Er zitten wat krasjes onder mijn koelblok. Is het nog verstandig deze te gebruiken (door arctic silver erop te smeren), of kan ik dat maar beter niet doen?
hangt er een beetje vanaf hoeveel en hoe diep de krassen zijn.
Pics?
(heuh, dat heb ik nog niet eerder gezegd in een topic dat niet over vrouwen ging
)
Pics?
(heuh, dat heb ik nog niet eerder gezegd in een topic dat niet over vrouwen ging
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Hier een pic:

Ik zat er zelf aan te denken om het misschien weg te schuren met schuurpapier.

Ik zat er zelf aan te denken om het misschien weg te schuren met schuurpapier.
Verwijderd
Dan wel met polijstpapier natuurlijk, schuurpapier zou je je koelblok niet echt een plezier mee doen, is veel te ruw.
Gewoon arctic silver erop smeren is dus niet voldoende?
Verwijderd
Nee echt ff schuren polijsten dit ziet er niet goed uitOp woensdag 24 juli 2002 22:39 schreef Witsflow het volgende:
Gewoon arctic silver erop smeren is dus niet voldoende?
Verwijderd
alleen arctic silver is ruim voildoende, heeft echt geen effect op de koel prestaties, moet jij eens kijken wat die eerste thermoengines voor een groffe onderkant hadden, beetje prut er tussen en klaar
Hoe heb je dit ooit voormekaar gekregen??
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Ja, en jij dacht dat zeker.Op woensdag 24 juli 2002 23:44 schreef Hiro Shima het volgende:
alleen arctic silver is ruim voildoende, heeft echt geen effect op de koel prestaties, moet jij eens kijken wat die eerste thermoengines voor een groffe onderkant hadden, beetje prut er tussen en klaar
Een heatsink die van de onderzijde mooi gepolijst is met zeer fijn schuurpapier presteerd echt heel wat beter dan zo'n grof/beschadigd oppervlak.
Dit weet ik door eigen ervaring met een groot aantal verschillende heatsink/fan combo's.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G
Waarschijnlijk heeft hij de befaamde roze stikker er met een te scherp voorwerp, een mesje ofzo eraf gehaaldOp donderdag 25 juli 2002 01:41 schreef bobo1on1 het volgende:
Hoe heb je dit ooit voormekaar gekregen??
[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]
Ach dat valt toch nog wel mee? Die krassen zijn niet zo diep, Artic Silver vangt dat wel op, daar is het immers voor.
Een vriend van mij had ook zo-eits na het weghalen van de roze pad op een coolermaster, netjes AS erop gedaan en zijn temps waren stukken lager als met die pad.
Een vriend van mij had ook zo-eits na het weghalen van de roze pad op een coolermaster, netjes AS erop gedaan en zijn temps waren stukken lager als met die pad.
Met heel fijn schuurpapier schuren zou voldoende moeten zijn...
Hou er wel rekening mee dat de HS recht moet blijven, dus liefst op een glazen plaat schuren.
Hou er wel rekening mee dat de HS recht moet blijven, dus liefst op een glazen plaat schuren.
Bnet pindle#2913
[url="http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/prossu/index_eng"]http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/prossu/index_eng[/url]
hier een Howto voor het lappen (schuren/polijsten) van je cpu en cooler.
hier een Howto voor het lappen (schuren/polijsten) van je cpu en cooler.
Arctic silver is idd om oneffenheden tussen core en koelblok op te vullen. We hebben het alleen over minescule oneffeneden, niet over groeven van en halve milimeter diep ofzo.Op donderdag 25 juli 2002 09:22 schreef KillerAce_NL het volgende:
Ach dat valt toch nog wel mee? Die krassen zijn niet zo diep, Artic Silver vangt dat wel op, daar is het immers voor.
Beter dus een glasplaatje pakken en schuurpapier halen.
[url="http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/prossu/index_eng"]http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/prossu/index_eng[/url]
Op die site staat het door middel van de plaatjes alleen al goed aangegeven!
Suc6 ermee!
[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]
Verwijderd
die krasjes maken niet zo heel veel uit alleen mogen ze niet uitsteken want dan tillen ze het hele koelvlak van de core af (en kan je core ook breken als alle kracht op 1 uistekent punt staat). dat polijsten enzo is echt een beetje ovedreven het zal mischien een graad of twee schelen maar dat doet het ook als ik mn blok er afhaal en weer opdoe 
en theoretisch gezien is een licht gekrast oppervlak niet eens zo slecht. omdat het contact oppervlak verkleind wordt de contact druk weer hoger
en theoretisch gezien is een licht gekrast oppervlak niet eens zo slecht. omdat het contact oppervlak verkleind wordt de contact druk weer hoger
Verwijderd
Mag ik je even corrigeren? Wat jij zegt klopt voor geen meter.Op donderdag 25 juli 2002 11:45 schreef jona het volgende:
die krasjes maken niet zo heel veel uit alleen mogen ze niet uitsteken want dan tillen ze het hele koelvlak van de core af (en kan je core ook breken als alle kracht op 1 uistekent punt staat). dat polijsten enzo is echt een beetje ovedreven het zal mischien een graad of twee schelen maar dat doet het ook als ik mn blok er afhaal en weer opdoe
Polijsten maakt dus WEL uit en VEEL. Ik heb het nu 3x gedaan op verschillende koelblokken met soms meer dan 10 graden winst (was bij een Taisol, 13 graden er af en icm met AS3 15 graden er af). En ik niet alleen, meer mensen hier hebben het gedaan. Hoe ruwer het oppervlak hoe meer winst je haalt met polijsten.
Theoretisch gezien is een gekrast oppervlak NIET beter. Waarom niet? Nou, in die krassen gaat lucht zitten of AS in dit geval. En DAT mijn beste vrienden geleidt warmte toch echt een stuk slechter dan koper.
Zo zit het en niet anders, echt niet.
Edit: Zelfs bij mijn al heel gladde Alpha 8045 haalde ik er 5 tot 6 graden af. Plus nog 3 graden met AS3 ipv gewone prut. Met als resultaat 100Mhz erbij.
Hmmm, ik denk dat ze je nu nog steeds niet geloven hoor. Koelers worden niet voor niks met een gladde onderkant verkocht.Op donderdag 25 juli 2002 12:43 schreef Fewture het volgende:
[..]
Mag ik je even corrigeren? Wat jij zegt klopt voor geen meter.
Polijsten maakt dus WEL uit en VEEL. Ik heb het nu 3x gedaan op verschillende koelblokken met soms meer dan 10 graden winst (was bij een Taisol, 13 graden er af en icm met AS3 15 graden er af). En ik niet alleen, meer mensen hier hebben het gedaan. Hoe ruwer het oppervlak hoe meer winst je haalt met polijsten.
Theoretisch gezien is een gekrast oppervlak NIET beter. Waarom niet? Nou, in die krassen gaat lucht zitten of AS in dit geval. En DAT mijn beste vrienden geleidt warmte toch echt een stuk slechter dan koper.
Zo zit het en niet anders, echt niet.
Edit: Zelfs bij mijn al heel gladde Alpha 8045 haalde ik er 5 tot 6 graden af. Plus nog 3 graden met AS3 ipv gewone prut. Met als resultaat 100Mhz erbij.
Anders had elke koeler wel een paar butsen in de onderkant gehad
Verwijderd
Hey MOL.. Maak je nou een geintje of lees je gewoon niet goed?Op donderdag 25 juli 2002 13:44 schreef -=MOL=- het volgende:
[..]
Hmmm, ik denk dat ze je nu nog steeds niet geloven hoor. Koelers worden niet voor niks met een gladde onderkant verkocht.
Anders had elke koeler wel een paar butsen in de onderkant gehad
Ja, dat kan je niet met de cpu van tegenwoordig meer doen.Op donderdag 25 juli 2002 10:46 schreef -=MOL=- het volgende:
[..]
Arctic silver is idd om oneffenheden tussen core en koelblok op te vullen. We hebben het alleen over minescule oneffeneden, niet over groeven van en halve milimeter diep ofzo.
Beter dus een glasplaatje pakken en schuurpapier halen.
Op die site staat het door middel van de plaatjes alleen al goed aangegeven!
Suc6 ermee!
Een foute beweging en je schuurtje de hele core weg.
Verwijderd
Het gaat meer over de heatsink eigenlijk..Op donderdag 25 juli 2002 16:14 schreef O.D.Smolik het volgende:
[..]
Ja, dat kan je niet met de cpu van tegenwoordig meer doen.
Een foute beweging en je schuurtje de hele core weg.
Ik bedoel hoe ze dat doen op die site!Op donderdag 25 juli 2002 16:29 schreef Fewture het volgende:
[..]
Het gaat meer over de heatsink eigenlijk..
Check die pics maar...
Verwijderd
oopsOp donderdag 25 juli 2002 16:37 schreef O.D.Smolik het volgende:
[..]
Ik bedoel hoe ze dat doen op die site!
Check die pics maar...
Gister toch maar de stoute schoenen aangetrokken, en hem op een XP 1600 gezet zonder schuren/polijsten. Polijsten toch maar niet gedaan omdat ik bang was de onderkant niet geheel egaal te maken (dat er dus zegmaar een holling in zit) wat niet echt bevoordelijk zou zijn voor de temperatuur.
Hij wordt nu 59 graden, wat mij redelijk lijkt.
Als je hem egaal wilt polijsten moet je het op een glasplaat of een spiegel doen. Die is helemaal vlak dus alles gaat egaal.Op vrijdag 26 juli 2002 21:49 schreef Witsflow het volgende:
Gister toch maar de stoute schoenen aangetrokken, en hem op een XP 1600 gezet zonder schuren/polijsten. Polijsten toch maar niet gedaan omdat ik bang was de onderkant niet geheel egaal te maken (dat er dus zegmaar een holling in zit) wat niet echt bevoordelijk zou zijn voor de temperatuur.
Arctic Silver eronder wrijven is genoeg, want de microgaten worden dan opgevuld daar de AS. Dus het is beter dan schuren of polijsten e.d want dat molt je koelblok alleen maar meer.
dikzak
Sommige mensen snappen het gewoon niet.Op vrijdag 26 juli 2002 23:00 schreef Chello200 het volgende:
Arctic Silver eronder wrijven is genoeg, want de microgaten worden dan opgevuld daar de AS. Dus het is beter dan schuren of polijsten e.d want dat molt je koelblok alleen maar meer.
Arctic Silver is er niet om je grove heatsink glad te maken, maar om microscopische kleine oneffenheden (dus niet grove oneffenheden) op te vullen om alvorens een beter warmte geleidings oppervlak te krijgen tussen heatsink en core.
Arctic Silver is dus absoluut geen geleider van warmte.
Het is dus niet bedoeld om je heatsink glad te maken.
59 graden is dus zeker geen redelijke temperatuur. Gegarandeerd dat na het polijsten van je heatsink je temperatuur minstens naar de 50 graden gaat zakken wat dus echt wel beter voor je stabiliteit en levensduur zorgt van je systeempje.Op vrijdag 26 juli 2002 21:49 schreef Witsflow het volgende:
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G
Verwijderd
\Op vrijdag 26 juli 2002 23:15 schreef Rick2001 het volgende:
[..]
Sommige mensen snappen het gewoon niet.
Arctic Silver is er niet om je grove heatsink glad te maken, maar om microscopische kleine oneffenheden (dus niet grove oneffenheden) op te vullen om alvorens een beter warmte geleidings oppervlak te krijgen tussen heatsink en core.
Arctic Silver is dus absoluut geen geleider van warmte.
Het is dus niet bedoeld om je heatsink glad te maken.
[..]
59 graden is dus zeker geen redelijke temperatuur. Gegarandeerd dat na het polijsten van je heatsink je temperatuur minstens naar de 50 graden gaat zakken wat dus echt wel beter voor je stabiliteit en levensduur zorgt van je systeempje.
hehe levensduur
Arctic Silver gebruiken is WEL voldoende.
Geloof me nou maar....
Heb ik ook "laten" doen.
Werkt perfect als een soort stopverf...
Geloof me nou maar....
Heb ik ook "laten" doen.
Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!
als je et wilt schuren dan moet je et wel goed doen, en dat betekend heel de onderkant van het blok vlakken, anders issie strakkies niet meer recht, en dat maakt et toch een stuk minder, dan wordt het toch aantrekkelijker om er wat AS op te smeren en er niet meer naar om te kijken.
mogen we eens een closeup van de krassen?
mogen we eens een closeup van de krassen?
Op zaterdag 27 juli 2002 23:07 schreef XyonN het volgende:
Arctic Silver gebruiken is WEL voldoende.
Geloof me nou maar....
Heb ik ook "laten" doen.
als je het hebt laten doen, wat ben je dan voor tweaker, en wat weet je dan uberhaupt van tweaken?
het KAN wel, maar het zeker af te raden. Jah tuurlijk zal hij betere temps krijgen door er ASII op te smeren. Omdat ASII al een stuk beter is dan die koelprut.
Maar het is NIET goed. zeker niet.
Ik heb mijn koelblok gepolijst t/m 1200 grid schuurpapier en daarna met koper, en daarna zilverpoets. Om het geheel af te maken met sigaretten as (heeeeeel licht schuurmiddel). Nu is het net een spiegel, en temp 6 graden omlaag door alleen de koeler te polijsten.
ja we zeggen wel allemaal vanalles, maar we hebben geen vanallen de kras goed kunnen bekijken, misschien zijn ze wel helemaal niet zo diep. daarom.
eerst een closeup
eerst een closeup
- Probeer het eens met waterproofschuurpapier korrel +1500
- Probeer m anders dicht te solderen
- Gebruik goede dunne koelpasta
LOL...Op zondag 28 juli 2002 00:14 schreef Old_Sparky het volgende:
Dicht solderen ? Wat wil je met je soldeerbout beginnen aan de onderzijde van je heatsink ?
Het is grappig dat het altijd koelpasta genoemd wordt, maar dat is het dus absoluut niet. Dit spul koelt helemaal niet. Het vult alleen maar de microscopische oneffenheden (als je het tenminste gebruikt waar het voor bedoeld is) om zo een gelijk vlak te krijgen van je heatsink in combinatie met je core.
solderen op aluOp zondag 28 juli 2002 00:14 schreef Old_Sparky het volgende:
dat mag jij mij welles laten zien met normale soldeer
krasjes zijn NOOIT goed, dus dit maakt helemaal niks uit.Op zondag 28 juli 2002 00:01 schreef AtomicShockwave het volgende:
ja we zeggen wel allemaal vanalles, maar we hebben geen vanallen de kras goed kunnen bekijken, misschien zijn ze wel helemaal niet zo diep. daarom.
eerst een closeup
Pagina: 1