Mobo zonder IDE bridge support

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55
Noem je zo'n ding eigenlijk wel ide bridge? las ik ergens.

Anyways.. ik heb 17 machines waar even linux op moet (8>.

Mobo'tje: P4B533, of iets wat er veel op lijkt. Hier zit een intel IDE bridge in.

Na 't installeren van gentoo met 2.4.18 wou ik dma wel eens even aanzetten..
code:
1
Operation not permitted

En gaan DMA dus. Na wat gezoek op google groups zag ik 1 iemand die er ook mee zat, zelfde probleem.

Heeft iemand enig idee hoe ik toch met DMA kan gaan werken? Niet zo _super_ belangrijk omdat ze maar een lullig taakje uit zullen gaan voeren, maar wel netjes om ze optimaal te benutten.

Verwijderd

Het zal niet veel hulp bieden, maar een vriend van me had net hetzelfde probleem voor op z'n spiksplinternieuw Pentium IV bordje. DMA is op geen enkele manier aan te krijgen met de huidige 2.4.18 kernel en hdparm.

Misschien zou je eens kunnen proberen je kernel de patchen naar een preX-versie van 2.4.19, of een CVS build van hdparm proberen. Misschien een bug report filen bij de maintainer van hdparm bij Gentoo ? Misschien weet die persoon iets meer van dit probleem uit ervaring of zo als builder :?

• jep
Zal morgen eens een PRE proberen, en laatste hdparm. Goede punten..

Denk je trouwens dat 't slim is om ermee te draaien, remote? Zonder internet, met hele simpele tasks. Moet wel stabiel blijven..

Het heeft alleen invloed op de snelheid van de harddisk, toch? Geen probleem bij 't spelen van een wavje oid. dus?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Heb je wel (bij 'IDE, ATA and ATAPI Block devices' in de kernel config) 'Intel PIIXn chipsets support' en 'PIIXn Tuning support' aangezet??
Die PIIXn driver heb je zowieso nodig (i845 chipset = PIIX4 IDE controller) en, volgens de helptekst in de kernelconfig, heb je die tuningsupport nodig voor DMA support.
Op woensdag 24 juli 2002 21:27 schreef jep het volgende:
Het heeft alleen invloed op de snelheid van de harddisk, toch? Geen probleem bij 't spelen van een wavje oid. dus?
Ja, maar als dat wavje van de harde schijf gelezen wordt...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Een vriend van me draait al bijna een half jaar een -AC gepatchte 2.4.18 kernel op een zwaar belaste game- en www server. Dat ding is een Dual 1.7XP en het zit nog met loads van ~5.0. Die kernel is nog nooit op z'n bek gegaan.

Zoals Operations al heeft opgemerkt, moet je je er zeker van vergewissen dat je de juiste opties hebt aangevinkt. Lees eventueel ook de docs, of zelfs de comments van de relevante kernel sources voor enige tips.

Geheel off-topic, maar 2.4.19 laat nu toch al heel lang op zich wachten :(

• jep
Op woensdag 24 juli 2002 21:39 schreef Operations het volgende:
Heb je wel (bij 'IDE, ATA and ATAPI Block devices' in de kernel config) 'Intel PIIXn chipsets support' en 'PIIXn Tuning support' aangezet??
Die PIIXn driver heb je zowieso nodig (i845 chipset = PIIX4 IDE controller) en, volgens de helptekst in de kernelconfig, heb je die tuningsupport nodig voor DMA support.
Yes, i did..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
audiokist root # hdparm /dev/hda | grep dma
 using_dma    =  0 (off)
audiokist root # hdparm -d1 /dev/hda

/dev/hda:
 setting using_dma to 1 (on)
 HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
 using_dma    =  0 (off)
audiokist root # cat /proc/pci | grep IDE
    IDE interface: PCI device 8086:24cb (Intel Corp.) (rev 1).
audiokist root #

Type nummer van dat IDE ding is me even ontschoten, zal morgen kijken :).

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Het lijkt er (gezien die /proc/pci) op dat hij hem toch niet herkend of de goede driver niet heeft.
Ik heb zelf hier een broertje van dat mainboard (Asus P4B) en bij mij zegt ie:
code:
1
2
deepthought root # cat /proc/pci | grep IDE
    IDE interface: Intel Corp. 82801BA IDE U100 (rev 18).

(dit is overigens kernel 'v2.4.19-gentoo-r7' - dat is dacht ik 2.4.18 met extra patches van gentoo)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
ik draai op al mijn pc's (server/workstations) Kerenl 2.4.19-rc3-ac3 en deze draait zeer stabiel. Nog geen moeilijkheden gehad. Met 2.4.18 had ik regelmatig compilerfouten en die heb ik nu niet meer.
Op woensdag 24 juli 2002 21:54 schreef jep het volgende:

[..]

Yes, i did..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
audiokist root # hdparm /dev/hda | grep dma
 using_dma    =  0 (off)
audiokist root # hdparm -d1 /dev/hda

/dev/hda:
 setting using_dma to 1 (on)
 HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
 using_dma    =  0 (off)
audiokist root # cat /proc/pci | grep IDE
    IDE interface: PCI device 8086:24cb (Intel Corp.) (rev 1).
audiokist root #

Type nummer van dat IDE ding is me even ontschoten, zal morgen kijken :).
Je IDE-controller wordt inderdaad nog niet ondersteund. Wat je kunt doen is je chipset opzoeken en in de changelog van kernel 2.4.19-rc3 (eventueel ac3) kijken of je chip intussen gesupport wordt. :)

suc6

PS. dit heeft weinig met hdparm te doen. een bugreport indienen helpt je niet. is puur een kernel issue :)

Verwijderd

Ik geloof dat vanaf 2.4.19-pre10 de support voor ICH4 in de kernel zit (ingezonden door Alan Cox).

• LollieStick
Op woensdag 24 juli 2002 21:45 schreef Hawk het volgende:
Een vriend van me draait al bijna een half jaar een -AC gepatchte 2.4.18 kernel op een zwaar belaste game- en www server. Dat ding is een Dual 1.7XP en het zit nog met loads van ~5.0. Die kernel is nog nooit op z'n bek gegaan.

Zoals Operations al heeft opgemerkt, moet je je er zeker van vergewissen dat je de juiste opties hebt aangevinkt. Lees eventueel ook de docs, of zelfs de comments van de relevante kernel sources voor enige tips.

Geheel off-topic, maar 2.4.19 laat nu toch al heel lang op zich wachten :(
Als ik eerlijk ben wacht ik liever een tijd maar dat ik dan ook een goeie kernel heb :)

Daarnaast wordt de 2.4 series niet zomaar bij elke update uitgebracht (zoals voorheen), de bedoeling is om het nu alleen nog maar te stabiliseren. Bij eventuele grote bugs kan er wel snel een nieuwe release uit komen.

Alan Cox is nu belast met het stabiliseerwerk van de 2.4 series. Linus is bezig met de 2.5 en later de 2.6 series. Hierdoor komt het dus ook dat de meeste mensen op de 2.5 kernels gezet worden wat dus resulteert in het langer duren van nieuwe releases in de 2.4 series. 2.5 series volgen elkaar wel in sneltreinvaart op.

Je zou deze kunnen proberen om te kijken of deze je mobo ondersteund, maar onthoud wel goed dat deze niet stabiel verklaard zijn en er de nodige bugs in zullen zitten. De 2.5 series kun je downloaden van [url="http://www.kernel.org"]www.kernel.org[/url]. 2.5.26 leek een stabiele goeie kernel te zijn.

Zelf gebruik ik geen 2.5 series omdat ik graag een stabiel systeem wil met niet al te veel exploits en andere bugs.

ik heb gesproken :+

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Alan Cox is nu belast met het stabiliseerwerk van de 2.4 series.
Ik kan het helemaal mis hebben hoor (volgens mij echter niet :P), maar afaik is Marcelo Tossati (schrijffouten voorbehouden, want ik heb geen zin om het op te zoeken) belast met het maintainerschap van 2.4 serie :) alan doet nog de 2.2 serie iirc en linus 2.5. 2.0.x wordt door nog iemand anders onderhouden (ene david huppeldepup uit m'n hoofd).

Bovendien is 2.4 in principe een stabiele kernel, en worden daar geen structurele grote vernieuwingen aan toegevoegd (dat dit wel is gebeurd een tijd terug doet ff niet ter zake, het is niet de bedoeling). Dus stabiliseer werk is niet aan de orde :) 2.4.x IS stabiel :P 2.5 is INstabiel en 2.6 moet ook weer stabiel worden (al duurt dat nog minimaal 1 tot 1,5 jaar - feature freeze van 2.5 is 30 oktober dit jaar :) )

• LollieStick
Op donderdag 25 juli 2002 15:17 schreef Martin Sturm een verhaal.
2.4 is inderdaad stabiel, maar er zullen altijd nog wel verbeteringen aangebracht worden die het nog stabieler maken. Verder zullen er gewone bugs, die misschien niets met stabiliteit te maken lijken te hebben maar in principe heeft elke bug te maken met stabiliteit. Zo ook een IP bug bijvoorbeeld, kan iemand het systeem plat gooien en dan wordt het weer een stabiliteits issue.

Ik dacht dat Alan Cox 2.4 deed, maar daar kan ik me best in vergissen. Ik houdt me niet zo bezig met die lui die daar achter de schermen werken. Ik weet wel zeker dat Linus op de 2.5 kernel zit.

• jep
2.5.28 doet 't wel/ook, die RC3 weer niet (2.4.19), ik kijk morgen wel weer. thanks!

• LollieStick
Op donderdag 25 juli 2002 19:23 schreef jep het volgende:
2.5.28 doet 't wel/ook, die RC3 weer niet (2.4.19), ik kijk morgen wel weer. thanks!
note: dit is een niet-stabiele kernel. Je kunt tegen rare errors en crashes aan lopen, fietsen of wat je ook achter je pc doet ;)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 25 juli 2002 21:28 schreef LinuxUser het volgende:

note: dit is een niet-stabiele kernel. Je kunt tegen rare errors en crashes aan lopen, fietsen of wat je ook achter je pc doet ;)
Zoals een IDE subsystem dat erg creatief omgaat met de inhoud van je disks :)

• jep
Op donderdag 25 juli 2002 19:23 schreef jep het volgende:
Weet ik ook wel, wou gewoon even kijken hoe het zat. :)

Verwijderd

Marcelo Tosatti is de maintainer van de 2.4 kernel, Alan Cox doet de 2.2 kernel. Maar Alan bemoeit zich ook met de 2,4 kernel (ac-patches) en ook met de 2.5 kernel. Waar bemoeit Alan Cox zich eigenlijk niet mee ? En dat is niet negatief bedoeld :)

Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Alan Marcelo behoorlijk ondersteunt met de 2.4 kernel.

De 2.2 kernel vergt weinig werk dus kan dhr. Cox er wel wat bij doen. Het bijhouden van de 2.2 kernel omschreef hij eens als: just sending emails out which say no.
Pagina: 1