internet delen pc -> mac...

Pagina: 1
Acties:

• chux
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 01:03
hallo,

ik heb 'search' gebruikt maar niet precies gevonden wat ik zoek.

ik heb momenteel twee pc in een netwerk en deel mijn kabelinternet met winroute. dit gaat prima!
nu wil ik de client-pc tijdelijk vervangen door een iMac. helaas heb ik vrij weinig verstand van Macs.

ik heb op de pc-server alle instellingen hetzelfde gelaten, zowel de netwerk instellingen als de winroute instellingen.
op de mac heb ik in het tcp/ip regelpaneel de ethernet kaart handmatig geconfigureerd en hetzelfde ip-adres gegeven als dat de client-pc had (192.168.1.2), verder als subnetmask ook hetzelfde (255.255.255.0), als router-adres het ip van mijn server (192.168.1.1) en datzelfde ip-adres als naamserver-adres.
verder heb ik in Iexplorer op de mac als webproxy het ip-adres gezet van de server.
ik kan vanaf de server pingen naar de mac (weet niet hoe ik de pc ping vanaf de mac), maar internet delen lukt niet.
ook heb ik op de mac geprobeerd te configureren via dhcp-server, en heb dan dezelfde ip's opgegeven (behalve router-adres, die is "niet beschikbaar" staat er), maar dit werkt ook niet.

zou iemand mij kunnen vertellen wat ik op de mac verkeerd heb ingesteld, en hoe ik het dat wel moet instellen (in mac-dummy stijl).
mocht ik te weinig info hebben gegeven over instellingen laat het me dan weten.

alvast bedankt!

grtz,
chuck

• chux
hmm, is mijn verhaal te lang, of kan niemand mij helpen :'(

Verwijderd

Ik heb het via Analog X proxy gedaan.
Proxy installeren op server en dan zoals je beschreven hebt de mac naar de proxy(=server) laten connecten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Ik heb ook geen verstand van mac, maar eigenlijk is het heel simpel.

Laatst nog bij een klant gedaan, was dan alleen met een router ipv winroute.

Maar goed, komt op hetzelfde neer, als je winroute DHCP configged, laat je de mac gewoon alles via dhcp krijgen.

Ik geloof dat je wel ff ergens moet opgeven dattie via netwerk internet, en netwerk dhcp is.

Verder moet het dan perfect draaien, als je een pc eraan kunt hangen moet de mac op dezelfde settings werken.

TCP/IP = TCP/IP.

• chux
ik heb ook het idee dat het gewoon moet werken, aangezien het me een pc gewoon perfect gaat. ik heb op de mac ook via dhcp gedaan, maar het lukt nog niet.
is er niet iemand die een mac heeft in een pc netwerk, en me kan vertellen of er nog instellingen zijn die ik gemist heb?
ik probeer voorlopig even nog niet analog x proxy, ik moet het gewoon met winroute aan de praat zien te krijgen.
thanx..

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

'k heb ook geen mac (moet er niet aan denken, maargoed) , maar krijgt die mac wel een ip?

• chux
het is me nog niet gelukt te pingen vanaf die mac, heb nog niet uitgevonden hoe dat werkt...

Verwijderd

Hoi,

Op je iMac heb je een programma geïnstalleerd gekregen dat heet "WhatRoute". Daar zit een ping, traceroute en wat andere utils in.

Wat je moet doen op je mac is het volgende:
Ga naar Control Panels -> TCP/IP (of nederlands: Regelpanelen -> TCP/IP) als het een MacOS9 systeem is.
MacOSX: Apple Menu -> System Preferences en dan network icon klikken.
Je adapter moet ethernet zijn, en verder kan je of automatisch met dhcp aan of handmatig. Als je vanaf de server naar de mac kan pingen, dan doet de mac gewoon TCP/IP.

Vervolgens kan je op de mac (Control Panel -> Internet) aangeven welke proxy's er zijn. Echter, de voorkeur is om zonder proxyserver en met NAT te werken (zie handleiding WinRoute, die vermeld hoe dat moet).
Bij NAT hoef je nl niets met proxy in te stellen. Dan zal je server alle interne -> externe verbindingen vertalen, en alles lijkt van het externe adres af te komen.

HTH,

pj
Op zondag 28 juli 2002 00:36 schreef chux het volgende:
het is me nog niet gelukt te pingen vanaf die mac, heb nog niet uitgevonden hoe dat werkt...

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Op zaterdag 27 juli 2002 22:06 schreef chux het volgende:
is er niet iemand die een mac heeft in een pc netwerk, en me kan vertellen of er nog instellingen zijn die ik gemist heb?
Ja ik heb twee iMac's samen met 16 PC's in het netwerk.
Heb er zelf ook mee lopen knoeien, tot ik er achter kwam dat ik het interne modem moest uit schakelen.

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• chux
het lukt me nog steeds niet! het programma "WhatRoute" kan ik btw niet vinden op de mac.

hoe schakel ik die interne modem uit intro? ik kom wel bij het regelpaneel modem, maar zie niet hoe ik hem uit moet schakelen.

Verwijderd

"intern modem" uitschakelen is alleen op MacOSX.
welk OS draai je op de iMac? MacOS9 of MacOSX? Heb je links bovenin de menubalk een gekleurd apple-logo of een blauw apple logo?

pjnef

• chux
damn, eindelijk weer online.... maar nog steeds zonder mac op het net..

ik heb MacOS 9.02 geloof ik, met een gekleurd apple-logo bovenin. en het is me idd nog niet gelukt om het interne modem uit te schakelen.
ik heb nu ook geprobeerd op de server ICS aan te zetten, en winroute uit, om te checken of het daar aan lag. maar ik krijg de Mac gewoon nog steeds niet goed.
ben er wel achter, dat als ik op de Mac de 'Netwerk Kiezer' open, ik een verbinding met de server zou moeten kunnen maken, maar wanneer ik dit probeer, kan hij geen verbinding met server maken. terwijl ik vanaf de pc wel kan pingen naar de mac..

heeft iemand nog een idee wat ik op de mac verkeerd doe?

Verwijderd

paragraaf 1.5 blz 15 staan tips hoe het voor Kennisnet moet. Wellicht heb je er wat aan.
http://servicepunt.kennis...documenten/2001-deel3.pdf
of je kijkt bij de providers...
http://www.troublesathome...cintosh&page=instellenosx
Met Google had ik dit in 30 s gevonden: BTW ik heb dus geen bal verstand van een MAC.....

Verwijderd

Volgens mij moet je geen proxy instellen, je gebruikt tenslotte winroute.
Zet de webproxy in ie eens uit: als het goed is zoud ie nu wel moeten werken...

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

OgWok

U.N.C.L.E.

Kijk eens bij de Mac in TCP/IP regelpaneel. Staat er bij Configureer DHCP? Vul bij naam server adres het ip adres van de router in (Winroute pc). Staat Winroute op DHCP?

Voor de Mac is er een programma Whatroute. Daarmee kan je pingen tracen etc. Kan je zo van het net neerladen. (op de pc en dan op een flop naar de Mac :) )

Hier een plaatje (maakt het duidelijker):

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.demon.nl/GOT/mac_tcp1.JPG

Hier kan je Whatroute neerladen:

http://homepages.ihug.co.nz/~bryanc/

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• chux
Yes, thanx guys!!!
Ik heb jullie handleidingen doorgelopen, en het werkt nu. Heb alles nog eens opnieuw gedaan, maar kan eigenlijk niet met zekerheid zeggen wat ik nu wEl heb gedaan wat ik eerst niet had, maar het werkt :) Heb een ander klein probleempje, maar daar maak ik een nieuwe topic over.

Bedankt voor alle replies, kan een slotje op
Pagina: 1