Linux IP Masqerading... howto succeed?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OwDeeBee
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-03-2021
Ik probeer een gateway/firewall op te zetten voor mijn kableverbinding, het lijkt erop dat me daty nu eindelijk gelukt is, alleen een klein probleempje: op de ene machine (winme) doet alleen msnmessenger het en geen internet (dus surfen) en geen irc, en op de andere (linux) doet internet het weer weln (?) daarvandaan post ik nu ook, om ff duidelijk te blijven ik post nu dus van een linuxbak achter de firewall.

Die firewall werkt dus nog niet naar behoren, en zelfs niet eens meteen als die opstart, want ik moet dan eerst nog ff dat "echo 1 > /sys/net/ipv4/ enz... " geven voordat ipforwarding werkt terwijl die al in S09rc.firewall staat (deze wordt dus aangeroepen voor S10network (volgens mij disabled deze het weer, kan dat?)

iemand enig idee? dat firewall scriptje komt overigens uit de ip masqerading howto

-- help me out of the fire, why don't ya --

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:27
Met PMfirewall is dat superhandig in te stellen. Gewoon installen en een aantal vragen beantwoorden en het werkt. Er staat <a href="http://www.linux-mandrake.com/en/demos/Networking/IPmasq/pages/">hier</a> een hele tutorial...
Werkt echt perfect !

• OwDeeBee
okee ik heb nu pmfirewall gebruikt, en de linuxbak doet het nu meteen, maar de WinMe machine wil nog steeds niet, msn messenger start meteen maar de rest, IE en MiRC bijvoorbeeld, willen nog steeds niet. ik snap het niet echt ik bedoel je hoeft alleen de gateway in te stellen in windows toch?

-update- wow, hold up, ff een correctie msn doet alsof het werkt :) je ziet mensen online, je kan alleen niks tegen ze zeggen (!?!?!) op de een of andere manier komt heeft hij dus een verbinding, maar toch eigenlijk niet ???

--update2-- waaauuuww WTF hij doet het toch... wat ik er aan heb? geen idee, maar het is schijnbaar het enige dat door mijn firewall komt vanaf m'n windows pc???)

• OwDeeBee
ehm getting restless... help me ff aub...

• Martijn
Nou, ok. Ik neem aan dat je KabelInternet hebt. Je hebt dus 2 Ethernetkaarten in je PC hangen. Die netwerkkaarten moet je afzonderlijk enablen en configureren. Bij 1 netwerkkaart (degene die aan de kabelmodem hangt) moet je hem op DHCP zetten. De andere netwerkkaart geef je een vast IP (bv. 192.168.0.1).
Op de Windows bak moet je je netwerkkaart dan ook een vast IP geven (bv. 192.168.0.2). Als gateway geef je dan 192.168.0.1 op. Bij de DNS servers geef je de DNS IP's van de ISP op. Dan moet het werken.

Tip: check effe op die Windows bak of je de linux bak kan pingen...

• OwDeeBee
K dan Martijn, aangezien jij de enige bent, richt ik me verder maar tot jou...

wat je nu allemaal zegt heb ik al gedaan en dat werkt ook allemaal... enige wat ik niet heb is dus idd de dns ingevuld op de winme bak. Die had ik niet nodig, was mij verteld door de modemaansluitdewd, (klopt ook wel, want dhcp) maareh schijnt dus bij resolv.conf te staan op m'n gateway (toch), K die dus invullen op winme bak en... neej het werkt nog steeds niet

nog suggesties?

---update--- ik heb inmiddels de dns-instellingen van mijn inbelverbinding gepakt: et voila... het werkt eindelijk!

• Martijn
You see, told ya...:)
Op de server hoef je dat niet in te stellen omdat ie die DNS adressen automatisch pakt. Op de client pakt ie die niet automatisch, omdat je geen DNS forwarding hebt... Je moet ze daar dus zelf effe invullen... Of je moet het leuk vinden om ipv www,tweakers.net een heel IP in te gaan zitten tikken...:)

Veel plezier ermee !
Pagina: 1