeleidend is, alleen is het heel lastig omdat plasma geen vaste staat is om het hele boeltje bij elkaar te houden. Alleen voor stroom overdracht is het ideaal vanwege 0 verlies.

Waarom het voltage te verhogen?

Hoe sneller ie gaat hoe zwakker de signalen worden, op een gegeven moment gaat ie zo snel dat de signalen niet goed meer aankomen aan de andere kant, de PC wordt dan onstabiel, je krijgt vage foutmeldingen en blijft soms ook hangen. Hetzelfde verhaal met je geheugen. Het heeft dus geen zin om je voltage omhoog te gooien als ie stabiel is, daar wordt ie alleen maar warmer van. Je geheugen moet je ook goed mee oppassen omdat je niet kan zien hoe heet dat is en als het te heet wordt raakt het ook weer onstabiel. Oftewel, langzaam de fsb omhoog, eerst nog de geheugen/agp/pci bus laag laten zodat je daar geen last van hebt. Als je fsb op de max zit dan het voltage omhoog totdat ie stabiel is op de max, misschien kan de fsb dan nog iets hoger. Daarna je geheugen pas bij laten trekken en daar hetzelfde mee doen. Nooit in 1x het geheugen en CPU doen want dan weet je nooit waar het aan ligt.
Over het algemeen geld dat een gelijke fsb/geheugenbus het snelste is. Dus bijvoorbeeld 133/133 zou sneller zijn als 140/133. Maar dat is natuurlijk makkelijk getest via SiSoft Sandra. 3D Mark heb je niet zo heel erg veel aan omdat dat vooral zwaar is voor je videokaart en geheugen maar relatief minder voor je cpu.

Over temps: Hou altijd de stressed temp in de gaten, laat een stress progje of koetje een paar uur aanstaan en hou de temp goed in de gaten. 10 min is echt niet genoeg. Wacht totdat de tempratuur niet meer veranderd. Alle temps onder de 50 zijn prima, ga je erboven zitten dan moet je een beetje oppassen. Ook moet je je casetemp een beetje in de gaten houden want andere onderdelen in je PC vinden hoge temps ook niet leuk zoals bijvoorbeeld je hdd.
Pagina: 1