Ik wil binnenkort m'n oude P60 ombouwen tot netwerk-server/gateway. Op dit moment draait er linux op, maar ik vind dit OS iets te "chaotisch". Linux-liefhebber, voel je nu niet meteen aangevallen en leg je knuppel weg
. Ik vind linux echt een goed besturingssysteem, maar ik vind het jammer dat er geen eenduidigheid is (dingen in documentatie werken meestal niet met elke distro, config-files staan op verschillende of zelfs meerdere plaatsen, enz.) en ik wil nu een "net" besturingssysteem. Aan de hand van ervaringen van een vriend van me en redelijk wat gezoek op internet, heb ik besloten dat ik een BSD-variant wil. Ik weet alleen nog niet welke. Ik hoopte dat jullie me met deze keuze konden helpen
.
Dit zijn m'n specs:
P60, 24MB, 3.2GB HDD, NE2000 nic, S3 TrioV+, DEC-based nic voor kabelmodem (A2000/Chello)
Dit moet ie gaan kunnen:
- Gateway voor alle standaard programmatuur: WWW, ICQ, mail, News, Games, FTP, enz.
- Printerserver voor deskjet 500C
- Samba server/Windows netwerk-omgeving??
- IP's verstrekken e.d. (DHCP) -> laptops moeten gewoon in de HUB gepropt kunnen worden en klaar (als m'n familieleden instellingen moeten gaan veranderen worden ze gek
).
- Webserveren (Apache + CGI-scripts in Perl)
- MySQL of evt. ander DBMS
Ik zat zelf te twijfelen tussen NetBSD (de "schoonste") en FreeBSD (misschien meer software voor). Weet iemand van jullie iets wat me over de steep kan trekken?
Dit zijn m'n specs:
P60, 24MB, 3.2GB HDD, NE2000 nic, S3 TrioV+, DEC-based nic voor kabelmodem (A2000/Chello)
Dit moet ie gaan kunnen:
- Gateway voor alle standaard programmatuur: WWW, ICQ, mail, News, Games, FTP, enz.
- Printerserver voor deskjet 500C
- Samba server/Windows netwerk-omgeving??
- IP's verstrekken e.d. (DHCP) -> laptops moeten gewoon in de HUB gepropt kunnen worden en klaar (als m'n familieleden instellingen moeten gaan veranderen worden ze gek
- Webserveren (Apache + CGI-scripts in Perl)
- MySQL of evt. ander DBMS
Ik zat zelf te twijfelen tussen NetBSD (de "schoonste") en FreeBSD (misschien meer software voor). Weet iemand van jullie iets wat me over de steep kan trekken?