DV -> PC met Firewire of AV IN ?

Pagina: 1
Acties:

• NefeliM
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09-2025
Hallo,

Een maat van mij heeft een DV camera en wat vakantie filmpjes nu wil hij deze filmpjes op zijn PC zetten en er dan een SVCD van maken (om deze in een stand alone DVD-speler af te spelen) (DVD gaat nog niet ofwel ?!)

Wat is hiervoor de beste manier ?

- Firewire
- AV-IN op de videokaart(MSI Starforce 883) dmv soort PS2 aansluiting

De camera ondersteund beide evenals de PC

Bedankt Nef

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Firewire is het snelste d8 ik.

Money for nothin' and your chicks for free

• NefeliM
Ja ik lees het nu terug en ziet er eigelijk best wel stom uit, want ik zou antwoorden "probeer het even", maar das het punt beide kabels zitten er niet bij.

Dan moet er dus een Firewire kabeltje gekocht worden.

Weet iemand dat van die DVD's ?

Verwijderd

Firewire is de beste oplossing denk ik, want dan kan je de boel meteen digitaal editten op je pc

Verwijderd

Als je een opnames van een DV-camera op de PC wilt bewerken, moet je zeker voor FireWire kiezen. S-Video (althans, dat is denk ik de "PS2"-aansluiting waar je het over hebt), evenals composiet, is voor het aansluiten van analoge camera's. Met FireWire worden de beelden digitaal opgeslagen, en gaat er dus geen kwaliteit verloren (bij analoog moeten deze beelden eerst worden "geconverteerd").

Wat betreft het wegschrijven van de data, daar kan-ie een DVD-writer voor kopen. Echter, dit is een beetje riskant daar er geen echte standaard is, en er meerdere formaten mogelijk zijn (DVD+RW, DVD-RW, DVD-R ; ik gok dat DVD+RW uiteindelijk het meest gebruikt zal worden, maar dat zeg niets -- ik heb ook ooit een Sega Game Gear en een Sega Dreamcast gekocht, en dat waren dus ook min of meer miskopen :)). Behalve als het absoluut noodzakelijk is dat-ie het al op CD/DVD opslaat, raad ik aan dat-ie het bewerkte materiaal terugzet op tape. Op deze manier kan-ie de beelden bewaren zonder dat er kwaliteit verloren gaat, en als dan duidelijk wordt welk DVD-formaat de standaard wordt, het alsnog op DVD branden.

(Hij kan het natuurlijk in SVCD-formaat zetten en op tape bewaren, maar "whatever you do", gooi het bewerkte materiaal niet weg!)

• NefeliM
aa_koch -> bedankt voor de uitleg !

Het wordt dus Firewire, en als programma Adobe Premiere
verder zal het dan nog maar op SVCD opgeslagen moeten worden
en het oorspronkelijke laten we op tape staan.

Trouwens als je met Firewire DV gaat capturen wat voor HDD's moet je dan hebben ?
ik lees dat ze "snel" moeten zijn maar dat is nogal een ruim begrip.

waar moet ik aan denken :

- 7200 RPM IDE
- 15K RPM SCSI ?

Allemaal bedankt !

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Als je er even naar zoekt weet je al wat meer maar ach nog maar een keer..

DV heeft een datarate van 3,6 Mb/s en dat betekend dus dat je schijven dat moeten kunnen draaien an hou rekening met het feit dat je montage programma niet het enige is wat draait dus 10 to 15 MB/s write werkt goed.

[search=DV firewire snelheid]

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Hopelijk ten overvloede, maar denk je er wel aan om ook een FireWire aansluiting op de PC te hebben. :)
Ik las net nog een topic van iemand die z'n FireWire kabel op USB wilde aansluiten. :'(

• NefeliM
volgens mij stond er al dat de PC dat had...
Wat is hiervoor de beste manier ?

- Firewire
- AV-IN op de videokaart(MSI Starforce 883) dmv soort PS2 aansluiting

De camera ondersteund beide evenals de PC
maar da kan gebeuren :P

Verwijderd

Ik ga me even in een hoekje staan schamen.
Pagina: 1