Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben gister even naar zestienhoven gereden om wat foto`s te maken van landende en startende vliegtuigen.

Maar het probleem is dat het toestel waarschijnlijk door de snelheid van de toestellen niet dat rode vierkantje vrijgeeft zodat je scherp kan platen.

Moet ik hiervoor bepaalde instellingen doen ofzo?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op mijn Sony CyberShot heb ik de zogenaamde SCN modus (SCN komt geloof ik van Scene). Daarmee is de "sluitertijd" ongeveer 1/5000. Zelfs de draaiende fans van een CPU cooler staan stil op de resulterende foto. Dat lukt niet met de Standaard modus, waarbij de "sluitertijd" volgens mij iets minder dan 1/100 is :)

Misschien heb je een soortgelijk instelling op je Minolta :?
Check anders de handleiding enzo :)

Verwijderd

moet je hem op mf (menual focus) en op oneindig landings baan is toch verder 50m dus dan kan je gewoon blijven schieten. Kies de drive mode en die drie vierkantjes.
Dan kan je blijven schieten tot je het knopje loslaat.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:36
Zoals BalusC zegt: sluitertijd omlaag doen (dwz. een hogere waarde, maar een kleinere sluitertijd, dus ipv 1/100 1/5000).

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 10:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Gewoon allemaal doen:

- Focus op oneindig
- korte sluitertijd
- kleine F-stop (ala F/2.8)
- Drive mode aan

Je krijgt ook een leuk effect als je een langere sluitertijd kiest (met grote F-stop om overbelichting te voorkomen) en dan meetrekt, dus bijvoorbeeld 0,5 seconde lang en tijdens de foto met het vliegtuig meebewegen. DE achtergrond zal bewogen zijn en het vliegtuig stat scherop op de foto, geeft een heel leuk effect als er niet alleen wolken opstaan.

Bij een kortere sluitertijd helpt het meetrekken ook altijd om de foto nog wat scherper te maken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.