[n00b] voorbereiding linuxinstallatie

Pagina: 1
Acties:

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Topicstarter
Ik heb besloten om linux te installeren en daarom ben ik dus info aan het verzamelen. Ik zou beginnen met mandrake, maar op mijn zoektocht naar info ben ik enkele tegenstrijdigheden tegengekomen.

Vooral de kwestie dat ik een Ati Xpert 2000 Pro (Rage Fury Pro) kaart heb zou problemen opleveren. Sommigen zeggen dat Ati niet kan werken met Linux en anderen zeggen geen probleem. :?
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/13658762#13658762"]areana heeft blijkbaar geen probleem met Ati[/url]
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/13668641#13668641"]reactie van basb[/url]
dit is dus een voorbeeld van tegenspraak.

Zouden de mensen die geen problemen hebben gehad met Ati mij enkele tips kunnen geven? waar ik op moet letten, welke drivers,...
Hoe er liefst rekening mee dat ik een n00b ben op het gebied van Linux maar ik wil altijd bij leren :)

En enkelen hebben mij voor later aan geraden eens Turbolinux, gentoo en Caldera uit te proberen, kan ik daarbij problemen verwachten?

dank bij voorbaat,
Moser (Linuxn00b)

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Verwijderd

Ik zou zeggen, ga gewoon instaleren, kijk of hij voor jouw werkt.
Maar Mandrakes kennende zou het wel goed werken.
Besides installaties enzo is kei easy.

• moser

moser

Topicstarter
omdat ik een n00b ben op linuxgebied zou ik niet graag verrassingen hebben. dus als er iets misgaat dat ik enig idee heb van wat te doen.
En natuurlijk ga ik er een boek bij halen maar daar staat zelden in "als u deze fout hebt doe dan dit", eerder "als u deze fout het weten wij het ook niet meer en hebt u pech" :+

... No further comment.

Verwijderd

Mwa er is nog nooit iets fout gegaan met mijn mandrake installaties.
/me klopt af.

• moser

moser

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 18:52 schreef TheAngel het volgende:
Mwa er is nog nooit iets fout gegaan met mijn mandrake installaties.
/me klopt af.
bedankt voor de bemoedigende woorden.

En voor de andere pakketten zoals Caldera, gentoo en turbolinux?

... No further comment.

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 18:53 schreef moser het volgende:

[..]

Aan gentoo zou ik toch niet denken als newbie

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 18:53 schreef moser het volgende:

[..]

Hmm Caldera was ook niet zo moeilijk.
Gentoo is voor een "noob" wel ff slikken :), maar er is een Uitstekende Installatie guide als je het precies volgt werkt het allemaal gemakkelijk.
Zie hier: [url="http://www.gentoo.org/doc/build.html"]http://www.gentoo.org/doc/build.html[/url]
Turbolinux ken ik niet, dus sorry kan er niets over zeggen.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

mandrake is echt super simpel, installeren is makkelijk, het is goed om daar kennis mee op te doen, maar het gaat al heel snel vervelen, ik ben toen over gestapt naar debian, maar om te beginnen is mandrake een goede distro

Makerij Hofman

• moser

moser

Topicstarter
Op woensdag 24 juli 2002 18:55 schreef stuartje het volgende:

[..]

Aan gentoo zou ik toch niet denken als newbie
En enkelen hebben mij voor later aangeraden eens Turbolinux, gentoo en Caldera uit te proberen, kan ik daarbij problemen verwachten?
Dus eerst mandrake uitproberen en als dat gaat dan ga ik eens de andere pakketen bekijken zoals gentoo.

... No further comment.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Op woensdag 24 juli 2002 19:07 schreef moser het volgende:

[..]

[..]

Dus eerst mandrake uitproberen en als dat gaat dan ga ik eens de andere pakketen bekijken zoals gentoo.
zoiets zou ik doen ja

Makerij Hofman

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 08:14
Mandrake ruleert voor noobs, ik ben er ook één :P. Wat ik heb gedaan is een partitie voor windows gemaakt daarna eentje voor windows data en toen nog een één partitie voor Mandrake. Mandrake op die ene partitie en loopt vlekkeloos. Je krijgt automatisch een goede boot menu inclusief Windows xp. :)

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:24
Mandrake installed nog makkelijker dan win98 vind ik. Maar goed, linux leer je pas echt nadat het geïnstalled is.

Wordt het een dual boot of heb je er een aparte compu voor?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• moser

moser

Topicstarter
Het word een multiboot met WinXP en Win2k want mijn zus heeft mijn oude 133MHz ingenomen na jaren trouwe dienst. dus zit ik nu op een 1.8 GHz. En daar moet nog op gewerkt worden ook.

Ik ga een extra harde schijf inbouwen voor linux, dat vind ik toch iets veiliger.

... No further comment.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15

pietje63

RTFM

Op woensdag 24 juli 2002 22:38 schreef moser het volgende:
Het word een multiboot met WinXP en Win2k want mijn zus heeft mijn oude 133MHz ingenomen na jaren trouwe dienst. dus zit ik nu op een 1.8 GHz. En daar moet nog op gewerkt worden ook.

Ik ga een extra harde schijf inbouwen voor linux, dat vind ik toch iets veiliger.
is niet noodzakelijk hoor, als je de nieuwe versie van partiotion magic hebt, kun je ook win xp schijven perfect partitioneren

verder is het aan te raden als je toch 2 hdd's hebt je linux bootmenu op de andere hdd te zetten dat dat van windows, en dan kun je in je bios instellen dat hij standaard van hdb start. En dan in je linux bootmenu linken naar je windows bootmenu.
Stel linux gaat kapot, of je wilt ervanaf, dan heb je altijd nog je windows bootmenu

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 21:04
Is een optie maar niet nodig hoor, als je er vanaf wil en je terug wilt naar WinXP start je gewoon met de XP cd en dan draai je FIXBOOT of FIXMBR, dan heb je gewoon weer je bootmenu van XP.

Over je ATI kaart, met mandrake geen problemen gehad, met mijn Radeon 8500 (Behalve dan MD 8.1 omdat daar nog Xfree86 4.1.0 bij zat en die ondersteund de 8500 nog niet). Nu met Gentoo zelfs op DRI draaien, gaat als een speer (DRI drivers van [url="http://dri.sourceforge.net"]http://dri.sourceforge.net[/url], maar is nog wel tricky !!)

Gewoon spullen

• moser

moser

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 09:08 schreef pietje63 het volgende:

[..]

is niet noodzakelijk hoor, als je de nieuwe versie van partiotion magic hebt, kun je ook win xp schijven perfect partitioneren

verder is het aan te raden als je toch 2 hdd's hebt je linux bootmenu op de andere hdd te zetten dat dat van windows, en dan kun je in je bios instellen dat hij standaard van hdb start. En dan in je linux bootmenu linken naar je windows bootmenu.
Stel linux gaat kapot, of je wilt ervanaf, dan heb je altijd nog je windows bootmenu
Ik heb even gezocht en klopt het dat ik dit moet aanpassen in mijn LILO?
This will involve editing the /etc/lilo.conf file and reinstalling LILO. The following should already be present in /etc/lilo.conf:

boot=/dev/hda

The Linux stanza should also be already present:

# Linux stanza
image=/vmlinuz
root=/dev/hdb1
label=Linux
# End Linux stanza

Now add the Windows NT stanza:

# Windows 95 stanza
other=/dev/hda1
table=/dev/hda
loader=/boot/any_d.b
label=WindowsNT
# End Windows 95 stanza
Waarom 95 en niet NT? en moet die loader er staan?
[url="http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Multiboot-with-LILO-3.html"]bron[/url]

edit: al gevonden dus blijkbaar moet ik
code:
1
2
3
other=/dev/hda1
    label=NT
    table=/dev/hda

toevoegen aan mij lilo

dus die loader is niet nodig.