Toon posts:

XP pc wordt telkens van netwerk gegooid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He Tweakerts,

ik heb een probleem met mijn netwerkje. Ten eerste

de setup
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    pc1     pc2 
    \     /
     \  /
       HUB
     /  \ 
    /     \
    server     pc3
     \
    \ 
     ADSLmodem

(thanks Bartjuh)

server : PII333/64Mb onder Win2k + SP2.
PC1: 1600+/512 MB onder XP prof build 2600
PC2: P4/512 MB onder WinXP prof build 2600
PC3: Duron1100/256 MB onder WinXP prof build 2600

IP adressen van alle pcs zijn handmatig ingesteld (192.168.0.x). Op alle pcs staat de default gateway en subnetmask en dns goed ingesteld.

het probleem

Elk van de clients wordt zo nu en dan van het netwerk gegooid, onafhankelijk van elkaar. Dus de ene keer mijn pc, dan weer die van een huisgenoot, etc.
Je kunt dan niet internetten en je hebt geen toegang meer tot andere pcs op het netwerk. Door op de client de netwerkverbinding te disablen en weer te enablen krijg je weer netwerk + internet terug.

extra info

Firewalls staan uit.

Als een der clients van het netwerk af ligt...

*kan deze niet pingen naar server of andere clients
*kunnen andere pcs ook niet naar de getroffen client pingen.
*brandt het lampje op de HUB nog wél
*brandt het lampje op de NIC nog wél
*ipconfig /release en vervolgens /renew levert de boodschap:
error: unable to contact your DHCP server. etc.

Waarom worden de clients steeds eraf gegooid? Iemand een suggestie?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

DHCP is dus gedisabled op alle pc's? en toch krijg je een DHCP error!?! en wat levert alleen 'ipconfig' op als de client goed zit; en wat als 'ie erafgesodemieterd is?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

.....(proest) |
/edit sorry, was ook op de Radio Bergeijk site naar oude afleveringen aan het luisteren.....

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 23:41 schreef Spider.007 het volgende:
DHCP is dus gedisabled op alle pc's? en toch krijg je een DHCP error!?! en wat levert alleen 'ipconfig' op als de client goed zit; en wat als 'ie erafgesodemieterd is?
DHCP ff nakijken. Ipconfig levert in beide gevallen hetzelfde op.

Verwijderd

Topicstarter
Even ip adressen geconfigged. Nu met DHCP. Echter, nog steeds hetzelfde probleem. Elk van de client pcs wordt zo nu en dan van het netwerk gegooid.
Kan dit uberhaupt van IP adressen / DHCP afhangen? Als de netwerkverbinding + internet sharing eenmaal goed tot stand is gebracht op een client is een probleem met DHCP / IP toch uitgesloten? Ik bedoel, de client heeft dan een ip dat voor die sessie gewoon vast staat.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Euhm..... Maar gebruýkje nu wel of nýet DHCP? Zo ja, wat ýs dan de DHCP server? Zo nee, staat overal DHCP uýtgeschakeld? Wat zýjn je ýnstellýngen van je server?

Je hebt nýet per ongeluk overal een vast IP aan gegeven op (per ongeluk) op je server ofzo DHCP aanstaan?

Blýjft de server wel constant op ýnternet? Of wordt-ýe er ook om de zoveel týjd vanaf gegooýd?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
Ips worden nu netjes toegewezen met DHCP vanaf de server. De server blijft (en bleef altijd) constant connected. HEt probleem ligt dus tussen de server en de clients, niet bij mijn ISP/ADSLmodem. Probleem is echter met DHCP nog steeds hetzelfde, dus aan vaste ips VS. dhcp ligt het niet.
Ik heb als test de hub uit het netwerk gehaald en 1 client direct via crosscable met de server verbonden. Dan blijft het netwerk gewoon staande.
Ik vermoed daarom dat het probleem in de hub zit, hoewel ik het gek vind dat clients onafhankelijk van elkaar van het netwerk worden gegooid. Heeft iemand een idee hoe een hub kapot kan zijn, zodat clients onafhankelijk van elkaar van het netwerk gegooid worden?
Ik leen van een vriend ff een andere hub/switch om te testen of het idd aan de hub ligt.

• Starky
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 19:28
Norton INternet Security misschien aan staan

ASUS P4C800 DELUXE, 1024 , x120GB WD 7200, Radeon 9500, 2 maal Dell TFT 20 inch, Sony DVD+RW, LiteOn 32

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Ik heb als test de hub uit het netwerk gehaald en 1 client direct via crosscable met de server verbonden. Dan blijft het netwerk gewoon staande
Is toch duidelijk... het ligt aan de HUB, of ie echt dekect is weet ik nie.

Probeer eens alle machines hard op 10Mb (100Mb) / Half-duplex te zetten. En bekijk het dan eens.

Succes.

• [ash]
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

[qoute]
Starky:

Norton INternet Security misschien aan staan
[/quote]

Vreemd dat het dan wel met een cross-kabel werkt ;)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
hub is niet full duplex, dus misschien dat daarom als iedereen van hub internet wil dat de server het met half duplex niet aan kan
probeer eens een switch en 100mb full duplex netwerkkaarten :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
[ash] schreef op 05 augustus 2002 @ 20:47:
[...]

Is toch duidelijk... het ligt aan de HUB, of ie echt dekect is weet ik nie.

Probeer eens alle machines hard op 10Mb (100Mb) / Half-duplex te zetten. En bekijk het dan eens.

Succes.
Ga ik proberen. Thanks.
ennuuuuh, kheb geen enkele firewall/securtity lopen, daar ligt het niet aan.

• TuLPMaN
  • Laatst online: 10-08 15:23
Ik heb hier laatste tijd te maken met hetzelfde probleem.

Onze situatie is als volgt:

Edimax Br6004 router die verbonden is met Cable Wanadoo Premium. Hieraan zitten twee computers direct verbonden (beiden XP), en een hub naar boven waar nog eens 2 computers aan zitten. Geen firewall's e.d.

Meestal werkt alles gewoon prima, maar afgelopen weken zijn er 3 verschillende computers een tijdje van het netwerk afgegooid: Je hebt geen toegang meer tot het netwerk en internetten lukt ook niet. Je ziet bij de status van het netwerk dan ook een 169.bla.die.bla adres, in plaats van een door DCHP toegewezen reeks 192.168.168.nogiets, bij Address Type staat er dan Automatic IP assignment i.p.v. Assigned by DHCP en bij Default Gateway staat er dan helemaal niks i.p.v. het adres van de router (192.168.168.230).

Vrijgeven/vernieuwen van het IP adres lukt ook hier dan niet. Bij de eerste 2 computers is het probleem verholpen door een beetje onsamenhangend te klooien met wat standaardinstellingen, er was niet echt 'iets' wat de boel weer verhielp. Nu is pc nummero 3 aan de beurt... ik zou toch wel graag willen weten of iemand snapt hoe dit precies zit....?

Bladiebla!

• StevenK
  • Laatst online: 15-08 22:43
TuLPMaN schreef op 08 februari 2004 @ 21:38:
Ik heb hier laatste tijd te maken met hetzelfde probleem.

Onze situatie is als volgt:

Edimax Br6004 router die verbonden is met Cable Wanadoo Premium. Hieraan zitten twee computers direct verbonden (beiden XP), en een hub naar boven waar nog eens 2 computers aan zitten. Geen firewall's e.d.

Meestal werkt alles gewoon prima, maar afgelopen weken zijn er 3 verschillende computers een tijdje van het netwerk afgegooid: Je hebt geen toegang meer tot het netwerk en internetten lukt ook niet. Je ziet bij de status van het netwerk dan ook een 169.bla.die.bla adres, in plaats van een door DCHP toegewezen reeks 192.168.168.nogiets, bij Address Type staat er dan Automatic IP assignment i.p.v. Assigned by DHCP en bij Default Gateway staat er dan helemaal niks i.p.v. het adres van de router (192.168.168.230).

Vrijgeven/vernieuwen van het IP adres lukt ook hier dan niet. Bij de eerste 2 computers is het probleem verholpen door een beetje onsamenhangend te klooien met wat standaardinstellingen, er was niet echt 'iets' wat de boel weer verhielp. Nu is pc nummero 3 aan de beurt... ik zou toch wel graag willen weten of iemand snapt hoe dit precies zit....?
Meest logische oorzaak: auto-negotiation/auto-detect.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• TuLPMaN
StevenK schreef op 08 februari 2004 @ 21:45:
[...]

Meest logische oorzaak: auto-negotiation/auto-detect.
Euh...instellingen van het NIC zelf? Daar heb ik nog nooit wat aan veranderd...

Bladiebla!

• StevenK
TuLPMaN schreef op 08 februari 2004 @ 21:51:
[...]

Euh...instellingen van het NIC zelf? Daar heb ik nog nooit wat aan veranderd...
Yep, want bij éénvoudige apparatuur kun je dit niet in de hub/switch configureren; als beide op auto staan, wil het nogal eens fout gaan. (overigens gaat dit ook met heel dure apparatuur nogal eens fout)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• TuLPMaN
StevenK schreef op 08 februari 2004 @ 22:00:
[...]

Yep, want bij éénvoudige apparatuur kun je dit niet in de hub/switch configureren; als beide op auto staan, wil het nogal eens fout gaan. (overigens gaat dit ook met heel dure apparatuur nogal eens fout)
Oke, maar het is ook voorgekomen dat dit probleem zich voordeed bij een PC die direct aan de router is aangesloten, dus zonder tussenkomst van de hub.

Op de een of andere manier kan de DHCP server geen IP uitdelen aan de betreffende PC. Ik begrijp nog steeds niet hoe dit precies te werk gaat, en waarom het soms mis gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door TuLPMaN op 08-02-2004 22:04 ]

Bladiebla!

• StevenK
TuLPMaN schreef op 08 februari 2004 @ 22:03:
[...]

Oke, maar het is ook voorgekomen dat dit probleem zich voordeed bij een PC die direct aan de router is aangesloten, dus zonder tussenkomst van de hub.

Op de een of andere manier kan de DHCP server geen IP uitdelen aan de betreffende PC. Ik begrijp nog steeds niet hoe dit precies te werk gaat, en waarom het soms mis gaat.
Maar ook die router doet aan auto-detect, dus dan kan nog steeds hetzelfde probleem opgaan.

(Ik had het laatst nog met een Compaq laptop op een 3com switch; pas nadat ik het ding op 10/half had gezet kreeg ik weer contact, ondanks dat alle lampjes de hele tijd de goede signalen gaven. Overigens was het wel frappant dat ik in de netwerk-settings alleen verzonden, maar geen ontvangen bytes zag.)

• TuLPMaN
Heel vaag... huisgenoot van wie de computer het niet deed had dus AdAware gedraaid... alles in quarantaine geknalt... daarna deed 'ie het niet meer. Restore-functie toegepast en alles werkt weer... wat zou AdAware dan hebben weggehaald zodat het niet meer werkte?

Bladiebla!

Pagina: 1