[Debian] kernel compile problemen

Pagina: 1
Acties:

• Bonno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-01 11:03
Ik heb debian woody op me servertje geinstalleerd, maar nu wilde ik iptables gaan draaien, dus maar ff een 2.4.18 kernel gecompiled met alle modules voor netwerkverkeer erbij.

Alleen op het moment dat ik "make bzImage" gedaan heb krijg ik een foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
gcc: Internal compiler error: program cc1 got fatal signal 11
make[3]: *** [serial.o] Error 1
make[3]: *** Deleting file `serial.o'
make[3]: Leaving directory `/usr/src/kernel-source-2.4.18/drivers/char'
make[2]: *** [first_rule] Error 2
make[2]: Leaving directory `/usr/src/kernel-source-2.4.18/drivers/char'
make[1]: *** [_subdir_char] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/kernel-source-2.4.18/drivers'
make: *** [_dir_drivers] Error 2
server:/usr/src/kernel-source-2.4.18# {standard input}: Assembler messages:
{standard input}:2331: Warning: end of file not at end of a line; newline inserted
{standard input}:2863: Error: unknown pseudo-op: `.secti'
cpp0: output pipe has been closed

Deze foutmelding komt ook als ik de kernel compile op de Debian-way: "make-kpkg -rev Server.1 kernel_image"

Ik heb al geprobeerd met een kernel-package, gcc, kernel-source uit 'sid' maar ik blijf dezelfde foutmelding krijgen.

Iemand enig idee wat ik fout doe?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Krijg je die error elke keer op hetzelfde punt? If not, dan zou ik maar es naar je hardware kijken (geheugen wsl.).

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Bonno
Ik denk niet dat het dat is, want ik had ook geprobeerd om een 2.2.20 kernel te compilen (dan maar ipchains dacht ik) en die ging wel helemaal goed in 1 keer (en dan zou dat toch ook niet moeten lukken?). Alleen daar zat geen driver voor me nic bij, dus wilde ik toch wel graag 2.4.x kernel aan de praat krijgen :(

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Jotti heeft gelijk, een signal 11 (SIGSEGV) van gcc komt in 9 van de 10 gevallen door een hardware probleem in plaats van een software probleem.

Je komt daar achter door even te zorgen dat gcc en de betreffende source files opnieuw van harddisk worden gelezen (en niet uit het geheugen). Doe dit direct na je seg.fault.

$ dd if=/dev/hdax of=/dev/null bs=1024k count=MEGABYTES
(en vervang MEGABYTES door jouw geheugen-grootte)

Type daarna gewoon nog eens 'make bzImage'.Als er dan nog een paar files extra worden gecompileerd weet je zeker dat het aan je hardware ligt.

Mogelijke oorzaken zijn in dit geval een te streng overgeclockte CPU en/of bus of ietwat 'verward' geheugen.

• Bonno
Op donderdag 25 juli 2002 08:43 schreef richardt het volgende:
<knip>
$ dd if=/dev/hdax of=/dev/null bs=1024k count=MEGABYTES
(en vervang MEGABYTES door jouw geheugen-grootte)
<knip>
Hartstikke bedankt, het werkte nu in 1 keer :)
kernel draait,
code:
1
2
server:~# uname -a
Linux server 2.4.18 #2 Fri Jul 26 00:27:40 CEST 2002 i586 unknown

Dit commando maakt dus je geheugen leeg ofzo :? of snap ik dit verkeerd?
(dan weet ik een beetje wat zo'n commando doet ipv het alleen maar domweg te gebruiken >:))

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Op vrijdag 26 juli 2002 01:37 schreef BarmyArmy het volgende:

[..]

Hartstikke bedankt, het werkte nu in 1 keer :)
kernel draait,
code:
1
2
server:~# uname -a
Linux server 2.4.18 #2 Fri Jul 26 00:27:40 CEST 2002 i586 unknown

Dit commando maakt dus je geheugen leeg ofzo :? of snap ik dit verkeerd?
(dan weet ik een beetje wat zo'n commando doet ipv het alleen maar domweg te gebruiken >:))
Het commando leest een grote hap gegevens van je harde schijf.
Het resultaat is dat de gegevens waarschijnlijk in je geheugen gecached wordt in de io buffers die al het beschikbare geheugen in beslag nemen.

Gevolg, als je hierna de kernel compilatie opnieuw opstart gebruik je waarschijnlijk een ander gedeelte van je geheugen waardoor de fout niet of ergens anders optreed.

Het lost het geheugen probleem dus niet op maar omzeilt het alleen.

Misschien is het tijd voor memtest :)

-edit-
typo :)

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

/me Daan vind dat een knap staaltje slim omzeilwerk
;)

• Bonno
* Bonno ook :+
Bedankt voor de uitleg en de hulp.
Zo leren we nog es wat hier op NOS ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Nou wil ik de pret niet bederven, maar dat gcc *deze* keer niet segvde wil niet zeggen dat het in orde is.

Dat gcc segvde is een teken dat er iets niet helemaal lekker zit, waarschijnlijk hardwarematig. Dat het maar één keer fout ging betekent dat het maar zelden fout gaat, maar je moet niet raar opkijken als je vaker rare dingen tegenkomt.

Het is ook mogelijk dat dit eenmalig was. Door invloeden van buitenaf (zoals zonnewind, magnetische velden, enz) komt het voor dat er 'spontaan' bitjes omvallen in je geheugen (dat is ook de reden dat parity en ECC geheugen bedacht zijn), maar dat zou erg zeldzaam moeten zijn.

Je kunt het beste nog een paar keer je kernel compilen (alleen compilen, installeren hoeft niet). Als het compilen vaker fout gaat dan moet je het toch hoogstwaarschijnlijk in je hardware zoeken. Als het na meerdere malen compilen niet is foutgegaan, dan was het misschien een eenmalig iets.

• Bonno
Ja ik snap wel wat je bedoelt idd, maar hij gaf wel alleen foutmeldingen bij kernel 2.4 en niet bij kernel 2.2, niet dat dat iets uit mag maken, maarja.

Het is idd wel zo dat ik nu ff dat geheugen in de gaten moet houden, maar ach het is maar een servertje die als enige nuttige mijn internet moet delen en alle andere deamons die ik draai zijn voor de fun :P.
Ik heb nog nooit problemen gehad dus als er nu opeens vaker dingen fout gaan dan merk ik dat gelijk en kan dan altijdd nog is kijken naar een ander stukkie geheugen.

tnx voor de waarschuwing iig.
Pagina: 1