probleem met setje

Pagina: 1
Acties:

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
zoals menig ander hier luister ik graag en vaak naar muziek :)
mijn setje (3cdwisselaar + tuner + tape + aux (=pc))) van JVC heeft echter een groot probleem: hij kan niet meer zachter!!
Volume kan je doen met afstandsbediening en met een draaiknop, en in die draaiknop zit het probleem. Als ik hem harder draai werkt het prima en zie ik het getal voor volume op het display oplopen, draai ik hem de andere kant op gebeurd helaas hetzelfde, soms gaat ie ff 2 puntjes omlaag maar uiteindelijk kan ik draaien wat ik wil, hij komt altijd op het hoogst. Nu had ik altijd de afstandsbediening dus heb ik er niet moeilijk over gedaan, daarmee wil het gewoon goed, maar de afstandsbediening is stukgegaan vandaag (eigen schuld) en nu moet ik wel naar mn muziek kunnen blijven luisteren zonder problemen van de buren. Ik heb het ding al opengeschroeft maar niks kunnen vinden (kon er ook niet echt goed bij).
Als iemand een idee heeft: heel graag!

Het betreft overigens [url="http://www.crazyg.com/jvc/mx_d302t.htm"]dit[/url]onaudiofiele setje.

Velocity-sensitive rotary encoder volume control <-- dat is dus stuk.

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Yup, dit probleem heb ik dus ook bij mijn Sony versterker.
De potmeter (volumeknop) is dan gaar gedraaid.
Godzijdank doet bij mij wel mijn afstandsbediening het nog. :)

Ik denk dat je het beste een nieuwe afstandbediening kunt scoren, al dan niet een universele. :)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• m-m
  • Niet online
Op woensdag 24 juli 2002 21:37 schreef Phase-Shifter het volgende:

Ik denk dat je het beste een nieuwe afstandbediening kunt scoren, al dan niet een universele. :)
ik kan.. bij de winkel waar ik m weg heb een nieuwe afstandsbediening halen, probleem is dat een vriend van me dat daar ook gedaan heeft voor een TV, kosten: 60 gulden. En mn geld is aardig op :|

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Tja, probeer dan eens wat contactspray "tussen" de volumeknop te spuiten, dan zou eventueel ook een (tijdelijke) oplossing zijn.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• m-m
  • Niet online
Op woensdag 24 juli 2002 21:41 schreef Phase-Shifter het volgende:
Tja, probeer dan eens wat contactspray "tussen" de volumeknop te spuiten, dan zou eventueel ook een (tijdelijke) oplossing zijn.
das een goed plan... ik ga het ff proberen brb
edit: de detective en de zaak van de verdwenen geleidespray

Verwijderd

Kan ook los contact zijn van de potentiometer zelf.
Audio setjes van jvc hebben vaak dat soort dingetjes.
Dan moet het voorfront eraf ,vergeet niet de cd klep eraf te halen (kan je omhoog eraf schuiven met la open)
Voordat je contactspray gebruikt kan je ook de potentiometer een stuk of 15 keer heen en weer draaien.
Als de potentiometer lam voelt ,(zeg maar zonder weerstand)
dan moet er een ander in.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Op woensdag 24 juli 2002 21:43 schreef m-m het volgende:

[..]

das een goed plan... ik ga het ff proberen brb
edit: de detective en de zaak van de verdwenen geleidespray
Laat je dan wel je versterker een tijdje uitstaan?

Anders ff nieuwe potmeter kopen, of gewoon eerst ff openschroeven en grondig reinigen.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• m-m
  • Niet online
Ik vraag me af of het wel een potmeter is, helaas zit het verborgen achter allerlei geprintplaat maar volgens mij werkt het net als een muis met een lichtbrugje dat checkt welke kant hij opdraait en hoe hard, als ik hem met de afstandsbediening bestuur draait het wielletje ook niet oid, zoals ik dat bij het geval in de huiskamer wel zie.

Dit idee haal ik overigens mijn snelle observaties en de term Velocity-sensitive rotary encoder volume control

Verwijderd

Ik kan het bericht van m-m bevestigen.

Er zitten waarschijnlijk een tweetal optocouplers in de volumecontrole, aan de hand van het fase verschil tussen de twee signalen wordt bepaalt of de volume hoger of lager moet gaan.

Dit gaat op de volgende manier

opto1 signaal______________--___________________________
opto2 signaal_______________--__________________________
= VOLUME OMHOOG

opto1 signaal_______________--__________________________
opto2 signaal______________--___________________________
= VOLUME OMLAAG

Waarschijnlijk is 1 v/d 2 optocouplers verstopt

M'n vriendin heeft namelijk hetzelfde ;(

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 17:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Juistem..
Het is helemaal geen potmeter...
GEEN contact spray erin... Dan word het alleen maar erger.

Het ding werkt optisch, dus heeft gewoon last van vuil.
Ik bedoel: als je een optische muis hebt gebruik je toch ook geen contact spray als ie vies is... ;)

Oplossing:
Schroef de boel uit elkaar, net zolang tot je er goed bij kan en blaas of maak de onderelen allemaal schoon....

Alles kan stuk.

Verwijderd

zelfde probleem bij een sony setje (3cd wisselaar etc), volume knop is onvoorspelbaar, een cm naar recht en hij springt op bijv op maximaal, of doet niets.. reparatie is te duur, maar hoe repareer je dit zelf?

Verwijderd

Simpel, precies zoals ze bij een technische dienst ook zouden doen: Uit elkaar halen, kijken wat er aan schort en evt. reinigen of vervangen. Problemen zijn er om opgelost te worden en zo'n groot probleem is dit volgens mij ook niet ;)

• m-m
  • Niet online
Op donderdag 25 juli 2002 12:57 schreef Airbag het volgende:
Simpel, precies zoals ze bij een technische dienst ook zouden doen: Uit elkaar halen, kijken wat er aan schort en evt. reinigen of vervangen. Problemen zijn er om opgelost te worden en zo'n groot probleem is dit volgens mij ook niet ;)
das minder makkelijk dan t lijkt, alle componenten zitten dicht opelkaar gefrut, om bij de volumeknop te komen moet ik het een en ander aan printplaten en flatcables losmaken, iets dat ik toch liever niet doe...
Pagina: 1