van 3d model naar prototype.

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/Pictures/graphy/index.php?displaypic=temp%2Frenders%2Fmaya%2F190.jpg&non_lr=

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/Pictures/graphy/index.php?displaypic=temp%2Frenders%2Fmaya%2F191.jpg&non_lr=

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/Pictures/graphy/index.php?displaypic=temp%2Frenders%2Fmaya%2F192.jpg&non_lr=

Afbeeldingslocatie: http://131.155.226.54/TUE/afstuderen/Pictures/graphy/index.php?displaypic=temp%2Frenders%2Fmaya%2F193.jpg&non_lr=

Dit moet omgezet worden naar een tastbaar ding. Afmetingen moet je denken aan 60x20x10 centimeters (schaal 1:100). De lijnen zijn hoogte / dieptelijnen om het model wat duidelijker te maken.
Vraag: hoe krijg ik dit van een computermodel tot een tastbaar werkstuk. Ik ben zelf bezig met het uitzoeken of freezen mogelijk is. Eventueel een mal (in delen) freezen en daar zelf met polyester weer een huid omheen maken. Tips met betrekking tot dit onderwerp zijn heel erg welkom, ook alle andere mogelijkheden (behalve met de hand, een blok hout en veel geduld :P ) zijn meer dan welkom. Prijs is in eerste instantie niet belangrijk (nah, niet helemaal waar) ik wil alle opties bekijken en pas daarna gaan strepen.
Verdere eisen: het liefst zo geautomatiseerd mogelijk, model aanleveren en machine doet de rest.

wat het is? gewoon, een concertzaal <- uitleg komt later zeker nog, alles nog altijd onderdeel van mijn afstudeerproject :+

Mocht iemand opspringen en roepen: DAT KAN IK! DAT KAN MIJN OOM! DAT KAN MIJN BUURVROUW! DAT KAN MIJN VADER! ik zou je eeuwig dankbaar zijn en roep wat ik voor je kan doen! ;)

de betaler vervuilt

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:39
DAT KAN IK.. NIET.

maar ik zit me wel zwaar af te vragen WAT DAT is :? :P

[Edit: |:( :) --> current time: 04:15 :O ]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 04:13 schreef sarcast het volgende:
DAT KAN IK.. NIET.

maar ik zit me wel zwaar af te vragen WAT DAT is :? :P
dat staat er toch, een concertzaal. :P
[Edit: --> current time: 04:15 ]
Ga slapen dan, nep bikkel! :+

de betaler vervuilt

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Bij mijn weten bestaan er tegenwoordig bedrijven waar je zelf je speelgoed kunt ontwerpen, dit mailen, en zij printen het dan uit met een 3d-printer. Ik weet alleen niet hoe die bedrijven heten en ik weet ook niet hoe zij hun modellen aangeleverd willen hebben.

3d-printers Zijn er al best veel, schijnt, als je uitzoekt waar ze die hebben moet je daar toch iets mee kunnen, lijkt me.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• maratropa
  • Niet online
Je kunt het bij een bedrijf op een rapid prototype machine laten uitfrezen/lazeren.

Je moet je 3d file dan omzetten naar een STL file.

Ik zal wel even aan mijn baas vragen bij welk bedrijf zij laatst iet hebben laten vervaardigen.

.STl is een stereo litographie file, met max en rhino kun je bijvoorbeeld je project als stl saven.

specs

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

[url="http://www.materialise.com"]www.materialise.com[/url] (zitten in Belgie)

Doen o.a. aan stereolithografie en als je student bent maken ze er n leuk prijsje van. Is namelijk best duur! 60 centimeter is overigens vrij groot, dus je zou evt. ook naar laser-sinteren of CC frezen kunnen kijken (hoewel die overhang nog wel es n probleem voor frezen zou kunnen worden). Goedkoop en makkelijk is je model in plakken snijden (in software) en die plakken uitprinten en op plaatmateriaal van dezelfde dikte (als waarmee je in software gesneden hebt) overbrengen. Uitzagen, op elkaar plakken, en afschuinen, schuren, likken, etc. Succes!

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• maratropa
  • Niet online
ik hoor net van mijn baas dat ze het ook bij materialize gedaan hebben.

Een relatief klein modeletje koste toch wel 434 euro. Als student kun je er wel wat af krijgen denk ik, maar je moet nog wat andere bedrijfjes zoeken en een offerte aanvragen, er zijn vst wel goedkopere, en zelf doen is natuurlijk het meest el cheapo.

specs

Verwijderd

Ga eens informeren bij tno industrie, zit op het tu terrein eindhoven, is mischien wel in een soort projectje te gieten, dan zal het niet zo prijzig zijn. :)

Prijs is waarschijnlijk trouwens afhankelijk van de hoogte van het object.

Laatste keer dat ik bij tno was schrok ik wel van de enorme rotzooi van de mensen op hun bureaus, niet dat ik zelf zo opgeruimd ben maar toch.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 14:05

Tim Schuhmacher

abasios

Is het niet een manier om heel veel doorsneden parrallel aan elkaar te maken. En dan niet behangen als het ware of was dat wat je bedoelde met
Op donderdag 25 juli 2002 04:05 schreef GA!S het volgende:
Eventueel een mal (in delen) freezen en daar zelf met polyester weer een huid omheen maken.

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:34
GA!S op de tu delft Bouwkunde schijnen we volgend schooljaar ook een machine te krijgen die 3d modellen om kan zetten in tastbare objecten, Ik weet alleen niet in hoeverre dit realistisch is ofzo, misschien iets om in de gaten te houden...

KnowYourBeans

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 23:07
Mijn broertje heeft vroeger op de school ooit iets van hout moeten maken wat nagenoeg precies lijkt op je ontwerp. Hij had van hout gemaakt. De vorm is enigzinds gelijk. De witte lijnen op je ontwerp lijken op de nerven op het hout (of van de planken die tegen elkaar waren aan gelijmd). Zijn model is rond, vlak en massief. Ik denk dat jij iets anders wilt...

Daarnaast zijn er ook nog 3d printers die een 3D model op de computer in 3D kunnen uitprinten. Dat gebeurt door steeds elke dwarssnede een nieuwe laat van de juiste afmetingen toe te voegen. Dit heb ik ooit op TV gezien, ik weet niet of ze te krijgen zijn en of het betaalbaar is.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Heb wat mailtjes voor STL + 3d printing de deur uit gedaan, morgen een afspraak voor 3d freezen en half augustus zijn de mensen bij werktuigbouwkunde weer van vakantie terug. Even een aantal opties in de gaten houden. Alle info blijft welkom!

de betaler vervuilt

Verwijderd

wrote:
Dit moet omgezet worden naar een tastbaar ding. Afmetingen moet je denken aan 60x20x10 centimeters (schaal 1:100)

OOohhh...maar dat past goed bij mijn treinbaan! :))
Waarom niet 1:87? Kan je ook een aantal autotjes en mensjes plantage en verdere bebouwing in kwijt. En dat allemaal exact op schaal.Maar ja 1 op 100 komt wel dicht in de buurt.
Alleen je model heeft wel erg onrealistische vormen.
Maar hopen dat dit haalbaar is. Anyway...suc6 met deze uitdaging! ;)

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 01:06 schreef Thowra het volgende:
wrote:
Dit moet omgezet worden naar een tastbaar ding. Afmetingen moet je denken aan 60x20x10 centimeters (schaal 1:100)

OOohhh...maar dat past goed bij mijn treinbaan! :))
Waarom niet 1:87? Kan je ook een aantal autotjes en mensjes plantage en verdere bebouwing in kwijt. En dat allemaal exact op schaal.Maar ja 1 op 100 komt wel dicht in de buurt.
Maar hopen dat dit haalbaar is. Anyway...suc6 met deze uitdaging! ;)
omdat je in de bouwkunde niet met die maffe schaal van 1:87 werkt als die maffe treintjesfreaks doen ;)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 01:06 schreef Thowra het volgende:
Omdat je het niet vaak nog tegenkomt in het straatbeeld wil niet zeggen dat het onrealistisch is :+
De exacte bouwmethode + materialisering moet ik nog uitwerken, maar te bouwen is het zeker! (Is trouwens onderdeel van een nog veel complexer geheel, maar dat komt tegen het einde wel de renders van hier in W&G).

de betaler vervuilt

• maratropa
  • Niet online
yes vage gebouwen zijn cool.

specs

Pagina: 1