Freesco op een 20 gig Hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

• AEZscf
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 13:46
Hoe krijg ik dit voor elkaar?? Want ik heb het al een beetje geprobeerd. Wil de harde schijf partitioneren zodat hij later als fileserver kan dienen dmv Samba.
Om freesco te installeren moet er dus eerst msdos op geïnstalleerd worden. Dit doe ik op de c partitie van 300 mb. Maar als ik de msdos heb geïnstalleerd kan ik niet naar mijn andere partities gaan. Hoe kan dit??
Gebruik ms-dos 6.2 en heb om te partitioneren een nieuwere versie van fdisk moeten gebruiken want die van msdos deed het niet. En in welk formaat moet ik ze partitioneren, fat16??

Misschien dat een van jullie freesco al op een grote hd aan de praat heeft, wil die dan vertellen in welke stappen deze het voor elkaar gekregen heeft??

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Misschien dat je [url="http://www.freesco.org/freesco/p2.shtml"]hier[/url] wat aan hebt.

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Ooooe..20 gig...wel een beetje aan de krappe kant he? :P

Als je wilt dat MS-Dos ze kan zien moet je ze idd formateren als fat16

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• AEZscf
Ik weet wel hoe ik freesco op een harde schijf moet zetten, hij staat nu ook wel op één.
Maar wil hem nu op een 20 gig zetten, en als je mijn verhaal goed gelezen had kreeg ik het met het partuitioneren in combinatie met msdos 6.2 niet voor elkaar. En daarom wil ik weten of iemand anders dit ook al heeft gedaan en mij daar tips over kan geven.

Verwijderd

dat klopt, MS dos ondersteund alleen kleine schijfje.
het besturingssysteem is namelijk fat16, die ondersteund als maximale partitie-omvang 2 GB.
Gebruik een ander programma om de partities aan te maken,
bijv. partition magic of als je die kan gebruiken linux Fdisk. <-- Mijn favoriet.

groter dan 2 GB krijg je dus erg rare fouten mee.
fat 32 heeft een limiet van ongv. 32 GB dus dat wil wel.
maat dos snapt niet hoe die een fat tabel van fat 32 moet lezen. (beetje effect alsof het chinees is voor 'em).

Probeer het door een kleine C: aan te maken (2 GB), en een grote van 18 GB.
install op die 2 GB je Freesco en dos (ben daar niet bekend mee hoor) en mount als je in linux ben die 18 Gb als een /data ofzo met als bestandssysteem ext2. Dan kan je die later via Samba delen.

Succes ermee,
(Disclaimer: ik hoop dat het helpt, maar ik weet niets van hoe freesco werkt, maar ik vertel dit omdat jij zij dat je freesco uit dos moet opstarten/installeren)

edit:

wat jij wil berijken kan je met elke andere linux distro ook hoor, gewoon installeren met expert mode, en alleen de dingen die jij echt nodig hebt installeren, (base system met samba)dan heb je dat DOS gedoe ook niet.

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:46

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

kijk eens op het forum van [url="http://www.freescosoft.com"]www.freescosoft.com[/url]

Volgens mij heeft dingetje een package gemaakt om vanuit Freesco (draaiend vanaf een FAT-partitie) een ander type FS te mounten.....

ik heb inmiddels zelfs de link al gevonden:

[url="http://www.freescosoft.com/cgi-bin/ib3-freesco/ikonboard.cgi?s=3d3fc6f16290ffff;act=ST;f=2;t=44"]http://www.freescosoft.com/cgi-bin/ib3-freesco/ikonboard.cgi?s=3d3fc6f16290ffff;act=ST;f=2;t=44[/url]

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i, BMW R1300 GS Adv ASA.

• AEZscf
Probeer het door een kleine C: aan te maken (2 GB), en een grote van 18 GB.
install op die 2 GB je Freesco en dos (ben daar niet bekend mee hoor) en mount als je in linux ben die 18 Gb als een /data ofzo met als bestandssysteem ext2. Dan kan je die later via Samba delen.
Aan zo iets zat ik ook te denken, wil dan de partities als volgt maken:
C: 300 mb Dos en Freesco fat 16
d: 700 mb fat32
e: 2000 mb fat32
f: 17000 mb fat32

Kan dan de eerste partitie formateren en dos en vervolgens freesco er op gooien.

Dan zeggen jullie dat ik de rest moet mounten. Moet ik die dan ook nog eerst vanuit linux formateren, en hoe moet ik dat doen??

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Ik raad je aan om eerst de nodige documentatie te lezen. Voor dit soort onderwerpen zijn nl al de nodige howto's en manuals geschreven. Vooral het mount stukje word letterlijk uitgelegt in de faq van freesco en is eigenlijk bijna in elke distro faq te vinden.
Een beetje moeite doen is nl wel een vereiste hier. Je kan en hoeft niet alles te weten, maar het is niet de bedoeling dat er hier gediscuseert gaat worden over zaken die op half internet te vinden zijn.

Verwijderd

Kijk ook eens bij ipcop.org... Is ook een goede firewall als je toch 20Gb hebt..

• AEZscf
Ik heb ook wel een nodige research gedaan. Maar ik kan er dus niet uitkomen.
Als je nou gewoon met concreete links komt waar ik wat aan heb en niet van dat onneuzele commentaar geven.
Er worden vaak in topics onnodige vragen gesteld maar nog vaker word er onneuzel op geantwoord. Iedereen weet zo langzamer hand wel dat je eerst zelf moet zoeken.

Maar goed, als er iemand wel iets serieus te vertellen heeft zijn ze natuurlijk welkom.

Verwijderd

Okee even serieus dan:

Zo.. Ik hoor het al.. Jij wilt erg graag geholpen worden... Zo kom je er wel man! :Z

• AEZscf
Ik wil dus gewoon weten of de bovenstaande indeling goed is en dan vooral geled op de schijfen d e en f. Of dat ik daar beter een ander bestandssysteem op kan zetten in plaats van fat32. Ze moeten wel gebruikt gaan worden met samba

• AEZscf
heb de indeling maar gemaakt zoals hierboven ergens staat vermeld.
Freesco geïnstalleerd en draaiend.

Alleen kan ik nu mijn partities niet mounten
hda 2 hda3 en hda4 bestaan gewoonweg niet, ze staan ook niet vermeld in /dev/
Hoe kan dit nu dan??

Verwijderd

Ik zou als ik jou was de freesco-dos partitie zo klein mogelijk houden. Vervolgens installeer je die e2fs package die hierboven genoemd is (incl. link) en maak je van de rest van de schijf een ext2 partitie.

Op deze wijze heb je een fileysteem wat makkelijk 20Gb aankan en ook nog snel is..

Dus GEEN fat32 partitie, maar 1 partitie dos en 1 partitie ext2...

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 18:41 schreef Sloepe het volgende:
heb de indeling maar gemaakt zoals hierboven ergens staat vermeld.
Freesco geïnstalleerd en draaiend.

Alleen kan ik nu mijn partities niet mounten
hda 2 hda3 en hda4 bestaan gewoonweg niet, ze staan ook niet vermeld in /dev/
Hoe kan dit nu dan??
Je moet de device files aanmaken met mknod... Het major nummer moet gelijk blijven, het minor nummer hoog je steeds 1 op.

mknod /dev/hda2 c 4 2 (voorbeeld, de nummers kloppen NIET!)

Je kunt het major nummer halen uit ls -als /dev/hda het minor nummer hoog je nu per hda partitie steeds 1 op. En volgens mij heb je niet goed opgelet, want hierboven staat (behalve jou indeling) niets over meer dan 2 partities, welke jij klaarblijkelijk wel hebt nu...

• AEZscf
Aan zo iets zat ik ook te denken, wil dan de partities als volgt maken:
C: 300 mb Dos en Freesco fat 16
d: 700 mb fat32
e: 2000 mb fat32
f: 17000 mb fat32
Ik zal het eens gaan proberen, hoe werkt dat met die package, gewoon installeren en dan is het goed??
Zal morgen eens verder gaan met prutsen.

Verwijderd

Je kan het package installeren en dan heb je o.a. fdisk en mke2fs. Met deze 2 tools kan je een partitie aanmaken en deze formateren.
Pagina: 1