Vandaag mijn nieuwe amd 2200+ systeem met alpha 8045 koeler in elkaar gezet, alles goed aangesloten. ik zet de stroom erop, het groene lampje gaat branden, ik zet de computer aan en er gebeurde niks, een keer uigezet en weer aangezet, weer niks, geen piepje te horen van het moederbord. daarna alles uitgebouwd om te checken blijkt mijn processor al te zijn doorgebrand. Heeft iemand al eerder gehoord van het doorbranden ondanks cop beveiliging?
Verwijderd
mmm ja ik heb er wel al eens van gehoordt ja
maar ik weet niet hoe het kan is best wel lullig dat die 2200+ doorgefikt is dat ding kost bijna 300 euro ik zou terug gaan naar de winkel is een hoop geld maar AMD kan ook moelijk doen wat daat aangaat geef mij dan maar liever intel!
maar ik weet niet hoe het kan is best wel lullig dat die 2200+ doorgefikt is dat ding kost bijna 300 euro ik zou terug gaan naar de winkel is een hoop geld maar AMD kan ook moelijk doen wat daat aangaat geef mij dan maar liever intel!
Jup.. Die beveiliging werkt namelijk alleen maar als de temperatuur niet al te snel oploopt..Op woensdag 24 juli 2002 14:07 schreef jetto het volgende:
Heeft iemand al eerder gehoord van het doorbranden ondanks cop beveiliging?
(zonder koeler loopt bijv. de temperatuur binnen enkele tienden van een seconde al op tot boven de 200 graden).
En verder is het natuurlijk ook geen beveiliging tegen iets als kortsluiting ofzo..
Nu heb je het zelf in elkaar gezet, heb je alles goed gedaan
Dus koelpasta, koeler en zo. Want dan ben jij schuldig.
Maar ik denk, dat je 300 euro armer bent
.
Maar ik denk, dat je 300 euro armer bent
kan de 2200+ wel op je mobo dan ?
Als die dat niet kan, brand die nog zeker weter niet zomaar door. Bios update is wat nodig is eventueel.
Ik heb die optie (cop) pas sinds vandaag. Ik heb een a7v333, maar die cop optie zat niet standaard in het bios. Heb hem dus moeten flashen om die optie te krijgen...
Maar heel lullig
Maar heel lullig
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Verwijderd
waarom, je zegt gewoon dat die cpu niet goed was, komop zeg.Anders ga ik wel ff mee, ik ben breed.
heel onderbouwend te noemn
heel onderbouwend te noemn
het gekke is dat de fan van de koeler wel draaide, die alpha 8045 moet je met 4 schroeven met veren op het mobo schroeven dus die zit altijd recht op de processor. de fan van mijn videokaart die op het mobo is aangesloten draaide niet, en mijn monitor sloeg ook niet aan. In het boekje v/h mb staat dat het cop er standaard op zit, ik heb arctic silver gebruikt.
Bij mij ook wel eens gebeurd terwijl er gewoon een dikke laag koelpasta tussen mijn coolermaster zat.
toen heb ik hem terug gebracht met het mobo en kreeg geld terug en kocht een p4 MOBO + processor maar volgens mij is de amd beter
teruggaan naar de winkel en geld terugvragen is...sja...naaierij.
Je hebt hem zelf kapot gemaakt, klaar.
Blijkbaar weet je nog niet precies hoe je een cooler moet monteren ofzo, want anders was het niet gebeurd.
't is heel vervelend voor je, maar als je niet precies weet hoe je de boel installeerd; dan gaat het gewoon fout...
Blijkbaar weet je nog niet precies hoe je een cooler moet monteren ofzo, want anders was het niet gebeurd.
't is heel vervelend voor je, maar als je niet precies weet hoe je de boel installeerd; dan gaat het gewoon fout...
Hoe kan jij nou weten hoe ik een computer in elkaar zet, hoeveel heb jij er al in elkaar gezet, ik denk dat ik al met de computer werkte toen jij net op de lagere school zat, praat een beetje normaal en als je alleen negatief commentaar hebt of als je niet weet waar je over praat geef dan geen commentaar.Op woensdag 24 juli 2002 15:17 schreef Cutebritney het volgende:
teruggaan naar de winkel en geld terugvragen is...sja...naaierij.
Verwijderd
Als COP daadwerkelijk gefaald heeft lijkt het me de schuld van ASUS. Maar ik denk dat je bij asus een heeeeeeeeeele vette kluif hebt om dat bij hun hard te maken. Ik spreek uit ervaring met een verkeerd geflashed bios omdat hun alt-f2 bios tooltje niet werkte in bios 1004. Ik mocht bij Asus nederland 25 euro betalen voor zo'n klote chip terwijl ik hem erna op de duitse site voor 15 euro zag staan, maar goed.
Voor COP hoef je geen bios upgrade te doen. Dat zit standaard op het mobo. Alleen weet je niet voor welke temperatuur het ingesteld is dan. Als je bij een hogere bios versie komt (bij mij zit het in ieder geval in 1007) kun je de temperatuur instellen.
Toen ik nog een slechte Coolermaster koeler had heb ik wel gemerkt dat COP werkte. Ik had geen goede airflow. Misschien kun je laten vaststellen dat COP op jouw board defekt is. Als dat bepaald is kun je stellen dat daardoor je cpu dus ook vernaggeld is en verhalen op leverancier of Asus.
Voor COP hoef je geen bios upgrade te doen. Dat zit standaard op het mobo. Alleen weet je niet voor welke temperatuur het ingesteld is dan. Als je bij een hogere bios versie komt (bij mij zit het in ieder geval in 1007) kun je de temperatuur instellen.
Toen ik nog een slechte Coolermaster koeler had heb ik wel gemerkt dat COP werkte. Ik had geen goede airflow. Misschien kun je laten vaststellen dat COP op jouw board defekt is. Als dat bepaald is kun je stellen dat daardoor je cpu dus ook vernaggeld is en verhalen op leverancier of Asus.
Toen je hem kocht was de proc oke, nu is ie doorgebrand. Als de cooler goed gemonteerd was, was het niet gebeurd.Op woensdag 24 juli 2002 15:36 schreef jetto het volgende:
[..]
Hoe kan jij nou weten hoe ik een computer in elkaar zet, hoeveel heb jij er al in elkaar gezet, ik denk dat ik al met de computer werkte toen jij net op de lagere school zat, praat een beetje normaal en als je alleen negatief commentaar hebt of als je niet weet waar je over praat geef dan geen commentaar.
't kan gewoon een klein foutje zijn geweest, maar als je garantie gaat claimen naai je de winkel en/of AMD. Das alles wat ik zeg
Verwijderd
Je weet wel wat COP is?Op woensdag 24 juli 2002 15:54 schreef Cutebritney het volgende:
[..]
Toen je hem kocht was de proc oke, nu is ie doorgebrand. Als de cooler goed gemonteerd was, was het niet gebeurd.
't kan gewoon een klein foutje zijn geweest, maar als je garantie gaat claimen naai je de winkel en/of AMD. Das alles wat ik zeg
Ik snap niet hoe dat ding kan doorbranden als de koeling enz. gewoon goed geinstalleerd is?
Weet je zeker dat ie is doorgebrand of is de core kapot ofzo?
Weet je zeker dat ie is doorgebrand of is de core kapot ofzo?
Verwijderd
Peroonlijk heb ik er wat problemen mee, om te horen hoe een brandweerman op deze manier wordt uitgekafferd. Dan maar van mij wat excuses voor die al te spraakwaterige Tweakers.
(Misschien is mijn eerste reactie wat makkelijker te begrijpen, als je zelf thuis al eens een uitslaande brand hebt gehad..)
Toch is het wel een onontkoombare conclusie, dat die koeler niet goed op de CPU heeft gezeten. Er zijn al meer gevallen hier 'gezien' van mensen die vergeten waren de ventilator aan te sluiten van een koeler op een XP2000+ CPU, wat alleen maar een tanelijk hetee maar niet verbrande processor opleverde.
Die enorme klont metaal van een Alpha 8045 voorkomt dat de processor niet zomaar doorbrandt. Het is vreselijk jammer, maar dat die AMD CPU is doorgefikt, is echt door een scheef gemonteerde koeler gekomen.
(Misschien is mijn eerste reactie wat makkelijker te begrijpen, als je zelf thuis al eens een uitslaande brand hebt gehad..)
Toch is het wel een onontkoombare conclusie, dat die koeler niet goed op de CPU heeft gezeten. Er zijn al meer gevallen hier 'gezien' van mensen die vergeten waren de ventilator aan te sluiten van een koeler op een XP2000+ CPU, wat alleen maar een tanelijk hetee maar niet verbrande processor opleverde.
Die enorme klont metaal van een Alpha 8045 voorkomt dat de processor niet zomaar doorbrandt. Het is vreselijk jammer, maar dat die AMD CPU is doorgefikt, is echt door een scheef gemonteerde koeler gekomen.
hoe kan dat dan scheef, met 4 verende schroeven die je alle 4 maar een bepaalde afstand kan indraaien, een koelerfan die draait en de cop bescherming die volgens asus, als die werkt, alles op tijd afsluit.Op woensdag 24 juli 2002 16:42 schreef Hooi het volgende:
Peroonlijk heb ik er wat problemen mee, om te horen hoe een brandweerman op deze manier wordt uitgekafferd. Dan maar van mij wat excuses voor die al te spraakwaterige Tweakers.
Zal hij best weten, maar het ging Cutebritney ook eventjes om het feit dat de koeler verkeerd gemonteerd zat (Alpha koeler : geen ringetjes zitten verwisselen, die dikke bovenaan het mobo ipv aan de onderkant?Op woensdag 24 juli 2002 16:40 schreef _CRONOS_ het volgende:
[..]
Je weet wel wat COP is?
Anyway, Cutebritney heeft duidelijk zijn punt.
Als de koeler goed zat, was het resultaat een werkende pc. Je kan dan wel de schuld geven aan COP, maar hey, iemand zei toch ook dat dit pas werkt als de temp. geleidelijk oploopt? Een proc fikt idd binnen 2/9 sec helemaal door als de koeler verkeerd zit.
Verwijderd
Zoals al opgemerkt. werkt dat COP alleen als de koeler goed contact maakt met de CPU.Op woensdag 24 juli 2002 17:35 schreef jetto het volgende:
[..]
hoe kan dat dan scheef, met 4 verende schroeven die je alle 4 maar een bepaalde afstand kan indraaien, een koelerfan die draait en de cop bescherming die volgens asus, als die werkt, alles op tijd afsluit.
Ik heb zelf ook een koeler met dat zelfde systeem voor montage, een Swifttech MC 462. Het gebeurt heel snel, dat de koeler niet goed contact maakt.
Wat je eigenlijk moet doen, is met goedkope witte koelpasta eerst een proefmontage doen, en controleren dat de witte pasta gelijkmatig en dun over de core van de CPU wordt verdeeld, als je voor de montage alleen een drupje in het midden van de core hebt gedaan. Dat zie je dus door de boel weer te demonteren en te inspecteren, voordat je de definitieve montage doet.
met de COP kan je de koeler gewoon eraf en her moderbord zou moeten alles snel zelf afsluiten.Ik deed namelijk een test op de ASUS A7v 333 en de COP werkt perfect. Het moet een andere probleem zijn dan de koeler......Op woensdag 24 juli 2002 23:18 schreef Hooi het volgende:
[..]
Zoals al opgemerkt. werkt dat COP alleen als de koeler goed contact maakt met de CPU.
Ik heb zelf ook een koeler met dat zelfde systeem voor montage, een Swifttech MC 462. Het gebeurt heel snel, dat de koeler niet goed contact maakt.
Wat je eigenlijk moet doen, is met goedkope witte koelpasta eerst een proefmontage doen, en controleren dat de witte pasta gelijkmatig en dun over de core van de CPU wordt verdeeld, als je voor de montage alleen een drupje in het midden van de core hebt gedaan. Dat zie je dus door de boel weer te demonteren en te inspecteren, voordat je de definitieve montage doet.
* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora
Verwijderd
Dat bedoel ik..... Snel doorfikken.., 2/9 seconden, niks van gemerkt. Ik had Qfan aangezet in bios. Dan gaat de cpukoeler uit of gaat langzamer draaien als de temperatuur laag genoeg is. Probleem was echter dat als de koeler eenmaal helemaal stil viel hij niet meer aan ging. Toen trad COP in werking. Werkte perfect.Op woensdag 24 juli 2002 23:29 schreef SlowikPL het volgende:
[..]
met de COP kan je de koeler gewoon eraf en her moderbord zou moeten alles snel zelf afsluiten.Ik deed namelijk een test op de ASUS A7v 333 en de COP werkt perfect. Het moet een andere probleem zijn dan de koeler......
Heeft dus niks te maken met scheef zitten van koeler. Tenminste niet met werking van COP. COP werkt.
jullie doe net of dat dat COP systeem zo geweldig is!
C.O.P. (weet de afk. niet meer) is gewoon dat je CPUFAN sneller gaat draaien als ie boven een bepaalde temp komt.
(volgens mij ook nog zoiets dat je CPU word teruggeclockt word bij een bepaalde temp, maar da weet ik niet zeker)
en op alle (nieuwe)moederborden heb je een: "over shutdown" temperatuur, wat betekent dat als de temp boven bijvoorbeeld 80 grade celsiuis komt de PC uitgeschakeld word.
en wat bij jou (jetto) het geval is dat waarschijnlijk je proc "death on arrival" was! (tenminste je zegt dat je al vaker een PC inelkaar hebt gezet!)
dus je gaat tog gewoon terug en zegt wat er gebeurt is, als je geen nieuwe CPU krijgt heb je het bij de verkeerde winkel gekocht!
suc6 ermee (laat ut nog maar ff weten)
C.O.P. (weet de afk. niet meer) is gewoon dat je CPUFAN sneller gaat draaien als ie boven een bepaalde temp komt.
(volgens mij ook nog zoiets dat je CPU word teruggeclockt word bij een bepaalde temp, maar da weet ik niet zeker)
en op alle (nieuwe)moederborden heb je een: "over shutdown" temperatuur, wat betekent dat als de temp boven bijvoorbeeld 80 grade celsiuis komt de PC uitgeschakeld word.
en wat bij jou (jetto) het geval is dat waarschijnlijk je proc "death on arrival" was! (tenminste je zegt dat je al vaker een PC inelkaar hebt gezet!)
dus je gaat tog gewoon terug en zegt wat er gebeurt is, als je geen nieuwe CPU krijgt heb je het bij de verkeerde winkel gekocht!
suc6 ermee (laat ut nog maar ff weten)
uit de manual:
C.O.P (CPU Overheating Protection): With AMD Athlon XP installed, the motherboard offers automatic CPU Overheating Protection to prolong the life of the entire system. If the CPU temperature exceeds the set criteria, the PC shuts down.
verder hebben lang niet alle borden een dergelijke beveiliging, kan me herinneren dat in een round-up die nog niet zo lang geleden op inet stond maar 3 vd 8 (ofzoiets) bordjes een dergelijke beveiliging hadden.
Waar jij hebt over hebt (fanspeed naar cpubelasting) heet QFan, das dus heel wat anders.
Verder werkt C.O.P ook als de koeler fout/niet (
) gemonteerd is, de cpu zou dan heel moeten blijven.
C.O.P (CPU Overheating Protection): With AMD Athlon XP installed, the motherboard offers automatic CPU Overheating Protection to prolong the life of the entire system. If the CPU temperature exceeds the set criteria, the PC shuts down.
verder hebben lang niet alle borden een dergelijke beveiliging, kan me herinneren dat in een round-up die nog niet zo lang geleden op inet stond maar 3 vd 8 (ofzoiets) bordjes een dergelijke beveiliging hadden.
Waar jij hebt over hebt (fanspeed naar cpubelasting) heet QFan, das dus heel wat anders.
Verder werkt C.O.P ook als de koeler fout/niet (
Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.
Jullie gaan toch niet vertellen dat jullie die cop shit geloven he?
Keb er nog geen een gezien die goed werkte!
Als cooler goed gemonteerd was, dan was de cpu niet binnen 10 seconden doorgebrand.
CPU komt niet door gebrand van AMD/WINKEL
DUSSS
Cooler verkeerd/scheef?
Zoniet kijk of core heel is en ik meen echt heel.
ja, is die heel? ga dan naar de winkel terug.
Tenzij er brand plekken op zitten, worden geloof ik ook niet gedekt door AMD garantie
Als cooler goed gemonteerd was, dan was de cpu niet binnen 10 seconden doorgebrand.
DUSSS
Cooler verkeerd/scheef?
Tenzij er brand plekken op zitten, worden geloof ik ook niet gedekt door AMD garantie
Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback
seeing is believing dan maar ? 
[url="http://www.achieva.com.au/downloads/COP.zip"]http://www.achieva.com.au/downloads/COP.zip[/url]
maar idd, als je koeler niet goed gemonteerd was en je cpu is echt doorgebrand (donkere vlek aan de onderkant oid), dan krijg je normaliter geen garantie. En logisch, want t is gewoon je eigen fout dan. Jammer maar helaas
En als je cpu niet verbrand is, gewoon terug naar de winkel voor garantie...
[url="http://www.achieva.com.au/downloads/COP.zip"]http://www.achieva.com.au/downloads/COP.zip[/url]
maar idd, als je koeler niet goed gemonteerd was en je cpu is echt doorgebrand (donkere vlek aan de onderkant oid), dan krijg je normaliter geen garantie. En logisch, want t is gewoon je eigen fout dan. Jammer maar helaas
En als je cpu niet verbrand is, gewoon terug naar de winkel voor garantie...
Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.
Verwijderd
Als je het promo filmpje van de asus site over COP mag geloven,hier halen ze van een draaiende computer de koeler eraf met als resultaat een reboot, zou je processor eigenlijk niet mogen doorbranden, maarja.Heb je al gekeken naar de cpu of de core afgebrokkeld is of hij brandplekken vertoont? Ik heb hetzelfde bordje met dezelfde koeler, geen probs hiero en prima temps, alleen bij de eerste opstart kreeg ik een fout melding van de dame in de pc, ik had toen alleen het rpm draadje van de koeler op de mobo aangesloten de rest direct op de voeding, heb toen alles maar op het mobo aangesloten toen ging het wel goed.
ps:sluit es ff een speaker aan op de onboard sound, misschien geeft die wel een melding.
suc6
ps:sluit es ff een speaker aan op de onboard sound, misschien geeft die wel een melding.
suc6
Verwijderd
Lees je de andere berichten ook? Het is geen "geloven dat het werkt". HET WERKT. Ik heb namelijk zo'n mobo, jij waarschijnlijk niet.Op donderdag 25 juli 2002 02:20 schreef CoolHead het volgende:
Jullie gaan toch niet vertellen dat jullie die cop shit geloven he?
DUSSS
Cooler verkeerd/scheef?
in 2/9 van een seconde doorbranden?
dat lijkt me erg stug, dat betekent dat als je cooler een keer een seconde te laat aanslaat, of langsaam op gang komt je meteen een nieuwe cpu kan kopen...
verder ben ik even het cop.zip bestand aan het downen is altijd wel leuk
en hoe ben je zo zeker dat hij doorgebrand is?
dat lijkt me erg stug, dat betekent dat als je cooler een keer een seconde te laat aanslaat, of langsaam op gang komt je meteen een nieuwe cpu kan kopen...
verder ben ik even het cop.zip bestand aan het downen is altijd wel leuk
en hoe ben je zo zeker dat hij doorgebrand is?
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Je hebt nog altijd de heatsinkOp donderdag 25 juli 2002 08:54 schreef pietje63 het volgende:
Misschien bedoelt ie 2 tot 9 sec?in 2/9 van een seconde doorbranden?
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
je kunt de verkeerde 'tussenblokjes' gebruikt hebben.. zodat de koeler een mm erboven vast zit.. en dus geen contact maakt met de core.. ( dit staat ook in de handleiding van je alpha)
https://wren.co/join/Devian
Nee 2/9 seconde klopt.
Je hebt drie dingen
• de CPU deze heeft een klein oppervlak genoemd de core deze kan in zijn eentje binnen een halve seconde doorbranden
• de heatsink dat stuk alluminium (of koper) Met de heatsink correct op de CPU core gemonteerd zal het spul niet zo snel kapot gaan. Alle warmte die door de core wordt geproduceerd wordt nu verspeid over een veel groter oppervlak. Echter als deze scheef zit is er geen tot weinig warmte overdracht van de CPU core naar de heatsink
• de fan. Op de heatsink zit sinds een aantal jaar een fan. Deze fan zorgt er voor dat de warmte overdracht van de heatsink naar de omgeving (lucht in de kast) beter verloopt.
Je hebt drie dingen
• de CPU deze heeft een klein oppervlak genoemd de core deze kan in zijn eentje binnen een halve seconde doorbranden
• de heatsink dat stuk alluminium (of koper) Met de heatsink correct op de CPU core gemonteerd zal het spul niet zo snel kapot gaan. Alle warmte die door de core wordt geproduceerd wordt nu verspeid over een veel groter oppervlak. Echter als deze scheef zit is er geen tot weinig warmte overdracht van de CPU core naar de heatsink
• de fan. Op de heatsink zit sinds een aantal jaar een fan. Deze fan zorgt er voor dat de warmte overdracht van de heatsink naar de omgeving (lucht in de kast) beter verloopt.
Niemand die op het idee komt dat 1 onderdeel van het systeem gewoon kapot uit de winkel kwam? Gebeurt vaak genoeg...
Maar kapot uit de winkel of niet.
Met een correct geinstalleerde heatsink zal hij niet doorbranden. Die +/- 65 watt bij normaal gebruik zal niet zo snel overtroffen worden.
Maar er is altijd een kans dat het ding deffect was af fabriek dat dit bij het testen niet is gebleken. En dat hij ondanks het correct monteren van de heatsink toch door is gebrand.
Maar dan moet je op het moment van het stellen van de diagnose ook hebben gemerkt dat de heatsink zo heet was dat je hem niet vast kon houden. Anders was de heatsink alsnog verkeert gemonteerd
Met een correct geinstalleerde heatsink zal hij niet doorbranden. Die +/- 65 watt bij normaal gebruik zal niet zo snel overtroffen worden.
Maar er is altijd een kans dat het ding deffect was af fabriek dat dit bij het testen niet is gebleken. En dat hij ondanks het correct monteren van de heatsink toch door is gebrand.
Maar dan moet je op het moment van het stellen van de diagnose ook hebben gemerkt dat de heatsink zo heet was dat je hem niet vast kon houden. Anders was de heatsink alsnog verkeert gemonteerd
Ik heb hem teruggebracht en heb zonder probleem een nieuwe gekregen, in de koeler stond ook de afbeelding van de processor dus de koeler had de processor geraakt, nu draait het systeem als een zonnetje
Verwijderd
Ben erg blij voor je want aan sommige reacties in dit Topic had je werkelijk waar helemaal niets.
Pagina: 1