Toon posts:

[PHP] Mijn providers laten me geen files schrijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal providers die PHP ondersteunen, maar geen enkele ondersteunt het schrijven naar (.txt)files. Kan ik ze bellen om dit alsnog te doen of is het toevallig algemeen bekend dat sommige dit niet (of wel) doen?

Ik krijg steeds:
code:
1
Warning: fopen("inhoud/home.txt", "a+") - Permission denied

Mijn persoonlijke servertje heb ik ingesteld dat het geen probleem is...

Dat "a+" is het dus, maar ik heb het echt nodig.

Alvast bedankt

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Uhm is het niet gewoon een kwestie van de rechten voor de directory goed instellen (CHMOD)?

• Zedonite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 21:07
Ik zou gewoon mailen, maar of ze het veranderen weet ik niet..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 02:36 schreef Orphix het volgende:
Uhm is het niet gewoon een kwestie van de rechten voor de directory goed instellen (CHMOD)?
OK, maar is dat mogelijk bij een provider dan? Zover ik weet moet ik het doen met de permissions van de hoster.

Ik weet dat het een geval van directoryrechten is. Maar daar kan ik zelf niks aan doen (?)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24

Apache

amateur software devver

probeer het eens via je ftp client aan te passen, of via php zelf, volgens mij behoorde chmod() gewoon tot een van de functie library's.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 17:59

Gerco

Professional Newbie

Doe eens phpinfo(), dan kun je zien of safe-mode aanstaat. Ik geloof het niet, want dan zou je een "Safe-Mode restrictions in effect"-actige melding krijgen, maar misschien is het handig om er toch even naar te kijken.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

en even expliciet een relatief pad opgeven, scheelt ook nog wel 'ns
code:
1
$fd = fopen ( './dir/file', 'a+' );

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:49

pietje63

RTFM

check eens:
[url="http://www.php.net/manual/en/function.chmod.php"]http://www.php.net/manual/en/function.chmod.php[/url] (voor de functie chmod = het instellen van de lees/schrijf/excute rechten)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Grum
  • Niet online
Als je geen rechten hebt om bestanden te schrijven heb je ZEKER geen rechten om die rechten goed te zetten zodat je WEL kan schrijven .. is ook wel logisch he ;)

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 09:33 schreef Grum het volgende:
Als je geen rechten hebt om bestanden te schrijven heb je ZEKER geen rechten om die rechten goed te zetten zodat je WEL kan schrijven .. is ook wel logisch he ;)
Uhm, beg to differ, meestal kan je met FTP wel de rechten goed zetten d.m.v. SITE CHMOD pathname, PHP draait niet onder je eigen user maar vaak onder nobody, en die heeft die rechten niet.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:49

pietje63

RTFM

Op donderdag 25 juli 2002 09:41 schreef PalmPal het volgende:

[..]

Uhm, beg to differ, meestal kan je met FTP wel de rechten goed zetten d.m.v. SITE CHMOD pathname, PHP draait niet onder je eigen user maar vaak onder nobody, en die heeft die rechten niet.
o, ik dacht omdat php lokaal draaide het vaak wel kon.. |:( (is er dan een manier om php die rechten wel te geven)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op donderdag 25 juli 2002 09:45 schreef pietje63 het volgende:

[..]

o, ik dacht omdat php lokaal draaide het vaak wel kon.. |:( (is er dan een manier om php die rechten wel te geven)
Kort gezegd, nee.(Alhoewel er manieren omheen zijn, maar dat is niet verstandig. Dat zou betekenen dat je php op user niveau moet draaien)

Maar als je de rechten van de directory veranderd zodat iedereen daar kan lezen en schrijven, dan kan PHP het ook.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 25 juli 2002 09:33 schreef Grum het volgende:
apache (en dus php) draait nog wel es onder een andere user he? ;)
Dus je hebt hier niet helemaal gelijk in...

• Grum
  • Niet online
Als je ziet waarop ik reply .. (op de post erboven) klopt het wel :)

Verwijderd

let er op in de meeste configuraties draait apache dus ook php op een andere user dan van wie de files zijn dus kan je niet andermans rechten aanpassen!

dit valt wel weer in te stellen in de config van php maar hoe dat precies ook alweer zat moet je ff uitzoeken op php.net staat volgens mij in het begin... van de documentatie

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als iedereen dezelfde dingen blijft herhalen schiet het niet op ;)

topicstarter:
Je zult de rechten van de folder waar je in wilt schrijven of de bestanden die je aan wilt passen handmatig goed moeten zetten.
Via ftp met bijv het commando chmod.
Waarschijnlijk moet je directories naar 777 chmodden en files naar 666.
(niet alle, alleen die gene die je wilt laten editten)

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 11:24 schreef ACM het volgende:
Als iedereen dezelfde dingen blijft herhalen schiet het niet op ;)

topicstarter:
Je zult de rechten van de folder waar je in wilt schrijven of de bestanden die je aan wilt passen handmatig goed moeten zetten.
Via ftp met bijv het commando chmod.
Waarschijnlijk moet je directories naar 777 chmodden en files naar 666.
(niet alle, alleen die gene die je wilt laten editten)
Tenzij het windowsdozen zijn, dan kom je hier geen stap verder mee... Dan moet je het aan de provider vragen of via een webinterface rechten van dirs veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reply, maar het is gelukt door te CHMODden via FTP.

Wat wel vreemd is dat als ik een bestand open om er alleen in te lezen, maar toch "a+" gebruik, dat hij dan op Linux niks leest en in Windows wel. Maar ja, geen probleem. Ik heb "a+" vervangen door "r" (wat ook beter is).
Pagina: 1