XP installatie loopt telkens vast

Pagina: 1
Acties:

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22
Een week geleden heb ik een nieuwe pc computer aangeschaft, na alles in elkaar geschroefd te hebben was het tijd voor de windows xp installatie. Dit ging niet zo makkelijk als ik had verwacht:

De installatie loopt telkens vast op het punt dat je de licensing agreement moet accepten. Zodra ik op F8 druk (agree) reboot de pc en begint de installatie opnieuw. Zonder foutmelding of blauw scherm, het rare is de Windows 98 geen problemen geeft, deze loopt echt als een trein.

mijn cofiguratie:

Epox 8K3A, Athlon XP 1800+, GF4MX440, 40gb Maxtor schijf ata 133, 40 speed cdrom, 265 mb PC2700 geheugen

Wat ik al geprobeert heb op het probleem op te lossen:
- installatie van HD, ipv cd
- Bios update
- Bios gereset naar fail/safe settings
- Andere HD ook Maxtor 15GB ata 66
- Andere videokaart: Diamond vipper v550 ipv GF4MX
- Andere Windows XP cd

IK ben nu echt ten einde raad, ik weet echt niet waar ik het zoeken moet. Heeft een van jullie mischien advies?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Vage (onverklaarbare) problemen zijn vaak het gevolg van brakke hardware. Ik had een tijdje geleden ook een PC waarop XP bijvoorbeeld er 2 minuten over deed om op te starten en om de haveklap crashte, terwijl windows Me als mijn favoriete lichaamsdeel liep :)

Bleek dus dat het geheugen er niet goed in zat. Maar het had evengoed een brakke HDD of een glitch in het mobo kunnen zijn.

日本!🎌

• mennoo
Maar waarom werkt windows 98 dan wel en xp niet. Als ik brakke hardware zou hebben zou win98 toch niet echt goed draaien lijkt mij.
Of zie ik dit verkeerd :?

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Controleer je geheugen eens met memtest86. Brak geheugen is bij mij al vaker de bron van vage problemen geweest.

WinXP en Win2K crashen niet "zomaar", daar zit in 95% van de gevallen iets in de hardware(-settings) niet goed.

• Fuzzillogic
Op woensdag 24 juli 2002 22:12 schreef mennoo het volgende:
Maar waarom werkt windows 98 dan wel en xp niet. Als ik brakke hardware zou hebben zou win98 toch niet echt goed draaien lijkt mij.
Of zie ik dit verkeerd :?
Kan zijn dat WinXP(-setup) juist een ander, hoger stuk van je geheugen aanspreekt dan win98.

Verwijderd

Was F8 niet bedoeld om extra drivers voor RAID controllers te installeren? OK is toch voldoende.....

Verwijderd

het zou ook weleens aan je cd-rom speler kunnen liggen. Probeer de windowsXP-cd eens in een andere. 'k Heb al een paar keer meegemaakt dat de winXP cd niet door iedere dvd/cd-rom speler evengoed gelezen wordt.

• mennoo
Op woensdag 24 juli 2002 22:18 schreef klausewitz het volgende:
Was F8 niet bedoeld om extra drivers voor RAID controllers te installeren? OK is toch voldoende.....
jij bedoeld F6, maar dat is een veel vroeger stadium van de installatie daar komt ie wel voorbij

• mennoo
Op woensdag 24 juli 2002 22:20 schreef morm666 het volgende:
het zou ook weleens aan je cd-rom speler kunnen liggen. Probeer de windowsXP-cd eens in een andere. 'k Heb al een paar keer meegemaakt dat de winXP cd niet door iedere dvd/cd-rom speler evengoed gelezen wordt.
Ik heb meerdere cd's en meerdere cd spelers geprobeerd, de installatie start van de hd, hij loopt al vast voordat de cd is gaan draaien

Verwijderd

en de masterbootrecord virusscanner van je bios staat uit ?

• mennoo
Op woensdag 24 juli 2002 22:27 schreef TweakMaster het volgende:
en de masterbootrecord virusscanner van je bios staat uit ?
helaas, dit maak ook geen verschil

• mennoo
tis waarschijnlijk mijn geheugen, heb een kwartier geleden memtest86 opgestart, hij geeft nu al 2 errors aan.

Hoe lang duurt het eigenlijk gem. om 256 mb te testen??

Verwijderd

Probeer eens de bios gewoon op default te zetten en kijk eens naar je latency van je geheugen in de bios.

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 23:15 schreef mennoo het volgende:
tis waarschijnlijk mijn geheugen, heb een kwartier geleden memtest86 opgestart, hij geeft nu al 2 errors aan.

Hoe lang duurt het eigenlijk gem. om 265 mb te testen??
[mierenneukmodus]
Waar haal jij 265MB reepjes ... stoer man :D
[/mierenneukmodus]

Ah never mind... het is al veels te laat :z sorrie.. :P

• mennoo
ik had het al aangepast voordat ik je post las. Tis idd veel te laat ik ga zo lekker :Z

• Fuzzillogic
Op woensdag 24 juli 2002 23:15 schreef mennoo het volgende:
Hoe lang duurt het eigenlijk gem. om 256 mb te testen??
Bij mij, 512MB PC2100 CAS2 in iets van 20-25 minuten. Ik heb dan wel de geheugentimings ietsje strakker gezet dan de specs, maar dat wordt weer gecompenseerd door de AMD761 northbridge die een iets tragere memorybus heeft dan Via.

Als je geheugen op alle standaardsettings fouten vertoont, dan is het gewoon brak. Brak geheugen is stuk geheugen, gevalletje garantie dus.

Overigens is het natuurlijk niet zeker of dat dan HET probleem is waarop de installatie van WinXP crasht.

• mennoo
Ik heb de hele nacht memtest aanlaten staan, tot mijn verbasing was ie vanochtend nog bezig, ik heb mijn pc maar gereset.
Als ik mijn geheugen op 133 drr zet krijg ik meteen in het begin al 2 errors. Daarna draait ie oneindig door
Als ik mijn geheugen op 166 drr zet krijg ik meteen 7 of 8 errors.

Doe ik iets verkeerd??

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Je doet niets verkeerd. Lijkt er op dat je geheugen brak is.

Of;
Gooi alles eruit en houd alleen wat strikt noodzakelijk is;
videokaart, 1 reepje geheugen, hd, cdrom. Om evt conflicten en brakke hardware uit te sluiten.

Heb je de HCL gecheckt..??

iRacing Profiel

• mennoo
Tis al een tijdje geleden dat ik dit topic heb geopend, maar ik zit nog steeds met het zelfde probleem. In de tussentijd heb ik win98 gedraaid maar nu wou ik toch wel eens xp kunnen draaien.
Ik ben er achter gekomen dat als ik in de bios de Internal cpu cache disable, gaat de installatie wel goed. (maar dan suppertraag, en dat is logish :) )

Betekend dit dat mijn processor stuk is? kan ik dit testen op een of ander manier?
Mocht de processor stuk zijn, waar ik nu wel erg bang voor ben, zit hier dan garantie op? Kan dit komen door bijvoorbeeld foute in montatie?

• Fuzzillogic
Je zegt zelf al dat als je memtest laat draaien (en die stopt idd niet *duhhh*) dat je dan errors krijgt. 1 error is al foute boel, simple as that.

Dat de installatie wel goed gaat als je cache disabled is niet echt hoopvol. Op je CPU zit ook garantie, als-ie niet te oud is. Die 1800+ lijkt me niet al te oud kunnen zijn. En ja, zou kunnen zijn dat je em zelf gesloopt hebt met statische electriciteit, maar goed, daar gaan we maar even niet van uit :)

Beste test lijkt me door even de CPU te swappen. Het zou alsnog aan het geheugen/mobo kunnen liggen..

• Cmdr_Satan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 13:35

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

Draai smartdrv.exe voordat je de installatie start!
Jat die gewoon van andere PC.. Bel desnoods aan bij buurman
Geloof dat je die alleen kan vinden op Win 9x OS-PC's en oudes
Moest bij nt 4.0 ook

Denk dat dit 70% van de stomme XP installatie vastloop problemen oplost

System specs

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Draai smartdrv.exe voordat je de installatie start!
"lees de draad voor je blaat" |:(

Het gaat hier om XP hoor.

日本!🎌

Verwijderd

_Thanatos_ schreef op 27 september 2002 @ 21:08:
"lees de draad voor je blaat" |:(

Het gaat hier om XP hoor.
Ja, en? Dat kan ook bij XP hoor. Als je niet van CD start tenminste. Vanaf floppy kan het prima, en kan je voor de start van winnt.exe gewoon smartdrv.exe laden.
Pagina: 1