Welke BSD voor gateway/webserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Woutepout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 12:22
Ik wil binnenkort m'n oude P60 ombouwen tot netwerk-server/gateway. Op dit moment draait er linux op, maar ik vind dit OS iets te "chaotisch". Linux-liefhebber, voel je nu niet meteen aangevallen en leg je knuppel weg ;). Ik vind linux echt een goed besturingssysteem, maar ik vind het jammer dat er geen eenduidigheid is (dingen in documentatie werken meestal niet met elke distro, config-files staan op verschillende of zelfs meerdere plaatsen, enz.) en ik wil nu een "net" besturingssysteem. Aan de hand van ervaringen van een vriend van me en redelijk wat gezoek op internet, heb ik besloten dat ik een BSD-variant wil. Ik weet alleen nog niet welke. Ik hoopte dat jullie me met deze keuze konden helpen :).

Dit zijn m'n specs:
P60, 24MB, 3.2GB HDD, NE2000 nic, S3 TrioV+, DEC-based nic voor kabelmodem (A2000/Chello)

Dit moet ie gaan kunnen:
- Gateway voor alle standaard programmatuur: WWW, ICQ, mail, News, Games, FTP, enz.
- Printerserver voor deskjet 500C
- Samba server/Windows netwerk-omgeving??
- IP's verstrekken e.d. (DHCP) -> laptops moeten gewoon in de HUB gepropt kunnen worden en klaar (als m'n familieleden instellingen moeten gaan veranderen worden ze gek :)).
- Webserveren (Apache + CGI-scripts in Perl)
- MySQL of evt. ander DBMS

Ik zat zelf te twijfelen tussen NetBSD (de "schoonste") en FreeBSD (misschien meer software voor). Weet iemand van jullie iets wat me over de steep kan trekken?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Als ik je wensen zie ga ik toch meer richting E-Smith linux denken. Heeft alles wat je wilt, en daar het helemaal niet nodig is om aan de config files te komen (alles gaat via een web-interface, alleen toegankelijk vanaf het locale netwerk) heeft het niet de nadelen van een "onoverzichtelijk" linux.
Meer info op www.e-smith.org

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• dualspeed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 08:57
Ik heb e-smith nu ook, maar ik vind dat je vrijheid wel heel erg beperkt wordt. Het is een kwestie van wennen misschien. Ik denk dat de afweging als volgt is:

- wil je snel een server in de lucht hebben met een minimum aan onderhoud en zorgen, kies dan voor e-smith. Zeker als je netwerkkaart standaard wordt ondersteund door e-smith, want dan is het installeren een fluitje van een cent.
- wil je meer controle over je systeem, dan moet je toch gaan kijken naar een van de linux-distriŽs (slackware en debian voorop) of een BSD.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik draai zelf nu al 70 dagen OpenBSD en dat bevalt erg goed, zit standaard als SSH op enzo dus lekker veilig (mocht je dat nodig vinden). Het gebruikt gewoon de ports collectie van FreeBSD, dus software installeren is geen probleem.

• Woutepout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 12:22
Ok, ik heb even naar e-smith gekeken en ik denk dat dat inderdaad iets te beperkend is (zonder een goede gegronde reden te hebben, dus het is eigenlijk een vooroordeel :)). Ik vind het ook helemaal niet erg om documentatie in te duiken en iets goed uit te zoeken (ik vind het zelfs wel leuk), maar ik wil niet alles opnieuw hoeven uitzoeken als ik alleen op een andere distro overschakel.

Bigs, op de OpenBSD website staat dat ze security als een van de belangrijkste uitgangspunten voor OpenBSD hebben genomen. Verder kom ik weinig tegen wat hem goed onderscheidt van de andere BSD's. Waarom heb jij voor OpenBSD gekozen?

Verwijderd

Als je een net Linux systeem wil, moet je Debian kiezen. Ik ben er echt weg van. Lekker do-it-yourself en een geweldige packagetool apt-get. (Hele distributie in 1x updaten met 1 commando.) Debian is een distro die naar BSD neigt.

Als je dan echt BSD wil (vind ik ook zeer mooie OS'sen) zijn dit je keuzes:
- NetBSD: vooral geschreven voor portabiliteit. Aangezien jij i386 draait maakt het niet zo veel uit.
- OpenBSD: 1 woord: security. Al jaren lang geen remote/local exploits in de default install. Als je een server hebt met bijv. public telnet access is het een zeer goede keuze. Security first.
- FreeBSD: is de populairste BSD variant. Veel documentatie/HOWTO's en software beschikbaar en iets makkelijker te installen dan OpenBSD. Zeker ook een heel goeie keus.

Ik raad je aan een keertje Debian te proberen. Mocht je het alsnog chaotisch vinden :) zou ik Free- of OpenBSD pakken.
Heb een tijdje FreeBSD gedraaid maar ben toch weer terug gestapt naar Linux, omdat daar de ontwikkelingen wat sneller gaan. Tevens is het populairder dan *BSD dus software vind je er ook sneller voor (alhoewel BSD Linux binary compatibility meeleverd).

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou ik heb eerlijkgezegd voor OBSD gekozen omdat Linux te populair aan het worden is en FreeBSD ook niet echt l33t meer is :)

Maar serieus, het feit dat hij standaard SSH heeft vond ik al wel interessant en het is inderdaad na de installatie al vrij veilig. Ik draai het nu op een p100 en het is wel iets trager als Linux op die bak was (klein beetje maar). Verder draait gewoon alle Linux/BSD software erop, dus ik dacht meer: waarom niet?
Op zich kun je net zo goed Linux gebruiken, is misschien weer net een tikje makkelijker (en uiteindelijk net zo goed te beveiligen als OBSD).

[edit]
Ik zag niet dat je al wist dat je een BSD wou (good choice :)). NetBSD spreekt mij niet echt aan, het draait op een hoop platforms, maar verder vind ik het maar vaag. En voor server-toepassingen leek OpenBSD mij dan gewoon het beste, heeft toch het SSH-voordeel ten opzichte van FreeBSD.
De installatie is weer net iets lastiger als die van FreeBSD, maar als je weet hoe een BSD disklabel werkt (1 partitie met daarin allemaal kleine stukjes) moet het geen probleem zijn.
Pagina: 1