[Gentoo] OpenSSH installatie

Pagina: 1
Acties:

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 13:51
Aangezien ik owv vakantiewerk minder thuis ben als iets anders dacht ik mijn begonnen Gentoo installatie via ssh vanop men werk verder te zetten.

De situatie: installatie is gereed tot en met het compileren van mijn kernel, openssh heb ik emerged

Wat ik wist: er moest niks meer geconfigged worden, een rc-update en het starten van de sshd zou voldoende zijn om mij te helpen

Wat er gebeurde: (sorry ik zit nu dus op men werk en kan de exacte error niet geven) hij zei dat hij een aantal host files niet kon vinden en daarom weigerde hij te starten.

Idd die hostfiles zijn niet te vinden, en ik weet ook niet hoe ik ze zou moeten samenstellen. Ik heb de sshconfigs bekeken en deze lijken mij wel ok.

Iemand een ideetje?

Verwijderd

Heb je openssh gestart met /etc/init.d/sshd start
Anders wil ie niet de eerste keer

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08

Arioch

<geek>

ik heb hetzelfde probleem gehad, kijk maar:
[topic=552971/1/100]

Verwijderd

Als je sshd opstart met /etc/init.d/sshd start dan heb je dat probleem niet, hij maakt dan automatisch keys aan

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 10:50 schreef stuartje het volgende:
Als je sshd opstart met /etc/init.d/sshd start dan heb je dat probleem niet, hij maakt dan automatisch keys aan
ja nu krijg ik de melding user sshd does not exist.

moet ik eerst een user sshd aanmaken. ??

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 10:55 schreef snakeeye het volgende:

[..]

ja nu krijg ik de melding user sshd does not exist.

moet ik eerst een user sshd aanmaken. ??
Euhm ja denk ik, vergeet hem vooral niet op /bin/false of /dev/null te zetten

Verwijderd

Vanwege de 'beruchte' openssh bug maakt de nieuwe openssh gebruik van privilege separation. sshd loopt daarmee als een aparte user, sshd bv. deze moet je inderdaad nog aanmaken, en in de source van openssh staat een text file, [url="http://neuron.tuke.sk/~hudecm/d/openssh-3.4p1/README.privsep"]README.privsep[/url], die precies aangeeft hoe je dat kan doen. Je moet openssh dan wel compilen met 'enable-privsep' (als ik het goed heb).

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 13:00 schreef The Daan het volgende:
Vanwege de 'beruchte' openssh bug maakt de nieuwe openssh gebruik van privilege separation. sshd loopt daarmee als een aparte user, sshd bv. deze moet je inderdaad nog aanmaken, en in de source van openssh staat een text file, [url="http://neuron.tuke.sk/~hudecm/d/openssh-3.4p1/README.privsep"]README.privsep[/url], die precies aangeeft hoe je dat kan doen. Je moet openssh dan wel compilen met 'enable-privsep' (als ik het goed heb).
Ik heb dat niet moeten doen zenne. Gentoo doet dat normaal zelf tijdens de installatie van openssh

Verwijderd

Tja, alstie de user sshd nie kan vinden zal er ergens toch wel iets niet goed zijn gegaan. zo moet het in ieder geval, en ik weet niet in hoeverre gentoo dit goed afhandeld. Maakt gentoo die user wel aan ook, en zet die die ook gelijk de rechten goed, oa van de chroot jail?
Pagina: 1