NT4 VPN verbinding met ADSL/ISDN

Pagina: 1
Acties:

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem: Ik moet wat info inwinnen voor een klant van ons over een VPN verbinding.
Nou is dat opzich niet zo moeilijk maar ik zit toch nog met een paar vragen. (waarom zou ik dit anders posten.. :P)

huidige situatie:
  • NT 4 server met SP5.
  • Nu nog een ISDN verbinding via een Allied Telesyn AR140 router
  • later een ADSL verbinding
  • Windows 98 Client(s)
  • Goede beveiliging i.v.m. aansprakelijkheid
Nou ben ik nog niet helemaal zeker over de volgende dingen:

Veiliger is natuurlijk om de Allied Telesyn router te gebruiken en hun te laten inbellen of call back te doen of zo tezamen met een VPN tunnel. Ik ben echter bang dat de klant daar niet mee akkoord gaat vanwege de kosten van het inbellen met ISDN (vandaar de overstap op ADSL :?). ISDN is dus echt een laatste optie.

Ten tweede zit ik met het feit dat ik een goede beveiliging nodig heb en dus liever IPsec/l2tp wil gebruiken i.p.v. pptp. NT4 ondersteund echter alleen maar pptp (toch :?) en ik weet niet of het eventueel mogelijk zou zijn (en hoe) om een pptp verbinding over een pptp verbinding te doen (pptp tussen adsl modem en server en dan nog de vpn verbinding met iemand thuis)(modem tweaken is geen optie i.v.m. garantie modem :)).

Nou kan ik dus een router kiezen voor de ADSL verbinding. Maar het zou natuurlijk nog mooier zijn als de router het eindpunt zou zijn voor de VPN verbinding. Is er echter iemand die weet welke router dit kan (i.c.m. ADSL) en of deze dan een L2TP verbinding op kan zetten :?
Heb wel een [url="http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=prodspec&sku=3CR414492-US&pathtype=purchase"]3com[/url] router gevonden maar daar staat dat hij aan "VPN Initiation" doet en volgens mij geen VPN server is. dit is dus weer een dode weg.

De enigse oplossing die ik kan bedenken is een "normale" ADSL router te nemen en poort 1723 (pptp) te forwarden naar de NT4 server en op de NT4 server dan (de onstabiele :?) SP6a installeren met high encryption (128bit ipv 56bit wat nu het geval is). Er moet echter een betere/veiligere oplossing zijn...

Wie o wie heeft voor mij een oplossing :?

Eeuwige n00b

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Draytek router 2200 series, die kunnen zowel

-pptp
-ipsec
-l2tp

Kheb zelf ook 2 van die dingen staan om 2 vestigingen via het internet aan elkaar te knopen, deze 2 bellen bij elkaar in middels een VPN verbinding (lan2lan dus), niks geen portforwarding naar een nt4/2000 server, de VPN server zit in de router

nadeel: je kan maar met 6 mensen tegelijkertijd inbellen (kan ook minder zijn overigens, maar tis niet onbeperkt in ieder geval)

werkt als een speertje en je hebt er geen omkijken naar (en het is veilig!)

A wise man's life is based around fuck you

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Topicstarter
Probleem is alleen dat het bedrijf geen zin heeft om iedereen die bij hun wil inbellen een draytek router cadeau te doen voor die lat2lan verbinding.. ;)

en die lan2lan werkt volgens mij alleen maar tussen 2 drayteks. :?

het moet dus puur een server/client oplossing zijn waarbij je aan de client zijde zo min mogelijk in hoeft te stellen/installeren. (dat zal in dit geval alleen de [url="http://www.microsoft.com/windows2000/server/evaluation/news/bulletins/l2tpclient.asp"]L2TP client[/url] zijn).

Het is in ieder geval wel een stukje beter dan mijn oplossing :) Alhoewel je daar maar 1 router nodig hebt.. :P)

Als er geen andere nuttige suggesties zijn zal ik het zeker voorstellen aan ze.. :)

Eeuwige n00b

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op woensdag 24 juli 2002 22:24 schreef Leon het volgende:
Probleem is alleen dat het bedrijf geen zin heeft om iedereen die bij hun wil inbellen een draytek router cadeau te doen voor die lat2lan verbinding.. ;)

en die lan2lan werkt volgens mij alleen maar tussen 2 drayteks. :?

het moet dus puur een server/client oplossing zijn waarbij je aan de client zijde zo min mogelijk in hoeft te stellen/installeren. (dat zal in dit geval alleen de [url="http://www.microsoft.com/windows2000/server/evaluation/news/bulletins/l2tpclient.asp"]L2TP client[/url] zijn).

Het is in ieder geval wel een stukje beter dan mijn oplossing :) Alhoewel je daar maar 1 router nodig hebt.. :P)

Als er geen andere nuttige suggesties zijn zal ik het zeker voorstellen aan ze.. :)
hoeft niet, je zet 1 draytek neer op het hoofdkantoor, en thuis bel je middels win98/nt/2000/xp in middels een VPN connectie (zo werk ik ook vanuit huis)

ik bel op diezelfde draytek router op de zaak in, ..niks geen probleem,

A wise man's life is based around fuck you

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Topicstarter
en hoe zit het dan met authenticatie :?
Moet je een user aanmaken in de router of werkt het met certificaten (als het dus met IPsec gaat) :)

Eeuwige n00b