Toon posts:

Bios update voor 60GB ondersteuning op Chaintech M

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Chaintech 6LTM2 moederbord. Ik wil er een 60GB schijf aanhangen maar dat werkt niet echt.
Na een update te hebben gedownload kom ik tot de 30GB..

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? Een andere bios-update misschien? (of iets om het probleem te omzeilen met win2000)..

dank! :)

edit: er was al een topic over maar daarvan vond ik de titel niet echt een duidelijke omschrijving hebben..

*wil snel antwoord op vraag* :)

Verwijderd

Topicstarter
echt niemand? :'( :P

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Uh... Win NT pakt mijn 60Gb schijf iig gewoon buiten de bios om :)

Of 2k dat ook kan, dunno..

Anders moet je toch een brakke oplossing zoals Ontrack of een andere diskmanager installen. Niet mijn voorkeur.

Ik zou gewoon een UDMA 100 / 133 kaart erin hangen, heb je weer genoeg poorten vrij, en heb je wel wat winst.... U33 -> U133 is wel de moeite waard.

Aan de andere kant.. 6LTM2 is een LX bord, dus supersnel zal ie niet worden :)

btw: een kick na een uurtje is niet nodig, beetje geduld mag wel, kick na een uurtje of 24 ofzo

en als je echt haast hebt, dan breng je die pc toch naar je dichtstbijzijnde pc toko en laat je hun 't ff fixen??
Gewoon kaartje erin en klaar

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je advies! Ik ga proberen of 'ie gewoon gevonden word onder win2000. :)

De reden dat ik 'm kickte is simpel.. Het is zo frustrerend om nieuwe hardware te kopen en er niets mee te kunnen..

Enne, zo'n ATA 133 kaart vond ik op dit moment ook niet echt de beste oplossing, dan wacht ik liever ff en koop ik meteen een nieuw moederbord..en een nieuwe cpu, een nieuwe videocard etc etc.. :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Overigens, als je zo'n schijf binnen Windows 2000 als FAT32 formatteert, dan zul je geheid niet verder dan 32GB kunnen. In dit geval zul je NTFS moeten gebruiken of gewoon op de ouderwetse manier partitioneren/formatteren (fdisk enzo). Zo'n 6TLM2 moet zeker wel schijven tot 137GB kunnen addresseren :)

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet ik natuurlijk ook de FDISK van win2000 hebben?
Ik had het al geprobeerd met de FDISK van m'n win98 bootflop maar toen kwam 'ie niet verder dan rond de 30GB..dat ligt dus aan FAT32? weer iets geleerd! :)

Als ik 'm niet laat detecteren door m'n bios, ziet FDISK 'm dan wel? en kan ik 'm dan dus ook gewoon draaien onder win2000? zou te mooi zijn! :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je moet hem juist wel laten auto-detecteren door de BIOS. Let er vooral op dat de "LBA mode" wordt gebruikt. Anders kun je proberen de modus op "auto" te laten zetten.

De southbridge van de 440LX chipset is voorzien van 28bits LBA addressering, dus in theorie moet je de hele 60GB wel kunnen zien. Daarnaast meen je ook "ongeveer 30GB" te zien, terwijl de LBA grens gewoonlijk bij 20GB zit :)

• DJSmiley
Op donderdag 25 juli 2002 11:28 schreef phaelanx het volgende:
Dan moet ik natuurlijk ook de FDISK van win2000 hebben?
Ik had het al geprobeerd met de FDISK van m'n win98 bootflop maar toen kwam 'ie niet verder dan rond de 30GB..dat ligt dus aan FAT32? weer iets geleerd! :)

Als ik 'm niet laat detecteren door m'n bios, ziet FDISK 'm dan wel? en kan ik 'm dan dus ook gewoon draaien onder win2000? zou te mooi zijn! :)
Gewoon erin hangen, starten, geen fdisk gebruiken, gebruik gewoon diskmanager van 2000...
als admin inloggen, rechts-klik deze computer, beheren, schijfbeheer
daar kun je gewoon grafisch de partities maken enzo... vanuit windows.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 11:35 schreef BalusC het volgende:
Je moet hem juist wel laten auto-detecteren door de BIOS.
[...]
Daarnaast meen je ook "ongeveer 30GB" te zien, terwijl de LBA grens gewoonlijk bij 20GB zit :)
Dat heb ik geprobeerd maar die bios komt niet verder dan 30GB, niet 20GB..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 11:35 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Gewoon erin hangen, starten, geen fdisk gebruiken, gebruik gewoon diskmanager van 2000...
als admin inloggen, rechts-klik deze computer, beheren, schijfbeheer
daar kun je gewoon grafisch de partities maken enzo... vanuit windows.
Dit lijkt me toch wel de handigste oplossing eigenlijk! :) Ga'k proberen, tenzij iemand me ervan kan overtuigen dat dit helemaal niet handig is.. :P

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Of je gebruikt iets als EZbios. Wanneer het een Maxtor schijf is kun je dat zonder problemen op hun website downloaden.

Vandaag geen signature

Verwijderd

Topicstarter
Wat een hoop goede ideeen!

/me is erg content :P

• DJSmiley
Op donderdag 25 juli 2002 11:47 schreef Telco het volgende:
Of je gebruikt iets als EZbios. Wanneer het een Maxtor schijf is kun je dat zonder problemen op hun website downloaden.
Die diskmanager zoals ontrack of ezbios had ik in mn 1e reply al genoemd :)

vind het zelf echter niet echt handig.. vraag me af trouwens of zoiets ook werkt voor een 2e hd, normaal wordt zoiets bij boot vanaf de 1e disk geladen

Verwijderd

Topicstarter
*download MaxBlast* (oftewel EZbios)

en nu maar hopen..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 11:49 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Die diskmanager zoals ontrack of ezbios had ik in mn 1e reply al genoemd :)

vind het zelf echter niet echt handig.. vraag me af trouwens of zoiets ook werkt voor een 2e hd, normaal wordt zoiets bij boot vanaf de 1e disk geladen
MAar je moet wat hé, als de fabrikant van je Mobo te lui is om een goede update neer te zetten.. :{
je kunt dat EZbios trouwes ook gebruiken voor een tweede schijf, hij laadt het progje namelijk van een diskette tijdens booten..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe heb je de Maxtor overigens gejumperd? Ze kennen ook een [url="http://service.maxtor.com/rightnow/images/ac.htm"]CLJ jumper instelling[/url] (Capacity Limitation Jumper). Deze jumper moet eruit, mocht je verder dan 32GB willen gaan :)

• DJSmiley
Op donderdag 25 juli 2002 12:43 schreef BalusC het volgende:
Hoe heb je de Maxtor overigens gejumperd? Ze kennen ook een [url="http://service.maxtor.com/rightnow/images/ac.htm"]CLJ jumper instelling[/url] (Capacity Limitation Jumper). Deze jumper moet eruit, mocht je verder dan 32GB willen gaan :)
Mjah, idd, zou zelfs kunnen ja dat die 32Gb jumper er nog opzit :)

Verwijderd

Topicstarter
*hoest onopvallend om volgende zin niet op te laten vallen*

Zou bets kunnen ja, dat 'ie er nog op zit.. Ik vind die jumpersettings nogal wazig aangegeven. Het lijkt alsof je er twee nodig hebt ofzo.. terwijl ik er maar 1 heb. Of zal ik 'm maar gewoon helemaal niet jumperen? :P

/me heeft idee

zo ziet het eruit:

':::: (die apostrophe is ook een punt eigenlijk)

Waar moet nou dat dingetje? /me begint wanhopig te worden..

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik 'm snap.. Zonder jumper (incl. 'clj') staat 'ie als slave! Waarom zouden ze eigenlijk in godfrieds naam een clj op een 60GB schijf zetten? is toch idioot! :P

Verwijderd

heb hier ook zo`n mobotje maar 60 gig wil dus niet lukken :(

en EZ bios wil niet samen met XP werken :(
Pagina: 1