[Gentoo] Partitie maken op RAID0 device (promise)

Pagina: 1
Acties:

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Okeej, ik zoek me helemaal de pleuris. Ik heb eindelijk een distro die mn array ziet. op het array staan al 2 NTFS partities. Ik heb nog 10 Gig vrij. Vraag is: Hoe maak ik een partitie aan op het array tijdens de installatie.

ik heb al insmod ataraid & pdcraid gedaan.

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb toevallig vandaag (na 2 dagen klooien) Gentoo eindelijk aan de praat gekregen op mijn Promise RAID 1 array, dus dit is piece of cake voor mij nu ;)
code:
1
fdisk /dev/ataraid/disc0/disc

Hmmm, nu ik het nalees: ik heb geen idee of fdisk onder Linux vrolijk al de al aanwezige partities dumpt... Zoek dat eerst even uit zou ik zeggen ;)

• hightower
Op donderdag 25 juli 2002 01:21 schreef Pietb het volgende:
Ik heb toevallig vandaag (na 2 dagen klooien) Gentoo eindelijk aan de praat gekregen op mijn Promise RAID 1 array, dus dit is piece of cake voor mij nu ;)
code:
1
fdisk /dev/ataraid/disc0/disc

Hmmm, nu ik het nalees: ik heb geen idee of fdisk onder Linux vrolijk al de al aanwezige partities dumpt... Zoek dat eerst even uit zou ik zeggen ;)
Dat heb ik dus geprobeerd, maar in mn /dev/ataraid/disc0 dir staan 3 bestanden. part1, part2, part5

fdisk geeft een foutmelding dat hij het device niet kan openen en daarna dat hij niet kan schrijven. vervolgens sta je weer aan de prompt.

Nog andere suggesties???

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
De partities krijgen aan aparte device node... uiteraard kan fdisk dat niet openen :)

Je moet toch echt eens beter kijken naar een file genaamd 'disc' of dergelijk, die refereert naar de schijf in z'n geheel.

Verwijderd

Raid0 is geen raid1, en bij mij (promise raid controller, raid0) staan de partities als /dev/ataraid/dxpy, waarbij de 'x' de 'schijf' is, en de 'y' de partitie. Mijn linux partitie staat op /dev/ataraid/d0p5 bv.

• Pietb
  • Niet online
Mijn partities staan in /dev/ataraid/disc0/partX (waarbij de X dus een nummer is), deze notatie dien ik ook te gebruiken in fstab, maar zodra ik met grub aan de gang ga, moet ik ineens ook de notatie /dev/ataraid/dXpY (alleen voor de root=... optie) gebruiken...
Vraag me niet waarom, werken doet het ;)

• hightower
Op donderdag 25 juli 2002 13:49 schreef XTerm89D het volgende:
De partities krijgen aan aparte device node... uiteraard kan fdisk dat niet openen :)

Je moet toch echt eens beter kijken naar een file genaamd 'disc' of dergelijk, die refereert naar de schijf in z'n geheel.
tsja, die disc node daar vraag ik dus naar. en dat dxpx kan ik ok al niet vinden. Ik ben dus echt een beetje hopeloos.

• ParoXysm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-06 14:07
Hier staan 2 handleidingen voor het installeren van Gentoo op een RAID-Array, misschien heb je er wat aan.

[url="http://forums.gentoo.org/viewforum.php?f=12"]http://forums.gentoo.org/viewforum.php?f=12[/url]

Specs

• Pietb
  • Niet online
Op vrijdag 26 juli 2002 09:08 schreef hightower het volgende:
tsja, die disc node daar vraag ik dus naar. en dat dxpx kan ik ok al niet vinden. Ik ben dus echt een beetje hopeloos.
Wat voor output krijg je als je "insmod pdcraid" (na "insmod ataraid" dus) hebt uitgevoerd?

• hightower
Op vrijdag 26 juli 2002 11:36 schreef Pietb het volgende:

[..]

Wat voor output krijg je als je "insmod pdcraid" (na "insmod ataraid" dus) hebt uitgevoerd?
Dan zegt ie iets van RAID0 array found en dat het 2x 40 gig is. :)
en de /dev/ataraid/disc0/part1 en de part2 kloppen inderdaad. :)

• hightower
Okeej

fdisk /dev/ataraid/disc0/disc werkt inderdaad
gelukkig

maar bij de emerge rsync stap reset hij mn IDE channel 3.
Daarna reageert hij niet meer :(

Iemand suggesties?

Pagina: 1