Toon posts:

Ledpen in pc bouwen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo'n ledpen met zo'n staafje erop. Die wil ik in mijn pc plaatsen. Er gaan drie knoopcellen in. Hij kan dus niet op 5 volt direct van de PC. Hoe groot moet de weerstanbd zijn die ertussen moet. Ik kan dat zelf niet zo goed uitrekenen.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 16:03

BaRF

bijna kerst

wat is een ledpen met een staafje erop? in de faq staat ergens meen ik wel de weerstanden tabel etc :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

3 knoopcellen van 1,5V? Da's 4,5V. Dan kan er ook wel 5V op (10% verschil).

Verwijderd

Topicstarter
Batterijen kunnen wel 4,5 V leveren maar dat verbruikt hij niet. Hij komt niet boven de 3 a 3,5 volt. Als ik hem 5 v zou voeden is het "Poeffff". Er moet echt een weerstandje tussen. Maar ja, welke?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 12:25

AcouSE

Swedish Chef

Het kan haast niet anders dan dat er al een weerstandje in zit. Zet je namelijk 4,5V zonder weerstand over een ledje dat een diodespanning heeft van 3,5V, dan valt er 1V over de laagohmige bedrading wat resulteert in een zeer hoge stroom. Dan zou het ledje kapot gaan.

Maar goed, als je graag een weerstandje wilt:

De spanning die je wilt hebben is 3,5V. De spanning die je hebt is 5V. De geschatte stroom door het ledje is 15mA. Over de weerstand moet dus een spanning vallen van 5-3,5=1,5V. De grootte van de weerstand bepaal je dan met de wet van ohm: R=U/I.
R (de weerstand) = 1,5V / 0,015 mA = 100 Ohm.

Werkt dat niet of niet goed, neem dan een lagere waarde (of geen weerstand).